Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Det du egentlig sier er at svært få kristne forholder seg til Bibelen, kristendommens lærebok - noe som egentlig fører til at de ikke lenger er kristne, spør du meg.

 

Nei. Det jeg sier er at det er mange måter å tolke bibelen på. Det bør ikke komme som noen overraskelse når man ser hvor mange ulike varianter av kristne som finnes. Det er mange som oppfatter seg selv som kristne selv om de ikke deler din tolkning av skriftene. Om du så mener at de dermed ikke er kristne får står for din regning. Det er opp til den enkelte å definere hva og hvordan de skal tro.

 

Når det er sagt vet du utmerket godt at jeg hverken er kristen eller religiøs på noen som helst måte. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du egentlig sier er at svært få kristne forholder seg til Bibelen, kristendommens lærebok - noe som egentlig fører til at de ikke lenger er kristne, spør du meg.

 

Nei. Det jeg sier er at det er mange måter å tolke bibelen på.

Bibelen sier jo rimelig klart at man ikke trenger å tolke den, jeg har allerede linket til dette tidligere i denne tråden. Bibelen er Guds ord, ingen mennesker er verdige til å tolke Guds ord, det er heller ikke nødvendig, da Gud er så smart og flink at han klarer å uttrykke seg så klart at det ikke er rom for tolkning.

Jeg har ikke så fryktelig mye detaljkunnskap om bibelen, men jeg får inntrykket av at NikkaYoichi har mer enn nok, og derfor siter jeg ham her.

Lenke til kommentar
Det står om skapelsen i de to første kapitlene av første mosebok.

 

I know, leste flere ganger der i dag.. Derfor jeg lurer litt på åssen noen har funnet ut at Universet er 6000 år + / -.. Det kan vell like godt hende det gikk 1 million år før mennesket ble skapt på jorden etter universet ble skapt..

http://www.biblegateway.com/passage/?search=Genesis%201

 

Jeg siterer:

 

Genesis 1

The Beginning

1 In the beginning God created the heavens and the earth.

2 Now the earth was [a] formless and empty, darkness was over the surface of the deep, and the Spirit of God was hovering over the waters.

 

3 And God said, "Let there be light," and there was light. 4 God saw that the light was good, and He separated the light from the darkness. 5 God called the light "day," and the darkness he called "night." And there was evening, and there was morning—the first day.

 

6 And God said, "Let there be an expanse between the waters to separate water from water." 7 So God made the expanse and separated the water under the expanse from the water above it. And it was so. 8 God called the expanse "sky." And there was evening, and there was morning—the second day.

 

9 And God said, "Let the water under the sky be gathered to one place, and let dry ground appear." And it was so. 10 God called the dry ground "land," and the gathered waters he called "seas." And God saw that it was good.

 

11 Then God said, "Let the land produce vegetation: seed-bearing plants and trees on the land that bear fruit with seed in it, according to their various kinds." And it was so. 12 The land produced vegetation: plants bearing seed according to their kinds and trees bearing fruit with seed in it according to their kinds. And God saw that it was good. 13 And there was evening, and there was morning—the third day.

 

14 And God said, "Let there be lights in the expanse of the sky to separate the day from the night, and let them serve as signs to mark seasons and days and years, 15 and let them be lights in the expanse of the sky to give light on the earth." And it was so. 16 God made two great lights—the greater light to govern the day and the lesser light to govern the night. He also made the stars. 17 God set them in the expanse of the sky to give light on the earth, 18 to govern the day and the night, and to separate light from darkness. And God saw that it was good. 19 And there was evening, and there was morning—the fourth day.

20 And God said, "Let the water teem with living creatures, and let birds fly above the earth across the expanse of the sky." 21 So God created the great creatures of the sea and every living and moving thing with which the water teems, according to their kinds, and every winged bird according to its kind. And God saw that it was good. 22 God blessed them and said, "Be fruitful and increase in number and fill the water in the seas, and let the birds increase on the earth." 23 And there was evening, and there was morning—the fifth day.

 

24 And God said, "Let the land produce living creatures according to their kinds: livestock, creatures that move along the ground, and wild animals, each according to its kind." And it was so. 25 God made the wild animals according to their kinds, the livestock according to their kinds, and all the creatures that move along the ground according to their kinds. And God saw that it was good.

 

26 Then God said, "Let us make man in our image, in our likeness, and let them rule over the fish of the sea and the birds of the air, over the livestock, over all the earth, and over all the creatures that move along the ground."

 

27 So God created man in his own image,

in the image of God he created him;

male and female he created them.

 

28 God blessed them and said to them, "Be fruitful and increase in number; fill the earth and subdue it. Rule over the fish of the sea and the birds of the air and over every living creature that moves on the ground."

 

29 Then God said, "I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food. 30 And to all the beasts of the earth and all the birds of the air and all the creatures that move on the ground—everything that has the breath of life in it—I give every green plant for food." And it was so.

 

31 God saw all that he had made, and it was very good. And there was evening, and there was morning—the sixth day.

 

Eksakt, hva - er det som er problemet med å telle til 6 dager? Er det vanskelig? Er en dag, millioner av år? :roll:

 

Edit: Ja, jeg forstår at konseptet dager kan være komplisert.

 

Forøvrig så ser vi igjen at Gud er en løgner.

 

29 Then God said, "I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food.

Alle betyr alle, men for Gud så betyr det alle, bortsett fra dét treet - Gud har tydligvis problemer med å bestemme seg. Rimelig talentløst av en allmektig Gud.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Hvilken annen måte er det å se det på? Et allmektig vesen presser et stakkarslig usselt menneske til å ta livet av sin egen sønn for å bevise sin tro. Nå må du jammen rulle inn. I tillegg er dette allmektige vesnet allvitende, i alle fall i følge Bibelen, og trenger derfor ikke å kødde med Abraham på denne måten, gjør han vel? Så enten er han ikke allmektig eller allvitende, eller så er han rett og slett en psykopat, som finner glede i å plage enkeltmennesker. Jeg synes det er ganske ille å presse et menneske til å ta livet av sin egen sønn ja, synes virkelig ikke DU at det er ille? Er det en helt grei måte å oppføre seg på i dine øyne? Jeg synes det er enda værre at det, angivelig, er en allmektig og allvitende skapning som oppfører seg sånn - at mennesker gjør idiotiske ting er jo ikke noe nytt akkurat, men man burde kunne forvente LITT mer av en allmektig skaper.

 

Dette dreier seg ikke om Guds allvitenhet, dette dreier seg om naturen av fremtiden, av hva Gud KAN vite. Gud er allvitende på den måten at han kan se alle mulige utfall av Abrahams valg. Hvert enkelt av disse utfallene kan Gud se og følge rekken av helt ut til det uendelige. Dette er en typisk misforståelse; at når Gud er allvitende så vet han også hvilke valg mennesker kommer til å velge. Dette er sant på den måten at han vet alle mulige valg mennesker KAN gjøre, men han vet ikke HVILKET av valgene mennesker KOMMER til å gjøre. Dette finnes det massivt bibelsk belegg for, men det er ikke allmennt godtatt pga tradisjon og klassisk gresk filosofis påvirkning på den ortodokse kirkelære. Men egentlig er dette ren logikk, og det fremhver Guds intelligens og spontanitet på en fantastisk måte.

 

 

Aner jeg at du ikke har lest Bibelen, siden du spør meg ... en ateist om hva Bibelen sier? Du burde være klar over at Bibelen faktisk sier dette, men det gikk deg kanskje hus forbi?

Det er noe Bibelen sier, jeg har allerede linket til flere nettsteder som forklarer hvorfor Bibelen sier det. Har du noen spørsmål, etter å ha lest kildene mine så må du veldig gjerne stille noen konkrete spørsmål, fremfor å prøve å trekke mine ord i tvil ... uten å ha satt deg inn i tema. Jeg skal gi deg et lite hint, det er enkelt addisjon.

 

Kan du vise til bibelhenvisningen hvor det står at universet er 6000 år gammelt da? Jeg kan IKKE huske å ha lest dette.

Lenke til kommentar
Dette dreier seg ikke om Guds allvitenhet, dette dreier seg om naturen av fremtiden, av hva Gud KAN vite. Gud er allvitende på den måten at han kan se alle mulige utfall av Abrahams valg. Hvert enkelt av disse utfallene kan Gud se og følge rekken av helt ut til det uendelige. Dette er en typisk misforståelse; at når Gud er allvitende så vet han også hvilke valg mennesker kommer til å velge. Dette er sant på den måten at han vet alle mulige valg mennesker KAN gjøre, men han vet ikke HVILKET av valgene mennesker KOMMER til å gjøre. Dette finnes det massivt bibelsk belegg for, men det er ikke allmennt godtatt pga tradisjon og klassisk gresk filosofis påvirkning på den ortodokse kirkelære. Men egentlig er dette ren logikk, og det fremhver Guds intelligens og spontanitet på en fantastisk måte.

Jeg registerer at du glatt hopper over guds forferdelige oppførsel mot Abraham, du overser det totalt faktisk. Interessant er det ... Fortrenger du det eller prøver du å ro deg unna akkurat det problemet?

 

Kan du vise til bibelhenvisningen hvor det står at universet er 6000 år gammelt da? Jeg kan IKKE huske å ha lest dette.

Jeg har allerede linket flere ganger til det i denne tråden, jeg ser at O3k også har linket til forklaring på dette. Som sagt, dette er så enkel addisjon at selv unger på barneskolen klarer å henge med, det overrasker meg at millioner av voksne verden over - ikke gjør det. Men, når man tenker over at hovedtyngden av religiøse finnes i land hvor analfabetisme er sterkt utbredt, så er det kanskje ikke så overraskende allikevel?

Lenke til kommentar
Jeg registerer at du glatt hopper over guds forferdelige oppførsel mot Abraham, du overser det totalt faktisk. Interessant er det ... Fortrenger du det eller prøver du å ro deg unna akkurat det problemet?

 

Jeg ser ikke på hvordan Gud oppfører seg mot Abraham som psykisk terror som du sier, jeg ser på det som en måte for Gud for å finne ut av om faktisk han kunne stole på Abraham. Dette vil jo ikke si at Gud er for menneskeofringer, det er jo derfor Han stopper det hele når han ser at Abraham skulle til å gjøre det.

 

Jeg har allerede linket flere ganger til det i denne tråden, jeg ser at O3k også har linket til forklaring på dette. Som sagt, dette er så enkel addisjon at selv unger på barneskolen klarer å henge med, det overrasker meg at millioner av voksne verden over - ikke gjør det. Men, når man tenker over at hovedtyngden av religiøse finnes i land hvor analfabetisme er sterkt utbredt, så er det kanskje ikke så overraskende allikevel?

 

Jeg har gått inn på de linkene, og jeg er klar over hva dere snakker om med utregningene av ættetavlene osv, men poenget mitt, som jeg med vilje har gått rundt grøten med, er at det faktisk IKKE står i bibelen at universet er 6000 år gammelt. Det er sånn ca hvor lenge menneskene har eksistert på planeten Tellus, noe som er en stor forksjell. Men uansett, hvis jeg tar feil, og det jeg sier IKKE stemmer, kan du vise meg hvor det står i bibelen da?

Lenke til kommentar

Det som det derimot står er navn på personer, hvem de var far til, hvor gamle de var og lignende personopplysninger som har ført til at man har regnet seg frem til tallet 6000. Om du tror at det er mulig for mennesker å bli godt over 100 år gamle, spesielt i bibelsk tid, er opp til deg.

Lenke til kommentar
...Som sagt, dette er så enkel addisjon at selv unger på barneskolen klarer å henge med, det overrasker meg at millioner av voksne verden over - ikke gjør det. Men, når man tenker over at hovedtyngden av religiøse finnes i land hvor analfabetisme er sterkt utbredt, så er det kanskje ikke så overraskende allikevel?

Når jeg leser denne typen argumentasjon får jeg flashbacks til når jeg snakker med fundamentale kristne, som ikke ser nyanser eller som gidder å studere med et åpent sinn. De lar sin tradisjonelle tolkning gå forran nyskjerrigheten til å finne ut om det man mener virkelig stemmer.

