Maxwell Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Manuell modus, laveste ISO, blender rundt F16 men obs på diffraksjon. Gråfilter er gode saker, bare det er av bra kvalitet. Kamera på stativ, snorutløser etc. Men viktigst av alt bruk spot/punkt lysmåling, i manuell modus, og plasser snøen rundt 2EV. Studer histogrammet etter du har tatt et bilde og se at snøen blir så lyst eksponert som du ønsker. Merk deg lukkerhastigheten du får og vil du ha lengre lukketid så hiv på et nytt gråfilter, helst et som tar mere lys og ikke et ekstra. Men alt er lov når man er ute for å lære. Ta gjerne bildene i RAW slik at du muligens kan hente frem mere detaljer i etterbehandlingen. HDR kunne også vært prøvd. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Snøen vil uansett være en del hakk lysere enn vannet, og ved samme lysforhold vil man måtte bruke 2 bilder for å få det perfekt. Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 polariseringsfilter er alltid greit å ha når man skal ta bilder ute, for å unngå overeksponering. Du kan også justere blenderen så den får mindre åpning. Jeg ville kanskje prøvd med en blender på 3, og lukker på 15-20 Lenke til kommentar
Digitalfotografen Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Må bare støtte Mr.Olsen. 2 bilder eller fler må til. Kluet er jo å sløre vannet, og siden snøen er lysere, må minst 2 bilder smeltes sammen i Photoshop. Sånn er det bare.... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Greit nok at to bilder må til. Men jeg tror det også må på et gråfilter når det er så lyst. Ellers tror jeg vannet vil bli utbrent der det går raskest. Hvorfor ikke først få til et bra bilde med liv i vannet, for deretter å gå videre til dette.. som jo er litt vanskeligere? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hva med bare å vente til lyset blir riktig? Det siste bildet i førsteposten kunne jo lett blitt bra (etter målsetningen) med litt enkel etterbehandling. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Jo, klart det. Men det er jo også litt smart å ta noen "testbilder" mtp utsnitt og plassering i godt dagslys først. Tenker vel først og fremst på sikkerhet. Fast grunn under snøen, osv.. Men jeg tenker også på hva man får med i bilderuta. Og dagslyset kan man jo utnytte til å ta bilder av vannet uten lang lukkertid, for så å prøve på det beste på nytt med lang lukkertid når lyset er der. Endret 4. desember 2008 av pybalto Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 senere når det er mindre lys eller filter, eneste løsning jeg ser. det her er nesten ett luksus problem, er jo bare å vente liten stund så blir det bedre belysning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå