Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Nei, jeg sier ikke at vi har potensiale til noe som helst, det jeg sier er at DU sier at vi ikke har potensiale til å forstå noe som helst fordi du antar at guden din er så utrolig kløktig og smart, en påstand det ikke er noe belegg for å anta, men som du ser på som sannhet og automatisk går ut i fra at vi andre gjør også. Vel jeg gjør ikke det. Jeg vil heller påstå at en gud som har laget et makkverk delux som bibelen faktisk fremstår som i dag slettes ikke er så smart, men heller litt bak mål.... Han kunne i det minste ha redigert boka si syntes jeg, eller kanskje en liten gjennom lesning før den ble sendt ut på markedet?

 

:)

 

Med andre ord syns jeg du lager premissene vi må diskutere denne guden din på og de premissene eksisterer ikke for andre enn deg....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg antar at alle mennesker er stein stokk dumme. Du mener noe anna, helt greit. Vi blir aldri enige. Du tror du har potensiale til å forstå det meste på dette området, og det må jeg bare akseptere. :-).

 

Hvorfor har Gud laget oss stokk dumme? Er det noe som kreves for å tro på han?

Gud har ikke laget oss stokk dumme fordi de finnes ikke, men skriflærede, selvutnevnte profeter og annet forefallende pakk som har skrevet bibelen viste trolig at folk var dumme.

Toskeskap og uvitenhet er noe som kreves for å tro på noe som hverken kan bevises eller sannsynliggjøres.

Lenke til kommentar
Joda, men sett fra en kristens ståsted. :)

Ja, dersom en almektig gud hadde skapt menneskene så er det påfallende at han bevvist har skapt de dumme siden de aller fleste menneskene i menneskehetens historie "følger/har fulgt feil tro/feil gud" basert på null bevises eller sannsynliggjøres.

 

Det var det du skulle frem til?

Lenke til kommentar
Det var det du skulle frem til?

 

Hvorfor Gud skulle med vilje skapt oss (i Emil70s øyne) stokk dumme med vilje. Det blir litt som det ondes problem. Men jeg skjønner ikke hva du vil frem til, egentlig.

hmmmm, ok...ser ut som jeg ikke leste innleggene godt nok.

Det later til at Emil70 argumenterer med at folks manglende forståelse for gud er fordi vi er stokk dumme.

Er dette tilfellet så ha isåfall jeg svart på noe helt annet.

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg sier ikke at vi har potensiale til noe som helst, det jeg sier er at DU sier at vi ikke har potensiale til å forstå noe som helst fordi du antar at guden din er så utrolig kløktig og smart, en påstand det ikke er noe belegg for å anta, men som du ser på som sannhet og automatisk går ut i fra at vi andre gjør også. Vel jeg gjør ikke det. Jeg vil heller påstå at en gud som har laget et makkverk delux som bibelen faktisk fremstår som i dag slettes ikke er så smart, men heller litt bak mål.... Han kunne i det minste ha redigert boka si syntes jeg, eller kanskje en liten gjennom lesning før den ble sendt ut på markedet?

 

:)

 

Med andre ord syns jeg du lager premissene vi må diskutere denne guden din på og de premissene eksisterer ikke for andre enn deg....

 

 

 

1)Hvem har sagt at Gud har laget Bibelen ?

2) Hvor har jeg skrevet at vi må diskutere denne saken på mine premisser. Hver gang jeg kommer med noe jeg tror, så er det i øflge deg alltid feil. Det er din mening, jeg har en annen.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Bibelen_Guds_Ord

http://www.kristentfellesskap.no/tro/bibelen

http://evangeliet.blogspot.com/2007/03/bibelen-guds-ord.html

http://www.sistedagershellige.no/index.pl?...ro3&front=1

http://www.karisma.no/resurssenter/artikle..._levende_ord:42

 

2 PETER 1:20-21 NIV

20 Above all, you must understand that no prophecy of Scripture came about by the prophet's own interpretation.

21 For prophecy never had its origin in the will of man, but men spoke from God as they were carried along by the Holy Spirit.

 

2 PETER 1:21 NEB

21 For it was not through any human whim that men prophesied of old; men they were, but, impelled by the Holy Spirit, they spoke the words of God.

 

1 THESSALONIANS 2:13 NKJ

13 . . . when you received the word of God which you heard from us, you welcomed it not as the word of men, but as it is in truth, the word of God, which also effectively works in you who believe.

 

PSALM 89:34 NKJ

34 My covenant I will not break, Nor alter the word that has gone out of My lips.

 

HEBREWS 4:12 NKJ

12 For the word of God is living and powerful, and sharper than any two-edged sword, piercing even to the division of soul and spirit, and of joints and marrow, and is a discerner of the thoughts and intents of the heart.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

 

Det var det du skulle frem til?

 

Hvorfor Gud skulle med vilje skapt oss (i Emil70s øyne) stokk dumme med vilje. Det blir litt som det ondes problem. Men jeg skjønner ikke hva du vil frem til, egentlig.

hmmmm, ok...ser ut som jeg ikke leste innleggene godt nok.

Det later til at Emil70 argumenterer med at folks manglende forståelse for gud er fordi vi er stokk dumme.

Er dette tilfellet så ha isåfall jeg svart på noe helt annet.

 

 

Ja, jeg mener menneske er dumme på den måten av vi ikke har mulighet til å se "inn i Guds" plan og vite hvorfor alt er blitt som det er blitt. Vi mangler kanskje en og annen dimensjon i får forstand for å "se alt", TROR JEG. Skjønner ikke at det er så vanskelig for dere å være åpne for at noe sånn er KAN være mulig. Dersom man tror at menneske har potensiale til å forstå ALT synes jeg det er en litt vel trangsynt måte å tenke på.

 

Men, det hele koker bare ned til et spm om TRO, - ikke viten. Jeg tror at det er noe vi mennesker ikke helt kan forklare, dere tror at alt har en "fornuftig" forklaring. Vi kommer aldri til å bli enige om noe ang. dette her.

 

:-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

:-)

 

Wikipedia sier at Bibelen er Guds ord, ja da må vi vel tro på det da...

 

Dere leser antakeligvis ikke det jeg skriver uansett, men vil nå bare opplyse om at det er ganske så bred enighet i kristne miljøer om at mye av Bibelen ikke er Guds ord.

 

Begynner å bli noe trist denne diskusjonen her nå.

 

:-)

Endret av Emil70
Lenke til kommentar

 

 

 

:-)

 

Wikipedia sier at Bibelen er Guds ord, ja da må vi vel tro på det da...

 

Dere leser antakeligvis ikke det jeg skriver uansett, men vil nå bare opplyse om at det er ganske så bred enighet i kristne miljøer om at mye av Bibelen ikke er Guds ord.

 

Begynner å bli noe trist denne diskusjonen her nå.

 

:-)

 

Bibelen sier selv at den er Guds ord smarten. Det er flere enn én lenke der. Ikke spill dum.

Lenke til kommentar

 

 

 

:-)

 

Wikipedia sier at Bibelen er Guds ord, ja da må vi vel tro på det da...

 

Dere leser antakeligvis ikke det jeg skriver uansett, men vil nå bare opplyse om at det er ganske så bred enighet i kristne miljøer om at mye av Bibelen ikke er Guds ord.

 

Begynner å bli noe trist denne diskusjonen her nå.

 

:-)

 

Bibelen sier selv at den er Guds ord smarten. Det er flere enn én lenke der. Ikke spill dum.

 

Tja...ut i fra det Emil70 hevder så er det bred utbredelse av avgudsdyrling og gudsfornekting i kristne miljøer siden de benekter mye av Guds ord.

Spennende....

Lenke til kommentar

De benekter mye av Bibelens ord.

Ved å benekte bibelens ord benekter de også (i følge bibelen) guds ord slik NikkaYoichi påpeket.

Det virker bare som dere er sinte, for da greier dere ikke å sette Emil fast...

sint???

Emil70 har vell sittet fast i kvikksand opp til ørene i en godt stund nå...hva snakker du om?

Lenke til kommentar

 

 

Bibelen sier selv at den er Guds ord smarten. Det er flere enn én lenke der. Ikke spill dum.

 

 

 

Jeg regner med at du er en rimelig oppegående fyr som forstår veldig godt hva jeg mener , men jeg tror du liker å kverulere. Det synes jeg du gjør i rimelig stor grad nå :-).

 

Du viser til flere linker som omtaler Bibelen som Guds ord.

 

JA!!!!!!!!!!!!!!!! Bibelen er Guds ord, BLANDT ANNET!!!.

Helt enig i det.

 

Men, den er også noe annet, ikke bare Guds ord. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å forstå . Hvis du får telefonkatalogen på døra og den inneholder et innstikk med reklame, er da alt du fikk levert på døra telefonkatalogen. ????

 

Du mangler Bibelkunnskap, det er det hele greie koker ned til. Bibelen inneholder mye mer/annet enn bare Guds ord. Den inneholder historie/kulturberetninger, forklaringer på datidens samfunnsforhold. Den skildrer hvordan mange mennesker så på Gud dengang.

Eksempel. Det står i GT et sted at dersom en far selger datteren sin som slave...osv osv skal han ta det og det som betaling...etc. Noe i den duren. Dette er en skildring på hvordan noe foregikk på den tida.

 

Det er ikke dermed sagt at Gud ønsker at en far skal selge sin datter som slave. Som apropo til hvordan ateister leser Bibelen.

 

Når Gud er nevnt er ikke det det samme som at det er Guds ord. Det kan være beskrivelser på hvordan menneskene på den tida oppfattet relasjonene til Gud. Jesus har jo i NT gått imot mange av disse beretningene i GT.

 

Det som er feilen, slik jeg ser det, er at dere inntar standpunktet at en kristen MÅ følge ALT som står i Bibelen. Det er bare tull. Noen ytterst få kristne velger å tolke Bibelen bokstavelig. Andre, de fleste, har innsett at den inneholder så mye mer enn bare Guds ord og at alt som står må sees i en sammenheng. Er vel ikke uten grunn at man må lese teologi i noen år for å bli prest.

 

Dette faller tydeligvis veldig tungt for dere som argumenterer mot Gudstro da dere antakelig ser at ting ikke er så enkelt som dere hadde ønsket. Ateister ønsker så gjerne at en kristen må tolke Bibelen bokstavelig for da får de plutselig så mange argumenter mot kristendommen. Men så enkelt er det nok dessverre ikke.

 

 

På samme måte er det akkurat like patetisk å være vitne til denne ateistfremstillingen/debatten rundt evolusjonen og kristnes påståtte syn på denne. Skal ikke ta det her, men som kristen blir man litt oppgitt over alle påstandene som blir fremsatt. Kort fortalt, jeg er kristen, og jeg tror på evolusjonsteorien. For mange år siden var det nok mange kristne som stusset litt over denne teorien, men etterhvert har vel de fleste kommet til at den ikke utgjør noe som helst fra eller til for en Gudstro. Grunnen finner dere på nett selv hvis dere ikke allerede kjenner til dette...

 

 

:-)

Endret av Emil70
Lenke til kommentar
:-)

 

Wikipedia sier at Bibelen er Guds ord, ja da må vi vel tro på det da...

Dette var jo bare en av kildene hans. Bibelen sier Bibelener Guds ord, og det er det som er poenget. At du ignorerte den delen av posten, sier egentlig nokså mye. :)

 

Dere leser antakeligvis ikke det jeg skriver uansett, men vil nå bare opplyse om at det er ganske så bred enighet i kristne miljøer om at mye av Bibelen ikke er Guds ord

Hva har dette å si? For det første, slik jeg ser det, blir det for dumt å gå direkte imot Bibelen, som er grunnlaget for din tro, bare fordi flertallet mener det. Og slik jeg ser det, så er vel flertallet av kristne uenig med deg i langt mer. Er det ikke katolisismen som har den største andelen av kristne? Hvorfor er du ikke enig med dem? Det virker som du bare er enig med de du nevner her, fordi du er komfortabel med dette. For det andre, hvis dere fornekter deler av Bibelen, hvordan kan dere vite at det den skriver om treenigheten, og Jesus som Guds sønn, er sant? Hvordan kan dere vite at dette er ekte, og at dette kan dere stole på, mens mye annet ikke blir fulgt, og blir kalt løgn, eller feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...