Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Når ble jorden skapt?

For mange milliarder år siden.

 

Et spm tilbake:

 

Hva skapte universet?

-Det har alltid vært der

-Det er bare en illusjon

-Det ble skapt av noe som alltid har vært der

-Det skapte seg selv.

:)

 

Må svaret være et av de fire alternativene du har listet opp der? :-)

 

Svaret er selvsagt: jeg vet ikke.

 

Når det er sagt, mener jeg at jeg kan gi en rasjonell begrunnelse for hva jeg TROR. Videre må jeg også si at jeg derfor beveger meg ut på tynn is når jeg nå skal prøve å forklare hva jeg TROR, ettersom det godt kan finnes sterke vitenskapelige indikasjoner/bevis/kall det hva du vil på at ting har skjedd på en slik og slik måte.

 

Alternativ 2 anser jeg for å være helt uaktuelt. Med mindre du også tror at livet og det faktum at vi sitter her og kommuniserer er en illusjon, forstår du at det forslaget faller på sin egen urimelighet. Videre har man vært på månen, så det er ingen tvil om at det finnes planeter og himmellegemer utenfor Jordens atmosfære.

 

De tre andre flyter på mange måter inn i hverandre, men slik jeg tolker alternativ 4 virker det som om du insinuerer at universet har hatt en slags personlighet som har valgt å skape seg selv, og det blir for fjernt og uhåndgripelig for meg. La oss derfor utelate alternativ 4 av denne grunn.

 

Da gjenstår alternativ 1 og 3, og om man skal kalle det det ene eller det andre er i og for seg kun et definisjonsspørsmål. Når du sier "det har alltid vært der", snakker du da om universet slik vi kjenner det i dag eller slik det kan ha sett ut for mange milliarder år siden? Det er åpenbart at universet ble skapt av noe som alltid har vært der, ingenting kan oppstå fra ingenting, men om det alltid har sett ut slik det gjør i dag eller om vi har hatt flere "big bangs" eller andre naturfenomener som har gjort at universet har endret seg mye eller lite gjennom tiden, har jeg ikke god nok kjennskap til til at jeg vil uttale meg om.

 

Kort oppsummert: universet slik vi kjenner det i dag kan ha sett annerledes ut for lenge siden, men universet består av små partikler som alltid har vært der, og som trolig har blitt satt i sving pga gjensidig tiltrekning mellom hverandre, magnetisme, tyngdekraft osv, noe som i sin tur (enten en gang eller flere) har medført svært kraftige reaksjoner som har ført til at disse partiklene har blitt slynget ut og blandet med hverandre og slik har ting utviklet seg osv osv osv helt til vi er der vi er i dag. Jeg tror ikke at universet er skapt av en gud eller av sin egen vilje.

 

Håper du får noe vettugt ut av det, jeg har ikke lest gjennom hva jeg har skrevet, så det er mulig at det ikke henger på greip :p

 

Hvis vi venter et par tusen år, tror du folk vil lese Ringenes Herre på samme måte som folk i dag leser Bibelen, og tro at Sauron er djevelen og Gandalv er gud? Hvis man ser det litt på avstand, kan jo både Bibelen og Ringenes Herre leses som sinnrike eventyr skrevet av noen som var i overkant glade i absinth og eksperimentell pipetobakk.

Dette var en litt populistisk (og noe overfladisk) kommentar.

 

Jeg skal ikke love at dette ikke skjer (hehe), men det er noen vesentlige forskjeller på Ringenes Herre og skriftene vi finner i Bibelen. De aktuelle filmene vil gå ned i historien som en episk fortelling basert på en enda bedre bok (av en kristen forfatter). Den vil blant folk flest ikke ansees som en religiøs skrift av den enkle grunn at den ikke innehar de kvaliteter som kreves for å skape en trosrettning. Bibelen derimot blir bekreftet av eksterne skrifter fra samtiden, den er satt sammen av skrifter som er datert med nærmere 1500 års forskjell. Dødehavsrullene har også bidrat til å styrke kredibiliteten til mange av Bibelens bøker. For å nevne noe.

 

Allikevel skal jeg være enig i at mange kristne har et eventyraktig forhold til Bibelen!

 

Jada, selvsagt. Det var ment som en spøk. Men gå tilbake til det samme innlegget som du hentet dette fra, og kommenter avsnittet før det der, er du snill ;)

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil dere vite HVORFOR det ikke står noe som helst om dinosaurene i bibelen?

 

 

 

Fordi ingen visste noe som helst om dinosaurene når bibelen ble skrevet.

Eller fordi dinosaurene døde ut ca 62.5 mill år før arten homo oppstod...

 

Det går jo ikke, alt ble jo skapt i løpet av seks dager...

 

Nå vil dere si at tiden ikke var absolutt, at det ikke var seks dager, at det bare var et bilde på prosessen, at det egentlig var seks milliarder år, at tid er relativt, at blablabla, at det er skapt av djevelen osv. Videre vil jeg bruke ethvert argument i Bibelen som strider mot vitenskapelige undersøkelser til å si at dere er koko.

 

Til syvende og sist koker det ned til at ingen kan bevise noe som helst, men jeg har i alle fall en rekke vitenskapelige argumenter å vise til, mens dere bare kan si at det er satans verk eller nekte å forholde dere til det.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hensikten med og begrunnelsen for å tro :-)

 

ozi3333: Nå har jeg svart på ditt spm, da kan du svare på mitt innlegg :-)

Lenke til kommentar

Jeg kunne i det minste tenkt meg et svar på denne delen av en tidligere post av meg, ozi3333. :)

Fordi han nekter å gjøre noe.

Nei, han gjør bare ikke ting om vi ikke ber om det. Han vil ikke hjelpe folk som ikke ber om det og vil ha hjelp. Det er ikke å nekte. Norge nekter ikke å angripe Iran med USA, de har bare ikke blitt spurt. Om de gjør det når de blir spurt er en annen sak.

Hva med alle de som faktisk spør om hjelp, men som han fortsatt nekter å hjelpe. Tenker da spesielt på kristne i afrika som dør i tusentall, eller milliontall, til tross for utallige bønner, gudstjenester etc.

Lenke til kommentar
Ja, det er interessant. Det gleder meg også, på en veldig rar måte, at du er så komfortabel med og sikker på din tro - selv om den i manges øyne fremstår som helt kokelimonke. Det må være en god følelse.

En liten nyansering. Jeg har blitt styrket i min tro på Gud, men ikke nødvendigvis alle de "kristne" tingene å gjøre og mene.

 

I motsetning til Gud og tro, er vitenskap og Darwin to høyst håndgripelige og enkle ting å forholde seg til. Det er ting som kan bevises. Vitenskapen er ikke så kompleks at den ikke kan forstås av folk som gidder å lese litt i naturfagsbøkene fra videregående, og Darwins veier var i alle fall ikke uransakelige. Han var en høyst ekte person som dokumenterte det han gjorde, og det han skrev og gjorde har bidratt til at mange stiller høyst berettigede spørsmål vedrørende først og fremst den kristne skapelsesberetningen, herunder tidspunktet det angivelig skal ha skjedd og hele fenomenet Gud.

Vell, jeg litt enig men mest uenig. Jeg tror man kan finne mange sannheter som bekrefter troverdigheten til Bibelens skrifter. Man finner nok ikke dette i læreboka på VGS, men om man oppriktig leter eller svar så er det utrolig hva man finner. Nå har Kirken gravd sin egen grav siden den ble stiftet, og ødelagt utrolig mye for Jesu' budskap. Kanskje litt på samme måte som noen bruker Darwin og evolusjon som en religion uten å egentlig vite så mye.

 

...men du har heller ikke (så langt) kommet med noe som helst som tilsier at vitenskapen tar feil. Også du, til tross for at du sier at det er en svakhet ved din tro/ditt standpunkt, og tror at du derfor skal "slippe unna med det" fordi du viser at du er reflektert eller noe i den duren, ender opp med å si at "jeg tror fordi...øhm...ja, altså...jo, jeg tror fordi jeg synes det er lyst og greit og trivelig å tro". Eller? ;)

Jeg tror ikke at vitenskapen står i så stor kontrast til Bibelen som mange skal ha det til. Jeg tror heller at rigide tolkninger av Bibelen gjør at det kræsjer i hodet på folk.

 

Jeg tror på Bibelen fordi den gir mening om du våger å lete etter svar med et åpent sin. Det inkluderer også å være åpen for kritikk som for mange kristne er utenkelig. Jeg tenker sånn at hvis Bibelens budskap er sant, så tåler den å bli gått etter i sømmene. Samtidig skal jeg være den første til å fortelle at Bibelens budskap av natur står i kontrast til "verdslig" tankegang. Når alt kommer til alt så er det snakk om tro. (Noe jeg også mener gjelder for populærvitenskapen)

 

Ja ... nå stopper jeg å skrive for å se om du eller de andre har posta noe intressant :) Kjedelig med for lange poster.

Lenke til kommentar
Jada, selvsagt. Det var ment som en spøk. Men gå tilbake til det samme innlegget som du hentet dette fra, og kommenter avsnittet før det der, er du snill ;)

Interweb + spøk = ikke alltid like lett å forstå. Men jeg har jo hørt den "forståelsen" av Bibelen av folk som mener det 100% seriøst, så er jo ikke alltid like lett å skille.

 

Jeg gikk tilbake å leste avsnittet over, men må oppriktig si jeg ikke helt ble klok på hva du egentlig spurte om der.

Lenke til kommentar

Det går jo ikke, alt ble jo skapt i løpet av seks dager...

 

Nå vil dere si at tiden ikke var absolutt, at det ikke var seks dager, at det bare var et bilde på prosessen, at det egentlig var seks milliarder år, at tid er relativt, at blablabla, at det er skapt av djevelen osv. Videre vil jeg bruke ethvert argument i Bibelen som strider mot vitenskapelige undersøkelser til å si at dere er koko.

 

Til syvende og sist koker det ned til at ingen kan bevise noe som helst, men jeg har i alle fall en rekke vitenskapelige argumenter å vise til, mens dere bare kan si at det er satans verk eller nekte å forholde dere til det.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hensikten med og begrunnelsen for å tro :-)

 

ozi3333: Nå har jeg svart på ditt spm, da kan du svare på mitt innlegg :-)

Så den der i sted. Du svarte for meg ;)

 

Begrunnelsen, jeg tror på Gud pga personlige opplevelser, Bibelen og at jeg ikke ser de store ulempene.

 

Hva med alle de som faktisk spør om hjelp, men som han fortsatt nekter å hjelpe. Tenker da spesielt på kristne i afrika som dør i tusentall, eller milliontall, til tross for utallige bønner, gudstjenester etc.

Høres sikkert dumt ut, og at jeg sier det bare for å fravike spørsmålet, men jeg vet ikke. Jeg har vel nesten ikke en idè om hvorfor. Og jeg skal spørre med en gang jeg får sjansen.

 

Så ikke spm før nå :ermm:

Lenke til kommentar
Lurer faktisk selv jeg på hvordan voksne, oppegående og i alle andre situasjoner rasjonelle mennesker klarer å få seg til å tro på noe som er så utrolig irrasjonellt som å tro på en gud...... ?

Min påstand: Det er ikke så himla rasjonelt å tro blindt på et Big Bang heller. Å ha den teorien som et mulig svar på jordens tilblivelse synes jeg er greit. Men jeg har også erfart at det er MANGE som har like stor klokketro på denne teorien, som det er folk som tror på en Gud. Like bastant på begge sider, og ingen av teoriene (Les: Gud eller BigBang) kan bevises med 100% sikkerhet ut ifra variabler vi med vitenskaplige instrumenter kan måle. Noen vil nok motsi meg på dette ... men ja.

 

Min påstand :)

 

Min påstand er at vi ikke enda VET hvordan universet oppsto, jeg vet det ikke (og har derfor heller aldri hevdet det!), du vet det ikke, for ingen vet dette enda, men betyr det automatisk at gud gjorde det? Nei, det gjør ikke det. Det virker som om du tror det er noe slikt som: gud = 50% og Big bang = 50%, men her tar du sørgelig feil, for det er funnet LAAAAANGT mer som støtter big bang teorien enn det er funnet det minste lille fliken av noe som indikerer at en gud har vært innblandet i det hele og det er faktisk langt større sannsynlighet så langt for at det hele faktisk har en naturlig forklaring ala big bang og ikke en forklaring ala supermann i skyene ...

 

 

For meg så lager gud bare enda et problem som vi må finne ut av og i og med at INGEN noengang har funnet noen spor etter noen gud, enda vi har trodd på tusener av guder oppover i tiden, (den kristne er bare en av de siste gudene vi har trodd på), og jeg holder det som usannsynlig å holde muligheten for en gud for åpen, men for deg så virker det som du griper om ethvert lite halmstrå for å holde den muligheten for åpen.

 

Det er så enormt mye som indikerer at det ikke finnes noen gud, men HVIS det skulle vise seg at finnes en gud så håper jeg virkelig ikke at det er den kristne guden, men en gud som er snillere og mer kjærlig og forståelsesfull en den karen du tilber. (Dette er også bassert på viten faktisk, viten om de forskjellige gudene vi har hatt) :)

 

Jeg tror at det å være kristen i norge i dag innbefatter at du MÅ lyve for deg selv, lyve for å få en "fornuft" i galskapen som heter kristen tro og lyve for å opprettholde troen på dette. Jeg tror at en kristen i dag må være en mester i å lyve til seg selv, til å ubevisst eller bevisst velge bort alt som kan true denne troen deres, for i dag klarer ingen å gå imellom livet uten å ha hørt om alternativene som finnes og da MÅ du lyve til deg selv hvis du fremdeles tror på bibelen (som jeg mistenker at de færreste av de kristne faktisk har lest) og de "fantastiske" historiene rundt det hele, for ikke å snakke om fornektelsen de må innta når mer og mer i bibelen avsløres som fusk og eventyr! De er mestre i å vri og tolke ting deres "vei", for at det skal passe og det kan det faktisk bare gjøre hvis du lyver, vrir, vrenger og fornekter...... som jeg tror de fleste kristen i dag gjør. Hele den kristne historien stinker til high heaven og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at de kan klare å tro dette uten å fornekte digre posjoner med fakta.... and then some!

 

:)

 

For hvorfor klarer egentlig ikke de fantastiske helbrederne å helbrede amputerte lemmer eller andre virkelige plager? Og hvorfor virker ikke bønn på noe som faktisk gjelder og ikke bare på små trivielle plager på fete og rike nordmenn? Hvorfor dør så utrolig mange som trenger denne gudens hjelp mens de som fint kunne klart seg uten er så omtenksomt beskyttet av denne guden? De tror kanskje ikke så mye som dere eller? Eller trenger de rett og slett å læres en rettferdig lekse for arve synden? Men hvorfor ikke lære den samme leksa til dere her i landet da? Dere tilber den samme guden, men samme pokker hvor mye de lider og dør får de ingen hjelp.... Trist å se at folk kan få seg til å tro, OG rettferdiggjøre!!!, slikt...... for de tilber i sannhet en ynkelig gud synte jeg!!!

