Gå til innhold

rennende vann = lang lukker -> over eksponert?

Anbefalte innlegg

Driver å tester litt da jeg akkurat har fått meg dslr.

Synes bilder av rennende vann med lang lukkertid ser veldig stilig ut, og forsøkte dette.

Da det nå er snø ute så ble det veldig lyst ute, og bildene ble ikke brukbare i det hele tatt. Vet at jeg gjør noe feil, det skal jeg være den første til å inrømme. Men er det noen som kunne hjulpet meg litt på rett spor her? Har forsøkt å sette exposure compensation ned så mye som mulig, det hjalp litt.

krokfoss9.JPG

hd2.JPG

Noen ble litt bedre, men alikevel ikke helt.

krokfoss1.JPG

Tar imot ALLE tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 bilder har jeg av de fleste.

Men der er snøen og omgivelsene såppas mørke at det ble helt falkst å sette det sammen med de bildene deer vannet var bra.

Seinere på kvelden hadde ikke gått, da det var mørkt nesten med en gang bildene var tatt.

Filter er jo en mulighet. Jeg bare lurte på om det var noen instillinger jeg ikke hadde satt riktig. Var usikker på valg av blender.

Lenke til kommentar
Du må finne den perfekte eksponeringen for begge...

Ja det var det da, det var vel i grunn det jeg haddet håpet på å få tips til her.

Lukkertiden må nesten være min 0.5sek skal man få noe flyt i vannet.

Blender forsøkte jeg litt frem og tilbake med, og så har jeg noe som heter exposure compensation, som gjør bildet lysere/mørkere.

Lenke til kommentar

Ville vel ha brukt helmanuelt modus og tatt en mengde med bilder der blender og lukkertid ble justerte, men hver for seg. Etterpå plukker du ut bildene på PCen.

Du bruker selvsagt lysmåleren på kameraet til å finne ut hva kameraet mener er riktig og starter med det som et første utgangspunkt. Etterpå bruker du framvisninga på kameraet for å se hva som ser sånn ca. OK ut og så justerer du litt til på innstillingene med det som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Ville vel ha brukt helmanuelt modus og tatt en mengde med bilder der blender og lukkertid ble justerte, men hver for seg. Etterpå plukker du ut bildene på PCen.

Du bruker selvsagt lysmåleren på kameraet til å finne ut hva kameraet mener er riktig og starter med det som et første utgangspunkt. Etterpå bruker du framvisninga på kameraet for å se hva som ser sånn ca. OK ut og så justerer du litt til på innstillingene med det som utgangspunkt.

Virker fornuftig det. Nå vet jeg ikke hvordan man bruker denne lysmåleren. De fleste bildene jeg tok har jeg tatt i 'S' modus, veit ikke hvordan jeg kan "måle lyset" der. Kameraet ga meldingen "subject to bright" innimellom. Så det målte vel lyset, og det satt jo ISO ned til minimum. Blenderen setter det vel i forhold til hva jeg har valgt som lukkertid.

Lenke til kommentar
Les fotokompendiet...

No kidding. Hr. Trådstarter må sette seg inn i noen grunnleggende sammenhenger.

Ser av EXIF at blender er satt til f/22 - da har vel ikke kitobjektivet mer å gi (like greit). Dette er en av de situasjonene hvor det kan være litt problematisk med D40ens laveste ISO på 200. Eneste løsning er ND- eller CP-filter, som det blir nevnt littlenger oppi her, alternativt å vente til det ikke er så lyst.

S er ikke et godt programvalg her, IMHO, men det er selvsagt nybegynnerens valg. Det inviterer til bevisstløshet. Bruk A,og blend ned til du får ønsket lukkertid. Kan du ikke blende lenger ned, så hjelper det ikke med all eksponeringskompensasjon i verden.

Lenke til kommentar

Det gjorde jeg før jeg kjøpte kameraet. Har lagret og skrevet den ut som oppslag også. Mye vanskelige forklaringer der, burde kanskje laget en med bildeeksempler for hver instilling osv.

Uansett, jeg forsøker på nytt neste helg. Forsøke å bruke litt mer tid der, og ta flere bilder med forskjellige blender innstillinger i 'A' blenderprioritert automatikk.

edit:

Grunnen til at jeg brukte S er jo nettop fordi det er lukkertiden som gir denne effekten. Jeg forsøkte med A, men det var for lyst til at lukkertiden ble lang nok til å få ønsket effekt.

