Leviath Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hei. Jeg frekventerer og diskuterer litt på http://richarddawkins.net/forum/ og der har også denne saken kommet opp blant oss bekymrede nordmenn som trodde organisert anti-vitenskap som dette var et amerikansk fenomen. Men vi ser jo at dette har spredd seg til UK, Polen, Tyrkia osv. og nå altså Norge. Når det gjelder denne visningen av Expelled er jeg ikke sikker på om det er så mye man kan gjøre. En av Origo Norges styremedlemmer er Knut Sagafos som også er lærer ved Skien VGS. Da tror jeg det er vanskelig å få den stoppet, i tillegg til at å stoppe visningen bare vil gjøre folk som herr Sagafos ennå mer overbevist om at hans paranoia er berettiget. Jeg bor selv for langt unna til å kunne stille der, men vi diskuterer om noen skulle tatt turen og for eksempel delt ut notater hvor Ben Steins uærlighet forklares/bevises før visningen. Folk som Sagafos må gjerne drive med sin propaganda (ytringsfrihet osv) på fritiden, men da kunne han godt valgt noe bedre enn Expelled som har vist seg å være så til de grader ræva. Den er rett og slett basert på løgner, bedrag og kreativ bruk av kilder/redigering. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg bor selv for langt unna til å kunne stille der, men vi diskuterer om noen skulle tatt turen og for eksempel delt ut notater hvor Ben Steins uærlighet forklares/bevises før visningen. Bare jeg bodde nærmere hadde jeg glatt stilt opp. Printe ut de verste blunderne fra e.g expelledexposed og stille en haug kritiske spørsmål etter filmen er ikke så vanskelig. Hadde jeg vært på den skola hadde jeg også forsikret at vi fikk se the root of all evil eller noe lignende. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Apropos propaganda, jeg fikk noe interessant i posten idag. Det er en liten pamplett med følgende tekst på forsiden: Sort er en dyster farge på en så positiv bok... Denne kommer da fra Norsk bibelinstitutt med støtte fra Adventkirken. Og et av argumentene de bruker er gode gamle "planetens bestselger". Heller planetens mest masseproduserte og påtvungne bok. Uansett, pampletten handler om ulike gratis brevkurs (som også er tilgjengelige via internet). Bortsett fra to som ikke er gratis, deriblant et kurs for barn. Hvorfor kan ikke kristne skjønne at indoktrinering er galt? "Hos Norsk Bibelinstitutt er vi opptatt av å vise den fargerike Bibelen - boken med de mange fasettene og historiens lykkeligste slutt. Det gjør vi gjennom en rekke spennende brevkurs du finner omtalt her." Historiens lykkeligste slutt sier dere? 18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske bok, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne boken.20 Han som vitner om dette, sier: «Ja, jeg kommer snart.» Amen. Kom, Herre Jesus! 21 Herren Jesu nåde være med alle! Med tanke på hvor mye som har blitt lagt til og fjernet fra bibelen så er det mange mennesker som bibelen dømmer til alle "plagene som det er skrevet om i denne boken". "er du klar for å oppdage Bibelens ekte farger?" I tillegg pleier det å havne noe skriv fra mitt lokale kirkesamfunn i postboksen min i ny og ne. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 En av Origo Norges styremedlemmer er Knut Sagafos som også er lærer ved Skien VGS. Da er det bare å kontakte myndighetene og media, og påpeke at en kristen fundamentalist misbruker sin stilling for å hjernevaske folk med religiøs propaganda. Da tror jeg det er vanskelig å få den stoppet, i tillegg til at å stoppe visningen bare vil gjøre folk som herr Sagafos ennå mer overbevist om at hans paranoia er berettiget. Så synd for ham. Folk som Sagafos må gjerne drive med sin propaganda (ytringsfrihet osv) på fritiden, men da kunne han godt valgt noe bedre enn Expelled som har vist seg å være så til de grader ræva. Nettopp. Å bruke sin stilling som lærer til å misbruke skolens eiendom til å spre religiøs propaganda er rett og slett uhørt. Lenke til kommentar
glennib Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Har nå tipset både VG og Dagbladet om dette, i tillegg til en lokal avis. En jeg kjenner som går på Skien VGS skal høre litt rundt om dette, så jeg får litt info derifra og. Om noen har noen lure notater som jeg kan printe ut, stiller jeg gjerne opp på skolen for å dele ut. Kom med kritiske spørsmål, harde fakta om filmen / Ben Stein, tips om media de hjernevaskede burde få med seg osv. Jeg samler det sammen, printer det ut og deler gladelig ut på skolen. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 @glennib: Det er enkelt; ExpelledExposed Personlig mener jeg det hadde vært bedre å prøve å oppfordre til kritisk tenkning ved å f.eks se "Here Be Dragons"... Det går jo an å svi en DVD og og gi til den du kjenner der Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Eg veit at ein klasse i Historie og filosofi på min skule har sett Zeitgeist i skuletida. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det er faktisk nesten like drøyt. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Sendte en epost til Aftenposten, får se om de plukker opp ballen. Lenke til kommentar
glennib Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Takk for linken til Expelled Exposed:) Om noen ville hjulpet meg å satt sammen en brosjyre / et ark med sånne kommentarer osv hadde det vært kjempe! Kanskje å oversette til norsk osv. Det hadde vært utrolig bra. Holder på med litt nå men trenger hjelp til å finne en god måte å presentere dette på. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Må vel være noen på dette forumet som er gode med Illustrator som kan klippe sammen et A4-ark for deg evt. andre som er engasjerte å dele ut på stedet før og/eller etter visningen. Lenke til kommentar
glennib Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det hadde vært konge. Er ikke så flink til å samle sammen gode ting som vil få tankene i gang hos andre, men om noen ville hjulpet meg med innholdet så hadde det vært fint! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Expelled Exposed har f.eks. lenker til mange anmeldelser som stiller seg kritisk til filmen. http://www.expelledexposed.com/index.php/resources Vil nok prøve å styre unda sitater fra Dawkins og Myers. Folk som først kommer for å se den filmen er kanskje ikke motakelige for kritikk fra disse fremtredende ateistene Lenke til kommentar
glennib Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det som er greia er at jeg ikke har sett filmen, og at jeg ikke er så flink til å sette sammen ting sånn sett, vet jo at det er masse info ute og går, men er som sagt ikke noe flink til å lage dette samlearket, da. Har prøvd men det blir aldri bra, enten for mye eller ting som er irrelevante Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) "One of the sleaziest documentaries to arrive in a very long time, “Expelled: No Intelligence Allowed” is a conspiracy-theory rant masquerading as investigative inquiry." - NYTimes "Neither the producers nor Stein understand that offering critiques of a theory with which they disagree is not the same as proving their own theory." - Reason Magazine "The movie's one-sided version is either the result of shoddy investigation or deliberate propagandizin" - Scientific American "Intelligent design advocates will do anything to advance their views--except science." - Ayn Rand Institute "Expelled" is a sloppy, all-over-the-place, poorly made (and not just a little boring) "expose" of the scientific community." - Fox News "There may be a good argument to make on behalf of teaching Intelligent Design in science class, but this documentary from Ben Stein does not make it." - Beliefnet "Alas, the film also cherry-picks quotes in a way that will be disappointing to anyone who is familiar with the debate over ID and the origins of life. " CanadianChristianity "Expelled pretends it wants to encourage debate but shuts down and edits around every Darwinian scientist who attempts to explain complex issues." - E Entertainment Noen få sitater, flere fra lenken jeg allerede har gitt. Endret 2. desember 2008 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Kryssklipping med nazisme. Kreativ type denne Ben Stein.. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Ikke akkurat kreativt, bare usselt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hva er din kilde for at karbondatering ikke fungerer? Kunne tenkt meg å se noen tall på dette. Den eneste jeg vet som har påstått dette, er Kent Hovind, og han opplyste ikke kilden til dette, så det blir tom påstand mot bokstavelig talt tonnevis av bevis. Ja, foreksempel på wikipedia, inrømmar dei delvis at det kan være feildateringar: http://no.wikipedia.org/wiki/Karbondatering Det er berre å leite litt så finn du det, mange kjente vitenskapsmenn likar ikkje heilt denna målingsmetoden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Ja, foreksempel på wikipedia, inrømmar dei delvis at det kan være feildateringar: http://no.wikipedia.org/wiki/Karbondatering Det er berre å leite litt så finn du det, mange kjente vitenskapsmenn likar ikkje heilt denna målingsmetoden. Bra vi ikkje nyttar karbondatering på ting som er eldre enn <50 000 år då. Alderen til Jordi er fastsete av fleire forskjellege radiometriske metodar som ALLE viser til ein alder mellom 4 og 5 milliard år (4,55 millard år ± 1 %). Hadde radiometri hatt feil i metodikken så ville ikkje dei forskjellege metodane vist til ca. same tid. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Dessverre, du har feil. Du påstod at den ikke fungerer, noe den gjør. Ja, den har sine begrensninger, men det har ikke noen tvilt på heller. Vi vet også hvor den har sine begrensninger, og der bruker vi enten en annen form for datering, gjerne en annen isotop (datering vha. isotoper og decay-tider kalle radiometrisk datering), eller en annen form for datering. Faktum er at karbondatering fungerer der den skal fungere, og dette er påvist gang på gang vha. doble blindtester, og i funn som senere har blitt bekreftet alder på vha. andre metoder. Vi kan jo sitere det wikipedia sier, som du mener "bekrefter" at karbondatering ikke fungerer: Det finnes en rekke feilkilder i forbindelse med C-14 datering. Dette kan for eksempel være ujevn bakgrunnsstråling eller tellefeil. En datering vil derfor alltid følges av et tall som utgjør en feilmargin. En prøve vil for eksempel kunne komme ut med formuleringen 3500±100 BP. Det første tallet er året BP (Before Present), altså før 1950. Dette er et årstall valgt av alle dateringslaboratoriene for å unngå forvirring. Det neste tallet utgjør en feilmargin som er statistisk regnet ut. Alt dette sier er egentlig at den ikke er perfekt, at den har sine begrensninger, og at den (og ingen andre radiometriske dateringsmetoder finner fram til et helt nøyaktig årstall eller dato, men en ca. verdi. Denne omtrentlige verdien har uansett nesten alltid en lav prosentvis feilmargin, som eksempelet over med en feilmargin på under 3 prosent. Se filmen under for informasjon om karbondatering og hvorfor det fungerer: EDIT: Litt mer informasjon om hvorfor karbondatering fungerer, hva det fungerer på og hvordan man kalibrerer det: http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating http://en.wikipedia.org/wiki/Radiometric_dating http://www.talkorigins.org/indexcc/CD/CD011.html Endret 2. desember 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå