Gå til innhold

Hva pleier kristne å svare på disse argumentetene?


Anbefalte innlegg

Hvis menneskearten er rundt 200-160 000 år gammel, som vitenskapen sier. Eller hvis den er rundt 10-6000 år gammel som bibelen sier. Så er det i begge tilfeller veldig mange mennesker som eksisterte før Yahweh noen gang viste seg.

 

Kom alle til helvete siden de ikke visste om han, og dermed ikke tilba han? Eller kom de automatisk til himmelen?

 

Og hva med de personene som han har vist seg forran. De som så at han utføre handlinger som å utslette folkeslag. Det er jo en selvfølge at de trodde på han. Hvorfor måtte ikke de gå gjennom en test, slik som vi må. Det eneste vi har å gå etter er gamle munn til munn historier som har en skummel likhet med den tidens eventyr og mytologier.

 

Edit: Tror ikke noen svarte på spørsmålet mitt, virker som diskusjonen har tatt andre veier.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de eldste skriftene står det elohim og ikke Yahweh.

Det står heller ikke at han /det /de skapte jorden, men skapte en moderne" sivilisasjon og nye menneskeraser samt edens hage (gjorde et ørkenområde fruktbart)

-Dette ble endret av hebreerne etter de erobret sumeria og gjorde dette til sin historie.

 

Det var i hovedsak ikke munn til munn, men såkalte skriftlærede og selvutnevnte profeter som oversatte, tolket og skrev om historie, legender og myter fra oldtidens babylon, sumeria og egypt.

 

Angående paven sier det at skapelsesberetningen ikke skal tolkes bokstavelig...

Hvilken pave tenker du på da?

 

Tenker du på han/de som løper rundt med fiskehatten fra oldtidens sumeria?

http://calvaryadvisor.org/17.html

 

Joda, skal ikke se bort i fra at han er full viten om at den kristne skapelsesberetningen er sprøyt...

Lenke til kommentar
Hvis menneskearten er rundt 200-160 000 år gammel, som vitenskapen sier. Eller hvis den er rundt 10-6000 år gammel som bibelen sier. Så er det i begge tilfeller veldig mange mennesker som eksisterte før Yahweh noen gang viste seg.

 

Kom alle til helvete siden de ikke visste om han, og dermed ikke tilba han? Eller kom de automatisk til himmelen?

 

Og hva med de personene som han har vist seg forran. De som så at han utføre handlinger som å utslette folkeslag. Det er jo en selvfølge at de trodde på han. Hvorfor måtte ikke de gå gjennom en test, slik som vi må. Det eneste vi har å gå etter er gamle munn til munn historier som har en skummel likhet med den tidens eventyr og mytologier.

 

Sånn som jeg har forstått det så var jo Jesus død 3 dager, og disse dagenene var han i dødsriket og forkynte evangeliet for de som var døde før Noahs dager. Finner ikke igjen versene i Apg som jeg lette etter, som jeg mener omhandler dette.

 

Ellers er det nevnt at Guds lover er nedskrevet på hjertene til mennesker, så de som gjør det som er ondt har ingen unnskyldning, for alle har en samvittighet som dømmer/frikjenner dem, og forteller hva som er rett og galt. Og alle vil også få etter sine gjerninger.

Lenke til kommentar

Hva vil/bør så en kristen svare på "det ondes problem?

 

Hvis Gud er allgod og allmektig, hvorfor finnes ondskap?

Grunnet fri vilje? neppe. Hvis han var allgod, hadde han enten:

-ikke gitt oss fri vilje

-fjernet alt potensiale i oss for å gjøre ondt

Han hadde heller ikke plantet kunnskapens tre, dersom han er allgod og allvitende, da han allerede da hadde visst det ville gå galt. Djevelen sier du? Hadde han vært allgod og allmektig hadde han knipset med fingrene og fjernet/frelst djevelen.

 

Poenget in short; En allgod, allvitene og allmektig Gud kunne ikke skapt menneskene og verdenen som er idag.

Så enten mangler Gud en eller flere av disse egenskapene, eller han eksisterer ikke.

 

Hvordan vil en kristen motargumentere dette? Og husk at "det er et trosspørsmål" og "det kan vi ikke vite, må bare tro" ikke er gyldige argumenter.

Lenke til kommentar

her har du det store spørsmålet som er grunnen til at djevelen og all ondskap finnes:

hvis han hadde knipset med fingrene og fjernet djevelen, og de første menneskene og begynt på nytt, ville han da gjøre det godt eller la menneskene svare p ådet store spørsmålet som ble stilt ved at de spiste av frukten, nemlig at mennesker kan klare seg selv uten en skaper som veileder dem. hadde gud fjernet de og djevelen som villedet dem, ville han framfor alle englene aldri skape en slutt på dette spørsmålet, og flere ville kanskje skapt lignende scenarioer i tiden som ville komme, altså, en evig loop. djevelen og menneskene finnes for å bevise for alle skapninger som finnes at de ikke kan styre sine egne skritt som det står, noe som er godt besvist i verden i dag.

Lenke til kommentar
Hva vil/bør så en kristen svare på "det ondes problem?

 

Hvis Gud er allgod og allmektig, hvorfor finnes ondskap?

Grunnet fri vilje? neppe. Hvis han var allgod, hadde han enten:

-ikke gitt oss fri vilje

-fjernet alt potensiale i oss for å gjøre ondt

Han hadde heller ikke plantet kunnskapens tre, dersom han er allgod og allvitende, da han allerede da hadde visst det ville gå galt. Djevelen sier du? Hadde han vært allgod og allmektig hadde han knipset med fingrene og fjernet/frelst djevelen.

 

Poenget in short; En allgod, allvitene og allmektig Gud kunne ikke skapt menneskene og verdenen som er idag.

Så enten mangler Gud en eller flere av disse egenskapene, eller han eksisterer ikke.

 

Hvordan vil en kristen motargumentere dette? Og husk at "det er et trosspørsmål" og "det kan vi ikke vite, må bare tro" ikke er gyldige argumenter.

 

Er ikke lett å svare på det der nei, men jeg kan jo prøve.

Vet ikke om dette står i bibelen, men etter hva jeg har fått med meg er ondskap "fravær" av godskap. Altså, der det er lys må det være skygge.

Men som du også sier, hadde Gud vært allmektig og allgod, så kunne han jo hatt godskapen overalt og fjernet disse "skyggeflekkene". Han kunne ha fjernet helvete, for som han sier selv så skal man tilgi synder etc.

Da kan jo ikke han være noe dårligere (om han er allgod)

Lenke til kommentar
Hva vil/bør så en kristen svare på "det ondes problem?

 

Hvis Gud er allgod og allmektig, hvorfor finnes ondskap?

Grunnet fri vilje? neppe. Hvis han var allgod, hadde han enten:

-ikke gitt oss fri vilje

-fjernet alt potensiale i oss for å gjøre ondt

Han hadde heller ikke plantet kunnskapens tre, dersom han er allgod og allvitende, da han allerede da hadde visst det ville gå galt. Djevelen sier du? Hadde han vært allgod og allmektig hadde han knipset med fingrene og fjernet/frelst djevelen.

 

Poenget in short; En allgod, allvitene og allmektig Gud kunne ikke skapt menneskene og verdenen som er idag.

Så enten mangler Gud en eller flere av disse egenskapene, eller han eksisterer ikke.

 

Hvordan vil en kristen motargumentere dette? Og husk at "det er et trosspørsmål" og "det kan vi ikke vite, må bare tro" ikke er gyldige argumenter.

Men som du også sier, hadde Gud vært allmektig og allgod, så kunne han jo hatt godskapen overalt og fjernet disse "skyggeflekkene". Han kunne ha fjernet helvete, for som han sier selv så skal man tilgi synder etc.

Da kan jo ikke han være noe dårligere (om han er allgod)

Nettopp. Med andre ord fikk du problemer med å svare. Jeg sier absolutt ikke det for å hovere, jeg er oppvokst kristen selv, og har prøvd å besvare det spørsmålet mang en gang. Det jeg kommer frem til når jeg innser at det er umulig å svare på, er desverre at, som sagt, gud enten ikke eksisterer, eller ikke er allgod/allmektig/allvitende.

 

Problemet med det siste er at det er de 3 tingene som er selve grunnsteinene i Gud og bibel. Om ikke de tingene stemmer, så faller egentlig resten av bibelen sammen og. Hva skal man da forholde seg til om man vil være kristen?

Lenke til kommentar

 

Hva vil/bør så en kristen svare på "det ondes problem?

 

Hvis Gud er allgod og allmektig, hvorfor finnes ondskap?

Grunnet fri vilje? neppe. Hvis han var allgod, hadde han enten:

-ikke gitt oss fri vilje

-fjernet alt potensiale i oss for å gjøre ondt

Han hadde heller ikke plantet kunnskapens tre, dersom han er allgod og allvitende, da han allerede da hadde visst det ville gå galt. Djevelen sier du? Hadde han vært allgod og allmektig hadde han knipset med fingrene og fjernet/frelst djevelen.

 

Poenget in short; En allgod, allvitene og allmektig Gud kunne ikke skapt menneskene og verdenen som er idag.

Så enten mangler Gud en eller flere av disse egenskapene, eller han eksisterer ikke.

 

Hvordan vil en kristen motargumentere dette? Og husk at "det er et trosspørsmål" og "det kan vi ikke vite, må bare tro" ikke er gyldige argumenter.

Men som du også sier, hadde Gud vært allmektig og allgod, så kunne han jo hatt godskapen overalt og fjernet disse "skyggeflekkene". Han kunne ha fjernet helvete, for som han sier selv så skal man tilgi synder etc.

Da kan jo ikke han være noe dårligere (om han er allgod)

Nettopp. Med andre ord fikk du problemer med å svare. Jeg sier absolutt ikke det for å hovere, jeg er oppvokst kristen selv, og har prøvd å besvare det spørsmålet mang en gang. Det jeg kommer frem til når jeg innser at det er umulig å svare på, er desverre at, som sagt, gud enten ikke eksisterer, eller ikke er allgod/allmektig/allvitende.

 

Problemet med det siste er at det er de 3 tingene som er selve grunnsteinene i Gud og bibel. Om ikke de tingene stemmer, så faller egentlig resten av bibelen sammen og. Hva skal man da forholde seg til om man vil være kristen?

 

 

 

 

 

Personlig så er jeg mer en "håper" enn en "beliver"(fant ikke noe bra norskt ord)

Men en som virkelig tror, har ikke noe problem med å forholde seg til troen sin.

Lenke til kommentar

Ah, beklager.. Svaret ditt datt innimellom, så det gikk forbi meg.

til saken;

her har du det store spørsmålet som er grunnen til at djevelen og all ondskap finnes:

hvis han hadde knipset med fingrene og fjernet djevelen, og de første menneskene og begynt på nytt, ville han da gjøre det godt eller la menneskene svare p ådet store spørsmålet som ble stilt ved at de spiste av frukten, nemlig at mennesker kan klare seg selv uten en skaper som veileder dem. hadde gud fjernet de og djevelen som villedet dem, ville han framfor alle englene aldri skape en slutt på dette spørsmålet, og flere ville kanskje skapt lignende scenarioer i tiden som ville komme, altså, en evig loop. djevelen og menneskene finnes for å bevise for alle skapninger som finnes at de ikke kan styre sine egne skritt som det står, noe som er godt besvist i verden i dag.

Det eneste du egentlig sier, er at grunnen til ondskap og satan eksisterer, er for at vi kan få svar på "de store spørsmålene".

Vi trenger ikke djevel og ondskap til dette, om vi bare hadde blitt skapt fullkomne, og i Guds allvitende bilde.

 

Summa summarum er, at djevel og ondskap kan aldri forsvares å komme fra en allmektig og allgod Gud.

Smak på ordet "allgod", så forstår du hvorfor. En allgod skapning, med makt til å fjerne alt vondt, MÅ gjøre det, ellers er skapningen pr. def. ikke allgod.

Lenke til kommentar
les mitt svar, vil si det gir et tilfredsstillende og logsisk svar

Meget logiskt og tilfredsstillende.... det er bare det at det er ikke noe av dette som noensinne BLIR logiskt og tilfredsstillende :roll:

 

For det første MÅ du TRO på dette for å få en form for "logikk" inn i det (kognitiv dissonans noen...? ) og gjør en ikke det finner en heller ikke "logikken" fordi det ikke er logiskt. La oss nå si at gud lot verden flomme over i morgen og drepe ALLE sammen, inkludert djevelen og alt det onde FØR han igjen plantet edens have UTEN eple tre med viten og laget mann og kvinne, Kåre og Marianne, på nytt igjen.... Hvem stopper ham i å gjøre det? Jeg tror at hvis det hadde funnets noen gud ville han gjort dette for LENGE siden, dritt lei av at det er så utrolig mange mennesker som IKKE tror på ham om dagen og drit lei av at vi sysler med så mye som lærer flere og flere at det ikke finnes noen gud.... :roll: Merkelig at han ikke har gjort dette før spør du meg. Eller satt i gang dommedag...

 

Kristendommen er jo som kjent en dommedags sekt som faktisk tror at gud kommer en dag, i nær fremtid i følge noen, til å lage dommedag og med det dømme alle mennesker, levende som døde. Rart at dette har latt vente på seg så lenge?

 

Bottom line er at det ikke er noe som er logisk eller tilfredsstilende i religion... Derfor har de ikke svar på det ondes problem

Lenke til kommentar
Hva vil/bør så en kristen svare på "det ondes problem?

 

Hvis Gud er allgod og allmektig, hvorfor finnes ondskap?

Grunnet fri vilje? neppe. Hvis han var allgod, hadde han enten:

-ikke gitt oss fri vilje

-fjernet alt potensiale i oss for å gjøre ondt

Han hadde heller ikke plantet kunnskapens tre, dersom han er allgod og allvitende, da han allerede da hadde visst det ville gå galt. Djevelen sier du? Hadde han vært allgod og allmektig hadde han knipset med fingrene og fjernet/frelst djevelen.

 

Poenget in short; En allgod, allvitene og allmektig Gud kunne ikke skapt menneskene og verdenen som er idag.

Så enten mangler Gud en eller flere av disse egenskapene, eller han eksisterer ikke.

 

Hvordan vil en kristen motargumentere dette? Og husk at "det er et trosspørsmål" og "det kan vi ikke vite, må bare tro" ikke er gyldige argumenter.

 

 

Hei jeg er kristen, ble det i voksen alder. Jeg kan ikke svare deg på hvorfor det finnes ondskap hvis Gud er allgod. Men jeg kan svare deg på at jeg har ingen problemer med å godta dette, enda jeg tror på denne allgode Gud.

 

Jeg hadde ikke klart å vite at varmt vann var varmt hvis det ikke fantes kaldt vann.

Jeg hadde ikke visst at jeg skulle le når noen sa noe morsomt, hvis det aldri hadde vært noen som sa noe som ikke var morsomt:)

Hjertet mitt hadde ikke klart å slå, hvis det ikke hadde IKKE slått mellom hvert slag.

Jeg vet ikke om du ser hva jeg prøver å si, jeg gjemmer meg ikke bak ligninger, jeg synes det er lettere å forklare kort og konsist hva jeg tenker med å bruke sånne. Ihvertfall akkurat på dette emnet.

 

 

Er det mulig å svare rett på et spørsmål, hvis det ikke finnes et galt svar? JA det vil jeg mene, men en kan umulig vite at det svaret er rett før en vet at det finnes et galt et. Ergo, og mitt poeng, det kunne funnes en god tilværelse uten en ond, men da hadde vi ikke visst at den var god.

 

 

Jeg tok personlig trener kurs på Idrettshøgskolen for noen år siden. Proffessoren begynte med å ta for seg hva en muskel bestod av helt til det bare var cellen igjen. Og da avsluttet han de 90 minuttene i den undervisningsbolken med å si"Egentlig består vi bare av plusser og minuser alle mann. Takk for meg."

 

Hver celle i vår kropp hadde ikke klart å vært en celle hvis det ikke bestod av positiv og negativ ladning(proton og elektron)

 

Er finuerlig å se hvordan alt henger sammen!

