Gå til innhold

Ny Spill-Pc rundt 15 000 kr

Anbefalte innlegg

Hei hei der slenger inn enda en "hjelp meg med hvilken pc jeg skal kjøpe tråd"

Har blitt lei laptoppen min så jeg søker nå litt råd vedrørende kjøp av komponenter til en stasjonær pc som jeg skal prøve å bygge selv. Pc'en skal først og fremst brukes til gaming (World of warcraft,cs & css, cod4 osv). Har ikke tenkt at maskinen skal overklokkes hvis noen lurte på det :p

Kan strekke meg til 15000 kr.

Trenger ikke mus/headset

Trenger skjerm/trådløst nettverkskort (har 6 m/bit fiber, funker da kortet jeg har valgt i handlevognen)?

Ser denne handlekruven fin ut? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88150

takker for svar

DaX

Endret av Daxen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ingen erfaring på temaet, men kan hjelpe deg litt utifra det jeg har lest. ;)

Du nevner CoD 4 som det 'tyngste' spille du skal kjøre, og du trenger slettes ikke noe HD4870X2 kort for å kjøre dette på maks, med mindre du har en 30"+ skjerm(selv da tviler jeg på at du trenger et så godt kort), så du kan spare et par tusen der, med mindre du har lyst å spille kommende krevende spill.

Jeg anbefaler ATi Radeon HD4870X2 om du sikter på å spille på store skjermer med alt på maks en stund fremover (som sagt, er ikke særlig pro - vet ikke hvor lenge), HD4870 om du spiller på mindre skjermer (24"-) og vil ha et kort som varer en stund, men siden du ikke nevner noe som helst om fremtidige planer, vil jeg anbefale HD4850 aller mest. Dette er et veldig godt kort til sin prisklasse (litt over 1k) som vil kunne dra alle spillene du nevner på maks med god FPS (det vil ikke hakke).

Siden du har valgt en 22" skjerm vil jeg anbefale deg å kjøpe et ATi Radeon HD4850-kort for billig og god ytelse.

Ellers ser oppsettet ditt veldig bra ut (etter min mening), men om du vil spare enda litt kan du bytte prosessoren fra E8500 til E8400, jeg tror ikke det er noen merkbar forskjell hvis det tyngste dataen din skal gjøre er å kjøre cod4. (WoW og CS er ikke særlig krevende spill, bare så du vet det. ;))

Håper jeg har vært til hjelp. :)

EDIT: 8gb ram tror jeg heller ikke er nødvendig, og 4gb vil holde i massevis, så der kan du også kutte litt ned på pris. ;)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Har ikke særlig peiling på nVidia, kan prøve å hjelpe. :p

Om ditt forbruk ikke er stort tyngre mener jeg fortsatt at skjermkortet vil være ganske "overkill" (du trenger ikke et så godt skjermkort), og jeg står ved min anbefaling av ATi Radeon HD4850 (se tidligere innlegg for link), da det gir god ytelse til en billig penge.

HD4850-kortet, som sagt, vil kunne dra CoD4 godt på høyeste settings.

Jeg tror du kunne spart en del ved å kutte ned på ting som ram (8gb trengs ikke for ditt forbruk), prosessor (kan spare litt på å velge E8400 istedet) og som sagt skjermkort.

Jeg ser du har valgt en ny CPU-kjøler, samt et kabinett med veldig gode kjøleegenskaper, dette åpner jo for overklokking, men om du ikke skal det tror jeg du ville klart deg like godt med "dårligere" kabinett/"boxed" CPU-kjøler.

Om det har seg slik at du vil ha disse gode kjøleegenskapene, vil jeg anbefale Noctua NH-U12P som CPU-kjøler (den har fått gode resultater i tester).

Håper jeg var til hjelp! :)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
Du bør skaffe deg en større strømforsyning(psu) så du har litt å gå på fremover, spesielt med tanke på 4870 x2 kortet. Bare skjemkorte drar godt over 300watt på load.

Tror du Corsair TX 650W holder for denne maskinen? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=88198

Takker for alle som har svart, er snart ferdig nu :p

Trenger bare hjelp til valg av prosessor!

Har tenkt til å spille nye og krevende spill når de kommer selv om jeg ikke gjør det nå.

Så hvilke Intel prosessor burde jeg velge?

Har sett på både Intel Core i7 920, Q6600 og E8400. Klokke situasjonen har endret seg også, en kamerat vil kokke en Q6600 fra 2,4 til 3,4.

Og en ting til, tror dere Noctua NH-U12P (CPU- kjøleren) passer i kabinettet (Antec Twelve Hundred) ?

Håper på flere kloke svar :)

Endret av Daxen
Lenke til kommentar

PCen ser veldig bra ut nå! :thumbup:

Nå som du sier du vil spille nye og krevende spill, endrer jo det situasjonen helt.

Jeg ser du har valgt HD4870X2 som skjermkort, et veldig godt kort - men (utifra det jeg har lest) blir det veldig varmt. Jeg ser at ingen av butikkene på prisguiden har alle delene, og Netshop ligger på andreplass i billigst. Om du velger å bestille deler fra forskjellige nettbutikker (deriblant Netshop) ville jeg personlig plukket opp en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo som GPU-kjøler. Å montere kjøler på GPU (Graphics Prosessing Unit) er en litt vanskelig prosess, tror jeg, men om du bare leser litt tror jeg det vil være en god erfaring, og du vil få mye ut av å ha en så god kjøler - du kan overklokke mere, blant annet. ;)

Som prosessor har du kjøpt en Quad-core. Vet ikke helt hvordan fremtidige spill vil gjøre det, men per dags dato er det ihverfall ingen spill som kan utnytte de fire kjernene. Men med tanke på at du tenker fremover, er det kanskje like greit å ha en quad-core. Om du derimott bestemmer deg for å gå for en to-kjerners, vil jeg annbefale E8400 - med Noctua vifta du har. ;)

Noctua-vifta for CPUen er veldig god, men du får nesten like gode vifter til ~par hundre kr. mindre. For å svare på spørsmålet ditt, JA, jeg tror ganske sikkert den vil passe.

Håper jeg var til hjelp! ;)

EDIT: MERK! at GPU-viften jeg foreslo kan ikke brukes med cross-fire grunnet at "broen" som skal knytte begge grafikkkortene sammen vil ikke nå over den, bare så du vet det. HD4870 er et veldig kraftig kort, så jeg tviler på at du vil trenge cross-fire på en stund, though. :thumbup:

EDIT2: Du finner et billigere HD4870-kort fra Asus på prisguiden, som er billigst på Netshop. (grunnen til at det er billigere kan være pga. dårligere kjøler, men dette gjør ikke noe om du skal bytte til nevnt kjøler fra Accelero. ;))

EDIT3: Jeg tror du burde vurdere sterkt å gå opp til 750W om du skal ha HD4870X2, den suger mye strøm - og du vil få muligheten til å ha crossfire (pass på at kjøleren jeg valgte hindrer dette).

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut nå, men ville kanskje gjort en endring; når du først skal kjøpe firekjerners prosessor med tanke på fremtiden, burde du kanskje kjøpe en kraftigere en - men siden du skal overklokke er kanskje dette ikke så viktig. Om du burde kjøpe kraftigere eller ikke ville jeg kanskje sjekket om jeg var deg. (Har hørt en del bra om Q9550, eller noe slikt. Kan ikke særlig mye om Quadcore)

Uansett, tror det blir et godt kjøp! ;) Lykke til!

EDIT: Leste litt mer om prosessorer og er kommet frem til at jeg mener du burde satse på en CPU i Q9xxx-serien. Q6600 er hva? Snart 2år gammel? Og er derfor ikke særlig fremtidsrettet. Om du ser Q9300 så er den ca. ~200kr dyrere enn Q6600, og jeg tipper litt mer fremtidsrettet. Du ser også Q9550, men den blir vell i dyreste laget.

Jeg leste dog også at folk har merket dårligere ytelse etter de "oppgraderte" fra Q6600 til Q9300, så dette må du nesten finne ut av selv.

Under Maskinvare finner du "Prosessor", og der finner du nok en tråd - om du vil gå dypere inn i hvilken prosessor du vil velge.

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
Ser veldig bra ut nå, men ville kanskje gjort en endring; når du først skal kjøpe firekjerners prosessor med tanke på fremtiden, burde du kanskje kjøpe en kraftigere en - men siden du skal overklokke er kanskje dette ikke så viktig. Om du burde kjøpe kraftigere eller ikke ville jeg kanskje sjekket om jeg var deg. (Har hørt en del bra om Q9550, eller noe slikt. Kan ikke særlig mye om Quadcore)

Uansett, tror det blir et godt kjøp! ;) Lykke til!

EDIT: Leste litt mer om prosessorer og er kommet frem til at jeg mener du burde satse på en CPU i Q9xxx-serien. Q6600 er hva? Snart 2år gammel? Og er derfor ikke særlig fremtidsrettet. Om du ser Q9300 så er den ca. ~200kr dyrere enn Q6600, og jeg tipper litt mer fremtidsrettet. Du ser også Q9550, men den blir vell i dyreste laget.

Jeg leste dog også at folk har merket dårligere ytelse etter de "oppgraderte" fra Q6600 til Q9300, så dette må du nesten finne ut av selv.

Under Maskinvare finner du "Prosessor", og der finner du nok en tråd - om du vil gå dypere inn i hvilken prosessor du vil velge.

Da alle prosessorne du nevner ikke bygger på intels nye socket er det ikke mye fremtidsrettet uansett hvilken av dem du velger.

Lenke til kommentar

Joda, du har rett i det, men siden forbruket hans skal være mest til spill, og forløpig klarer ikke spill å utnytte de fire kjernene, så jeg tror en klokket Qxxx vil vare en stund.

Hører Q6600 er en god klokker, så jeg tror du burde holde deg til denne, DaX, om ikke du vurderer å gå opp til LGA1366-sokkel med de nye i7 prosessorne, men disse kan jeg lite om - spør hardcoregamer93. ;)

Lykke til!

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for en Q6600 og så skal jeg gå ned litt på skjermkortet. Fant ut at jeg kan få et bra skjermkort for ca. halve prisen

f.eks Sapphire Radeon HD 4870 512MB vs XFX GeForce GTX 260 896 MB 576M

Noen som har disse kortene?

Og trackduck jeg er ikke en crysis nub..enda :p

Endret av Daxen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...