lobfredd Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Jeg har Abit ip35 pro HK. Jeg vil ha en RASK Hdd som er digg med lotro! ikke noe annet teller enn lotro! Hvilken Hdd passer mitt hk og vil Gå Lynraskt mellom loading screenene på lotro? (Når jeg mener lynraskt så mener jeg at man ikke skal kunne se at det står "Loading" engang!!) Endret 30. november 2008 av lobfredd Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Selv kjører jeg med en 10K RPMs Raptor disk, enten en 10K RPM eller en 15K RPMs disk er det kjappeste du kan ha uten å tenke på RAID. Det er litt begrenset plass på de,men selv føler jeg at hastigheten greit gjør opp for manglende plass. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 SSD er da det du søker med RAID oppsett... Smekk 4-6 stykker i RAID 0 så du får en heftig leseytelse ut av det hele. Anbefaler også ekstern RAID kontroller for disse jobber raskere enn Intel sin software RAID. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Greitt å komme med et budsjett, ellers kan dette komme helt ut på viddene Man kan få et sinnsykt oppsett for 20k , eller et greitt oppsett for 2k. Hva du velger er opp til lommeboka di Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Greitt å komme med et budsjett, ellers kan dette komme helt ut på viddene Man kan få et sinnsykt oppsett for 20k , eller et greitt oppsett for 2k. Hva du velger er opp til lommeboka di Har 2000kr til rådighet, men ville helst så langt ned som mulig. Lenke til kommentar
ticalOne Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Med 2k til rådighet så ville jeg nok gått for en Velociraptor. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Med 2k til rådighet så ville jeg nok gått for en Velociraptor. Vil jeg da merke STOR forskjell fra min gamle samsung 250gb 7200rpm? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (Når jeg mener lynraskt så mener jeg at man ikke skal kunne se at det står "Loading" engang!!) Da kan denne setningen strykes Det du har råd til er en SSD disk på 64 gb, eller en WD raptor harddisk. SSD er veldig raske, men mange har problemer med dem grunnet elendig random skrive ytelse. Ofte så henger maskinen seg 3-5 sekunder grunnet dette. WD Raptor er da tingen for deg. Velociraptoren på 300 gb koster ca 2k tror jeg. Selv begynnte jeg med harddisker i raid-0 for fullt da jeg spillte Battlefield 2 mye. Jeg hadde lyst til å ha loadetider på spillet lavest mulig og jeg ville komme inn på bretta FØRST hver gang. Dette klarte jeg med mange SAS disker i raid-0 på en dyr SAS harddiskkontroller. Hva summen ble til slutt gidder jeg ikkje si engang Men med lesehastighet på 500 MB/s så kommer jeg iallefall ikkje sist inn i Battlefield 2 Lenke til kommentar
ticalOne Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Generelt sett kan vi vel si at en Velociraptor på 300GB er det enkleste alternativet, og vil gi deg den enkleste og beste ytelsen du har råd til. Ellers kan vel 2 (3?) WD6400AAKS i Raid0 også være et godt alternativ. I forhold til din gamle samsung så burde ytelsen bli bedre, klart, men hvor masse bedre er det vanskelig å spekulere i. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Er helt død på dette med raid! noen som kan forklare? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Joda... Litt RAID forklaring skal du få: http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_arr...dependent_disks Litt bedre forklaring av de mer sære RAIDene finner du her: http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/e...0_craidint.html Blant annet RAID 5EE som jeg tror mange ikke har hørt om. Der har du litt til å begynne med i allefall, raske disker får du av sånt som det der Personlig kjører jeg RAID 1 og jeg vil ikke si at den er noen loading sinke heller, eneste negative er at den sluker plass, av 2x 1Tb disker får jeg bare 1 Tb lagringsplass som er brukbar, dog gjør det ingenting om en disk konker ut på meg. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Så om jeg kjøper 2 raptor disker og kjører de i raid 0 så for det ytelse som 20k RPM? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Nei, RPM gir ikke boost i lesehastighet primært, det er mest å hente i aksesstid på å øke turtallet. Men du får en seriøs hastighetsøkning på lesehastighet og skrivehastighet, med andre ord om du har kraftig nok CPU så er det enklest å se forskjellen på RAID og ikke RAID når du pakker og pakker ut RAR arkiver, du får mye mer Mb per sekund i overføring. Dette i spill praksis betyr at den kan hente dataene raskere fra disken, men du må fortsatt vente om den neste filen spillet skal ha ligger på ett annet sted på diskene. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Nei, RPM gir ikke boost i lesehastighet primært, det er mest å hente i aksesstid på å øke turtallet.Men du får en seriøs hastighetsøkning på lesehastighet og skrivehastighet, med andre ord om du har kraftig nok CPU så er det enklest å se forskjellen på RAID og ikke RAID når du pakker og pakker ut RAR arkiver, du får mye mer Mb per sekund i overføring. Dette i spill praksis betyr at den kan hente dataene raskere fra disken, men du må fortsatt vente om den neste filen spillet skal ha ligger på ett annet sted på diskene. Har en Klokket Quad. Om jeg kjøper 2 Raptor og har de i Raid 0, vil det da være verdt pengene da jeg kunn spiller Lotro på den Pcn Uansett? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Personlig ville jeg ha sagt egentlig ikke, men det er min mening. Hos meg ble det RAID av andre årsaker enn hastighet, jeg har mye data som jeg ikke vil miste og derfor valgte jeg RAID, hastighetsøkningen fikk jeg som en bonus. Det er du som må spørre deg selv om du vil ha RAID eller ikke og hvor viktig dette er, er ikke sikkert du får så veldig mye raskere loading heller. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351593 Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351593 Plass betyr ikke noe, skal jo KUNN være XP og lotro på den. Vurderte denne https://prisguiden.no/product.php?productId=2931 Noe å satse på? Kan jeg kjøre den og min gamle samsung i raid? eller må hdd være like om RAID? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 RAID går etter svakeste ledd, så det å kjøre en Raptor med en vanlig disk vil senke ytelsen på Raptoren betraktelig og plassen. (Er ca 80% sikker på det men Nizzen får bekrefte) Ellers kan du blande merker ja. Har selv 1x WD 1Tb disk sammen med en Seagate Barracuda ES2 på 1Tb i RAID 1. Dette funker ganske godt, men jeg antar at WD'n senker for Barracuda disken, ikke at det gjør meg noe ytelsesmessig da. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Det du har råd til er en SSD disk på 64 gb, eller en WD raptor harddisk. SSD er veldig raske, men mange har problemer med dem grunnet elendig random skrive ytelse. Ofte så henger maskinen seg 3-5 sekunder grunnet dette. WD Raptor er da tingen for deg. Velociraptoren på 300 gb koster ca 2k tror jeg. Greit råd, men vil korrigere deg litt med tanke på SSD her. En SSD på 64GB til 2000kr er uten tvil en lavkvalitets MLC SSD, og disse kan gjøre som du sier og henge maskinen i 3-5 sek hvis du ikke skrur av pagefile, eller hvis du prøver på noe som krever random write. Å kjøpe en slik til gaming vil jeg ikke anbefale, og i hvertfall hvis du skal ha windows på den i tillegg. Med budsjett på ca 2000kr for en disk for windows og LOTRO vil jeg anbefale WD velociraptor 150GB. Dette er nøyaktig lik disk som 300GB versonen, bare med 1 plate i stedet for 2, og den er derfor billigere men har samme fart. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378747. Eller hvis spillet ikke er for stort kan det kanskje holde med denne velociraptoren fra 74GB fra multicom som er enda billigere, men jeg er ikke sikker på hva de har gjort for å minske plassen her, så det kan hende du mister fart... http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2126046 Litt avhengig av om det er få store, eller mange små filer som skal loades kan det være en fordel å bruke SSD. Hvis det for det meste er store filer som lastes vil det være omtrent kun transfer rates det kommer an på, og da vil velociraptoren gi deg 130-110 MB/s både les og skriv, som er en del høyere enn den gamle disken din. Hvis du er villig til å beholde windows på den gamle harddisken din, KAN du få større utbytte av å bruke en OCZ core V2, disse har ca 170 les og 98 skriv, så de vil gi deg høyere hastighet på store filer, og de vil gi deg MYE større fart på små filer fordi selv MLC SSDer har god random read. Spillet involverer sansynligvis mye mere lesing enn skriving, så du vil for det aller meste unngå disse tilfellene der systemet fryser. Siden Det er et MMORPG du spiller kan jeg ikke tenke meg så mye random write som vil skje mens du spiller. Det vil eventuelt kunne være noe hvis du bruker mye plugins som lagrer informasjon ofte. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=367356 60GB koster 2100KR. 30GB koster 1800, så jeg ville ikke vurdert det med tanke på updates og eventuell expansionpack. Jeg har selv erfart forskjellen mellom 1TB WD caviar, velociraptor, og 2 Mtron Pro 32GB SLC SSD i raid-0 i min egen maskin her. Velociraptoren er merkbart raskere enn caviar disken, spesielt på oppstart av windows og åpning av programmer, men SSDene mine i raid er mer enn 10 ganger raskere i windows og i programmer enn velociraptoren. Diskene jeg bruker koster 3000KR hver fra komplett, og sliter ikke med problemet nizzen beskriver. Loadingtider i diverse spill har blitt redusert med 20-80% på disse i forhold til velociraptor, men jeg har ikke testet med de uten raid. (90% kortere maploading i CSS, den delen av loadinga tar under 1 sekund, resten er server og internettlinje) Selv om mine SSDer bare klarer 220MB/s (i raid-0 fra hovedkortet) så skal jeg vedde mye på at jeg banker nizzens PC som drar 500MB/s når det kommer til generell bruk i windows og loading av programmer 0,1 MS accesstime (i følge både produktet og HDtach) føles deilig Endret 3. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Er denne MYE Raskere på loading enn den 36,7gb? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378747 VS. https://prisguiden.no/product.php?productId=2931 Endret 3. desember 2008 av lobfredd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå