Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Så lenge man har muligheten til å se inn i fremtiden, jo. Da må det være noe å se inn i. Hvis ikke må fremtiden bli "laget" når man ser inn i den. Og da er jo spørsmålet, hvem former denne fremtiden? Og hvis det hadde vært to helt like scenarioer etter hverandre, uten at fremtiden enda var bestemt, og Gud bestemte seg for å se inn i fremtiden. Ville begge disse scenarioene ende opp med samme fremtid, eller forskjellige fremtider?

 

EDIT: Og igjen, hva med alle profetiene i Bibelen? Er alle disse bare tull da? Eller hadde man ikke fri vilje fra disse ble fremsatt, eller fra Gud valgte å se inn i fremtiden til de ble oppfylt?

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje Gud brukte sin allmektighet til å oppfylle profetiene?

 

Nå går du i sirkler her. Han kunne jo ikke være allmektig, fordi da måtte han vite veldig mye, om ikke alt om fremtiden, og da feiler det du tidligere har sagt.

 

EDIT: Han måtte jo også ta kontroll over den frie viljen til folk, for å oppfylle profetiene. Og som sagt, det samme gjelder hvis han så inn i fremtiden.

 

For en ond gud som sitter og stjeler vår frie vilje av og til, bare for å prøve å vise sine krefter. Makan til egoist!

 

EDIT:

Kanskje Gud brukte sin allmektighet til å oppfylle profetiene?
DU MÅ KØDDE MED MEG!!

Han mente nok at du går i sirkler her. Du drar opp argumenter og "kanskje-påstander" for å komme deg unna spørsmålene. Det er i hvertfall derfor jeg tror han reagerer. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Min forrige samtale med en misjonær:

 

Kristen: Jeg har opplevd Guds kraft og vet at han eksisterer. Gud ønsker av hele sitt hjerte at du skal ta imot Jesus.

Jeg: Jeg tror nok ikke på han. Men hvis Gud ønsker at jeg kan tro på han, hvorfor kan han ikke bare vise seg for meg?

Kristen: Gud elsker deg så høyt at han ikke engang vil tvinge deg til å tro på han.

Jeg: Men hvis alternativet er Helvete, ville det ikke vært barmhjertig å tvinge meg til å tro på han?

Kristen: Da ville det ikke vært tro lenger.

Jeg: Hva så? Er det ikke bedre å vite enn å tro?

Kristen: Nei.

Jeg: Men du sier jo at du selv vet at Gud eksisterer?

Kristen: Jeg tror så sterkt at jeg vet.

 

 

Det at Gud er allmektig betyr ikke at han styrer livene våre.

 

Nei, men det betyr at han har muligheten.

 

Et allmektig vesen er også kapabel til å steke en burger som er så saftig at han selv ikke er i stand til å motstå den. Ergo er allmektighet en umulighet.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det har vært forutbestemt...

 

Derfor praktiserer han ikke allmektigheten sin, dessuten er ikke allmektighet det samme som synskhet.

Men allmektighet forutsetter synskhet. Muligheten til å gjøre alt, kunne gjøre alt, inkludert å kunne se inn i fremtiden.

 

 

Fremtiden trenger ikke være forutbestemt før han har tatt valget. Da har han vel gjerne kontrollert fremtiden også.

 

Men jeg tror ikke Gud noen gang har forutsett framtida...

Hva med profetiene? Han må jo ha sett inn i fremtiden for å kunne styre menneskene inn mot disse profetiene, uansett hvordan du ser på det.

 

I de siste postene har du vist at du ser på Gud som en mektig kar, som ikke kan forutse fremtiden, og heller ikke påvirke fremtiden (i den forstand at han kan styre den i den retningen han ønsker). Da er han jo hverken allmektig eller allvitende, faktisk langt, langt ifra noen av delene. Og da er det feil i Bibelen.

Lenke til kommentar

Pumaen:

Vær så vennlig å ikke spor av nå.

 

Det at jeg har en tier betyr ikke at colaen i brusautomaten er min.

Dette handler ikke om hva Gud gjør, men hva du påstår han er i stand til. Gud trenger ikke å se inn i fremtiden for at den skal være forutbestemt. Den er forutbestemt ved at han KAN.

 

 

Det at Gud er allmektig betyr ikke at han styrer livene våre.

Dersom Gud er allmektig kan han velge å se fremtiden.

Dersom han kan velge å se fremtiden må fremtiden være forutbestemt/forutsett.

Dersom fremtiden er forutbestemt/forutsett har vi ikke fri vilje.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Min forrige samtale med en misjonær:

 

Kristen: Jeg har opplevd Guds kraft og vet at han eksisterer. Gud ønsker av hele sitt hjerte at du skal ta imot Jesus.

Jeg: Jeg tror nok ikke på han. Men hvis Gud ønsker at jeg kan tro på han, hvorfor kan han ikke bare vise seg for meg?

Kristen: Gud elsker deg så høyt at han ikke engang vil tvinge deg til å tro på han.

Jeg: Men hvis alternativet er Helvete, ville det ikke vært barmhjertig å tvinge meg til å tro på han?

Kristen: Da ville det ikke vært tro lenger.

Jeg: Hva så? Er det ikke bedre å vite enn å tro?

Kristen: Nei.

Jeg: Men du sier jo at du selv vet at Gud eksisterer?

Kristen: Jeg tror så sterkt at jeg vet.

 

Slik skulle du fortsatt:

Men det er jo en uting å vite! Hvorfor tror du så sterkt at du vet, når du vet at Gud syntes dette er en uting?

Lenke til kommentar

For at dere skal skjønne hva jeg mener. Og jeg er spesielt lei av sitater som:

har du vist at du ser på Gud som en mektig kar, som ikke kan forutse fremtiden

Da jeg alltid har sagt det stikk motsatte.

 

OM ALLMEKTIGHET INNEBÆRER SYNSKHET ER ET DEFINISJONSSPØRSMÅL.

 

JEG TROR IKKE GUD SKREV NED PROFETIENE.

 

JEG TROR GUD KAN HVIS HAN VIL.

Lenke til kommentar
OM ALLMEKTIGHET INNEBÆRER SYNSKHET ER ET DEFINISJONSSPØRSMÅL.

Feil. Vi snakker om ALLmektighet her. å kunne gjøre alt, absolutt alt, inkludert å se inn i fremtiden. Ellers er man per definisjon ikke allmektig. Jeg forstår ikke hvordan du kan mene noe annet.

 

JEG TROR IKKE GUD SKREV NED PROFETIENE.

Jeg tror ikke Gud skrev ned noe som helst i Bibelen, og det tror (så vidt jeg vet) du og. Spørsmålet er fortsatt om dette er feil eller rett. Hvem skrev ned Bibelen? personer som i følge Bibelen var veiledet av den allmektige gud, Gud. I så fall, burde det ikke være så veldig mange feil i Bibelen, eller hva? Hvorfor mener du da at alle profetiene var feil? Var det løgnere som skrev ned de historiene?

 

JEG TROR GUD KAN HVIS HAN VIL.

Greit det. MEN!

 

Da sier du enten at han aldri har gjort dette, eller at han har gjort dette en eller flere ganger, og da har sett inn i fremtiden, og påvirket den, som går imot fri vilje. Hvilken velder du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...