Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

GOD v.s OND himmel/helvete.

 

Jeg må og si at jeg synes det er VELDIG rart at den som er god skal gå til evig fortapelse mens den onde kan få evig

godt liv. Dette er av de spørsmål som mange kristne nok også sliter med.

Likevel så synes du folk skal være kristne og tilbe den urettferdige og hensynsløse og hevngjerrige Jahve? Det er jo litt interessant.

 

Formuleringer som å "brenne i helvete" må jo KANSKJE nødvendigvis også sees i sammenheng med tida de ble skrevet på. Noen tolker kanskje Bibelen bokstavelig, men det synes jeg blir helt feil.

Du mener altså at en allmektig Gud må forholde seg til tiden? Du mener også at en allmektig gud ikke klarer å uttrykke seg klart nok til at alle mennesker forstår hva han mener? Du mener altså at den allmektige skaper ikke klarer å fremme sitt budskap slik at det blir forstått av de som tross alt er avhengige av dette budskapet for å ikke brenne for evig tid i helvete, skjærsilden eller hvor det nå enn måtte være?

 

Hvordan vi må svare for det vi har gjort vet jeg ingenting om.

 

Du har altså ikke lest Bibelen? Det er kanskje et flåsete spørsmål fra min side, men dette står tydelig beskrevet i Bibelen - som tross alt er Guds ord.

 

Nei, jeg mener ikke at Gud må forholde seg til tiden, som du sier. Jeg mener at det som er skrevet må sees i forhold til den tid det ble skrevet på. Hvorfor tilegger du meg meninger jeg aldri har fremsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Muligens noe provoserende dette , men jeg har alltid lurt på hvorfor ateister/humanetikere blir så fort forbanna når de blir konfrontert med det kristne budskapet. Hvorfor driter dere ikke ganske enkelt i hele greia ?. Hvis det er noe jeg synes er helt borti staur og vegger idiotisk så gidder jeg jo bare ikke å engasjere meg. :-)

 

Det er ikke snakk om å bli "konfrontert" med det kristne budskapet. Det er ingenting i kristendommen slik den legges frem av politisk korrekte religiøse i Norge i dag som er det minste provoserende ettersom de bare har justert sin tro etter dagens normer og regler. Jeg venter bare på den dagen da alle kristne tolker vekk at homofili er en synd og at de ti bud "må ses i sammenheng med den tiden de ble skrevet".

 

Årsaken til at jeg engasjerer meg er at moderate kristne skaper grobunn for de mer ekstreme. Moderate kristnes oppfatning av at religion er noe særskilt som må beskyttes legger i dag grunnlag for at det i FN snart ikke vil være tillatt å kritisere muslimske land for deres sharialover. Oppfatningen av at religion er noe spesielt medfører at jeg i dag betaler regningen for at enkelte organisasjoner/trossamfunn kan diskriminere og fordømme medlemmer av min egen familie fordi de er født "syndige". Det ser også ut til at klovnene i kreasjonistbevegelsen, med statlig støtte, begynner å få fotfeste i Norge.

 

Religion slik den utøves og dulles med i dag er skadelig for samfunnet.

Lenke til kommentar
NOK en gang. Relgion er ikke utgått fra logikk. Det utelukker likevel ikke at man kan komme med visse betraktninger som man synes virker logiske når man diskuterer ting. Klarer du ikke se at alt ikke er svart eller hvitt...?

 

Men det blir jo feil når du prøver å trekke logiske konklusjoner fra ulogiske og irrasjonelle antagelser, for å prøve å bekrefte, eller styrke troen din. Ser du virkelig ikke dette?

Lenke til kommentar
NOK en gang. Relgion er ikke utgått fra logikk. Det utelukker likevel ikke at man kan komme med visse betraktninger som man synes virker logiske når man diskuterer ting. Klarer du ikke se at alt ikke er svart eller hvitt...?

 

Jeg klarer fint å se gråtonene, men det er vanskelig når det du sier ikke gir noen mening. Jeg spurte deg ganske direkte hva dette "noe mer" som "bare må" eksistere er for noe og hvordan du kan vite at det eksisterer. Du svarer at det ikke har noe med fakta å gjøre, men at det er "logisk".

Hva legger du da egentlig i begrepet "logisk" (noe må det være siden du setter det i hermetegn)?

