Gå til innhold

Trenger hjelp til telelinsekjøp


Anbefalte innlegg

Kjæresten min har et Nikon D80, og ønsker seg telelinse til jul.

Nå vet ikke jeg helt hva telelinser heter på "fotospråket".

 

Så det jeg lurer på er hva jeg skal søke etter når jeg leter.

Kunne godt fått en kort briefing om hva dette egentlig dreier seg om også :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telelinse er egentlig helt greit, det heter egentlig teleobjektiv, men siden 90% av fotografene sier linse skal du få passere med den ;)

 

Hva kjæresten din legger i telelinse kan egentlig ingen svare deg på, fordi det kan betyr mye. Det kan bety zoom objektiv (eks. 70-200mm, 70-300mm, 100-300mm) eller det kan bety fast objektiv (200mm, 300mm og 400mm)

 

Hva du skal kjøpe kommer ann på hvor mye du skal betale og hav hun vil ha. Spør henne om hun ønsker seg et zoomobjektiv, og hvor stor brennevidde hun vil ha.

 

"Vil du at'n ska vokse når det virkelig gjeld, og ska'n værra STOOR, eller er du ikke så kresen?"

 

:D

 

Et teleobjektiv gjør at man kommer nermere et motiv enn det man vanligvis ser. Ofte bruker man begrepet "zoome seg inn på" fra kompaktkameraene's verden, der du sikkert er :)

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å holde meg under 2000 kroner.

 

Har egentlig ikke lyst til å spørre henne så mye rundt dette, da det er julegave :)

Men når hun snakket om det så sa hun at hun trengte det for å fotografere små ting "close up" med bra kvalitet.

Om det hjalp?

 

Er veldig grønn når det kommer til slike ting som det her.

Lenke til kommentar

Da vil hun kanskje ha ordentlig makro-objektiv, for virkelig å kunne få nærbilder av små ting, eller tele-zoom med "liksom-makro" funksjon. Det billigste er Tamron 70-300mm til 990 kroner, som det også er mulig å ta bilder av små ting "close up". Hvis hun ikke er for kresen, er dette helt greit; med andre ord ikke irriterer seg over at du valgte det billigste alternativet :)

Lenke til kommentar
Hadde tenkt å holde meg under 2000 kroner.

Det var ikke rare budsjettet når vi snakker om teleobjektiver. Gode teler er svinedyrt. I budsjettklassen blir det nok kun snakk om en konsumentzoom som beveger seg litt oppover i teleområdet.

 

Som sagt så har jeg beveget meg inn på et område jeg har like mye peiling på som en sjiraff har på kunstløp :p

 

Jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som er direkte dårlig som hun ikke kan bruke, da er det bedre å finne på noe annet.

Når det er sagt så er hun ikke noe superproff, selv om hun nettopp har fått seg en fotograf-jobb.

 

 

 

Da vil hun kanskje ha ordentlig makro-objektiv, for virkelig å kunne få nærbilder av små ting, eller tele-zoom med "liksom-makro" funksjon. Det billigste er Tamron 70-300mm til 990 kroner, som det også er mulig å ta bilder av små ting "close up". Hvis hun ikke er for kresen, er dette helt greit; med andre ord ikke irriterer seg over at du valgte det billigste alternativet :)

 

Det her er kanskje et dumt spørsmål, men jeg prøver allikevel.

Hva om jeg dobler +/- det beløpet a?

Hva får jeg da?

Lenke til kommentar
Hadde tenkt å holde meg under 2000 kroner.

 

Har egentlig ikke lyst til å spørre henne så mye rundt dette, da det er julegave :)

Men når hun snakket om det så sa hun at hun trengte det for å fotografere små ting "close up" med bra kvalitet.

Om det hjalp?

 

Er veldig grønn når det kommer til slike ting som det her.

Synes du skal kjøpe et 90- el 105mm makroobjektiv til henne, med byttelapp. Da får hun både en kort-tele, masse muligheter til close-ups, og bra optisk og mekanisk kvalitet, iallfall i nærområdet. Du må et stykke over 2000 kr, men det må du uansett for teleoptikk med litt kvalitet. Klart du kan kjøpe folkezoomen til Sigma, 70-300 APO macro til ca 2000 kr. Men hun skal ikke være så innmari pirkete før den faller gjennom på makro-funksjonen. Og skikkelige nærlinseforsatser, som kan gi nærfunksjon til flere objektiver, koster fort 1000 kr el mer. Hva slags objektiv har hun nå, forresten? Det kan ha stor betydning for hva som er lurest å kjøpe.

Lenke til kommentar

Går du god for den Tamronen til 1:2 macro, Mr. Olsen? I så fall kan jo det være et brukbart alternativ. Jeg prøvde tilsvarende (endel dyrere) Sigma-zoom for noen år sida, den falt gjennom som macro, synes jeg. (Men den var ganske bra på 70-200mm.)

Lenke til kommentar

Husk å kjøp på en butikk som har en grei bytte politikk. Helst ikke test ut objektivet hvis hun er usikker på om det er riktig eller ikke. Mange butikker tar ikke imot varer som har åpnet emballasje.

 

Med gavekort kan hun kjøpe når det er billigst, f.eks. salg og kampanjer.

Hun kan legge til ekstra penger og få noe dyrere, bedre eller noe annet enn objektiv.

Lenke til kommentar
Hva med gavekort?

 

Ikke akkurat den mest romantiske julegaven til dama. Men sleng med en romantisk og personlig gave itillegg til gavekortet.

Tenkte på det, men vil heller prøve å kjøpe noe riktig.

Men sørger uansett for at det jeg kjøper kan byttes, og da blir jo det det samme som gavekort

Ut fra det Mr. Olsen sier, så synes jeg at en kombinasjon av de to tingene han trekker fram kan virke ganske optimalt: En ny Tamron 70-300 og en brukt Tamron 90mm/2.8. Bruktobjektivet vil det ikke være noe problem å selge igjen, gratis, på foto.no om det skulle bli nødvendig. Et nytt fås til ca 3000 på Japan Photo, jeg tror faktisk jeg hadde vurdert å utvide gavebudsjettet i denne situasjonen, altså ny 70-300 + 90mm. Problemet er altså at de to ønskene, tele + høykvalitets næropptak, ikke lar seg forene skikkelig på noen helt rimelig måte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...