Gå til innhold

Kristne fundamentalister bruker norsk skole som propagandaplatform?


Anbefalte innlegg

Ja, foreksempel på wikipedia, inrømmar dei delvis at det kan være feildateringar:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Karbondatering

 

Det er berre å leite litt så finn du det, mange kjente vitenskapsmenn likar ikkje heilt denna målingsmetoden.

 

Det som står er at det blir lagt inn en feilmargin. Det er noe annet enn "feildateringer".

 

Ellers er det enkelt å hevde at "mange kjente vitenskapsmenn ikke liker denne målemetoden". Det viktige er å se om det er mange som hevder at målemetoden er svært usikker (eller direkte gal), hvilke undersøkelser de har gjort for å påvise denne usikkerheten og hvor disse undersøkelsene er publisert. Kan du skaffe det så er det mulig å diskutere videre med ditt utgangspunkt. Hvis ikke er det "case closed".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Here be Dragons må være en av de beste nettfilmene jeg har sett.

 

Hvorfor lærer ikke skoleelever kritisk tenking og kildekritikk? Dette burde være en hjørnestein i vitenskapsutdanning, og burde imo være obligatorisk allerede på barneskolen.

 

Fortsetter det slik fremover, kommer både Europa og USA til å havne bak i den vitenskaplige utviklingen, jeg tør vedde høyre pungstein på at det utdannes bokstavelig talt en hær av vitenskapsmenn i Kina as we speak.

 

Men skal jeg være kynisk, og utviklingen fortsetter i negativ retning, håper jeg nesten at det skjer, for menneskerasens skyld. Survival of the fittest, vi har allerede hatt en dark age, og vi ser hvor bra det fungerte. Fornuft og kritisk tenking er det eneste som driver fremskritt, og da må vi begynne å bruke hjernene våre, og slutte og synse og "føle", og heller observere.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar

Bra jobbet! Artiklen var jo relativt kritisk også. Ellers merker jeg meg følgende uttalelse fra Knut Sagafoss:

 

- Jeg mener ikke Gud skal inn i evolusjonslæren, men ateismen må ut.

 

For det første: Hvordan kan en person undervise i naturfag med et slikt utgangspunkt? For det andre: Å sammenlikne ateisme med en trosretning på denne måten vitner om at man har gått glipp av noe vesentlig.

Lenke til kommentar

Har ikke sett filmen selv, og vet ikke hva slags inntrykk rektoren kommer til å få om han faktisk ser på den.

Faktisk så har jeg et ønske om at folk skal se den når jeg hører hvor latterlig den er. Det hadde også vært moro å diskutert med de som møter opp og kanskje Sagafos selv etter filmen.

 

Får inntrykket av at filmen skal vises i skoletia utifra artikkelen, men det er jo ikke tilfelle, i følge www.origonorge.no ihvertfall.

 

Setter spørsmåltegn ved uttalelsen til Sagafos:

- Jeg mener ikke Gud skal inn i evolusjonslæren, men ateismen må ut.

Ateisme er jo fra ordet Ateos, og betyr "uten gud". Når han da sier at ateismen må ut av evolusjonslære sier han jo at ikke-gud må ut, altså at gud må inn. Det må være et prinsipielt poeng han ikke har fått med seg angående evolusjon.

Lenke til kommentar
Har ikke sett filmen selv, og vet ikke hva slags inntrykk rektoren kommer til å få om han faktisk ser på den.

Faktisk så har jeg et ønske om at folk skal se den når jeg hører hvor latterlig den er. Det hadde også vært moro å diskutert med de som møter opp og kanskje Sagafos selv etter filmen.

Sitat fra Ben Stein: Love of God and compassion and empathy leads you to a very glorious place - science leads you to killing people. Dette sier han nesten samtidig som han påstår at han ikke har noe mot vitenskap. Jeg blir rett og slett forbløffet :p. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Da fikk jeg det frem i media :)

 

http://www.ta.no/nyheter/article3965618.ece

 

Ta er en av de store lokalavisene i Grenlandsområdet

Flott at det er noe omtale, minde bra er det at intervjuet virker ganske overfladisk forberedt, det er ganske så få dyptgående spørsmål spørsmål, og så og si ingen oppfølgende spørsmål på hans uttalelser. Skulle likt å høre hva det er av ateisme som blir lært innen evolusjonsteorien i dag.

 

Det at det ikke vil bli rettet et skeptisk blikk under filmvisningen er min bekymring først og fremst, at folk går ut og tar uttalelser om oppsigelser og undertrykkelse samt kobling til nazisme tatt for gitt. Håper andre i lokalmiljøet vil engasjere seg etter dette er vist frem og stille opp for å tale mot filmen.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
For de som har sett filmen:
The ID-sympathetic researcher whom the film paints as having lost his job at the Smithsonian Institution was never an employee there.

 

Samme fyren som altså ble "sparket" fordi, i følge Expelled, han publiserte en ID-vennlig artikkel. Det Expelled "glemmer" å nevne er at han ble sparket fordi han brøt alle retningslinjer for hvordan en artikkels publisering skulle godkjennes:

http://www.expelledexposed.com/index.php/the-truth/sternberg

 

Det er forøvrig interessant å se hvordan Sternberg har klart å vri en oppfordring om å bytte kontor til å bli en akademisk konspirasjon og terrorisme mot ham.

Lenke til kommentar
- Jeg mener ikke Gud skal inn i evolusjonslæren, men ateismen må ut.

 

Øh, den uttalelsen håper jeg er en feilsitering fra TA sin side da det rett og slett er en umulighet.

 

Jeg synes det er betenkelig at en av Norges fremste kreasjonister er naturfaglærer. Det hadde vært interessant å høre fra noen av hans elever om han underviser søppelet sitt. Holder han seg unna ID/kreasjonisme i naturfagtimene er det kanskje ikke noe problem, men når så man sist en ærlig og redelig kreasjonist?

Lenke til kommentar

Beklager trippelpost...

 

Jeg mener forøvrig at filmen bør vises slik at ikke Sagafos får vann på mølla angående den verdensomspennede konspirasjonen han mener forsøker å kvele ham og hans bande. Så får vi heller satse på at noen kloke hoder møter opp og stiller de vanskelige spørsmålene angående løgn, uærlighet og logisk feilslutninger som filmen renner over av.

Lenke til kommentar

Her er papirutgavene. Det ble først den samme artikkelen i går som jeg linket til tidligere, i tillegg ble det en slags omtale med noen uttalelser fra forskjellige politikere. Det ble også sagt at Sagafos ikke fikk henge opp plakater på skolen, og at ledergruppa på Skien vgs ville avgjøre om den skulle bli vist nå til mandagen. :)

Telemarksavisa_2008_12_03_side46.pdf

Telemarksavisa_2008_12_04_side58.pdf

Lenke til kommentar

Det virker ikke som denne her Berstad har noen som helst aning om hva ID-bevegelsen er for noe. Får se om de åpner øynene for galskapen på mandag.

 

20081204-gn8ced4q9fdksqim354d8e6yaa.jpg

Det at personen har forestillinger om "kritikken" som evolusjonsfornektere fører kan gi noe som helst fruktbar forskning sier vel sitt om hvor oppøyste de er om tema.

 

Takk igjen glennib, for at du holder oss oppdatert hvordan det går lokalt :)

 

Har enda ikke fått høre noe fra Aftenposten siden jeg sendte dem epost. Får vel se om det kommer på nettavisen etter hvert.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...