Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke Gud skrev ned noe som helst i Bibelen, og det tror (så vidt jeg vet) du og. Spørsmålet er fortsatt om dette er feil eller rett. Hvem skrev ned Bibelen? personer som i følge Bibelen var veiledet av den allmektige gud, Gud. I så fall, burde det ikke være så veldig mange feil i Bibelen, eller hva? Hvorfor mener du da at alle profetiene var feil? Var det løgnere som skrev ned de historiene?

Er det så mange feil i Bibelen?

 

og da har sett inn i fremtiden, og påvirket den, som går imot fri vilje. Hvilken velder du?

Om han får en blomst til å visne går han ikke imot fri vilje...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg for så vidt enig i, men slik jeg ser det, er det enda en mulighet. Gud lager en forutbestemt fremtid, når han ser inn i fremtiden. Frem til da, har vi denne såkale frie viljen, ettersom han ikke har bestemt noe enda.

 

Uansett, dette skaper nok problemer i seg selv, så ozi får velge og vrake. :)

Lenke til kommentar
Gud lager en forutbestemt fremtid, når han ser inn i fremtiden. Frem til da, har vi denne såkale frie viljen, ettersom han ikke har bestemt noe enda.

 

Uansett, dette skaper nok problemer i seg selv, så ozi får velge og vrake. :)

Men å bevege seg mot noe forutbestemt i prinsippet strider mot fri vilje. :hmm:

 

Dersom Gud kan velge å se inn i fremtiden før han selv bestemmer den, må det være en annen forutbestemt fremtid vi drifter mot.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Gud skrev ned noe som helst i Bibelen, og det tror (så vidt jeg vet) du og. Spørsmålet er fortsatt om dette er feil eller rett. Hvem skrev ned Bibelen? personer som i følge Bibelen var veiledet av den allmektige gud, Gud. I så fall, burde det ikke være så veldig mange feil i Bibelen, eller hva? Hvorfor mener du da at alle profetiene var feil? Var det løgnere som skrev ned de historiene?

Er det så mange feil i Bibelen?

Kanskje, kanskje ikke. Men det er i hvertfall tåpelig at Gud, eller noen andre rent gjettet seg fram til disse profetiene hvis de faktisk stemmer, samtidig som Gud ikke kan eller ikke vil se inn i fremtiden. Ellers er disse historiene feil, og da er det en god del feil i Bibelen, ja.

 

og da har sett inn i fremtiden, og påvirket den, som går imot fri vilje. Hvilken velder du?

Om han får en blomst til å visne går han ikke imot fri vilje...

Vi snakker ikke om en blomst, vi snakker om profetier om en rekke utfall i en rekke saker, som er så komplisert at for at det skulle gå, må han ha påvirket opptil flere individer til å direkte gjøre nøyaktig slik som han sier. Ergo, overstyrer fri vilje.

Lenke til kommentar
Gud lager en forutbestemt fremtid, når han ser inn i fremtiden. Frem til da, har vi denne såkale frie viljen, ettersom han ikke har bestemt noe enda.

 

Uansett, dette skaper nok problemer i seg selv, så ozi får velge og vrake. :)

Men å bevege seg mot noe forutbestemt i prinsippet strider mot fri vilje. :hmm:

 

Dersom Gud kan velge å se inn i fremtiden før han selv bestemmer den, må det være en annen forutbestemt fremtid vi drifter mot.

 

Eller en fullstendig tilfeldig en! :p

 

Men la oss heller holde oss til en diskusjon av gangen. Og jeg må gå og legge meg. Skole i morgen. God natt. :)

Lenke til kommentar
God natt, takk for seieren.

JEG vant!!!

 

Siden du tidligere har sagt at du holder deg så langt unna ironi over nett som mulig, antar jeg at dette er seriøst.

 

For det første, det handler ikke om å vinne eller tape (det går til pumaen og), og for det andre, hvis det gjorde det, hadde du dessverre tapt. Du har ikke gjort annet enn å komme med tåpelige "kanskje-påstander" (dvs. "Ja, men hva om..." eller "joda, men kanskje..." etc.), og bortforklaringer som ikke holder mål. I tillegg motsier du deg selv en hel del, og går i sirkler.

 

Men god natt. :)

Lenke til kommentar
Holder meg til kanskje-påstander nettopp fordi jeg ikke vet, og deler min hypotese med dere

 

Hrmpf! Dere holder meg våken!

 

Ontopic: Men ser du ikke at det blir problematisk når det er ca. 100 spørsmål med legitime problemer, og du kan ikke svare på noen av dem med noe konkret, eller i det minste noe logisk eller rasjonellt svar.

 

/quit

Lenke til kommentar
Hvis du velger å lage en "verden" for to hunder, du bygger et lite hus på 10 m2 og plasserer to hunder i det.

 

Du har da skapt en verden for disse hundene. Du vet ikke helt hva som kommer til å skje, men du har mulighet for å bryte inn og endre betingelsene. Du vil "i hundenes øyne" være allmektig men du ville likevel ikke være allvitende fordi du ikke vet hva som kommer til å skje. Det eneste du egentlig vet er at de to en dag kommer til å dø. Du har selvsagt ikke skapt de to dyra, men sammenligningen bør likevel kunne ha noe relevans.

Hvis jeg samtidig "knipser med fingrene" og skaper to skapninger som jeg plasserer inne i denne innhegningen og samtidig påberoper meg å være ALLMEKTIG(http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=allmektig&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j), så er det vel en selvfølge at jeg også er allvitende. Hvis Gud ikke er allvitende så er han heller ikke allmektig, da han ikke innehar ALL makt. Hvis jeg har fri vilje, så er Gud - således ikke allmektig.

 

Ja, leste posten din over.

 

I denne tilstanden ståa er i nå, har han i mitt syn sagt fra seg allvitenheten og allmektigheten. Tror ikke han vet mye om fremtiden.

 

Sammenlikn det med den norske stat (veldig forenklet). Den norske stat kan innføre diktaturregime og bestemme alt og styre med jernhånd. Dette har de sagt fra seg med sosialdemokratisk diktatur, men om de vil kan de innføre unntakstilstand og kjøre på.

 

Uansett tror jeg ikke mennesker kan eller skal fatte dette.

Hvis han ikke vet noe om fremtiden så er han ikke allmektig, da han ikke innehar ALL makt.

 

 

Greit det, men det er jo fortsatt en del problemer. Hvis han en gang var både allmektig og allvitende, slik jeg mener det står i Bibelen, hvorfor måtte han da, eller hvorfor gav han det fra seg? For å gi oss fri vilje? I så fall, i Bibelen står det jo at han var allmektig og allvitende etter Adam og Eva. kanskje ikke nå, men etter de første menneskene oppstod. Hadde ikke disse fri vilje? Eller igjen, er Bibelen feil på dette punktet?

Da Eva spiste av eplet åpnet vel øynene seg for det onde. Så i den forstand kan man vel si at det ikke var før da at menneskene virkelig fikk fri vilje ja...

Da var det altså ikke Gud som gav menneskene fri vilje, men mennenskene som mot guds vilje - STJAL sin frie vilje fra ham. Siden Gud ikke klarte å forhindre dette tyveriet så er han ikke allmektig og derfor heller ikke allvitende.

 

 

 

Hvorfor det tok så lang tid?

 

Fordi Gud gav menneskene fri vilje.

Menneskene stjal den jo ved å spise fra kunnskapens tre.

 

 

Fremtiden trenger ikke være forutbestemt før han har tatt valget. Da har han vel gjerne kontrollert fremtiden også.

 

Kanskje han gjorde det med Jesus?

Gud har selvsagt kontrollert fremtiden hvis han har skapt oss. Ganske enkelt fordi alle våre valg er basert på våre erfaringer, våre erfaringer er et resultat av hvordan Gud skapte verden og skapte meg. Hadde han skapt meg, mine medmennesker eller verden litt anderledes så ville jeg handlet anderledes. Gud er ikke allmektig.

 

 

 

Men jeg tror ikke Gud noen gang har forutsett framtida...

Så profetiene i Bibelen er ren løgn? Det står jo i Bibelen, jeg har linket til det for maks et par dager siden, at den er en diktat av det Gud har sagt.

 

Jeg tror du, ozi3333, er så heldig at du ikke er kristen. Hvis du virkelig ikke tror på det Bibelen sier og forkynner, så forstår jeg ikke hvorfor du kaller deg kristen? Du er jo ikke kristen hvis du ikke stoler på de kristnes hellige bok.

Lenke til kommentar
Hvis han ikke vet noe om fremtiden så er han ikke allmektig, da han ikke innehar ALL makt.

Jeg har sagt flere ganger hva jeg tror. Jeg tror han kan vite noe om fremtida. Da er han allmektig. Men uten å bruke allmektigheten sin.

 

 

Da var det altså ikke Gud som gav menneskene fri vilje, men mennenskene som mot guds vilje - STJAL sin frie vilje fra ham. Siden Gud ikke klarte å forhindre dette tyveriet så er han ikke allmektig og derfor heller ikke allvitende.

De må ha hatt fri vilje før de spiste av treet. Riktig når jeg tenker meg om. For de hadde ikke kunnet ta av treet om de ikke hadde hatt fri vilje.

 

De manglet bare innsikt. Uansett tror jeg ikke på skapelsen bokstavelig.

 

 

Menneskene stjal den jo ved å spise fra kunnskapens tre.

Hvordan kunne de ha stjelt mot Guds vilje om de ikke hadde hatt fri vilje?

 

 

Gud har selvsagt kontrollert fremtiden hvis han har skapt oss. Ganske enkelt fordi alle våre valg er basert på våre erfaringer, våre erfaringer er et resultat av hvordan Gud skapte verden og skapte meg. Hadde han skapt meg, mine medmennesker eller verden litt anderledes så ville jeg handlet anderledes. Gud er ikke allmektig.

Husk at mennesker ikke er roboter, han har ikke programmert menneskene. Mennesker er bl. a. et resultat av miljø. En klone vil bare utseendemessig ligne på moderorganismen f eks.

 

 

Så profetiene i Bibelen er ren løgn? Det står jo i Bibelen, jeg har linket til det for maks et par dager siden, at den er en diktat av det Gud har sagt.

Trenger ikke forutse framtida for å oppfylle en profeti.

 

Jeg tror du, ozi3333, er så heldig at du ikke er kristen. Hvis du virkelig ikke tror på det Bibelen sier og forkynner, så forstår jeg ikke hvorfor du kaller deg kristen? Du er jo ikke kristen hvis du ikke stoler på de kristnes hellige bok.

Sagt før at uansett hvordan du ser det er jeg kristen.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt flere ganger hva jeg tror. Jeg tror han kan vite noe om fremtida. Da er han allmektig. Men uten å bruke allmektigheten sin.

 

Mens hun tror noe annet, mens de tror noe helt speilvendt, mens de der borte tror delvis at det er sånn, osv. osv. Men det finnes ingen sikkerhet og det er vel derfor religiøse ikke kan komme med et godt svar. Hvordan skal vi ikke-kriste kunne tro at de kristne faktisk tror de "vet" da til og med de er uenige på så mange forskjellige punkter?

 

De manglet bare innsikt. Uansett tror jeg ikke på skapelsen bokstavelig.

Til tross for at det står i bibelen?

 

Jeg tror du, ozi3333, er så heldig at du ikke er kristen. Hvis du virkelig ikke tror på det Bibelen sier og forkynner, så forstår jeg ikke hvorfor du kaller deg kristen? Du er jo ikke kristen hvis du ikke stoler på de kristnes hellige bok.

Sagt før at uansett hvordan du ser det er jeg kristen.

Det er jo flere tusen varianter av kristendom så det er vel litt sannsynlig at du faller under en av dem.

Så klart så er jo de fleste av disse undersjangrene av kristendom feil da de motstrider mye av det de andre sier.

Lenke til kommentar
Mens hun tror noe annet, mens de tror noe helt speilvendt, mens de der borte tror delvis at det er sånn, osv. osv. Men det finnes ingen sikkerhet og det er vel derfor religiøse ikke kan komme med et godt svar. Hvordan skal vi ikke-kriste kunne tro at de kristne faktisk tror de "vet" da til og med de er uenige på så mange forskjellige punkter?

Jeg har påpekt flere ganger før at jeg bare sier min teori.

 

Til tross for at det står i bibelen?

Trenger ikke å ha vært noe annet enn billedlig ment.

 

Det er jo flere tusen varianter av kristendom så det er vel litt sannsynlig at du faller under en av dem.

Så klart så er jo de fleste av disse undersjangrene av kristendom feil da de motstrider mye av det de andre sier.

En kristen tror på Gud, tror at Jesus var Guds sønn, kom ned til jorda og døde for syndene våre på korset før han stod opp og dro opp til himmelen.

 

Hvis du tror det er du kristen.

 

Basta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...