Endret av semtex
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg brukte S er jo nettop fordi det er lukkertiden som gir denne effekten. Jeg forsøkte med A, men det var for lyst til at lukkertiden ble lang nok til å få ønsket effekt.

Og dermed avslører du at du ikke har skjønt hvordan ting henger sammen.

Dersom du ikke kan få lange nok lukkertider ved å blende ned, hvordan skal da kameraet kunne trylle frem lengre lukkertider bare ved at du setter det i S?

En eksponering har bare tre variable - lukker, blender og iso. De henger sammen. Alltid. Uansett eksponeringsprogram. En eksponeringskompensasjon er bare en overstyring av en av disse verdiene, men eksponeringskompensasjon kan aldri gjøre verdiene høyere enn max eller lavere enn min. Sånn er virkeligheten.

Lenke til kommentar
Virker fornuftig det. Nå vet jeg ikke hvordan man bruker denne lysmåleren.

Snø og sterkt lys er vanskeligere enn mange andre motiver fordi det bryter med forutsetningene som er tatt i eksponeringsberegningen som er programmert inn i kameraet.

Men du er jo på god vei, og nå har du funnet ut at du har lyst til å få kontroll på eksponering selv, så sett PASM-velgeren over på A for aperture, dvs blenderprioritet.

Vanligvis lar du sikkert kameraet stille iso automatisk, men da vil kameraet forsøke å holde iso så lav som mulig, men samtidig holde lukkertiden over et minimum. Siden du nå er ute etter å få lenger lukkertid enn normalt for å få ønsket effekt i bekken, så overatar du kontrollen over iso og stiller iso så lavt du kan.

Så setter du fokus der du vil ha det, og deretter stiller du blenderen til du får så mye dybdeskarphet du ønsker, eller til lukkertiden blir lang nok til å gi ønsket effekt i bekken.

Ta det samme bildet om og om igjen, med ulik blender (og dermed lukkertid) så kan du sammenligne dem, se på innstillingene som er brukt og se effektene av valgene i små steg.

Hele tida nå, så blir kameraets eksponeringsprogram lurt av all snøen. Det du gjør da, er å kompensere for det ved å sette Ev ned stegvis: -0.3, -0.6 osv, på D40 tror jeg du kan kompensere helt ut til +/- 5?

Det du forteller kameraet da er at du ønsker å vektlegge de lyse og mørke delene litt anderledes enn de som programmerte det, fordi du har en litt uvanlig situasjon.

I stedet for å rote med Ev kan du ta et bilde og så kikke på hvilke innstillinger kameraet har valgt. Noter deg innstillingene for blender, lukkertid og iso. Så setter du kameraet i M for Manuell og stiller inn til de samme valgene, og forandrer en om gangen. Først den ene veien, så den andre.

Finn fram det du har av brukerhåndbok til kameraet, fotobøker, akams fotokompendie osv. Og bruk den innebygde hjelpen som D40 har!

Edit: og som flere over har skrevet i mellomtiden, -du må kanskje vente til lyset ikke er på det sterkeste når du står midt i snøen og vil ha lang lukkertid. Eller bruke et filter.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Og dermed avslører du at du ikke har skjønt hvordan ting henger sammen.

Det er godt mulig, hadde jeg skjønt alt så hadde jeg ikke trengt å spørre her. Men jeg har da såppas selvinnsikt at jeg kan si at jeg ikke skjønner alt som står der enda, og derfor spør jeg. Klart man kan prøve å feile, og det er vel det jeg gjorde i dag.

Dersom du ikke kan få lange nok lukkertider ved å blende ned, hvordan skal da kameraet kunne trylle frem lengre lukkertider bare ved at du setter det i S?

Nei forventer ikke det. Men skulle jeg da tatt bilder som kortere lukker, og da ikke oppnådd effekten jeg ønsket i det hele tatt?

Kaian, takk for "guide", jeg har ikke mulighet til å prøve på nytt før til neste helg da det blir tidlig mørkt. Skal et bilde for hvert trinn jeg kan justere blendern så ser jeg hva det fører til. Ang overstyre auto ISO, så har kameraet valgt ISO 200 (laveste mulig på D40) på samtlige bilder.

Et filter kan jo også være artig å prøve. Skal se om jeg rekker å kjøpe et.

Det eneste "brukbare" bildet mtp utbrenthet ser jeg nå at er det eneste som har blender på f36, så da er "point taken"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...