 

Du vil få en tøff jobb å overbevise noen om at noe ikke-definert som vi ikke er i stand til å forstå må eksistere selv om det ikke kan forklares med fakta eller logikk.

Det er likevel moro å se hvordan dette spørsmålstegnet av en teori samtidig er den sanne veien til frelse og paradis.

 

Jeg har i tillegg et åpent spørsmål som både teister og ateister/agnostikere kan tenke litt på:

Forutsatt at det er et liv etter at vi har parkert tøflene, hva skjer med den frie viljen etter døden?

Endret av Leviath
Lenke til kommentar
Jeg har i tillegg et åpent spørsmål som både teister og ateister/agnostikere kan tenke litt på:

Forutsatt at det er et liv etter at vi har parkert tøflene, hva skjer med den frie viljen etter døden?

Du mener altså at vi har fri vilje mens vi lever?

 

QUOTE(Emil70 @ 16/12-2008 : 11:32)

NOK en gang. Relgion er ikke utgått fra logikk. Det utelukker likevel ikke at man kan komme med visse betraktninger som man synes virker logiske når man diskuterer ting. Klarer du ikke se at alt ikke er svart eller hvitt...?

Som _Zeke sa, du trekker her konklusjoner på håpløse grunnlag. Først finner du på et grunnlag som du syntes passer med det du tror på SÅ trekker du konklusjoner.... Blir og vil alltid bli håpløst det... :no:

 

QUOTE(Emil70 @ 15/12-2008 : 18:17)

Muligens noe provoserende dette , men jeg har alltid lurt på hvorfor ateister/humanetikere blir så fort forbanna når de blir konfrontert med det kristne budskapet. Hvorfor driter dere ikke ganske enkelt i hele greia ?. Hvis det er noe jeg synes er helt borti staur og vegger idiotisk så gidder jeg jo bare ikke å engasjere meg. :-)

 

Syntes du det er rart? Her har vi altså blitt styrt av en overtro med en forvrengt virkelighets oppfatning i to tusen år og så syntes du det er rart at vi vil si i fra i mot denne galskapen? Vel, da skal jeg fortelle deg en hemmelighet, for i årene som kommer kan jeg garantere deg at religion, med kristendom i spissen, kommer til å få kritikk så ørene flagrer! Ser det ikke bare her, men også i avisene og i nyhets bildet at flere og flere "våkner" og tar et oppgjør med den overtroen som alt for lenge har fått regjere og bestemme og ikke minst fordømme i samfunnet vårt og som alt ALT for lenge har hatt en respekt de overhodet ikke fortjener! Hvis du syntes din tro er under kritikk og press i dag (som du egentlig ikke bryr deg om... ;) ) så har du ikke sett noe enda er jeg redd. Folk er drittlei av at religiøs vissvass går foran alt mulig annet i samfunnet vårt, de har jo omtrent fribillett til idiotiske uttalelser og like stupide fordømmelser den dag i dag, men nå er det slutt. Det som reiser seg nå er begynnelsen til slutten for idiotiet i vårt samfunn, et idioti vi for lenge siden skulle tatt et skikkelig oppgjør med for ikke å snakke om at vi for lenge siden skulle behandlet religiøs tro som det religiøs tro er: overtro!!

 

Så gled deg til fremtiden! Den skal bli sekulær, det er sikkert! Så får vi se om du bryr deg da.... :)

Lenke til kommentar
Jeg har i tillegg et åpent spørsmål som både teister og ateister/agnostikere kan tenke litt på:

Forutsatt at det er et liv etter at vi har parkert tøflene, hva skjer med den frie viljen etter døden?

 

Med tanke på at det som gjør oss til individer, personligheter og tenkende mennesker er vilje så ser jeg strengt tatt ingen mulighet for "liv" etter døden uten den samme viljen vi har i oss som levende mennesker.

Lenke til kommentar
Jeg har i tillegg et åpent spørsmål som både teister og ateister/agnostikere kan tenke litt på:

Forutsatt at det er et liv etter at vi har parkert tøflene, hva skjer med den frie viljen etter døden?

Du mener altså at vi har fri vilje mens vi lever?

 

Det er et spørsmål jeg egentlig ikke har tatt stilling til.

 

Poenget mitt er at skal man følge en kristen tankegang for å forklare ondt i verden må man akseptere at vi har fri vilje. Altså at vi er i stand til å ta egne valg som ikke er forutbestemt (skjebne) eller gitt fra naturen (ta til seg føde f.eks).

