Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt i forhold til dette temaet blir vel stort sett gjetting wink.gif

Egentlig ikke. Hvis vi har Bibelen som utgangspunkt (altså antar den er Guds ord, eller basisen til kristendommen. er man uklar på noe, eller uenig i noe, er du vel enig i at du (hvis du er kristen), at man burde gå til Bibelen for svar? Hvis ikke er jo du uenig i, eller i det minste, stoler ikke på Guds ord, som er de samme som har fortalt deg om Jesus.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Jeg motsier vel kun de som har skrevet Bibelen...

Som har blitt veiledet og inspirert av Gud, direkte eller indirekte. Så du motsier fortsatt Gud.

 

EDIT: Selvfølgelig blir det stort sett bare gjetting, det står bare at han er allvitende og allmektig, ikke noe mer utdypende, eller på hvilken måte...

Nei, det blir fortsatt ikke det. hvordan kan du tolke allvitende og allmektig som noe annet enn at kan er allmektig og allvitende? (Jeg mener at det også står at han vet alt, fortid, nåtid og fremtid i Bibelen, skal se om jeg finner kilde på dette)

Lenke til kommentar
Jeg motsier vel kun de som har skrevet Bibelen...

De har lagt grunnlag for troen din. Nå som vi begynner å bli enig, skal jeg henvise deg til noen informative sider om ateisme?

I dine drømmer...

 

Jeg motsier vel kun de som har skrevet Bibelen...

Som har blitt veiledet og inspirert av Gud, direkte eller indirekte. Så du motsier fortsatt Gud.

Hvis vi skal begynne å dra slutninger fra indirekte årsaker vil vi aldri blir ferdig med å debattere. Og du tror vel ikke at Gud hadde noe med de som skrev GT å gjøre, så da ville det blitt dumt av deg å si at jeg motsier Gud. Du sier jo at han ikke finnes.

 

EDIT: Selvfølgelig blir det stort sett bare gjetting, det står bare at han er allvitende og allmektig, ikke noe mer utdypende, eller på hvilken måte...

Nei, det blir fortsatt ikke det. hvordan kan du tolke allvitende og allmektig som noe annet enn at kan er allmektig og allvitende? (Jeg mener at det også står at han vet alt, fortid, nåtid og fremtid i Bibelen, skal se om jeg finner kilde på dette)

Gjør det du...

Lenke til kommentar
Jeg motsier vel kun de som har skrevet Bibelen...

Som har blitt veiledet og inspirert av Gud, direkte eller indirekte. Så du motsier fortsatt Gud.

Hvis vi skal begynne å dra slutninger fra indirekte årsaker vil vi aldri blir ferdig med å debattere. Og du tror vel ikke at Gud hadde noe med de som skrev GT å gjøre, så da ville det blitt dumt av deg å si at jeg motsier Gud. Du sier jo at han ikke finnes.

Det har ikke noe å si, da du tror han finnes. Da bør du også føye deg etter han, ikke bare godta det du er enig i.

 

EDIT: Selvfølgelig blir det stort sett bare gjetting, det står bare at han er allvitende og allmektig, ikke noe mer utdypende, eller på hvilken måte...

Nei, det blir fortsatt ikke det. hvordan kan du tolke allvitende og allmektig som noe annet enn at kan er allmektig og allvitende? (Jeg mener at det også står at han vet alt, fortid, nåtid og fremtid i Bibelen, skal se om jeg finner kilde på dette)

Gjør det du...

Mens jeg finner kilder, kan jo du svare på hvordan du tolker allmektig og allvitende. :)

EDIT: Kilder jeg fant i farten:

http://www.cloudsofheaven.org/2006/01/omniscience.html

http://www.apocalypsesoon.org/xfile-41.html

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Nå som korthuset er på randen til å falle tar du bare avstand fra alt og alle?

 

Nå skal du ta stilling til:

  • Det omnipotente ved gud.
  • Forfatterne av bibelen.

hvordan kan du tolke allvitende og allmektig som noe annet enn at han er allmektig og allvitende?

 

Gjennom din tro har Gud kun blitt åpenbart gjennom boka. Hvordan vil du motsi forfatterne av den?

Lenke til kommentar

Allvitende:

Ble ganske enig denne personens forklaring.

http://www.kristenblogg.no/?p=1840

 

Allmektig: Kraft til å gjøre alt.

 

EDIT:

Det omnipotente ved gud:

Jeg vet ikke hva det betyr.

 

Forfatterne av Bibelen: Jeg tror det var vanlige skriftlærde mennesker.

 

Gjennom din tro har Gud kun blitt åpenbart gjennom boka. Hvordan vil du motsi forfatterne av den?

Hva vet du om det?

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar
Allmektig: Kraft til å gjøre alt.
Is he able but not willing?

 

 

Forfatterne av Bibelen: Jeg tror det var vanlige skriftlærde mennesker.

Men det er jo deres skrifter du baserer din tro på? Eller har de som Zeke sier, blitt indirekte/direkte påvirket av Gud? Og om det er tilfellet, strider det du sier imot Gud.

 

Gjennom din tro har Gud kun blitt åpenbart gjennom boka. Hvordan vil du motsi forfatterne av den?

Hva vet du om det?

Med mindre du har hatt en personlig åpenbaring der gud forteller deg historien, så er troa di basert på en eldgammel bok, som du forøvrig sier imot.

 

Vi begynner å nærme oss noe.

Lenke til kommentar
Allmektig: Kraft til å gjøre alt.
Is he able but not willing?

Ja...

 

Men det er jo deres skrifter du baserer din tro på? Eller har de som Zeke sier, blitt indirekte/direkte påvirket av Gud? Og om det er tilfellet, strider det du sier imot Gud.

Det eneste vi vet er at det strider mot de som skrev Bibelen, noe mer enn det kan vi ikke være sikre på.

 

Gjennom din tro har Gud kun blitt åpenbart gjennom boka. Hvordan vil du motsi forfatterne av den?

Hva vet du om det?

Med mindre du har hatt en personlig åpenbaring der gud forteller deg historien, så er troa di basert på en eldgammel bok, som du forøvrig sier imot.

Først skrev du at min tro på Gud kun har blitt åpenbart gjennom Bibelen. Så sier du at med mindre jeg har hatt en personlig åpenbaring hvor Gud forteller hele historien...

 

Du snakker om forskjellige ting. Om jeg har hatt kontakt med Gud betyr det at min tro ikke kun har kommet gjennom Bibelen. Trenger ikke å ha blitt fortalt hele historien.

Lenke til kommentar
Du snakker om forskjellige ting. Om jeg har hatt kontakt med Gud betyr det at min tro ikke kun har kommet gjennom Bibelen. Trenger ikke å ha blitt fortalt hele historien.

Vel, om du bare tar stilling til det Gud personlig har sagt som den absolutte sannhet, er du ikke annet enn teist. Med mindre (som jeg sa) han fortalte deg historien.

Lenke til kommentar
Du sa at min tro på Gud kun var blitt åpenbart gjennom boka. Om jeg har opplevd noe med Gud har ikke min tro kun blitt åpenbart gjennom boka...

 

Basta.

Og nå har jeg fått tilstrekkelig informasjon til å komme med en oppfølgende påstand. Nå ta stilling til:

 

Vel, om du bare tar stilling til det Gud personlig har sagt som den absolutte sannhet, er du ikke annet enn teist. Med mindre (som jeg sa) han fortalte deg historien.

Venter...

Lenke til kommentar
Jeg tror også på Bibelen. Men ikke ukritisk. Hva vil du frem til?

Så du tror ikke bibelen er Guds ord? Derav kritisk til de som skrev den?

Jeg tror Gud er allvitende i den grad som står i blogginlegget.

Dette er ikke oppklarende i det hele tatt, forklar meg hva du tror om guds omnipotens.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Allmektig: Kraft til å gjøre alt.

Så gud velger å ikke hjelpe mennesker, selvom han kan?

 

Tror du bibelen er Guds ord?

For Nte gang: Nei!

Om du ikke regner bibelen som guds ord, er du ikke kristen. Du regner ikke bibelen som den absolutte sannhet, og er derfor kritisk til den, samtidig som du tror på Gud. Dette gjør deg per definisjon bare teist.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...