Rognan Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Tenker å kjøpe meg et Nikon D90.I den forbindelse er jeg i tvil om objektiv valg.Liker mest å fotografere naturbilder.Valget står mellom VR 18-105 og VR 18-200.Personlig har jeg lyst på 18-200 linsa.Grunnen er at jeg da kansje ikke trenger å ha flere linser liggende.Kan noen hjelpe meg slik at jeg får bestemt meg for linsevalget. Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 kanskje 18-200 er å foretrekke hvis du vil ha en slags mini-tele.. men, samtidig hvilke naturbilder er det du tenker å ta? man kan ta gode bilder med kitbjektivet til Nikon, som er 18-55 med VR men samtidig ikke så veldig gøyalt objektiv jeg har et objektiv, 50mm f/1.8, som fungerer godt til alt. jeg tror kanskje du bør google litt og se hva som passer deg best. lykke til. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 18-105mm har ikke fått så gode tilbakemeldinger. Et annet objektiv du bør se på er Nikon 16-85mm VR, den er veldig skarp og god, og det eneste negative er vel at den har F3.5-5.6. Ellers bør du også prøve å finne ut hvilken brennvidde du trenger, da blir det mye lettere for oss å hjelpe deg. Trenger du forresten god lysstyrke? Lenke til kommentar
Rognan Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 kanskje 18-200 er å foretrekke hvis du vil ha en slags mini-tele.. men, samtidig hvilke naturbilder er det du tenker å ta? man kan ta gode bilder med kitbjektivet til Nikon, som er 18-55 med VR men samtidig ikke så veldig gøyalt objektiv jeg har et objektiv, 50mm f/1.8, som fungerer godt til alt. jeg tror kanskje du bør google litt og se hva som passer deg best. lykke til. Lenke til kommentar
Rognan Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 kanskje 18-200 er å foretrekke hvis du vil ha en slags mini-tele.. men, samtidig hvilke naturbilder er det du tenker å ta? man kan ta gode bilder med kitbjektivet til Nikon, som er 18-55 med VR men samtidig ikke så veldig gøyalt objektiv jeg har et objektiv, 50mm f/1.8, som fungerer godt til alt. jeg tror kanskje du bør google litt og se hva som passer deg best. lykke til. Med naturbilder mener jeg vakre solnedganger,nordlys,idyll ved et fiskevann og vakre bilder fra fjord,fjell og nydelige plasser som vi har mye av her oppe. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Tenker å kjøpe meg et Nikon D90.I den forbindelse er jeg i tvil om objektiv valg.Liker mest å fotografere naturbilder. Det spørs hva du mener med naturbilder. Tenker du på landskapsbilder, trenger du nesten bare en vidvinkel, og 18-55 er helt ok. Hvis du vil ta bilder av fugler og dyr, trenger du et teleobjektiv, og da kan det tenkes at 200mm ikke er langt nok. Hvis du med naturbilder tenker på nærbilder av vegetasjon eller insekter, så trenger du et makroobjektiv. Lenke til kommentar
Rognan Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Tenker å kjøpe meg et Nikon D90.I den forbindelse er jeg i tvil om objektiv valg.Liker mest å fotografere naturbilder. Det spørs hva du mener med naturbilder. Tenker du på landskapsbilder, trenger du nesten bare en vidvinkel, og 18-55 er helt ok. Hvis du vil ta bilder av fugler og dyr, trenger du et teleobjektiv, og da kan det tenkes at 200mm ikke er langt nok. Hvis du med naturbilder tenker på nærbilder av vegetasjon eller insekter, så trenger du et makroobjektiv. Det går nok mest i landskapsbilder. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Om du hovedsaklig kommer til å drive med landskapsfoto, vil jeg foreslå at du heller går for Nikkor 16-85 VR. Til landskap er de ekstra millimeterene på den vide enden nyttig, og 16-85 er ellers et svært godt og anvendelig normalobjektiv. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Det går nok mest i landskapsbilder. Da høres det ut som om du er tjent med å kjøpe en rimelig bra normalzoom, eller eventuelt en som går litt lengre i den vide enden, for eksempel en som begynner på 16mm, som nevnt ovenfor. Man kan godt ta landskapsbilder med et teleobjektiv, også. Hvis du er usikker på om det er noe for deg, kan du vurdere å kjøpe en billig zoom som går til 200mm eller 300mm. Disse kan du få for drøyt 1000 kroner, og kan være bra valuta for pengene om du ikke har behov for stor lysstyrke. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Kjøp kit m/18-105, og selg den om den ikke gir deg det du ønsker. 18-200 VR er veldig kjekt, men jeg har en følelse av at du vil kunne sette stor pris på 70-300 VR for mange typer naturbilder. 16-85 er en knallgod normalzoom, men jeg lurer på om en landskapsinteressert ikke vil være bedre tjent med en vidvinkelzoom, 12-24, 10-20, 11-16 etc først. Lenke til kommentar
Rognan Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Kjøp kit m/18-105, og selg den om den ikke gir deg det du ønsker. 18-200 VR er veldig kjekt, men jeg har en følelse av at du vil kunne sette stor pris på 70-300 VR for mange typer naturbilder. 16-85 er en knallgod normalzoom, men jeg lurer på om en landskapsinteressert ikke vil være bedre tjent med en vidvinkelzoom, 12-24, 10-20, 11-16 etc først. Takk for svaret.Forøvrig ser jeg at man kan kjøpe 3 forskjellige kit.18-55.18-105 og 18-200. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Forøvrig ser jeg at man kan kjøpe 3 forskjellige kit.18-55.18-105 og 18-200. Hadde det vært en 16-55, hadde jeg vært mer i tvil om svaret, for da hadde vidvinkeleffekten som noen har vært inne på, slått inn. Men jeg tror 18-105 vil være det beste utgangspunktet for deg. 18-200 er veldig bra under ca 120mm, og helt brukbar ellers også. Men i tele-enden kan det falle endel gjennom ved vanskelige oppgaver - som jeg synes jeg stadig dumper borti ved naturfotografering. Lenke til kommentar
Rognan Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Etter nøye vurderinger og erfaringer som andre har går jeg for en 18-200.Håper jeg blir fornøyd med den investeringen. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Etter nøye vurderinger og erfaringer som andre har går jeg for en 18-200.Håper jeg blir fornøyd med den investeringen. Tro det er gode sjanser for at du blir det! Men sjekk at du får et godt eksemplar. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå