Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resultater etter en bønn kan måles statiskisk. Jeg vil si det er en stor forskjell mellom spørsmålene.

 

Forøvrig har spørsmålet som retter seg mot bønn tatt utgangspunkt i en påstand. Ditt spørsmål derimot, omhandler et tema hvor en påstand er fraværende(nå går jeg utifra at du henviste til den vitenskapelige forklaringen).

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Evolusjonen var med på å forme verden slik vi kjenner den i dag. Så den har noe med saken og gjøre.

Nei, den har ikke noe med saken å gjøre hvis man snakker om "hvordan verden ble til".

 

F eks at det enda er flere ubesvarte spørsmål?

Typisk kreasjonist-uærlighet. Det er flere ubesvarte spørsmål innenfor all vitenskap. Det er derfor det fortsatt er forskning på alle disse områdene. Ikke noe spesielt med evolusjonsteorien.

 

Det kan ikke bevises og likevel er det flere leger som tror på det. Ord mot ord.

Du tar feil. Det er forsket på det en rekke ganger. Faktisk kan det vise seg å ha motsatt effekt, at bønn gjør en sykere, fordi de som blir bedt for lar være å søke profesjonell hjelp og dermed blir dårligere!

 

Mange som får bønnesvar.

Nei, ingen i hele menneskehetens historie.

 

Våre handlinger, som han er ansvarlig for. Latterlig at en allmektig gud skal måtte sende seg selv ned til jorden som sin egen sønn for å ofre seg selv til seg selv for konsekvensene av hans egne handlinger!

Jeg mener ikke at Gud bør holdes ansvarlige for våre handlinger.

Du mener altså at du ikke er ansvarlig for dine egne barn?

 

Evolusjonsteorien de faktisk snakker om er ikke bevist.

Evolusjonsteorien er bevist. Den er en av de mest solide vitenskapelige teoriene vi har.

Lenke til kommentar
Evolusjonen var med på å forme verden slik vi kjenner den i dag. Så den har noe med saken og gjøre.

Nei, den har ikke noe med saken å gjøre hvis man snakker om "hvordan verden ble til".

Verden er i konstant forandring; så jo.

 

F eks at det enda er flere ubesvarte spørsmål?

Typisk kreasjonist-uærlighet. Det er flere ubesvarte spørsmål innenfor all vitenskap. Det er derfor det fortsatt er forskning på alle disse områdene. Ikke noe spesielt med evolusjonsteorien.

g t

Jeg er ikke kreasjonist. Jeg tror på evolusjonsteorien.

 

Det kan ikke bevises og likevel er det flere leger som tror på det. Ord mot ord.

Du tar feil. Det er forsket på det en rekke ganger. Faktisk kan det vise seg å ha motsatt effekt, at bønn gjør en sykere, fordi de som blir bedt for lar være å søke profesjonell hjelp og dermed blir dårligere!

Det er enda ikke motbevist...

 

 

Våre handlinger, som han er ansvarlig for. Latterlig at en allmektig gud skal måtte sende seg selv ned til jorden som sin egen sønn for å ofre seg selv til seg selv for konsekvensene av hans egne handlinger!

Jeg mener ikke at Gud bør holdes ansvarlige for våre handlinger.

Du mener altså at du ikke er ansvarlig for dine egne barn?

Ikke når de er voksne nok til å ta ansvar selv for sine egne handlinger.

 

Evolusjonsteorien de faktisk snakker om er ikke bevist.

Evolusjonsteorien er bevist. Den er en av de mest solide vitenskapelige teoriene vi har.

Jeg vedder 4000 kroner på at evolusjonsteorien ikke er vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Evolusjon er bevist, da vi ganske enkelt kan observere den i praksis.

Det er et argument som jeg kan bruke for å hevde at Gud står bak alt. "Gud finnes, det er bare å se på naturen og alt som eksisterer!"

Nei, det er bare vrøvl. Du er tydeligvis fullstendig kunnskapsløs når det gjelder vitenskap.

 

Samtidig vil jeg påpeke forskjellene mellom mikro-evolusjon og den radikale evolusjonen det er snakk om for at en art skal muteres til en ny.

Det er ingen forskjell i praksis. Du er enten uærlig eller kunnskapsløs når du later som det er noen forskjell i praksis.

 

Men med den kunnskapen jeg har så langt så mener jeg det ikke er så stort forskjell hvilken "teori" man lener seg til. The Big Bang eller Gud. Begge deler krever et minimum av antagelser og / eller tro.

Nei. Kun troen på Gud krever det. Igjen, enten lyver du eller du mangler kunnskap om hva vitenskap faktisk er.

Lenke til kommentar
Verden er i konstant forandring; så jo.

Evolusjonsteorien er bare hvordan LIVET utvikler seg, ikke hvordan planeter og slikt blir til. Følg med.

 

Jeg tror på evolusjonsteorien.

Nei, det gjør du ikke.

 

Det er enda ikke motbevist...

JO DET ER DET. Les hva jeg skriver da, for helvete.

 

Ikke når de er voksne nok til å ta ansvar selv for sine egne handlinger.

Nå spurte jeg om BARN. De er ikke det.

 

Jeg vedder 4000 kroner på at evolusjonsteorien ikke er vitenskapelig bevist.

Si meg, troller du? Prøver du med vilje å irritere folk? Jeg forklarte nettopp at den er LIKE BRA BEVIST SOM EN HVILKEN SOM HELST ANNEN VITENSKAPELIG TEORI. At den er en av de MEST SOLIDE vi har.

Lenke til kommentar
Jeg vedder 4000 kroner på at evolusjonsteorien ikke er vitenskapelig bevist.

Si meg, troller du? Prøver du med vilje å irritere folk? Jeg forklarte nettopp at den er LIKE BRA BEVIST SOM EN HVILKEN SOM HELST ANNEN VITENSKAPELIG TEORI. At den er en av de MEST SOLIDE vi har.

Du skrev:

Evolusjonsteorien er bevist. Den er en av de mest solide vitenskapelige teoriene vi har.

Ser ikke hvor du forklarer at den er like mye bevist som en hvilken som helst annen(= ikke bevist)...

Lenke til kommentar

 

 

Det finnes mengder av gode læringsressurser på nett så om en enten ikke har lært pensum på skolen eller vil lære mer så er det ingen grunn for å ikke innhente og oppdatere seg på områdene. Et godt sted å begynne mht. evolusjon kan være http://evolution.berkeley.edu/ . Nettsiden brukes bl.a. i undervisning i skolen. Den inneholder f.eks. en rekke engasjerende oppgaver for elever ved alle trinn, men kanskje mest interessant for deg er å starte med Evolution 101 som gir et grunnkurs i hva evolusjon er og hvordan evolusjon fungerer. Videre kan du utforske mange av de andre ressursene du finner der ved å følge lenkene på forsiden. :)

 

 

 

 

EVOLUSJON OG BIG BANG!!!!!!. Dette er vitenskapelig dokumenterte teorier som ikke strider med den kristne tolkning av skriftene (bibelen). Vær så vennlig så skaff dere noe mer kunnskap før dere strør rundt dere med påstander som ikke har noen som helst rot i virkeligheten. NOEN, ytterst få, kristne tolker alt de leser bokstavelig. Hvorfor de gjør det vet ikke jeg. Kjente historikere , les feks Skarsaunes bok om skaperkoden, gir en god innføring i kristendommens syn på vitenskap- den er vel dokumentert- og hvordan det hele henger sammen. Ateister serverer svært ofte populistiske teorier om hva kristne står for uten å ha noe som helst dokumentasjon for sine påstander.

 

Hvis dere leser litt mer vitenskapshistorie vil dere fort se at den kristne kirke sjelden har stått i veien for vitenskapen. Tvert imot har den svært ofte oppmuntret til vitenskapelig utvikling. Store vitenskapsmenn befant seg i det kristne miljøet i "gamle dager". Ta f.eks Galileo Galilei...var han kristen...Ja!! Han med mange flere, som har vært med og utviklet teoriene om tilblivelsen av universet vårt.

Hvis dere kunne styre unna disse standard-flosklene som kommer fra ateistisk propaganda uten innhold hadde kanskje debatten blitt litt mer interessant.

 

Når ateistene kommer med disse standardfrasene sine om at skapelsesberetningen i Bibelen osv ikke stemmer ved vitenskapen er dette godt forklart i diverse bibelhistorie...og lite kontroversiellt i kristne miljøer.

Endret av Emil70
Lenke til kommentar
Jeg melder meg herved ut av dette som noen velger å kalle "debatt" og venter på bedre tider. Her var det sunket ned på et skikkelig barnehagenivå.

 

:wow:

 

Er vel heller bare et hardkjør mot ozi3333 for å få bevis for at bønn gir virkninger. At noen blir litt ampre hører jo bare diskusjoner til. Men synd du melder deg ut, du er jo konstruktiv og klar :(

Lenke til kommentar
For det du mangler å svare på er i så måte: Hvorfor er det bedre velstand i Europa, enn Afrika?

Svarte jeg ikke på det før? Hvorfor Norge var rikt...

 

Men her er en interessant link: http://www.pennysleuth.com/why-are-some-co...er-than-others/

 

Det du gjør her, er jo det samme som om hvis jeg var muslim og du spurte hvorfor det fantes ondskap og lidelse i verden, hvorfor min gud, Allah tillot dette, og jeg linket til artikler om sinnslidelser, og naturkatastrofer, når jeg allikevel visste at det ikke var dette du var ute etter, at du var ute etter svaret på spørsmålet, sett fra mitt religiøse synspunkt, altså hvorfor denne guden jeg trodde eksisterte, som var allmektig og svarte på bønner, lot slike ting skje.

 

Ser du poenget?

Lenke til kommentar
Ta f.eks Galileo Galilei...var han kristen...Ja!!

Hva har det å si når han ble utstøtt og straffet av kirken for å fremme sitt heliosentriske syn? Joda, paven har benådet han i ettertid, men fortsatt står det faktum at han måtte sitte i husarrest i den senere tid, til han døde, for noen av verkene sine, og hans bøker stod lenge på kirkens liste over bannlyste bøker.

 

Da har det lite å si om han var kristen selv, fordi kirken motarbeidet han og mange andre til de grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...