Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Svar til Nikkas innlegg.

 

 

Du skriver en del jeg ikke har mulighet til å kommentere fordi jeg ikke har noen svar eller kjenner Bibelen godt nok. Men vil prøve å kommentere noe av det.

 

 

”Det er litt i overkant naiv av vår allmektige skaper å tro at jeg skal kaste min rasjonalitet og intelligens og skeptiske tankegang på havet fordi at det står skrevet i en eldgammel bok.”

 

 

 

Det er vel sakens kjerne. Dessverre, lik det eller ikke, men sånn er nå Guds ”lov” ment.

 

Han krever dessverre underkastelse. Han krever at du setter dine rasjonelle tanker til side når du velger å nærme deg Gud.

 

Grunnen til at dette er så vanskelig, slik jeg har forstått det, er fordi menneskekroppen av natur helt til døden vil ”ligge i strid” med det åndskraften fra Gud ønsker, står mye om denne todelingen i NT.

 

Menneskekroppen søker i seg selv mot noe som ikke samsvarer med Guds budskap. Mennesket i seg selv – kall det den dyriske delen av mennekset- søker mot å sette seg selv øverst, mot frigjøring, mot mer selvtilfredshet, mot selvrealisering, mot noe som menneske selv tror er best for det…- etter kristen tro en misforstått søken..osv… Den hellige ånd har en helt annen agenda. Den vil forsøke å ”drepe” kroppens ”begjær”, som nevnt over, og å skape fred og glede.

 

Dette er vanskelig og det er mange som ikke klarer dette fordi ”begjæret” i menneskekroppen er så sterkt. Den hellige ånd er uendelig mye sterkere, men få gir den mulighet til å virke.

 

Hvorfor Gud har laget det slik vet jeg ingenting om. Det blir bare grubling i det uendelige. Du sier du aldri fikk svar. Men søkte du av et udelt hjerte, uten betingelser, hva med tålmodigheten…

 

Først for noen få år siden begynte jeg å søke etter Gud. Uansett hva jeg hadde fylt dagene med , reise, kjøpe ditt og datt, venner, realisere-meg-selv-tull, osv, gav ingenting av dette næring til "noe" langt der inne. Jeg sier bare ; stakkars alle der ute som jobber vettet av seg i trua på at de skal realisere seg selv og bli lykkelige. Det er verdens største selvbedrag. Selvsagt kan man finne ut slikt uten Gud, men det er ikke poenget mitt her.

 

Hvis man OPPRIKTIG og med et udelt hjerte virkelig ønsker å søke Gud, og er tålmodig, tror jeg nok at man "finner frem". Men jeg tror mye ligger i måten man søker Gud på. Hvis man er full av forbehold og ultimatum, og tenker at hvis Gud ikke kommer med noen konkrete beviser snart, så gidder jeg ikke dette her, ….. vil du aldri ”lykkes.

 

Det står i bibelen at hvis du som menneske holder deg nær til Gud, skal også han holde seg nær deg. Det er dessverre ikke nok å be engang i uka, og tenke en tanke i ny og ne. Gud krever at han får være en sentral del av livet ditt.

 

Grunnen til at det er slik er fordi dette er den eneste måten Gud kan få mulighet til å prege livet ditt. Hvis det skulle være noe som du kunne legge bort , for så å ta det tilbake når du hadde behov for det var hele opplegget fra Gud meningsløst. Gud ønsker å bli en del av deg, gjennom den hellige ånd.

 

Du kan selvsagt være full av tvil, fordi tvil er en del av det å tro. Uten tvil finnes det jo ingen tro, da er det plutselig viten. Gud forlanger ikke at vi skal vite, fordi det er umulig, men han krever at vi ØNSKER å TRO av et helt hjerte og at vi følger opp i det daglige. Høres sikkert slitsomt ut, mange ateister sier ; glem Gud, start å leve. :-).

 

Min erfaring er derimot at livet først starter når man har møtt Gud. Hva er det jeg IKKE kan gjøre fordi om jeg tror på Gud ? Tror ateisten her ikke helt har skjønt hva kristendommen går ut på. Det er jo nettopp å leve det hele handler om, men på en måte som ikke gir meningsløshet og tomhet!

 

 

 

Det er et stort paradoks at du går fra å ikke vite, til å vite noe som du heller ikke kan vite. Du vet ikke at Gud finnes, du bare erstatter jeg vet ikke, med noe som krever svar på flere spørsmål enn det gir svar.

 

 

Jeg har aldri sagt at jeg VET. Jeg sier jeg tror. Jeg er full av tvil, men jeg TROR MER på at det finnes en Gud/kraft, ..rosa elefant….utseende spiller ingen rolle, enn at det IKKE er noe som er større enn oss selv. For å si det litt vel enkelt, jeg tror universet er for stort til at vi er de som ”sitter på toppen med alt vettet”..

 

Er det så utenkelig at noen kan observere oss nå, akkurat som vi kan stå ved et akvarium å observere en gullfisk, uten at den forstår at den blir iakttatt. Jeg mener det ikke er noen grunn til å tro at vi råder over alle universets dimensjoner når det gjelder fatteevne. Vi kan forske i det uendelig, men kanskje er det en dimensjon vi aldri når, fordi det , uansett evolusjon, ikke er ”mulig” å nå dit. Man kan hevde at ingenting er umulig pga evolusjon, men man kan heller ikke utelukke at det finnes nivåer av intelligens/forstand som vi aldri KAN nå.

 

 

Når du tenker på dette med vår opprinnelse osv, for det er det vel tydelig at du gjør, hvorfor snur du ikke litt på tilnærmingen med å tenke tanker som feks; Hva er det som gjør at vi mennesker ”søker noe” mer utover oss selv…?...Vi har utviklet oss til å bli smartere enn de andre (dyra) ja, men hvor kommer denne søken fra – uroen.

 

Noen sier de ikke har denne, men det tror jeg dessverre ikke på. Alle mennesker har denne tomhetfølelsen, men noen forsøker å fylle den med alt mulig rart, og tror de har lykkes. Men de har bare ikke tid til å kjenne etter, derfor tror de at de har gjort det rette.

 

Mennesker er skapt for å søke står det i bibelen. Det er fordi Gud har lagt søken etter evigheten i alle mennesker. (Kristen oppfatning selvsagt). Hvis vi, i likhet med dyra, var 100% fornøyde med å spise og å gå rundt og ikke gjøre noe , synes jeg saken hadde vært annerledes.

Men jeg synes mennesket er for kompliserte til at jeg synes det er ok å akseptere at vi kun er et resultat av en evolusjon og at Gud ikke har lagt noe ekstra ned i mennesket. Jeg TROR ganske enkelt ikke på noe så ENKELT.

 

Dumt sagt kanskje, men jeg grubler for mye over ting til at jeg finner noen ro ved en slik tanke at vi/våre følelser KUN er et produkt av evolusjon. En ren evolusjon ville for meg laget et menneske som i årenes løp ville kvittet seg med en "søken" etter noe utenfor seg selv, da dette - hvis det ikke finnes en Gud- er unødvendig. Evolusjonens natur er jo slik at den søker tilpasning til omgivelsene og de utfordringene som man møter.

 

Selvsagt vil evolusjon føre til at menneske utvikler seg, og ønsker å sprenge grenser, forske osv, men jeg mener at det ville utviklet seg på en mer rasjonell måte, mer beregnende, mer praktisk i forhold til sine behov, og ikke endt opp som en gjeng grublerer som driver og filosoferer over ting som ikke er nødvendig (gud) for eksistens. Som ikke lager programmer og jakten på det gode liv. Dette hører ingen steds hjemme i et evolusjonsperspektiv. Lite tyder på at vi er på vei i den retningen. Folk søker jo bare mer og mer...utenfor seg selv.......men flere og flere søker på feil måte, dessverre. Dette er en ulogisk følge av en naturlig evolusjon.

 

 

Skapelsesberetning, i GT, feil ?ja ganske sikkert. Jeg lurer på om dette kan være en billedliggjøring av skapelsen, en nedskrivning som noen har rablet ned etter eget vett……jeg også tviler på sånt. Jeg leste senest i går i Matteus, nytestamentet, husker ikke ordrett, men det sto i alle fall noe sånt som…; ” dere har hørt det sagt, øye for øye , tann for tann….Men jeg (Jesus) sier dere, gjengjeld ikke ondt med ondt, snu det andre kinn til osv……Jesus snakker her rett i mot det som står i GT (øye og øye..) . Det ER mye i GT som er tull .!!!! Det sier jo også Jesus indirekte i NT. Men det er mye der som er bra også.

Endret av Emil70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du antar at, fordi at en amøbe ikke kan gå, så kan heller ikke mennesker gå? Det er litt spenstig selvsagt. Nei, jeg sier ikke at mennesker vil være i stand til å forstå alt og heller ikke finne ut av alt om vår eksistens, men fra det til å godta at det sitter en skjeggete mann oppe i himmelen som styrer alt, da er man ute å sykler, spesielt når denne fyren ikke ser ut til å være i stand til å gjøre noe som helst, annet enn å se på at vi tar livet av hverandre. Kanskje han bruker oss som en reality, akkurat som "Big Brother"?