 

Det i mine øyne interessante dilemmaet oppstår da når kristne sier ondskap er et resultat av fri vilje og fri vilje må vi ha for å være lykkelige mennesker. Samtidig kommer vi til "himmelen" etter døden og der er alt fryd og gammen, altså ikke ondskap. Hvordan får man til dette dersom fri vilje fremdeles eksisterer? Fratas vi den frie viljen når vi kommer til paradis?

 

Mulig jeg har gravd meg selv litt for mye ned i min egen navle her nå.

Lenke til kommentar
NOK en gang. Relgion er ikke utgått fra logikk. Det utelukker likevel ikke at man kan komme med visse betraktninger som man synes virker logiske når man diskuterer ting. Klarer du ikke se at alt ikke er svart eller hvitt...?

 

Men det blir jo feil når du prøver å trekke logiske konklusjoner fra ulogiske og irrasjonelle antagelser, for å prøve å bekrefte, eller styrke troen din. Ser du virkelig ikke dette?

 

Nei, :-), det gjør ikke det så lenge man skiller på "enkeltsakene". Du ser ikke at jeg faktisk holder de ulike sakene fra hverandre. Du tror jeg blander alt sammen i en sak fordi vi snakker om en ting , relgion. Men relgion i seg selv kan jo bestå av mange ulike aspekter.

 

:-)

 

Jeg har i tillegg et åpent spørsmål som både teister og ateister/agnostikere kan tenke litt på:

Forutsatt at det er et liv etter at vi har parkert tøflene, hva skjer med den frie viljen etter døden?

Du mener altså at vi har fri vilje mens vi lever?

 

QUOTE(Emil70 @ 16/12-2008 : 11:32)

NOK en gang. Relgion er ikke utgått fra logikk. Det utelukker likevel ikke at man kan komme med visse betraktninger som man synes virker logiske når man diskuterer ting. Klarer du ikke se at alt ikke er svart eller hvitt...?

Som _Zeke sa, du trekker her konklusjoner på håpløse grunnlag. Først finner du på et grunnlag som du syntes passer med det du tror på SÅ trekker du konklusjoner.... Blir og vil alltid bli håpløst det... :no:

 

QUOTE(Emil70 @ 15/12-2008 : 18:17)

Muligens noe provoserende dette , men jeg har alltid lurt på hvorfor ateister/humanetikere blir så fort forbanna når de blir konfrontert med det kristne budskapet. Hvorfor driter dere ikke ganske enkelt i hele greia ?. Hvis det er noe jeg synes er helt borti staur og vegger idiotisk så gidder jeg jo bare ikke å engasjere meg. :-)

 

Syntes du det er rart? Her har vi altså blitt styrt av en overtro med en forvrengt virkelighets oppfatning i to tusen år og så syntes du det er rart at vi vil si i fra i mot denne galskapen? Vel, da skal jeg fortelle deg en hemmelighet, for i årene som kommer kan jeg garantere deg at religion, med kristendom i spissen, kommer til å få kritikk så ørene flagrer! Ser det ikke bare her, men også i avisene og i nyhets bildet at flere og flere "våkner" og tar et oppgjør med den overtroen som alt for lenge har fått regjere og bestemme og ikke minst fordømme i samfunnet vårt og som alt ALT for lenge har hatt en respekt de overhodet ikke fortjener! Hvis du syntes din tro er under kritikk og press i dag (som du egentlig ikke bryr deg om... ;) ) så har du ikke sett noe enda er jeg redd. Folk er drittlei av at religiøs vissvass går foran alt mulig annet i samfunnet vårt, de har jo omtrent fribillett til idiotiske uttalelser og like stupide fordømmelser den dag i dag, men nå er det slutt. Det som reiser seg nå er begynnelsen til slutten for idiotiet i vårt samfunn, et idioti vi for lenge siden skulle tatt et skikkelig oppgjør med for ikke å snakke om at vi for lenge siden skulle behandlet religiøs tro som det religiøs tro er: overtro!!

