Gå til innhold

BK: mine første to fugle bilder

dan83

Anbefalte innlegg

hei

dette er mine to første fugle bilder og forhåpentligivs ikke mine to siste :D

Trenger nok et DSLR med et dedikert tele objekt for å kunne ta bra fugle bilder, men denne krabaten her kom såpass nært at mitt 28-300 mm objekt kunne fange disse bildene

Bildene er langt ifra perfekte, men syntes at de er gode nok til at de fortjener en "sjanse"

All kritkk er velkommen=)

post-142640-1228054616_thumb.jpg

post-142640-1228054642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fine bilder av Rødstrupa, som ikke vanligvis er annet enn sky. Bakgrunnen tar litt for mye oppmerksomhet ja, og lyset er veldig skarpt. Ville også kuttet en del på sidene.

ja, det sterke lyset er også litt forstyrrende...var midt på steike dagen når bildene ble tatt :)

Er det forresten noe teknikk for å hindre for sterkt sol lys i bilder, som kanskje feks å bruke litt mindre blender for å "dempe" det sterke lyset!?

Beste er seff å ta bilder når sol lyset ikke er så sterkt, men i visse tilfeller så må man jo ta et bilde når muligheten tilbyr seg, uavhengig av tid på dagen :)

Lenke til kommentar
Hehe, nei skyggene blir ikek mindre harde av mindre blender... Du senker bare lysmengden...

hmmm...jeg husker en stund tilbake at jeg fikk til å dempe det sterke sol lyste i et bilde ved å øke lukker hastigheten og bruke en mindre blender!?

Men dette er vell kanskje ikke noe teknikk å foretrekke innen foto, siden det ofte fører til andre "feil" med bilde, som alt for mørke områder og muligens for stor dybeskarphet(med mitt kamera ser man liten forksjell på dybde skarphet, pgr av liten sensor)

Lenke til kommentar

Enig med de fåregående. Lyset blir for hardt og bakgrunnen stjeler altfor mye oppmerksomhet.

På bilde nr 2 er også store deler av fuglen i skygge ser det ut som.

Altså du må rendyrke mer, få en bakgrunn som er mye mindre komplisert, samtidig som du må ta bildet på en tid på døgnet der lyset ikke er så kraftig eventuelt når det er overskyet, det pleier å gjøre underverker for lyset.

Lykke til

Lenke til kommentar
Hehe, nei skyggene blir ikek mindre harde av mindre blender... Du senker bare lysmengden...

hmmm...jeg husker en stund tilbake at jeg fikk til å dempe det sterke sol lyste i et bilde ved å øke lukker hastigheten og bruke en mindre blender!?

Men dette er vell kanskje ikke noe teknikk å foretrekke innen foto, siden det ofte fører til andre "feil" med bilde, som alt for mørke områder og muligens for stor dybeskarphet(med mitt kamera ser man liten forksjell på dybde skarphet, pgr av liten sensor)

Enten kødder du med meg nå, ellers så bør du lese fotokomepndiet...

Solyset blir ikke mindre hardt uansett hva du stiller inn kameraet ditt på...

Lenke til kommentar

Jo, du slipper inn mindre lys, og det kan fungere til en viss grad, men her er problemet forskjellen mellom det som er i direkte sollys og det som ligger i skyggen. Den forskjellen blir ikke mindre før du får skrudd ned sola litt, enten ved å la den synke litt mot horisonten eller legge en ganske stor sky foran den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...