Gå til innhold

Psykedelia og rock fra sent 60-tall

Gjest

Anbefalte innlegg

Hører utrolig mye på Beatles og andre band som spiret i denne perioden. Jimi Hendrix, doors, tidlig pink floyd, cream, tidlig deep purple og sen beatles er noen av dem. Mange av disse bandene er mest kjent for det de gjorde senere eller tidligere, men de har alle hatt en periode med psykedelia. også hører jeg på andre småe hits fra mindre band som jeg har plukket opp runt om kring, slik som Count five, canned heat og troggs.

Men jeg ønsker å finne ut mere om musikk fra denne perioden. Plutselig er det et band man har hørt om masse før, som man ikke visste hadde røtter i denne perioden (lemmy fra motorhead, eric clapton). Har dere noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en slik periode for en stund siden, så her kommer litt som kanskje kan falle i smak. Alt er ikke fra slutten av 60-tallet, men her er mye bra:

Er så utrolig mye herlig musikk fra den tiden. Vet ikke helt hva det er, men jeg elsker det. En av tingene er kanskje at de bruker mye orgel, det er herlig. :D

Endret av Svinat
Lenke til kommentar

perioden hvor alle de nye bandene kom, og hvor beatles var det store forbildet er herlig. Og når disse bandene utvikler seg til mer 70-talls med black sabbath og sånn.

Etter det blir det bare dårligere og dårligere.

tusen takk for mange gode forslag, jeg skal sjekke ut alt. hiv gjærne innpå med mer.

Lenke til kommentar

The Zombies er tidenes psykedeliske pop band, mye bedre i den mer softe utgaven enn Beatles noensinne var. Forøvrig er også A Whiter Shade of Pale av Procol Harum selve definisjonen på 60-tallsmusikk, og utenom den sangen har de et par andre dugelige låter (Conquistador, Homburg..). The Turtles er også litt psykedelisk til tider og er absolutt til å anbefale.

Ellers har du jo Pink Floyd og Syd Barrett sine soloalbum. Noen andre psykedeliske band som er verdt å merke seg er The Hollies, Tomorrow og The Beach Boys. Sistnevnte har riktig nok mye fyll på de fleste album utenom Pet Sounds, som er et av tidenes psykedeliske album.

The Velvet Underground er også et too good band fra 60-tallet, skjønt de er mer eksperimentelle enn psykedeliske. In-A-Gadda-Da-Vida av Iron Butterfly er også til å anbefale.

Edit: Glemte å nevne the Rolling Stones, de burde jo komme som en selvfølge uansett om de blir nevnt i denne tråden eller ikke.

Edit 2: Jeg surrer. Det er fullt av andre artister du så absolutt burde sjekke ut. Å ikke nevne Donovan, CSNY (og forøvrig artistene dette bandet bestod av), Simon & Garfunkel, Bob Dylan, Janis Joplin, The Mamas and the Papas, Buffalo Springfield, David Bowie, The Moody Blues, Jefferson Airplane og Don McLean er ren blasfemi.

Endret av LucidDreaming
Lenke til kommentar
Savnet en slik tråd.. Det diskuteres altfor lite 60s og 70s Psykedelika her :p

Fantastisk sang. Og herlige bilder til introen. Så en artig dokumentar om hvordan 'SoYL' ble lagd for en liten stund siden. Skal bumpe tråden om jeg kommer over noe mer god psykedelisk rock :)

Endret av niko_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...