 

Og må være eksperter på å lyve for seg selv for å opprettholde den troen når vi i dag VET bedre... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

ARGH! Nå skreiv jeg akkurat et laaaaaaaaaaaangt innlegg, så klikka Explorer da jeg trykte på "Svar". Gidder ikke å skrive alt om igjen, kjenner jeg. Det får bli kortversjonen:

 

Jeg vil presisere at jeg ikke har noe større problem med Bibelen og kristendom enn med andre trosretninger og deres "hellige" skrifter. Jeg sier heller ikke at f.eks. Bibelen er skrevet av en eller flere tullebukker som har hatt som mål å lure en hel verden, svært mye av det som står der har helt sikkert skjedd. Jeg finner det imidlertid svært vanskelig å tro på alle tryllekunstene Gud, Jesus og andre utvalgte skikkelser skal ha utført.

 

Det er heller ikke slik at jeg har bestemt meg for utfallet av denne eller fremtidige debatter på forhånd (selv om det kanskje kan virke sånn), jeg kan godt tenke meg å bli religiøs (det virker ganske trygt og behagelig i mange tilfeller), men jeg kan ikke bare plutselig begynne å tro på noe som for meg per dags dato fremstår som sludder og pølsevev.

 

Det er noen som sier at man er modig hvis man tør å tro. For min del blir det for tynt, det fremstår heller som et litt trist og tøvete forsøk på å finne noe å klamre seg til her i verden og/eller utløp for et oppmerksomhetsbehov.

Lenke til kommentar
Vil dere vite HVORFOR det ikke står noe som helst om dinosaurene i bibelen?

 

Fordi ingen visste noe som helst om dinosaurene når bibelen ble skrevet.

Eller fordi dinosaurene døde ut ca 62.5 mill år før arten homo oppstod...

Med den logikken du fører an akkurat nå så burde ikke vi heller ha visst om dinosaurenes eksistens.

 

Det var ikke før på 1800-tallet at dinosaurer ble kategorisert. Lenge etter at bibelen ble skrevet.

Vi må ikke glemme at det var primitive menn fra midt-østen som skrev Toraen for noen tusen år siden.

Lenke til kommentar

For øvrig. Både Bibelen, Koranen og andre religiøse skrifter (kanskje Bibelen i større grad enn Koranen) inneholder mye livserfaring og svært mange fornuftige leveregler. Jeg sier ikke på noen måte at jeg er UENIG i mye av det som står i Bibelen, det er jo i stor grad sannheter, sunn fornuft og rettferdighet pakket inn i språklige bilder. Vil bare understreke dette, så det ikke fremstår mot et angrep mot religioner eller deres skrifter, jeg er generelt like kritisk til all tro på overnaturlige fenomener.

Lenke til kommentar
Min påstand er at vi ikke enda VET hvordan universet oppsto, jeg vet det ikke (og har derfor heller aldri hevdet det!), du vet det ikke, for ingen vet dette enda, men betyr det automatisk at gud gjorde det? Nei, det gjør ikke det. Det virker som om du tror det er noe slikt som: gud = 50% og Big bang = 50%, men her tar du sørgelig feil, for det er funnet LAAAAANGT mer som støtter big bang teorien enn det er funnet det minste lille fliken av noe som indikerer at en gud har vært innblandet i det hele og det er faktisk langt større sannsynlighet så langt for at det hele faktisk har en naturlig forklaring ala big bang og ikke en forklaring ala supermann i skyene ...

Vell, dette er dine ord mot mine. Først og fremst. Jeg påstår ikke at vitenskapen / big bang står i kontrast til at det finnes en Gud. Dette forandrer isåfall regnestykket litt og gjør at 50% Gud + 50% Vitenskap = 100% sannhet. Hehe. Nå er jeg litt useriøs og jeg merker at jeg er litt trøtt i hue. Beklager. Om jeg bare skriver rot fra nå av så vet du hvorfor.

 

Jeg tør påstå at din kunnskap om Gud og Bibelen er såpass liten / ubalansert at dine påstander faller på sin egen urimelighet. Jeg kan ta feil, men dine uttalelser indikrer at du vet lite om Gud.

 

Jeg tror at det å være kristen i norge i dag innbefatter at du MÅ lyve for deg selv, lyve for å få en "fornuft" i galskapen som heter kristen tro og lyve for å opprettholde troen på dette. Jeg tror at en kristen i dag må være en mester i å lyve til seg selv, til å ubevisst eller bevisst velge bort alt som kan true denne troen deres, for i dag klarer ingen å gå imellom livet uten å ha hørt om alternativene som finnes og da MÅ du lyve til deg selv hvis du fremdeles tror på bibelen (som jeg mistenker at de færreste av de kristne faktisk har lest) og de "fantastiske" historiene rundt det hele...

Hehe. Du aner ikke hvor rett du har. Men jeg må samtidig nyansere med og si at de fleste kristne ikke lyver til seg selv. De lever bare såpass isolert at de aldri blir stilt spørsmål som er kritiske nok til at de må tenke over hvor mye de egentlig tror på som de vet lite om.

 

Du stiller en del flere intressante spørsmål her, men dekrever ganske omfattende svar. Skulle nesten laget en egen tråd for hver av de spørsmålene som stilles i videoen, for det er mye som kan sies om hvert punkt. Tør ikke begynne på dette nå; da får jeg aldri lagt meg :)

 

Men jeg er veldig åpen for en debatt om disse store og essensielle spørsmålene. Jeg kan jo slenge ut noen brannfakler som dere kan tygge på før vi begynner å dykke ned i materien.

  • Ingen mennesker vil brenne evig i helvette. Vi vil derimot få en rettferdig dom.
  • Gud er rettferdig. Ikke ond.
  • Bildet vi har av Lucifer (satan) har lite med Bibelen å gjøre.

Hver av disse påstandene krever selvfølgelig en lengre forklaring, men jeg tør påstå at disse utsagnene har bedre dekning i Bibelen en de klassiske dogmene "vanlige kristne" tror på. Nå lurer jeg på om jeg snart skal gi meg for kvelden, men ser frem til intressante debatter fremover.

 

Til alle som er superskeptiske til alt dette med Gud og sånt; se på denne debatten som en mulighet til å se på hele greia i et litt nytt lys. Fra en annen vinkel. Skader ikke å være åpen for andre meninger en de som er allment akseptert :)

Lenke til kommentar
Vil dere vite HVORFOR det ikke står noe som helst om dinosaurene i bibelen?

 

Fordi ingen visste noe som helst om dinosaurene når bibelen ble skrevet.

Eller fordi dinosaurene døde ut ca 62.5 mill år før arten homo oppstod...

Med den logikken du fører an akkurat nå så burde ikke vi heller ha visst om dinosaurenes eksistens.

 

Det var ikke før på 1800-tallet at dinosaurer ble kategorisert. Lenge etter at bibelen ble skrevet.

Vi må ikke glemme at det var primitive menn fra midt-østen som skrev Toraen for noen tusen år siden.

Hva vil du frem til?

Lenke til kommentar
ARGH! Nå skreiv jeg akkurat et laaaaaaaaaaaangt innlegg, så klikka Explorer da jeg trykte på "Svar". Gidder ikke å skrive alt om igjen, kjenner jeg. Det får bli kortversjonen:

 

Jeg vil presisere at jeg ikke har noe større problem med Bibelen og kristendom enn med andre trosretninger og deres "hellige" skrifter. Jeg sier heller ikke at f.eks. Bibelen er skrevet av en eller flere tullebukker som har hatt som mål å lure en hel verden, svært mye av det som står der har helt sikkert skjedd. Jeg finner det imidlertid svært vanskelig å tro på alle tryllekunstene Gud, Jesus og andre utvalgte skikkelser skal ha utført.

 

Det er heller ikke slik at jeg har bestemt meg for utfallet av denne eller fremtidige debatter på forhånd (selv om det kanskje kan virke sånn), jeg kan godt tenke meg å bli religiøs (det virker ganske trygt og behagelig i mange tilfeller), men jeg kan ikke bare plutselig begynne å tro på noe som for meg per dags dato fremstår som sludder og pølsevev.

 

Det er noen som sier at man er modig hvis man tør å tro. For min del blir det for tynt, det fremstår heller som et litt trist og tøvete forsøk på å finne noe å klamre seg til her i verden og/eller utløp for et oppmerksomhetsbehov.

Kondolerer. (Tørr jeg foreslå at du bør laste ned Firefox? :D)

 

Du sier at: "jeg kan ikke bare plutselig begynne å tro på noe som for meg per dags dato fremstår som sludder og pølsevev" ... og jeg forstår deg godt. Jeg håper ikke du oppfatter meg som en av dem som for enhver pris skal "frelse" deg eller noe sånt. Jeg diskuterer for å prøve om mine argument holder mot andres kritikk, og for å eventuelt bidra til andre kan se ting fra en litt annen vinkel.

 

Jeg anser meg ikke som typisk religiøs, men i deres øyne så er jeg vel kanskje det. I kristnes øyne er jeg nok absolutt ikke det. Sånn er det. Faller midt mellom to stoler ... og jeg liker det! :innocent:

Lenke til kommentar
Men jeg er veldig åpen for en debatt om disse store og essensielle spørsmålene. Jeg kan jo slenge ut noen brannfakler som dere kan tygge på før vi begynner å dykke ned i materien.
  • Ingen mennesker vil brenne evig i helvette. Vi vil derimot få en rettferdig dom.
  • Gud er rettferdig. Ikke ond.
  • Bildet vi har av Lucifer (satan) har lite med Bibelen å gjøre.

Hver av disse påstandene krever selvfølgelig en lengre forklaring, men jeg tør påstå at disse utsagnene har bedre dekning i Bibelen en de klassiske dogmene "vanlige kristne" tror på. Nå lurer jeg på om jeg snart skal gi meg for kvelden, men ser frem til intressante debatter fremover.

 

Til alle som er superskeptiske til alt dette med Gud og sånt; se på denne debatten som en mulighet til å se på hele greia i et litt nytt lys. Fra en annen vinkel. Skader ikke å være åpen for andre meninger en de som er allment akseptert :)

 

1) Rettferdig etter hvem sin målestokk? Etter min målestokk er det mange som fortjener å brenne i helvetes evige pinsel.

2) Alt er relativt. Det er mulig at det stemmer. Men da er han også evneveik, siden han ikke er i stand til å feste beina tilbake på små barn som har gått på personellminer verden over. Hadde han vært noe i nærheten av rettferdig OG kapabel, hadde disse stakkarene blitt reparert igjen. Eller fortjente de det, kanskje? Er det en del av den rettferdige Guds store mesterplan? Hadde de glemt å be aftenbønn? :)

3) Det kan godt hende, det vet jeg ikke noe særlig om. Men Bibelen maler et bilde av et eller annet vesen eller en slags kraft som leder mennesker ut i fortapelsen. Hva man vil kalle denne styggdommen, kan forsåvidt være det samme. En liten error i den allgode Guds skapelsesprosess var det uansett ;)

Lenke til kommentar
Vil dere vite HVORFOR det ikke står noe som helst om dinosaurene i bibelen?

 

Fordi ingen visste noe som helst om dinosaurene når bibelen ble skrevet.

Eller fordi dinosaurene døde ut ca 62.5 mill år før arten homo oppstod...

Med den logikken du fører an akkurat nå så burde ikke vi heller ha visst om dinosaurenes eksistens.

 

Det var ikke før på 1800-tallet at dinosaurer ble kategorisert. Lenge etter at bibelen ble skrevet.

Vi må ikke glemme at det var primitive menn fra midt-østen som skrev Toraen for noen tusen år siden.

Hva vil du frem til?

At bibelen ble skrevet av primitive menn som ikke hadde noe grunnlag for å kunne skrive noe som helst om hvordan universet og liv fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...