Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Når man snakker om en allgod Gud er det vel også viktig å definere allgod. En definisjon av allgod,... kan det tenkes at den fremstår annerledes for et mennske enn den gjør for Gud. Vi vil så gjerne at han skal være allgod på den måten at han aksepterer alt og gjør alt som vi med vår "lille" hjerne tror er rett. Men kanskje er han beinhard og streng, men god overfor de som tar i mot budskapet. Sånt er vanskelig for et moderne menneske anno 2008 å akseptere. Først og fremst fordi det samfunnet vi lever i ikke lenger aksepterer at det blir satt betingelser for noe lenger.. Vi har jo tross alt bare det samfunnet vi lever i som referanse for vår oppfatning av rett og galt..og god.

Hvordan kan det være godt hvis det føles vondt? Som allmektig har gud ingen ting han må forholde seg til og hadde altså ikke trengt å legge opp ting slik at det blir vondt for oss. Han kunne fint ha skapt verden uten det vonde om han bare hadde hatt lyst. For gud er jo strengt tatt ingenting nødvendig.

 

Hvordan kan han forresten være god hvis han er beinhard mot de ikketroende? Han visste jo at de ikke kom til å tro før han skapte dem og han vet at tro ikke lar seg velge, så hvordan kan han være god da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For min del virker det mest logisk at noe såpass komplisert er blitt til via en intelligent kraft.

Jeg klarer ikke tro at disse materiene har vært der alltid , eller kommet til " på en enklest" ,mulig måte, da dette etter mitt syn må være umulig. Jeg setter derfor inn en Gud i leddet før denne materien oppstod. Hva Gud igjen er oppstått av vil jeg anta jeg ikke har nok intelligens til å tenke på.

 

Har lyst til å si en ting til.

Jeg ser for meg et menneske, på et intelligentsnivå, som er lavere enn gud...selvfølgelig. Altså at vi ikke har evne til å forestille oss ting som Gud kanskje gjør. Som paralell i vår egen natur kan man jo sammenligne med et laverestående dyr. Litt på kanten dette nå, men for å illustrere hva jeg mener...En gullfisk har lite greie på hva som skjer utenfor bollen sin..Den ser oss kanskje, men det klarer ikke å forstå hva den ser. Den lever i sin egen verden, og har sin egen lave intelligens. Kanskje finnes det mange sånne intelligensnivåer, hvor vi er på ett av de og Gud på et annet..Så ut i fra dette synes jeg det virker som kanskje mennesker kan virke litt vel bastante når de sier at det vi ikke forstår bare er tull...

 

Hvem er det som har kommet og sagt at noe er tull da? Og hva var det som var tull?

 

Et utsagn om noe fantastisk er fiksjon til det er bevist. Jeg kan forestille meg et allmektig vesen, men det blir med det, oppe i hodet mitt. Det er ingen grunn til å tro at noe slikt eksisterer andre plasser enn i fantasien.

Lenke til kommentar
Har bare lyst til å spørre om en ting....er selv kristen..

 

Når man snakker om en allgod Gud er det vel også viktig å definere allgod. En definisjon av allgod,... kan det tenkes at den fremstår annerledes for et mennske enn den gjør for Gud. Vi vil så gjerne at han skal være allgod på den måten at han aksepterer alt og gjør alt som vi med vår "lille" hjerne tror er rett. Men kanskje er han beinhard og streng, men god overfor de som tar i mot budskapet. Sånt er vanskelig for et moderne menneske anno 2008 å akseptere. Først og fremst fordi det samfunnet vi lever i ikke lenger aksepterer at det blir satt betingelser for noe lenger.. Vi har jo tross alt bare det samfunnet vi lever i som referanse for vår oppfatning av rett og galt..og god.

 

Er selv ateist og tviler på det sterkeste på gud, vil alikvel prøve å ta stilling til denne tolkningen av gud og om han skulle eksistere så har jeg følgende tolkninger.

 

Om gud er streng og disiplinert skal jeg ikke si noe på, kan godt hende at krav og displin medfører mye godt, selv om mange i dag mener at roser og duft er løsningen på alt, mener selv at samfunnet er feil når vi ikke krever noe som helst av folk lengre, og all straff/disiplinering er fyfy.

 

Det jeg alikvel stiller spørmål ved gud er , hvorfor er han så sykt optatt av at folk skal tro på han da ? Hvorfor god ovenfor en som har "motatt budskapet" men som ellers oppfører seg identisk som en som ikke har motatt budskapet. Jeg kan umulig forestille meg at en så mektig ting som gud skulle bry seg så mye seg så mye om tro at han straffet/belønnet folk basert på deres tro i han. Det gir i mine øyne absolutt ingen mening. Da er han i så tilfelle bare teit, "ååå nei han ville ikke tro på meg :cry: da skal han svi :hrm: ". Det er litt for "petty" spør du meg. Kjønner ikke hvorfor han skulle være avhengig av vår tro for å være happy, han skal jo tross alt være almektig

 

 

Det blir satt betingelser for ting fortsatt........(mer dramatisk med flere punktum).......(dette er mega dramatisk).........(dramaet bare øker og øker)............

 

Det blir ikke satt mye betingelser til folk i norge i dag. Velger å bruke norge som eksepel siden det først og fremst er der vi er. Det kreves jo noe, men ikke mye, og veldig lite i forhold til andre steder og andre tider.

 

Enkelt eksempel, det kreves ikke en gang at alle som har muligheten skal jobbe for føden sin en gang, det er bare å sette seg på sosialen og trygd. men det er en annen diskusjon som jeg ikke har tenkt å ta videre her :)

 

 

Fordi om jeg tror på Gud har jeg også de tankene som du har om dette. Og jeg tenker mange ganger på hvorfor ting ikke er annerledes , eller hvorfor han ikke bare har gjort ting litt lettere å forstå. Men som jeg også skreiv i en anne melding her, så er det ikke helt utenkelig for meg at mennesket faktisk er ganske uintelligent, at vi egentlig ikke forstår så veldig mye. Jeg utelukker det ikke ihvertfall. Noen vil påstå at det blir for passivt, for meg er det ikke det. Det var jo ikke lenge siden vi trodde jorda var flat. Skal vi plutselig "noen" år senere forstå ALT.

 

Det finnes vel nok av eksempler som viser at mennesker er uintelligente. Med den bakgrunnen blir det litt lettere for meg å akseptere at jeg ikke trenger å forstå alt.

 

For meg blir det liksom alle "småtingene" i livet mitt som til sammen gjør at jeg tror det finnes en Gud. En ting jeg bla har grublet på er dette hvor det står i Bibelen at Gud har lagt søken etter evigheten i hjerte til alle mennesker.

 

For min del, sikkert teit for de som ikke tror, samsvarer dette godt med hvordan mennesker er. Vi har et "tom-rom" i oss som vi forsøker å fylle med alle mulige ting....Vi forsøker desperat å gjøre karriere, vi kjøper dyre biler, bygger hytter , sitter aldri stille, skal realisere oss selv, jakten på det god liv..osv...Denne endeløse jakten på det ultimate stopper aldri, ikke før man ser hva som faktisk funker for å få slutt på det. Hvorfor er vi mennesker så fundamentalt forskjellige fra dyr på dette område. En hest virker happy nok med å stå å spise og glo hele dagen.

 

Jeg tror det laget slik for at vi skal søke Gud. Det er først da man finner roen, den ordentlige roen. Ikke den noen tror de har funnet når de sitter på en strand i Tailand med en rev i hånda, selv om det er greit nok, men det varer ikke. Når de har sittet der noen dager går de lei, og vil videre..

Lenke til kommentar
For min del virker det mest logisk at noe såpass komplisert er blitt til via en intelligent kraft.

Jeg klarer ikke tro at disse materiene har vært der alltid , eller kommet til " på en enklest" ,mulig måte, da dette etter mitt syn må være umulig. Jeg setter derfor inn en Gud i leddet før denne materien oppstod. Hva Gud igjen er oppstått av vil jeg anta jeg ikke har nok intelligens til å tenke på.

 

Har lyst til å si en ting til.

Jeg ser for meg et menneske, på et intelligentsnivå, som er lavere enn gud...selvfølgelig. Altså at vi ikke har evne til å forestille oss ting som Gud kanskje gjør. Som paralell i vår egen natur kan man jo sammenligne med et laverestående dyr. Litt på kanten dette nå, men for å illustrere hva jeg mener...En gullfisk har lite greie på hva som skjer utenfor bollen sin..Den ser oss kanskje, men det klarer ikke å forstå hva den ser. Den lever i sin egen verden, og har sin egen lave intelligens. Kanskje finnes det mange sånne intelligensnivåer, hvor vi er på ett av de og Gud på et annet..Så ut i fra dette synes jeg det virker som kanskje mennesker kan virke litt vel bastante når de sier at det vi ikke forstår bare er tull...

 

Hvem er det som har kommet og sagt at noe er tull da? Og hva var det som var tull?

 

Et utsagn om noe fantastisk er fiksjon til det er bevist. Jeg kan forestille meg et allmektig vesen, men det blir med det, oppe i hodet mitt. Det er ingen grunn til å tro at noe slikt eksisterer andre plasser enn i fantasien.

