juju1 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hei alle! Jeg har slitt med store psykiske problemer (spiseforstyrrelse) gjennom store deler av VGS, noe som gjenspeiler karakterene (3,7 i snitt). Fikk veldig lite/ingen tilrettelegging av lærerne, selv om rådgiver snakket personlig med alle. Klarte mot alle odds å fullføre vgs på 3 år (admin ved skolen mente jeg like gjerne kunne la være å prøve, for jeg kom til å mislykkes!), selv om jeg måtte ta hele 9 eksamener på et semester. Det jeg nå lurer på, er om jeg skal søke opptak til studier vha spesiell vurdering. Denne innebærer at søkere som har generell studiekompetanse, men som pga sykdom eller andre forhold mener å ha fått dårligere karakterer enn de er gode for, kan søke om spesiell vurdering. Er det noen som har erfaring med skriving av en slik søknad, og hva jeg bør ta med/utelate (vet at jeg bør ha med psykologattest og uttaleser fra rådgivere ved skolen og slikt), og hvilke forventninger jeg kan ha? Og hvordan bør jeg sette opp/formulere denne søknaden (skal sendes direkte til skolene). Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hei alle! Jeg har slitt med store psykiske problemer (spiseforstyrrelse) gjennom store deler av VGS, noe som gjenspeiler karakterene (3,7 i snitt). Fikk veldig lite/ingen tilrettelegging av lærerne, selv om rådgiver snakket personlig med alle. Klarte mot alle odds å fullføre vgs på 3 år (admin ved skolen mente jeg like gjerne kunne la være å prøve, for jeg kom til å mislykkes!), selv om jeg måtte ta hele 9 eksamener på et semester. Det jeg nå lurer på, er om jeg skal søke opptak til studier vha spesiell vurdering. Denne innebærer at søkere som har generell studiekompetanse, men som pga sykdom eller andre forhold mener å ha fått dårligere karakterer enn de er gode for, kan søke om spesiell vurdering. Er det noen som har erfaring med skriving av en slik søknad, og hva jeg bør ta med/utelate (vet at jeg bør ha med psykologattest og uttaleser fra rådgivere ved skolen og slikt), og hvilke forventninger jeg kan ha? Og hvordan bør jeg sette opp/formulere denne søknaden (skal sendes direkte til skolene). Det viktigste er å få dokumentert all sykdommen på en god måte. Det er det viktigste å få på plass. Da tror jeg søknaden ellers skriver seg selv. Hadde selv skrevet søknaden i en form der jeg hovedsaklig lister opp argumentene. Uten å utbrodere for mye. La vedleggene tale for seg om de er gode nok. Hadde du bedre karakterer i ungdomsskolen så hadde jeg vist til nedgangen. Hvis ikke så hadde jeg selvfølgelig droppet det Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå