Gå til innhold

Høy feilprosent på OCZ DDR2 PC6400 4gb?

Sikelik

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en liten problemstilling som jeg ikke helt forstår meg på. Har lest litt rundt, og ser at "Denne tråden her" ser ut til at den kansje går i samme bane som min.

Har følgende specs:

cpu: Intel Core 2 Duo e6600

mb: Asus P5B

Problemstillingen er som følger:

Jeg har i lengre tid kjørt 2x1gb OCZ sin ddr2 pc6400-minne, men følte for en oppgradering.

Bestilte meg derfor 1 stk sett med 2x2gb OCZ DDR2 PC6400. I første omgang var planen å kjøre med kun 4gb, og så skulle jeg teste om memtest rapporterte noen feil på de eldre rambrikkene(2x1gb).

Etter bare noen timer begynte jeg å få masse bluescreen, gjerne før windows i det hele tatt var bootet. Jeg kjørte memtest individuelt på hver av de to brikkene, og begge registrerte MASSE feil. En av brikkene hadde 131.000 feil over 8 timer(usikker hvor mange passes) og den andre hadde rundt 45.000 over et likt tidsspekter.

Jeg kontaktet mpx. og registrerte retur via nettsidene deres, hvor de svarte med at de sendte ny ram og at jeg ikke behøvde å returnere den defekte. Når jeg da mottok ny ram, satt jeg den inn og bootet opp. Alt fungerte utmerket i noen dager, før maskinen plutselig begynte å få bluescreen.

Har kjørt FSB på 300(standard for e6600 er 266) og kjørte ram på 667MHz. Spenningen på minnet har jeg kjørt på 2.1V(som forøvrig er det høyeste hovedkortet tillater meg å gå).

Jeg har derimot ikke satt noen egendefinerte settings for minnet, da jeg ærlig talt ikke vet helt hva alt skal være. Jeg kjører for øyeblikket memtest med fsb satt ned til 266MHz for å teste om det har noen innvirkning.

Nå når jeg har såpass mye feil på 2 forskjellige sett med ram begynner jeg å lure på hva som forårsaker det. Maskinen har vært kanonstabil før jeg byttet ut minnet. Etter det har den bare vært kranglete. Når jeg satt tilbake igjen det opprinnelige minnet ble den stabil igjen.

Jeg flashet BIOS til nyeste versjon da det visstnok var en bug på den versjonen jeg hadde installert, som gjorde at den blånektet å registrere over 3gb minne(selv med memory remap enabled).

Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...