Lenke til kommentar

Jada, det er meget finurlig hvordan alt henger sammen. Men hvordan forsvarer det

"Jeg kan ikke svare deg på hvorfor det finnes ondskap hvis Gud er allgod. Men jeg kan svare deg på at jeg har ingen problemer med å godta dette, enda jeg tror på denne allgode Gud."?

Ikke ta dette som kritikk, jeg er oppriktig interessert i å vite hvordan du, når verden åpenbart ikke består av kun godhet, kan hevde det fins en allmektig og allgod gud?

Du ser jo poenget mitt, at dersom han hadde vært allgod, og allmektig, så hadde alt vært godt? Det er jo ganske innlysende.

Så hvordan "forsvarer" man at det fins en allgod allmektig gud, som unnlater å gjøre alt godt?

Lenke til kommentar

Det var jo akkurat det jeg svarte på, eller mente å svare på. Jeg forsvarte hvorfor en allmektig Gud med hensikt lar det være ondskap i tilværelsen såvel som godhet.

 

Jeg tar det ikke som kritikk, koselig du sier det. Jeg kritiserer heller ikke deg! Synes det er interessant selv.

Lenke til kommentar
Hva vil/bør så en kristen svare på "det ondes problem?

 

Hvis Gud er allgod og allmektig, hvorfor finnes ondskap?

Grunnet fri vilje? neppe. Hvis han var allgod, hadde han enten:

-ikke gitt oss fri vilje

-fjernet alt potensiale i oss for å gjøre ondt

Han hadde heller ikke plantet kunnskapens tre, dersom han er allgod og allvitende, da han allerede da hadde visst det ville gå galt. Djevelen sier du? Hadde han vært allgod og allmektig hadde han knipset med fingrene og fjernet/frelst djevelen.

 

Forsåvidt skapte Gud djevelen i følge bibelen. I den hebraiske Bibelen er Satan en engel som Gud bruker til å teste menneskenes trofasthet til Ham (for eksempel prøven i Jobs bok). I Det nye testamente er Satan portrettert som en ond, opprørsk demon som er Guds og menneskehetens fiende. Synd at denne Gud skapte Lucifer! En "badass rolle" så Gud kunne sette seg i et bedre lys.

Lenke til kommentar

Syntes Sandman: Seasons of Mist har ett greit svar, på sett og vis. Kort fortalt handler historien om at Lucifer har sluttet i helvete og kastet ut alle sammen, deretter låst alle porter, og gitt nøkkelen til Morpheus (sandman). Morpheus må så bestemme seg for hvem han skal gi helvete til.

 

Utdrag fra samtalen mellom Morpheus og Remiel (en engel)

Morpheus: Perhaps I should accede to the Fairies' wishes and leave Hell empty. It serves no good purpose...

Remiel: I have a message for you.

M: Very well, Remiel. What is it ?

R: I dot not know. Wait.

We... I will relay the message. It is from my Creator...

 

There must be a Hell.

There must be a place for the demons; a place for the damned.

Hell is Heavens reflection. It is Heavens shadow. They define each other. Reward and Punishment; hope and despair.

There must be a Hell, for without Hell, Heaven has no meaning.

And thus Hell must be --

 

(forutsetter her at Gud og Himmelen finnes osv osv, for diskusjonens skyld, er ikke religiøs hvis noen skulle være i tvil)

I den forstand så blir ondskap en nødvendighet. Uten ondskap hva er godhet ? Hvordan kan vi vite at det vi gjør er positivt om man ikke vet om negative hendelser og konsekvenser ? Er Gud slem/ond/ikke god ved å gi oss/tillate ondskap slik at vi kan oppleve godhet, (mengden ondskap Gud tillater vil selvfølgelig tale i mot dette) ? Hva slags belønning vil det være å komme til himmelen hvis alt er "likegyldig", eller akkurat det samme som når du levde ? Da kunne vi vel bare hatt evig liv her, eller ikke hatt noe liv etter døden.

 

Men på den annen side, så er ikke hva som er godt og ondt definiert av Gud, men av hvordan den andre parten opplever den handlingen du utfører. Er nok situasjoner hvor en person mener godt, men det blir ikke oppfattet slik, gjør man da godt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...