 

 

Hvis du kan forestille deg et allmektig vesen, er vi ikke så vanvittig uenige. Tro er jo ingen vitenskap og kan vel aldri bevises. Jeg lurer også på alt dette med en god gud osv. Men for meg er ikke det nok til å utelukke at det finnes en intelligent kraft/Gud som står bak ting. Man trenger vel ikke ha alle svar for å tro på noe. Jeg skjønner ihvertfall godt at mange velger og ikke tro på noen Gud når man ser alt surre som mange bevegelser osv videre holder på med. Er veldig mange "kristne" folk som ødelegger for kristendommen.

Lenke til kommentar
For min del virker det mest logisk at noe såpass komplisert er blitt til via en intelligent kraft.

Jeg klarer ikke tro at disse materiene har vært der alltid , eller kommet til " på en enklest" ,mulig måte, da dette etter mitt syn må være umulig. Jeg setter derfor inn en Gud i leddet før denne materien oppstod. Hva Gud igjen er oppstått av vil jeg anta jeg ikke har nok intelligens til å tenke på.

 

Har lyst til å si en ting til.

Jeg ser for meg et menneske, på et intelligentsnivå, som er lavere enn gud...selvfølgelig. Altså at vi ikke har evne til å forestille oss ting som Gud kanskje gjør. Som paralell i vår egen natur kan man jo sammenligne med et laverestående dyr. Litt på kanten dette nå, men for å illustrere hva jeg mener...En gullfisk har lite greie på hva som skjer utenfor bollen sin..Den ser oss kanskje, men det klarer ikke å forstå hva den ser. Den lever i sin egen verden, og har sin egen lave intelligens. Kanskje finnes det mange sånne intelligensnivåer, hvor vi er på ett av de og Gud på et annet..Så ut i fra dette synes jeg det virker som kanskje mennesker kan virke litt vel bastante når de sier at det vi ikke forstår bare er tull...

 

Hvem er det som har kommet og sagt at noe er tull da? Og hva var det som var tull?

 

Et utsagn om noe fantastisk er fiksjon til det er bevist. Jeg kan forestille meg et allmektig vesen, men det blir med det, oppe i hodet mitt. Det er ingen grunn til å tro at noe slikt eksisterer andre plasser enn i fantasien.

 

 

Hvis du kan forestille deg et allmektig vesen, er vi ikke så vanvittig uenige. Tro er jo ingen vitenskap og kan vel aldri bevises. Jeg lurer også på alt dette med en god gud osv. Men for meg er ikke det nok til å utelukke at det finnes en intelligent kraft/Gud som står bak ting. Man trenger vel ikke ha alle svar for å tro på noe. Jeg skjønner ihvertfall godt at mange velger og ikke tro på noen Gud når man ser alt surre som mange bevegelser osv videre holder på med. Er veldig mange "kristne" folk som ødelegger for kristendommen.

 

Jeg tror simpelten ikke noe uten grunn. Ingenting tyder på at noe slikt eksisterer.

 

Tro trenger ikke å være grunnløs. For at tro skal være verdt noe bør det ligge en viss påviselig sannsynlighet bak. Altså en vitenskaplig tro.

Lenke til kommentar
Hehe vil ikke akkurat kalle det å kjede seg for et tom-rom en prøver å fylle.

 

De fleste haster med å få ting gjort fordi tiden vår er dyrbar(for øyeblikket, kanskje vitenskapen vil lede oss til evig liv en gang) og ikke til å kaste bort.

 

 

Jeg mener ikke at å kjede seg ikke har noe til felles med dette "tom-rommet". Tomheten blir noe litt mer fundamentalt etter min menging. Du er opptatt av å få realisert noe i livet før du stryker med og jeg mener at folk mistolker dette og tror at hvis de klarer å få den jobben, eller få gjort ditt og datt har de lykkes og kan lene seg tilbake og nyte livet når de er pensjonister. Det er livsløgnen. Tomheten vil du ha like fullt når du går i grava. Jeg tror alle mennesker kan føle dette hvis de kjenner etter. Men den sitter nok veldig langt inne hos mange da de har prøvd å stappe dette hullet fullt av så mye rart.

Lenke til kommentar
Hehe vil ikke akkurat kalle det å kjede seg for et tom-rom en prøver å fylle.

 

De fleste haster med å få ting gjort fordi tiden vår er dyrbar(for øyeblikket, kanskje vitenskapen vil lede oss til evig liv en gang) og ikke til å kaste bort.

 

 

Jeg mener ikke at å kjede seg ikke har noe til felles med dette "tom-rommet". Tomheten blir noe litt mer fundamentalt etter min menging. Du er opptatt av å få realisert noe i livet før du stryker med og jeg mener at folk mistolker dette og tror at hvis de klarer å få den jobben, eller få gjort ditt og datt har de lykkes og kan lene seg tilbake og nyte livet når de er pensjonister. Det er livsløgnen. Tomheten vil du ha like fullt når du går i grava. Jeg tror alle mennesker kan føle dette hvis de kjenner etter. Men den sitter nok veldig langt inne hos mange da de har prøvd å stappe dette hullet fullt av så mye rart.

 

Jeg føler ikke noe slikt tomrom. Heller ikke noe jag etter å få en spesiell jobb. Å realisere noe er strengt talt ikke nødvendig heller. Jeg gjør det jeg vil, stort sett.

Lenke til kommentar

Hvorfor ondskap i verden?

 

Det står om dette i Bibelen. Les 1 mosebok kapittel 1, 2 og 3. Se www.bibelen.no.

 

Det står at Gud skapte verden(himmel og jord, lys, vann og planter og dyr) og så skapte Han mennesket i sitt bildet. Han satte oss i edens hage som han hadde plantet alle slags trær i og i midten kunnnskapens tre, bad oss om å spise av alle trærne han hadde skapt, men treet som gir kunnskapen om godt og ondt skulle vi ikke spise av, for da skulle vi dø.

 

I syndefallet spør slangen(satan) om Gud virkelig har sagt dette. Og eva svarer det Gud hadde sagt henne, men slangen fortsetter med å si "dere kommer ikke til å dø, men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten vil deres øyne bli åpnet og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt."

 

Videre står det: "Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!» 23 Så viste Herren Gud dem ut av hagen i Eden og satte dem til å dyrke jorden, som de var tatt av. 24 Han jaget menneskene ut; og øst for hagen satte han kjerubene og det flammende sverd som svinget fram og tilbake. De skulle vokte veien til livets tre."

 

-Ergo, Gud kjenner godt og ondt, han er allmektig. Fordi vi lot oss lokke av satan, ser vi også godt og ondt. Før syndefallet var alt godt, slik som trådstarter og andre her i tråden etterlyser. Svaret står jo her. Derfor er det viktig å ikke skylde på Gud for ondskapen, men på satan for å lokke oss til å spise av dette treet.

 

- Etter syndefallet er vi ikke lenger i edens hage, men på jorden og helt avhengige av Guds nåde, Jesus frelse for å komme tilbake til eden/himmelen.

 

-Foreløpig vil jeg si Gud er god, som gir oss mulighet til å komme tilbake til eden, selv om vi synder.

 

-Hvorfor skapte Gud satan da? Et vanvittig bra spørsmål det. Det står at satan var en av Guds engler.

Ikke bare var han en engel, han var en av Guds nærmeste, "the annointed one" står det på engelsk,

Esekiel 28 sier fra vers 14:

Jeg gjorde deg til en strålende

og vernende kjerub. (Kjerub er engel)

Du var på det hellige gudefjell

og vandret mellom funklende steiner.

15 Fra den dagen du ble født,

var du hel i din ferd,

inntil det ble funnet urett hos deg.

16 Din store handel førte med seg

at du ble fylt av vold og begynte å synde.

Da støtte jeg deg bort fra gudefjellet

og gjorde ende på deg,

du vernende kjerub,

mellom de funklende steiner.

17 Din skjønnhet gjorde deg hovmodig,

og fordi du var så strålende,

forspilte du din visdom.

 

I Jesaia 14, vers 14 sier Lusifer" Jeg vil stige opp over de høye skyer

og gjøre meg lik Den Høyeste."

 

 

Ifølge Bibelen tilater Gud satan og hans engler(vi kaller gjerne de onde englene demoner) å gjøre ondskap. Hvorfor tillater Gud dette er denne trådens problemstilling. Jeg synes at bibelen gir svar på dette.

For det første sier Bibelen at Gud er allmektig og kjenner godt og ondt. Allgod er ikke et ord som finnes i bibelen, men allmektig, skaperen av alt Ergo alt godt og ondt. Gud velger å skape en verden som er god og et liv som er godt. Det står i Bibelen at Gud skapte engler som er vesener av Guds ånd og Lucifer engelen, som alle englene til Gud var som Gud istand til å se godt og ond, valgte ondt.

 

Gud skapte alt. Det er alltid mulighet for ondskap der det er godskap. La oss si en lyspære er godhet. Lyspæren kan ikke lyse hvis det ikke er noe mørke der fra før av.

 

Derfor trenger vi Jesus, i brevet til hebreerne, kapittel 2 står det om engler og Jesu ord og i vers 14 står det: "Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem. Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, 15 og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet. 16 Det er jo ikke engler han tar seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. 17 Derfor måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. 18 Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som blir fristet."

 

Det alvorligste Satan lokker oss til er å spørre har Gud virkelig sagt. Gud mente at vi skulle være som barn i edens lekebutikk, men vi lot oss lokke av spørsmålet har gud virkelig sagt og deretter fikk vi kunnskap om godt og ondt.

 

Matteusevangeliet 18, vers 1 til 6:

 

Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i himmelriket?» 2 Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem 3 og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. 4 Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket. 5 Og den som tar imot et slikt lite barn i mitt navn, tar imot meg.

Lenke til kommentar
For min del virker det mest logisk at noe såpass komplisert er blitt til via en intelligent kraft.

Jeg klarer ikke tro at disse materiene har vært der alltid , eller kommet til " på en enklest" ,mulig måte, da dette etter mitt syn må være umulig. Jeg setter derfor inn en Gud i leddet før denne materien oppstod. Hva Gud igjen er oppstått av vil jeg anta jeg ikke har nok intelligens til å tenke på.

 

Men du har nok intelligens og vet nok til å for det første, forkaste den vitenskapelige forklaringen, og ærligheten om at vi ikke er sikker på hva som var "før" Big Bang, og for det andre, å si at det ha vært en kreativ kraft, videre spesifisert som den kristne gud, bak dette?

 

Det er bare ulogisk. :(

Lenke til kommentar
Hvorfor ondskap i verden?

 

Det står om dette i Bibelen. Les 1 mosebok kapittel 1, 2 og 3. Se www.bibelen.no.

 

Det står at Gud skapte verden(himmel og jord, lys, vann og planter og dyr) og så skapte Han mennesket i sitt bildet. Han satte oss i edens hage som han hadde plantet alle slags trær i og i midten kunnnskapens tre, bad oss om å spise av alle trærne han hadde skapt, men treet som gir kunnskapen om godt og ondt skulle vi ikke spise av, for da skulle vi dø.

 

I syndefallet spør slangen(satan) om Gud virkelig har sagt dette. Og eva svarer det Gud hadde sagt henne, men slangen fortsetter med å si "dere kommer ikke til å dø, men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten vil deres øyne bli åpnet og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt."

 

Videre står det: "Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!» 23 Så viste Herren Gud dem ut av hagen i Eden og satte dem til å dyrke jorden, som de var tatt av. 24 Han jaget menneskene ut; og øst for hagen satte han kjerubene og det flammende sverd som svinget fram og tilbake. De skulle vokte veien til livets tre."

 

-Ergo, Gud kjenner godt og ondt, han er allmektig. Fordi vi lot oss lokke av satan, ser vi også godt og ondt. Før syndefallet var alt godt, slik som trådstarter og andre her i tråden etterlyser. Svaret står jo her. Derfor er det viktig å ikke skylde på Gud for ondskapen, men på satan for å lokke oss til å spise av dette treet.

 

- Etter syndefallet er vi ikke lenger i edens hage, men på jorden og helt avhengige av Guds nåde, Jesus frelse for å komme tilbake til eden/himmelen.

 

-Foreløpig vil jeg si Gud er god, som gir oss mulighet til å komme tilbake til eden, selv om vi synder.

 

-Hvorfor skapte Gud satan da? Et vanvittig bra spørsmål det. Det står at satan var en av Guds engler.

Ikke bare var han en engel, han var en av Guds nærmeste, "the annointed one" står det på engelsk,

Esekiel 28 sier fra vers 14:

Jeg gjorde deg til en strålende

og vernende kjerub. (Kjerub er engel)

Du var på det hellige gudefjell

og vandret mellom funklende steiner.

15 Fra den dagen du ble født,

var du hel i din ferd,

inntil det ble funnet urett hos deg.

16 Din store handel førte med seg

at du ble fylt av vold og begynte å synde.

Da støtte jeg deg bort fra gudefjellet

og gjorde ende på deg,

du vernende kjerub,

mellom de funklende steiner.

17 Din skjønnhet gjorde deg hovmodig,

og fordi du var så strålende,

forspilte du din visdom.

 

I Jesaia 14, vers 14 sier Lusifer" Jeg vil stige opp over de høye skyer

og gjøre meg lik Den Høyeste."

 

 

Ifølge Bibelen tilater Gud satan og hans engler(vi kaller gjerne de onde englene demoner) å gjøre ondskap. Hvorfor tillater Gud dette er denne trådens problemstilling. Jeg synes at bibelen gir svar på dette.

For det første sier Bibelen at Gud er allmektig og kjenner godt og ondt. Allgod er ikke et ord som finnes i bibelen, men allmektig, skaperen av alt Ergo alt godt og ondt. Gud velger å skape en verden som er god og et liv som er godt. Det står i Bibelen at Gud skapte engler som er vesener av Guds ånd og Lucifer engelen, som alle englene til Gud var som Gud istand til å se godt og ond, valgte ondt.

