Gå til innhold

Kristne fundamentalister bruker norsk skole som propagandaplatform?

Anbefalte innlegg

Som jeg skriver på TAplakaten.no så sjekket jeg ut boka:

Jeg var innom universitetet i går (i Oslo) for å levere noe papirarbeid, og da tenkte jeg at jeg kunne stikke innom biblioteket for å finne den boka di. 2004-utgaven var dessverre utlånt, men jeg fikk tak i 1989-utgaven. Jeg tenkte at hvis 2004-utgaven hadde Haeckels embryoer så måtte nesten den fra 1989 også ha det, om ikke på et litt annet sidetall.

Jeg bladde opp på side 251 og fant ikke en eneste illustrasjon der. Jeg bladde så frem og tilbake i de nærliggende sidene for å se om det var noe der, men nei. Så sjekket jeg den alfabetiske lista bakerst for å se om “Haeckel” var nevnt der, men ikke der heller hadde jeg hell.

Til slutt sjekket jeg innholdsfortegnelsen og fant ut at det var et eget kapittel som het “Evolusjon”. Så saumfarte jeg det kapitlet for å finne noe om Haeckel. Ingenting.

På side 215(!) (har det blitt en forveksling av tall her kanskje?) var det faktisk en oversikt over embryoer og utvikling. Var det den du mente kanskje? Det står ikke en eneste referanse til Haeckel her så hvordan kan du vite at dette er “Haeckels embryoer”? Så med én gang man bruker en tegning av et embryo så er det Haeckels sin? Jaja… Det er en tegning som viser hvor like embryoene er og hvor ulike de blir når de er ferdig utviklet. Dette er ikke feil. Embryoer fra mange ulike arter er ekstremt like.

Dette er det eksakte bildet av Haeckels embryoer, men det er ikke det samme som tegningen i boka du referer til.

Og som Michael K. Richardson (Professor i “evolusjonær utviklingszoologi” ved Leiden-universitetet) sier så er en del av kritikken mot Haeckels tegninger legitime (det var faktisk han og hans kollegaer som startet den

moderne vitenskapelige kritikken av Haeckel i 1998), men han støtter tegningene som gode undervisningsredskaper og at Haeckel hadde rett på det mest elementære nivået; det er slående likheter mellom embryoer av ulike arter.

Selv om Haeckels tegninger ikke var nøyaktige og at de nok sikkert var påvirket av Haeckels egne tanker og idéer, så betyr det ikke at det ikke er enorme likheter mellom embryoer, og det betyr ikke at norske lærebøker bruker Haeckels embryoer som bevis for evolusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...