Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar starter kun om man holder inn start-knappen 30 sekunder+++

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 4-5 år gammel bærbar, HP pavilion zt3000, og den fungerer utmerket.

MEN, jeg må som regel holde inn start-knappen 30 sekunder++ før den endelig responderer med oppstart. Oppstarten går da forøvrig helt som normalt.

Dette skjer også når jeg tar ut strøm-ledningen, og forsøker å starte bare med batteri, men da trenger jeg som regel "bare" og holde start-knappen 10 sekunder før jeg får respons, og den starter opp. Jeg har begynt og leve med dette problemet, da dette har vært slik i kanskje 6 måneder nå. Men jeg synes det blir værre og værre, det tar lengre og lengre tid.

Er det kanskje batteriet som er gammelt og begynner å bli svakt ?Må jeg kanskje skifte batteri? Men burde det uansett ikke være mulig å starte laptopen uten at batteri er tilkoblet, men da med strømledning istedenfor? Fordi den starter jo ikke noe lettere med strøm-ledningen tilkoblet, eventuelt med batteri ute av selve maskinen. Videre så varer batteriet den dag i dag forstatt i 5-6 timer (!) med helt vanlig bruk og ingen strømbesparelser, slik som f.eks lav lysstyrke på skjerm osv.

Det virker til at jeg er nødt til å la den ligge i dvalemodus om natten osv når jeg ikke bruker den, i redsel for at jeg ikke klarer å starte den mer. Hvor lenge kan en laptop være i dvalemodus, med batteri? jeg ser for meg ukevis, da den strengt tatt ikke bruker noe strøm?

Det virker som jeg er den eneste i verden med dette problemet, etter å ha lest igjennom titalls sider her på hardware.no, osv. Men håper noen vet hva dette skyldes alikevel, og kan hjelpe meg.

På forhånden takk.

Endret av Mr-tard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids kontakte HP support og spørre dem om du er den eneste i verden som har dette problemet. Hvis noen vet det, så er det nok dem.

En maskin i dvalemodus bruker faktisk også litt strøm, så batteriet vil bli tomt i løpet av x antall dager. (Der x kan variere fra 'noen få' til 'ganske mange'.)

Lenke til kommentar

Jeg hadde et liknende problem med en Fujitsu Siemens Amilo Pi 1556. Jeg måtte derimot trykke på-knappen gjentatte ganger før den responderte. Noen ganger var det så ille at jeg måtte trykke 10-15 ganger før den startet opp. Jeg fikk aldri fikset problemet, da det bare var et irritasjonsmoment og ikke noe mer, men jeg var inne på tanken på å starte den på annet vis. Man kan nemlig starte maskiner ved hjelp av eksempelvis tastaturet eller nettverksporten, men dette avhenger av hvilken bios som sitter i maskinen. Jeg foreslår at du tar et google-søk eller sjekker bios/manualen for slike muligheter å ser om ikke dette kan være et alternativ? Så slipper du å bruke på-knappen overhodet. Eventuelt kan du levere den til support, men det tar jo både tid og energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...