 

Ikke misforstå, jeg synes du stiller mange intressante spørsmål. Du har også mye kunnskap jeg lærer av. Men her synes jeg du hopper litt fort til en konklusjon.

 

Vi kan slå fast at Bibelens ættetavler indikerer at menneskeslekten er ca 6000 år gammel. Spørsmålet er om vi kan bli enige om at Bibelen ikke nevner alderen på universet eller skaperverket.

Endret av messo
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på hvordan Gud oppfører seg mot Abraham som psykisk terror som du sier, jeg ser på det som en måte for Gud for å finne ut av om faktisk han kunne stole på Abraham. Dette vil jo ikke si at Gud er for menneskeofringer, det er jo derfor Han stopper det hele når han ser at Abraham skulle til å gjøre det.

Hvordan tror du Arbraham følte det? Den allmektige skaper ber han om å ta livet av sønnen sin - i siste øyeblikk så sier denne allmektige skaperen: "Kødda!" :D Så du synes dette er en akseptabel måte å oppføre seg på? Da har jeg rett og slett ikke mer å diskutere med deg om, da du helt tydelig har en moral som skiller seg så dramatisk fra min - at jeg rett og slett blir redd.

 

 

Jeg har allerede linket flere ganger til det i denne tråden, jeg ser at O3k også har linket til forklaring på dette. Som sagt, dette er så enkel

Jeg har gått inn på de linkene, og jeg er klar over hva dere snakker om med utregningene av ættetavlene osv, men poenget mitt, som jeg med vilje har gått rundt grøten med, er at det faktisk IKKE står i bibelen at universet er 6000 år gammelt. Det er sånn ca hvor lenge menneskene har eksistert på planeten Tellus, noe som er en stor forksjell. Men uansett, hvis jeg tar feil, og det jeg sier IKKE stemmer, kan du vise meg hvor det står i bibelen da?

Joda, det står også at universet er anslagsvis 6000 år gammelt, jeg postet i denne tråden, for ikke så lenge siden - et utdrag fra skapelsesberetningen. Menneskeslekten har vært her i ca 6000 år, universet ble angivelig skapt 6 dager før menneskene. Hvis du har store problemer med å telle til 6, så har jeg ikke noe problemer med å forstå hvorfor du også tror på tusser og troll. :)

 

 

...Som sagt, dette er så enkel addisjon at selv unger på barneskolen klarer å henge med, det overrasker meg at millioner av voksne verden over - ikke gjør det. Men, når man tenker over at hovedtyngden av religiøse finnes i land hvor analfabetisme er sterkt utbredt, så er det kanskje ikke så overraskende allikevel?

Når jeg leser denne typen argumentasjon får jeg flashbacks til når jeg snakker med fundamentale kristne, som ikke ser nyanser eller som gidder å studere med et åpent sinn. De lar sin tradisjonelle tolkning gå forran nyskjerrigheten til å finne ut om det man mener virkelig stemmer.

 

Ikke misforstå, jeg synes du stiller mange intressante spørsmål. Du har også mye kunnskap jeg lærer av. Men her synes jeg du hopper litt fort til en konklusjon.

 

Vi kan slå fast at Bibelens ættetavler indikerer at menneskeslekten er ca 6000 år gammel. Spørsmålet er om vi kan bli enige om at Bibelen ikke nevner alderen på universet eller skaperverket.

Så hyggelig at du synes jeg stiller interessante spørsmål - det er nettopp slike spørsmål som førte til at jeg i dag er ateist, og ikke lenger er religiøs. :)

 

Se, min tidligere post om dette og svaret i den posten du snart er ferdig å lese. Bibelen indikerer ganske så tydelig og nøyaktig hvor gammelt universet og skaperverket er. Jeg ser ikke nyanser? Joda jeg gjør det, men jeg holder den allmektige skaper ansvarlig for det han har sagt og gjort, noe de fleste kristne glemmer. Siden du mener at jeg hopper for fort til en konklusjon, kan du ikke forklare meg hvilke ledd jeg hopper over, for det er tydeligvis flere som er av den oppfatning at de 6 dagene gud brukte på å skape universet og alt dets innhold, inklusive de to første menneskene på jorden - hvilket ættetavlene beskriver slekten til, plutselig gjør at anslaget 6000 år plutselig kan være millioner av år. Det er noe med dette med enkel addisjon igjen, 6000 + 6, blir 6006. Selv om man gir den allmektige gud litt slingringsmonn, tja, skal vi si en million år, så er den allmektige skaper, langt ute på viddene, da universet - beviselig er mye eldre. Jeg har forøvrig også linket til bibelsteder som sier at ingen mennesker er verdige til å tolke guds ord, guds ord er guds ord, kan vi være enige om at gud vet selv - mye bedre hva han mener og derfor sier det han mener, enn Ola Dunk, som tross alt er: et usselt, verdiløst, uintelligent, dødelig, lite menneske?

Lenke til kommentar
Hvordan tror du Arbraham følte det? Den allmektige skaper ber han om å ta livet av sønnen sin - i siste øyeblikk så sier denne allmektige skaperen: "Kødda!" :D Så du synes dette er en akseptabel måte å oppføre seg på? Da har jeg rett og slett ikke mer å diskutere med deg om, da du helt tydelig har en moral som skiller seg så dramatisk fra min - at jeg rett og slett blir redd.

 

Jeg synes du lager et veldig svart hvitt og historieløst bilde av denne fortellingen. Hvis du har litt bakgrunnskunnskap om hva en pakt (bherit) betydde i disse gamle dager (og for mange idag), ville du visst hvilket forhold to paktspartnere hadde. En pakt dreier seg om at den ene har gitt sitt liv for den andre, og motsatt. Kort fortalt: Alt mitt er ditt og motsatt. Slik var det mellom Gud og Abraham. De hadde inngått en pakt, de var paktspartnere. Abraham visste hva dette innebar, og det ble ikke sett på som psykisk terror fra Gud sin side. Hvis du leser passasjen i 1.Mos 22 så ser du at Gud spurte Abraham om han kunne ta med Isak, som var det mest verdifulle han hadde for å ofre ham. Uten noe fram og tilbake, gjorde Abraham dette, fordi han visste hvilken pakt han hadde inngått med Gud. Slik jeg leser passasjen er ikke det snakk om manipulering og en psykisk terror fra Gud sin side, men mer om en gjensidig forståelse for hva en pakt betydde. Dette kan være en vanskelig situasjon for oss som ikke er vant med forståelsen for en pakt, og de kulturelle omstendighetene som det innebar, å sette oss inn i.

Beklager isåfall hvis jeg skremmer deg med min "dårlige" moral, som du sier. Men vi ser at Gud gjør som vi alle mennesker gjør, og har gjort med andre for å se om de kan stoles på.

 

 

Joda, det står også at universet er anslagsvis 6000 år gammelt, jeg postet i denne tråden, for ikke så lenge siden - et utdrag fra skapelsesberetningen. Menneskeslekten har vært her i ca 6000 år, universet ble angivelig skapt 6 dager før menneskene. Hvis du har store problemer med å telle til 6, så har jeg ikke noe problemer med å forstå hvorfor du også tror på tusser og troll. :)

 

Her gjør du en tolkning som svært få kristne gjør, kun de mest fundamentalistiske kristne sier at det i skapelsesberetningen dreier seg om bokstavelige dager. Jeg ser IKKE at bibelen sier at universet er 6000 år gammelt, dette blir en dristig konklusjon.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår, er hvordan man kan tro på Bibelen uten å tro på alt i Bibelen. Hvis boken virkelig er så hellig, hvordan kan man velge bort det man ikke liker og heller bare høre på det andre? Man kan ikke argumentere med at vi lever i moderne tider og ting endrer seg, etc etc. Hvis boken virkelig var skrevet av en allmektig gud med en guddommelig plan, så hadde alt vært riktig for evig og alltid. At det er ting i boken som åpenbart er vrøl, er et klart tegn på at boken ble skrevet av mennesker. Vanlige dødelige mennesker med et behov for å kontrollere andre mennesker.

 

Religion er en dårlig aprilspøk som har gått litt for langt.

Lenke til kommentar
Joda, det står også at universet er anslagsvis 6000 år gammelt, jeg postet i denne tråden, for ikke så lenge siden - et utdrag fra skapelsesberetningen. Menneskeslekten har vært her i ca 6000 år, universet ble angivelig skapt 6 dager før menneskene. Hvis du har store problemer med å telle til 6, så har jeg ikke noe problemer med å forstå hvorfor du også tror på tusser og troll. :)

 

Her gjør du en tolkning som svært få kristne gjør, kun de mest fundamentalistiske kristne sier at det i skapelsesberetningen dreier seg om bokstavelige dager. Jeg ser IKKE at bibelen sier at universet er 6000 år gammelt, dette blir en dristig konklusjon.

 

Si meg en ting, har du lest skapelsesbretningen? Jeg skal nok en gang, poste et lite utdrag. Jeg spesifiserer igjen, det er ikke snakk om noen tolkning her - det står svart på hvitt, det er ikke noen mulighet for å misforstå.

And God said, "Let there be light," and there was light. 4 God saw that the light was good, and He separated the light from the darkness. 5 God called the light "day," and the darkness he called "night." And there was evening, and there was morning—the first day.

6 And God said, "Let there be an expanse between the waters to separate water from water." 7 So God made the expanse and separated the water under the expanse from the water above it. And it was so. 8 God called the expanse "sky." [u]And there was evening, and there was morning—the second day.[/u]

 

Det ble kveld, det ble morgen - den første dagen.

Det ble kveld, det ble morgen - den andre dagen.

Slik fortsetter skapelsesberetningen, for hvert ledd i skapelsen går det altså én dag. Det står rimelig klart og tydelig. Selvsagt kan man, om man ønsker å snu kappen etter vinden - hvilket ikke er uvanlig for troende, glemme disse viktige ordene.

 

Når det kommer til den første delen av posten din, så må jeg bare innse at du forsvarer guds sinnsvake krumspring for enhver pris og at vi har et veldig forskjellig syn på hva som er rett og galt og ikke minst hva som er akseptabel oppførsel av et allmektig vesen. Det er forsåvidt greit nok, men jeg kommer aldri til å godta slike bortforklaringer. Et allmektig vesen, som pålegger et stakkarslig menneske å ta livet av sin egen sønn, vil aldri få min respekt.

Lenke til kommentar

Nå misforstår du det jeg skrev: jeg skrev ikke at det var "uriktig" men at det er mange måter å tolke tekstene på og at det er svært få kristne som er absolutt bokstavtro. Og; selv om bibelen er "guds ord" er det svært få som mener at han bokstavelig har skrevet den.

 

Måten Nikka tolker teksten på er på linje med de mest fundamentalistiske kristne (og dem er det heldigvis svært få av).

Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen her som forventer at du skal respektere Gud eller andre religiøse vesener, kun at du aksepterer at de aller fleste kristne ikke tolker dine skriftsteder like bokstavelig som du gjør. Det er det kun enkelte fundamentalister som gjør. ;)

 

Forklar, eksakt hvordan i helvete du kan tolke:

Det ble kveld, det ble morgen - den første dagen.

Det ble kveld, det ble morgen - den andre dagen.

 

til å bety noe annet enn akkurat det. Du er faen meg ikke så rent lite frekk heller, trekker guds ord i tvil - uten i det hele tatt å komme med en bedre forklaring.

Lenke til kommentar

Sett bort fra din hang til å bruke banneord og personangrep når du ikke har noe saklig å komme med: Det er er fint om du leser det jeg skriver og ikke det du innbiller deg at jeg har skrevet. Spørsmålet er ikke hva jeg tolker i det hele tatt. Spørsmålet er hvordan de fleste kristne tolker. De fleste kristne er uenige i din bokstavtro og fundamentalistiske tolkning. Det kan du selvsagt mene hva du vil om og kritisere men det endrer ikke faktum. De endrer ikke tolkning bare for å tilfredsstille ditt behov for å få fram at bare du har forstått skriften "riktig".

 

Ellers har jeg ikke noe behov for å tolke skriften, den betyr ikke noe som helst for meg da jeg overhodet ikke er religiøs på noen som helst måte. Jeg har bare ikke samme behov for å fortelle verden at jeg har rett og alle som mener noe annet har feil.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...