 

Gud skapte alt. Det er alltid mulighet for ondskap der det er godskap. La oss si en lyspære er godhet. Lyspæren kan ikke lyse hvis det ikke er noe mørke der fra før av.

 

Derfor trenger vi Jesus, i brevet til hebreerne, kapittel 2 står det om engler og Jesu ord og i vers 14 står det: "Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem. Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, 15 og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet. 16 Det er jo ikke engler han tar seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. 17 Derfor måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. 18 Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som blir fristet."

 

Det alvorligste Satan lokker oss til er å spørre har Gud virkelig sagt. Gud mente at vi skulle være som barn i edens lekebutikk, men vi lot oss lokke av spørsmålet har gud virkelig sagt og deretter fikk vi kunnskap om godt og ondt.

 

Matteusevangeliet 18, vers 1 til 6:

 

Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i himmelriket?» 2 Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem 3 og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. 4 Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket. 5 Og den som tar imot et slikt lite barn i mitt navn, tar imot meg.

1: Det MÅ ikke være ondskap for at det skal være gode ting. For en allmektig skapning er det ingenting som MÅ. Han kunne rett og slett bestemt at godhet skulle eksistere, men ikke ondskap.

 

2: Det står kanskje ikke ordrett allgod, men det står vitterlig "Gud er kjærlighet", og at han elsker alle mennesker. Og er allmektig.

kwashiorkorth3.gif

 

Where is the love?

 

3:

..og i midten kunnnskapens tre,

Hvorfor i all verden gjorde han det?! Han er allvitende, og visste veldig godt det ville gå galt!

Du setter ikke barnet ditt, som du elsker(gud elsker alle mennesker) alene i stua med en bensinkanne og en lighter, gjør du det?

 

4: Det står at vi er skapt i hans bilde, og kunnskapens tre inneholdt all kunnskap som gud selv innehar? Hvorfor forstår vi da ikke alt?

Hva betyr "i hans bilde"? For meg høres det ut som "lik". Altså skapt like Gud. Likevel var vi tilbøyelige til synd, og fristelser fra djevelen. Da er også Gud det?

Endret av toth
Lenke til kommentar
For min del virker det mest logisk at noe såpass komplisert er blitt til via en intelligent kraft.

Jeg klarer ikke tro at disse materiene har vært der alltid , eller kommet til " på en enklest" ,mulig måte, da dette etter mitt syn må være umulig. Jeg setter derfor inn en Gud i leddet før denne materien oppstod. Hva Gud igjen er oppstått av vil jeg anta jeg ikke har nok intelligens til å tenke på.

 

Men du har nok intelligens og vet nok til å for det første, forkaste den vitenskapelige forklaringen, og ærligheten om at vi ikke er sikker på hva som var "før" Big Bang, og for det andre, å si at det ha vært en kreativ kraft, videre spesifisert som den kristne gud, bak dette?

 

Det er bare ulogisk. :(

 

Kan du utdype hva som er ulogisk med det jeg skriver ? Hvilken vitenskapelig forklaring har jeg forkastet ?

:-)

Lenke til kommentar

1. Jeg sa ikke MÅ. Jeg sa der det innes MULIGHET for godhet finnes det mulighet for ondskap.

 

2. Where is the love? NETTOPP! Jeg ser hvor rævva livet på jorda går når vi bare følger vår egen idiotiske trang til grådighet og ond egoisme. Hadde mennesker fulgt Jesus sitt hjerte hadde ikke makt, krig og urettferdighet vært et issue lenger.

 

3. og 4. Det står ikke at Kunnskapens tre inneholder all kunnskap Gud har, det står at det inneholder kunnskap til å skille mellom godt og ondt. Når det står at han skapte oss i sitt bilde, er det ikke vanskelig for meg å godta at vi har fått mye av Gud, han har evnen til alt, vi har evnen til mye, vi ligner Gud i vårt lille liv her på jorden. Vi har fri vilje, omtrent litt allmektige ovenfor våres egne liv sant. Men vi er ikke særlig gode av den grunn. derfor gir det mening at vi er i fangenskap av egoisme og grådighet.

 

Jeg ser på Jesus sitt liv, han er historisk person vi vet har levd. Alt han gjorde var godt, helbredelser, forkynnelse om rettferdighet, tilgivelse, fred. Gud gjorde seg lik som oss for at vi skulle forstå, for vi var på avveie. Jesus er den som gir mest sannhet i mitt hjertei denne syke verden vi lever i. Så jeg velger å tro på ham.

 

Å spørre en kristen om hvorfor Gud tillater det onde, er greit, men å forventer at vi skal kunne svare på det, er litt rart. Å bli en kristen er ikke likestilt med å bli et menneske med svar på alt. Kristne kallte seg selv disipler, som betyr elev. Det er det vi er. Elever av Jesus sin undervisning.

Lenke til kommentar
For min del virker det mest logisk at noe såpass komplisert er blitt til via en intelligent kraft.

Jeg klarer ikke tro at disse materiene har vært der alltid , eller kommet til " på en enklest" ,mulig måte, da dette etter mitt syn må være umulig. Jeg setter derfor inn en Gud i leddet før denne materien oppstod. Hva Gud igjen er oppstått av vil jeg anta jeg ikke har nok intelligens til å tenke på.

 

Men du har nok intelligens og vet nok til å for det første, forkaste den vitenskapelige forklaringen, og ærligheten om at vi ikke er sikker på hva som var "før" Big Bang, og for det andre, å si at det ha vært en kreativ kraft, videre spesifisert som den kristne gud, bak dette?

 

Det er bare ulogisk. :(

 

Kan du utdype hva som er ulogisk med det jeg skriver ? Hvilken vitenskapelig forklaring har jeg forkastet ?

:-)

Abiogenesis, evolusjon, geologi (da Jordens utvikling, vet ikke om dette i seg selv har et navn), og generelt astrofysikk, da utviklingen til universet, fra Big Bang til nå. Du tror ikke at alt dette kan ha naturlige forklaringer, uten å spesifisere dette mer nøyaktig enn "det ser for komplisert ut", og forkaster det aller meste jeg har listet opp, om ikke alt, og forklarer det heller med en gud, som du på toppen av alt, ikke tør utfordre med spørsmål som hva den har kommet av.

 

EDIT: Det er også dette som er ulogisk.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at en gud som lager alle reglene og straffene og samtidig legger ut feller for å lure sine undersåtter til å bryte reglene han har satt kan, under noen omstendighet, regnes som en god gud. En svikefull, ondskapsfull gud ville jeg heller beskrevet ham som.

 

Han minner mye om Josef Fritzl vil jeg si, altså en Gud som lager sitt eget private torturkammer i kjelleren sin. Velger og vraker hvem som skal dit, for det er jo ham som er den øverste dommer. Samtidig så lager han reglene slik at han vet at ingen klarer å la være å bryte dem og den eneste måten å slippe å havne i torturkammeret er ved å tilbe ham.

 

Ikke nok med at han er ondskapsfull, om han eksisterer, han er også beregnende og maktsyk. Jeg vil si at han har sterke psykopatiske tendenser. I tillegg lider han av schizofreni, da han ganske enkelt påstår å være allmektig, men ikke klarer å drive bort det folkeslaget som har vogner av jærn.

Lenke til kommentar
2. Where is the love? NETTOPP! Jeg ser hvor rævva livet på jorda går når vi bare følger vår egen idiotiske trang til grådighet og ond egoisme. Hadde mennesker fulgt Jesus sitt hjerte hadde ikke makt, krig og urettferdighet vært et issue lenger.

 

Hadde vi fulgt Jesu hjerte hadde vi fortsatt steinet homofile og jenter som er blitt voldtatt.

Lenke til kommentar
2. Where is the love? NETTOPP! Jeg ser hvor rævva livet på jorda går når vi bare følger vår egen idiotiske trang til grådighet og ond egoisme. Hadde mennesker fulgt Jesus sitt hjerte hadde ikke makt, krig og urettferdighet vært et issue lenger.

 

Ikke det? Hva med alle krigene, korstogene, heksebrenningene og lignende, i regi av kristne, som først og fremst ville følge esus sitt hjerte, og spre - nei påtvinge - denne fantastiske religionen på alle rundt seg. De som ikke ville bli med i "klubben", ble enten drept, eller forvist.

Lenke til kommentar
2. Where is the love? NETTOPP! Jeg ser hvor rævva livet på jorda går når vi bare følger vår egen idiotiske trang til grådighet og ond egoisme. Hadde mennesker fulgt Jesus sitt hjerte hadde ikke makt, krig og urettferdighet vært et issue lenger.

Mennesker gjør som mennesker gjør, noe annet er ikke å forvente. Vi er slik gud skapte oss så det blir i såfall gud sin skyld at vi gjør som vi gjør. Han visste jo godt hva som kom til å skje.

Lenke til kommentar
2. Where is the love? NETTOPP! Jeg ser hvor rævva livet på jorda går når vi bare følger vår egen idiotiske trang til grådighet og ond egoisme. Hadde mennesker fulgt Jesus sitt hjerte hadde ikke makt, krig og urettferdighet vært et issue lenger.

 

Hadde vi fulgt Jesu hjerte hadde vi fortsatt steinet homofile og jenter som er blitt voldtatt.