Gud gav menneskene fri vilje, derfor styrer han ikke alt.

 

 

Evolusjon motbeviser at Gud skapte Adam og Eva. Det motbeviser faktisk hele skapelsesberetningen når jeg tenker meg om, da rekkefølgen er helt på jordet.

Må den tolkes bokstavelig da?

 

 

Det eneste kravet Gud stiller er at vi skal tilbe ham, uten å tilbe ham så kommer jeg ikke til paradis, det står rimelig klart.

Hvor står det at det eneste kravet Gud stiller til menneskene er at vi skal tilbe ham, for da kommer man til himmelen?

 

Hvilket skulle bety at paradis er et paradoks, men det innser du kanskje ikke? :) (The cake is a lie!)

Paradis er noe av det man vet minst om i kristendommen.

Lenke til kommentar
Må den tolkes bokstavelig da?

Nei, det kan selvsagt tolkes akkurat dit du vil det skal tolkes :dontgetit:

 

Hvor står det at det eneste kravet Gud stiller til menneskene er at vi skal tilbe ham, for da kommer man til himmelen?

Er ikke det Johannes 3,16? husker ikke ordrett men; "For så høyt har gud elsket verden at han gav sin sønn, for at hver den som tror på han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv...."

 

Paradis er noe av det man vet minst om i kristendommen.

Det gjør det ikke til et mindre paradoks.

 

Hvordan skal man forresten finne ut mer enn det bibelen allerede forteller oss om emner innenfor kristendommen?

Lenke til kommentar
Hvordan skal man forresten finne ut mer enn det bibelen allerede forteller oss om emner innenfor kristendommen?

Det går ikke, for det meste som er skrevet i bibelen står faktisk bare der... Synd egentlig, for det hadde vært moro og røsket "teppet" under bena på dem med skikkelig entydige beviser for at bibelen er det reneste vissvass av eventyr historier... I dag minner bibelen og kristendommen om snåsa kællen og alternativ medisin, det er ikke en dritt som kan bevises der heller.. :roll:

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal man forresten finne ut mer enn det bibelen allerede forteller oss om emner innenfor kristendommen?

Det går ikke, for det meste som er skrevet i bibelen står faktisk bare der... Synd egentlig, for det hadde vært moro og røsket "teppet" under bena på dem med skikkelig entydige beviser for at bibelen er det reneste vissvass av eventyr historier... I dag minner bibelen og kristendommen om snåsa kællen og alternativ medisin, det er ikke en dritt som kan bevises der heller.. :roll:

 

 

Bibelen er nok bare en liten del for en person som velger å søke Gud. Bibelen forteller om den hellige ånd som en "talsmann" som gir mer innsikt i forholdet til Gud. Bibelen er bare en start.

Lenke til kommentar
Hvordan skal man forresten finne ut mer enn det bibelen allerede forteller oss om emner innenfor kristendommen?

Det går ikke, for det meste som er skrevet i bibelen står faktisk bare der... Synd egentlig, for det hadde vært moro og røsket "teppet" under bena på dem med skikkelig entydige beviser for at bibelen er det reneste vissvass av eventyr historier... I dag minner bibelen og kristendommen om snåsa kællen og alternativ medisin, det er ikke en dritt som kan bevises der heller.. :roll:

 

 

Bibelen er nok bare en liten del for en person som velger å søke Gud. Bibelen forteller om den hellige ånd som en "talsmann" som gir mer innsikt i forholdet til Gud. Bibelen er bare en start.

 

Fordi det er så utrolig innfløkt og vanskelig å sette seg inn i? Hvorfor leser de færreste kristne i dag bibelen da? De leser og lærer de kun deler av den og veldig ofte har de ikke engang lest hva som står der... Rart at de hopper så glatt over starten syntes jeg ??

 

Enten det eller så prøver du å lage dette slik at en som er kristen må være umåtelig inteligent og smart for å tro på dette.... :no: Og det er i så fall ikke tilfelle, såpass har jeg erfart selv :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

 

Fordi det er så utrolig innfløkt og vanskelig å sette seg inn i? Hvorfor leser de færreste kristne i dag bibelen da? De leser og lærer de kun deler av den og veldig ofte har de ikke engang lest hva som står der... Rart at de hopper så glatt over starten syntes jeg ??

 

Enten det eller så prøver du å lage dette slik at en som er kristen må være umåtelig inteligent og smart for å tro på dette.... :no: Og det er i så fall ikke tilfelle, såpass har jeg erfart selv :)

 

 

 

 

Det er ikke vanskelig, som du sier, å sette seg inn i dette fordi budskapet fra Gud skal være lett å nå for alle mennesker. Da har jeg uttrykt meg feil hvis det ble oppfatta sånn. Det handler "kun" om å ønske å ta imot/tro med et udelt hjerte. Bibelen er verdens mest solgte bok så jeg tror nok mange kristne leser i den.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke nytten i å lese hele bibelen...

 

Ikke annen nytte enn at flere ville blitt ateister av å lese hele boka.... :)

Problemet er vel heller at de færreste av de kristne faktisk VET hva som EGENTLIG står i den boka, alt de har hørt er kjærlighet og neste kjærlighetens gud og ikke om urimelighetens gud, den tilbednings syke gud, den grusomme og sjalu gud eller den enssporede gud.... Kun det som prester og andre som lever av dette vil at de skal høre om....

 

Det er ihvertfall det inntrykket jeg siter igjen med etter en del diskusjoner med kristen, det er MASSE de ikke vet om den boka de forsvarer når de blir kritisert for det som står der....

 

Men det hjelper ikke, for det som står der kan bendes og tvistes som det passer for de som leser den med jesus briller....

 

Leses den med en passende dose kritikk og sunn fornuft vil det fort gå opp for den som leser at dette er det reneste vissvass av historier.... Så sånn sett er det mer underholdene å lese fx ringenes herre :)

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke nytten i å lese hele bibelen...

 

Ikke annen nytte enn at flere ville blitt ateister av å lese hele boka.... :)

Problemet er vel heller at de færreste av de kristne faktisk VET hva som EGENTLIG står i den boka, alt de har hørt er kjærlighet og neste kjærlighetens gud og ikke om urimelighetens gud, den tilbednings syke gud, den grusomme og sjalu gud eller den enssporede gud.... Kun det som prester og andre som lever av dette vil at de skal høre om....

 

Det er ihvertfall det inntrykket jeg siter igjen med etter en del diskusjoner med kristen, det er MASSE de ikke vet om den boka de forsvarer når de blir kritisert for det som står der....

 

Men det hjelper ikke, for det som står der kan bendes og tvistes som det passer for de som leser den med jesus briller....

 

Leses den med en passende dose kritikk og sunn fornuft vil det fort gå opp for den som leser at dette er det reneste vissvass av historier.... Så sånn sett er det mer underholdene å lese fx ringenes herre :)

 

 

 

Jeg synes du underbygger påstandene dine lite.

Endret av Emil70
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke nytten i å lese hele bibelen...

 

Ikke annen nytte enn at flere ville blitt ateister av å lese hele boka.... :)

Problemet er vel heller at de færreste av de kristne faktisk VET hva som EGENTLIG står i den boka, alt de har hørt er kjærlighet og neste kjærlighetens gud og ikke om urimelighetens gud, den tilbednings syke gud, den grusomme og sjalu gud eller den enssporede gud.... Kun det som prester og andre som lever av dette vil at de skal høre om....

 

Det er ihvertfall det inntrykket jeg siter igjen med etter en del diskusjoner med kristen, det er MASSE de ikke vet om den boka de forsvarer når de blir kritisert for det som står der....

 

Men det hjelper ikke, for det som står der kan bendes og tvistes som det passer for de som leser den med jesus briller....

 

Leses den med en passende dose kritikk og sunn fornuft vil det fort gå opp for den som leser at dette er det reneste vissvass av historier.... Så sånn sett er det mer underholdene å lese fx ringenes herre :)

 

 

 

 

 

Jeg synes du underbygger påstandene dine lite.

Og hvis du hadde lest hva jeg skrev hadde du fått meg det at jeg skriver JEG SYNTES og det INNTRYKKET JEG sitter igjen med og det klarer jeg dessverre ikke å linke til Wikipedia eller andre steder for at du kan gjøre en fakta sjekk på altså... Beklager

 

:)

Lenke til kommentar
Gleder meg :)

 

Leste Jobs bok og må si at Gud ikke akkurat imponerer meg. Allerede i første kapittelet er han ute å kjøre. Satan sier til Gud at Job bare frykter Gud siden han har det så bra. Gud som sies å være allvitende burde ha visst svaret. Det hele ender opp med at Job ikke spotter Gud for sine lidelser, noe Gud visste og skulle ha svart til Satan at Job er en "god" mann. Hadde det endt med at Job spottet Gud hadde jeg forstått det siden Gud visste svaret og hadde en grunn til å straffe Job ved å la Satan drepe familien hans.

Ikke rart at Jobs bok kalles den vanskelige boken i bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...