 

Så gled deg til fremtiden! Den skal bli sekulær, det er sikkert! Så får vi se om du bryr deg da.... :)

 

Der tar du nok feil. Det blir flere og flere kristne. .-)

Lenke til kommentar
Jeg har i tillegg et åpent spørsmål som både teister og ateister/agnostikere kan tenke litt på:

Forutsatt at det er et liv etter at vi har parkert tøflene, hva skjer med den frie viljen etter døden?

Du mener altså at vi har fri vilje mens vi lever?

 

QUOTE(Emil70 @ 16/12-2008 : 11:32)

NOK en gang. Relgion er ikke utgått fra logikk. Det utelukker likevel ikke at man kan komme med visse betraktninger som man synes virker logiske når man diskuterer ting. Klarer du ikke se at alt ikke er svart eller hvitt...?

Som _Zeke sa, du trekker her konklusjoner på håpløse grunnlag. Først finner du på et grunnlag som du syntes passer med det du tror på SÅ trekker du konklusjoner.... Blir og vil alltid bli håpløst det... :no:

 

QUOTE(Emil70 @ 15/12-2008 : 18:17)

Muligens noe provoserende dette , men jeg har alltid lurt på hvorfor ateister/humanetikere blir så fort forbanna når de blir konfrontert med det kristne budskapet. Hvorfor driter dere ikke ganske enkelt i hele greia ?. Hvis det er noe jeg synes er helt borti staur og vegger idiotisk så gidder jeg jo bare ikke å engasjere meg. :-)

 

Syntes du det er rart? Her har vi altså blitt styrt av en overtro med en forvrengt virkelighets oppfatning i to tusen år og så syntes du det er rart at vi vil si i fra i mot denne galskapen? Vel, da skal jeg fortelle deg en hemmelighet, for i årene som kommer kan jeg garantere deg at religion, med kristendom i spissen, kommer til å få kritikk så ørene flagrer! Ser det ikke bare her, men også i avisene og i nyhets bildet at flere og flere "våkner" og tar et oppgjør med den overtroen som alt for lenge har fått regjere og bestemme og ikke minst fordømme i samfunnet vårt og som alt ALT for lenge har hatt en respekt de overhodet ikke fortjener! Hvis du syntes din tro er under kritikk og press i dag (som du egentlig ikke bryr deg om... ;) ) så har du ikke sett noe enda er jeg redd. Folk er drittlei av at religiøs vissvass går foran alt mulig annet i samfunnet vårt, de har jo omtrent fribillett til idiotiske uttalelser og like stupide fordømmelser den dag i dag, men nå er det slutt. Det som reiser seg nå er begynnelsen til slutten for idiotiet i vårt samfunn, et idioti vi for lenge siden skulle tatt et skikkelig oppgjør med for ikke å snakke om at vi for lenge siden skulle behandlet religiøs tro som det religiøs tro er: overtro!!

 

Så gled deg til fremtiden! Den skal bli sekulær, det er sikkert! Så får vi se om du bryr deg da.... :)

 

Det er du som bringer inn "hatet" i denne debatten, det burde du kanskje merke deg. Det er du som vil "utrydde", ihvertfall ordlegger du deg slik. Hvis man er en ordentlig kristen , og da snakker jeg ikke om alle disse som driter seg ut, med Bush i spissen, og følger det som er det kristne budskapet hadde vi faktisk hatt en bedre verden.

Lenke til kommentar
Det er du som bringer inn "hatet" i denne debatten, det burde du kanskje merke deg. Det er du som vil "utrydde", ihvertfall ordlegger du deg slik. Hvis man er en ordentlig kristen , og da snakker jeg ikke om alle disse som driter seg ut, med Bush i spissen, og følger det som er det kristne budskapet hadde vi faktisk hatt en bedre verden.

Hatet?

 

Er det hat å slå fast at det er store muligheter for at kristendommen i fremtiden kommer ut i hardt vær? Eller er det hat at jeg sier at jeg syntes de fortjener det?

 

Hva er ordentlig kristen? Hvem bestemmer hvor "ordentlig" kristen du kan være? Bush har faktisk handlet ut i fra SIN TOLKNING av den samme kristendommen DU tror på! Men han er da altså ikke ordentlig kristen han da, bare leke kristen? Si meg, SER du hvor utrolig splittende og dumt religion er? Du beskylder MEG for å hate, men hva gjør egentlig du? Elsker ALLE du, bare ikke leke kristne og de som sier religionen din, den ORDENTLIGE, i mot?