 

 

!!!! Det er fryktelig at det er så lite kjenskap til Jesus blandt ikke kristne. Jesus steinet ikke homofile eller jenter som var voldtatt. Jesus var rettferdighet, kjærlighet og fred. Jeg fatter ikke hvordan det går ann å si noe sånn som du sier, med mindre du sier det bare for å provosere. Hvis ikke håper jeg du åpner for Jesus sitt budskap i hjertet og finnenr ut hvem han var og hva han forkjynte.

Lenke til kommentar
Jeg ser på Jesus sitt liv, han er historisk person vi vet har levd. Alt han gjorde var godt, helbredelser, forkynnelse om rettferdighet, tilgivelse, fred. Gud gjorde seg lik som oss for at vi skulle forstå, for vi var på avveie. Jesus er den som gir mest sannhet i mitt hjertei denne syke verden vi lever i. Så jeg velger å tro på ham.

 

 

Hvis man ser på det Bibelen skriver om Jesus, så var ikke alt han gjorde, godt. Og den historiske Jesus (en eller flere), og den bibelske Jesus er to vidt forskjellige personer.

 

Men la oss se på for eksempel evangeliet etter Matteus i NT, som viser en Jesus som er alt annet enn det du beskriver:

(siterer fra skepticsannotatedbible.com)

 

Matthew (Matteus):

 

Jesus strongly approves of the law and the prophets. He hasn't the slightest objection to the cruelties of the Old Testament. 5:17

5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil.

 

Jesus says that we should fear God who is willing and "able to destroy both soul and body in hell." 10:28

10:28 And fear not them which kill the body, but are not able to kill the soul: but rather fear him which is able to destroy both soul and body in hell.

 

Jesus says that he has come to destroy families by making family members hate each other. He has "come not to send peace, but a sword." 10:34-36

10:34 Think not that I am come to send peace on earth: I came not to send peace, but a sword.

10:35 For I am come to set a man at variance against his father, and the daughter against her mother, and the daughter in law against her mother in law.

10:36 And a man's foes shall be they of his own household.

 

Jesus condemns entire cities to dreadful deaths and to the eternal torment of hell because they didn't care for his preaching. 11:20-24

11:20 Then began he to upbraid the cities wherein most of his mighty works were done, because they repented not:

11:21 Woe unto thee, Chorazin! woe unto thee, Bethsaida! for if the mighty works, which were done in you, had been done in Tyre and Sidon, they would have repented long ago in sackcloth and ashes.

11:22 But I say unto you, It shall be more tolerable for Tyre and Sidon at the day of judgment, than for you.

11:23 And thou, Capernaum, which art exalted unto heaven, shalt be brought down to hell: for if the mighty works, which have been done in thee, had been done in Sodom, it would have remained until this day.

11:24 But I say unto you, That it shall be more tolerable for the land of Sodom in the day of judgment, than for thee.

 

Jesus will send his angels to gather up "all that offend" and they "shall cast them into a furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth." 13:41-42, 50

13:41 The Son of man shall send forth his angels, and they shall gather out of his kingdom all things that offend, and them which do iniquity;

13:42 And shall cast them into a furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth.

13:50 And shall cast them into the furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth.

 

Jesus refuses to heal the Canaanite woman's possessed daughter, saying "it is not meet to take the children's bread, and to cast it to the dogs." 15:22-26

15:22 And, behold, a woman of Canaan came out of the same coasts, and cried unto him, saying, Have mercy on me, O Lord, thou son of David; my daughter is grievously vexed with a devil.

15:23 But he answered her not a word. And his disciples came and besought him, saying, Send her away; for she crieth after us

15:24 But he answered and said, I am not sent but unto the lost sheep of the house of Israel.

15:25 Then came she and worshipped him, saying, Lord, help me.

15:26 But he answered and said, It is not meet to take the children's bread, and to cast it to dogs.

 

Jesus condemns the whole world, saying "Woe unto the world because of offenses." 18:7

18:7 Woe unto the world because of offences! for it must needs be that offences come; but woe to that man by whom the offence cometh!

 

Rich people don't go to heaven. 19:23

19:23 Then said Jesus unto his disciples, Verily I say unto you, That a rich man shall hardly enter into the kingdom of heaven.

 

Abandon your wife and children for Jesus and he'll give you a big reward. 19:29

19:29 And every one that hath forsaken houses, or brethren, or sisters, or father, or mother, or wife, or children, or lands, for my name's sake, shall receive an hundredfold, and shall inherit everlasting life.

 

Jesus condemns the Jews for being "the children of them which killed the prophets." 23:31

23:31 Wherefore ye be witnesses unto yourselves, that ye are the children of them which killed the prophets.

 

Jesus tells us what he has planned for those that he dislikes. They will be cast into an "everlasting fire." 25:41

25:41 Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels:

 

EDIT: Men skepticsannotatedbible.com og jeg har vel bare tolket det feil. :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...