 

Er det noe jeg er helt sikker på her i verden så er det at vi FINT kan klare oss uten stupidiserende religion! Om dette er å utrydde vet jeg ikke, men religion trenger vi definitivt ikke i snart 2009... Vi VET bedre!

 

:)

 

Sånn....

Lenke til kommentar

Nå var vel riktignok hatet markert med hermetegn, så han mente det kanskje ikke bokstavelig? Jeg føler også at det er en overhengende negativitet mot kristne - skal ikke folk få tro og mene det de vil?

 

Emil70, du nevner lenger opp her en tanke om at de forskjellige gudene kanskje er én og samme, og dette er også noe jeg har tenkt på :) Det er jo egentlig bare rett og rimelig at ting blir oppfattet, tolket og praktisert på forskjellig måte i forskjellige deler av verden og forskjellige kulturer :) Som med språk og etikette :)

 

Jeg er også enig i at det er noen som drar sin oppfatning av religion litt for langt, noe som kan gi uheldige konsekvenser. Om man derimot, som du sier, følger det kristne budskapet, som faktisk stort sett er ting folk generelt er enige om, så ville verden vært litt bedre :) F.eks du skal ikke slå ihjel.

 

Men, jeg får egentlig følelsen av at uansett hvilke argumenter vi kommer med så fôrer vi bare trollene :p

Lenke til kommentar

Klart at folk kan få mene og tro hva de vil, men når det med tro blir så dyptgripende som religion, der folk lar seg styre av direkte overtro og eldgamle dogmer og tror på at ting som er naturlige for mennesker er synd syntes jeg det er på høy tid å gjøre vedkommende oppmerksom på hvor totalt idiotisk dette EGENTLIG er. Du trenger ikke å si at dette ikke er overtro for det ER det. Dere hevder hele tiden at dere er så rettskafne og kjærlige og rettferdige og snille og at dere er nødt til å ha det kristen budskap for å ære det, men jeg sier omvendt. Det finnes ingenting i verden som er mer fordømmende og som lager flere grupperinger enn religion. Bare se hva Emil20 hevdet selv om president bush. Han er KRISTEN han og! Men i følge Emil70 er han ikke ORDENTLIG kristen.... Og så kommer paaskehare og påstår at alle de titusner av guder vi har dyrket er en og samme gud? Sludder av første klasse! Bush er et glimrende bevis for hva religion kan få en til å gjøre bare en tror at guden sin er på parti med seg. Kvalmt å høre andre kristne snakke slik da de hadde gjort akkurat det samme i samme situasjon, du MÅ ha religion for at gode mennesker skal gjøre onde ting, åpenbart!!!

 

Dere klarer jo ikke å enes med EN religion og over hva som står i EN bok engang jo, derfor er det 35000 grener av kristendommen alene der ute og så skal paaskehare, med flere sikkert, ha det til at dette er den samme guden alt sammen? Ha ha, den var god! Forklar den for meg noen er dere snille... Slutt å tro på eventyr. Som jeg har sagt før og som jeg gjerne gjentar, vi må behandle religiøs tro for det religiøs tro er: nemlig overtro!! Dere kan bare slutte å kreve respekt for deres tro i den tro at den fortjener det, for saken er den at religion alt for lange har hatt frikort hos folk når det kommer til kritikk.

 

Religiøse overbevisninger, med alle de stupide, vranglærte og unaturlige tingene som følger i kjølvannet til det tankefengslet, er unødvendig i dagens samfunn. Religion har utspilt sin rolle. Det blir som om alle skulle kjørt rundt i en T-Ford fordi de ble tvunget til det for lenge lenge siden enda vi har teknologi og viten til å finne bedre løsninger. Jeg tipper på at det vil skje radikale forandringer hva overtro angår i fremtiden, for før eller senere vil de fleste innse hviken hemsko religion er for mennesker, for ikke snakke om gruppe skillene den lager i verden, og ta et skikkelig oppgjør med det. :) Og det er jeg glad for. Er det en ting vi kan klare oss uten så er det stupidiserende religion! :)

Lenke til kommentar
Did anyone mention "numbers"?!?!

 

*hint hint* (går til begge) ;)

 

Jeg bruker det ikke som et argument for ateisme, jeg påpeker bare at det er positivt at fok er blitt smartere med tiden. Jeg antar at du hinter til argument of popularity, som er en av de kjente feilslutningene, jeg gikk ikke i denne fella. Poenget mitt er bare å vise at folk verden over er blitt smartere med tiden, siden de har forstått at det som presenteres i de foreløpige kjente religionene er viss-vass.

 

Problemet er at fri vilje ikke eksisterer i kristendommen, siden Gud vet alt som kommer til å skje, og dermed har man ingen reelle valg.

 

Her er jeg litt uenig. Det er forskjell på å være ferdig programmert, som at i guden har laget en programkode i deg som skal velge noe og at guden har valgt for deg - og det faktum at guden kan forutsi hva du kommer til å velge, uten å gjøre valgene for deg.

 

Nå var vel riktignok hatet markert med hermetegn, så han mente det kanskje ikke bokstavelig? Jeg føler også at det er en overhengende negativitet mot kristne - skal ikke folk få tro og mene det de vil?

 

Emil70, du nevner lenger opp her en tanke om at de forskjellige gudene kanskje er én og samme, og dette er også noe jeg har tenkt på :) Det er jo egentlig bare rett og rimelig at ting blir oppfattet, tolket og praktisert på forskjellig måte i forskjellige deler av verden og forskjellige kulturer :) Som med språk og etikette :)

 

Jeg er også enig i at det er noen som drar sin oppfatning av religion litt for langt, noe som kan gi uheldige konsekvenser. Om man derimot, som du sier, følger det kristne budskapet, som faktisk stort sett er ting folk generelt er enige om, så ville verden vært litt bedre :) F.eks du skal ikke slå ihjel.

 

Men, jeg får egentlig følelsen av at uansett hvilke argumenter vi kommer med så fôrer vi bare trollene :p

 

Så lenge man ikke skader andre så kan man gjøre som man vil, det som er problemet er at de aller fleste religiøse skader andre. F.eks sine barn, alle de som de lurer til omvendelse - listen er lengre enn lang. Det er ikke noen tvil om at det er skadelig å ta viktige valg i livet sitt på bakgrunn av hva en oppdiktet gud har fortalt. Ta scientologi, kreasjonisme, kristendom, evangeliske kristne, jehovas vitner og alle de andre forvirrede på denne jorden. De baserer altså de viktige valgene i livet sitt på hva gud synes er bra. Ikke motta blodoverføring f.eks, du skal heller bare blø ihjel. Ikke vær snill med homofile osv. Selg alle dine eiendeler og gi pengene til de fattige, ikke tenk på morgendagen, for der har Gud gjort for deg osv. Så lenge de ikke skader, spesielt barn, med å innprente de religiøse dogmene så er jeg egentlig fornøyd. Jorden er ikke 6000-10.000 år gammel, menneskene ble ikke plassert her for å være herrer over jorden - vi utviklet oss fra en liten amøbe i en søledam.

 

Hvis en allmektig Gud har diktert til menneskene hva de skal tro, så synes jeg det er rimelig naivt å tro at denne ALLMEKTIGE guden ikke klarer å uttrykke seg slik at folk forstår hva han sier. Han burde heller ikke ha problemer med å skrive teksten slik at folk umiddelbart forstår den, Gud er allmektig, ikke sant?

 

Det kristne budskapet; tenker du da bl.a på at du skal steine homofile, jenter som er blitt voldtatt, hvilke slaver du har tillatelse å ta, hvor mye du skal betale for disse slavene, hvilke mennesker du kan ta til slave og hvor lenge du har lov til å beholde dem som slaver, at man ikke skal planlegge for morgendagen osv. Det virker som at alle kristne lukker øynene for alt det idioti som står i Bibelen, bare for å klamre seg fast til det lille, de få ordene som inneholder kjærlighet. Resten i denne boka forherliger folkemord, drap og groteske torturmetoder. Guden i den kristne Bibel er jo eksperttorturisten selv, mens han har overlatt ansvaret til sin bøddel, Lucifer/Satan/Djevelen - for å ha noen å skylde på.

Lenke til kommentar
Problemet er at fri vilje ikke eksisterer i kristendommen, siden Gud vet alt som kommer til å skje, og dermed har man ingen reelle valg.

 

Spørsmålet er vel om Gud veit alt om kva me vil gjera i framtida, eller om Han veit alle moglegheitane til val me vil få.

Kan ikkje seie eg har eit sikkert svar på det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...