Stian84 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Tenkte jeg skulle kjøpe meg noen filtere nå i nærmeste fremtid..Det jeg har sett på er et nøytralt gråfilter ND for å få lukkertidene ned ved feks sløring av vannfall ellere ved veldig sterkt lys.Også har jeg tittet på gradert gråfilter for og dempe eksponeringen"på himmelen slik at forgrunnen blir riktig eksponert..Har fra før et heliopan polfilter.Hvilken merker ville dere annbefale?? Har selv tittet på Lee system og Singh-Ray,da jeg har hørt at det er bra kvalitet.. Filterne skal brukes på 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR og 24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR Hva trenger jeg av fester osv?? og hvilken styrke og hardhet er greit og starte med?? Hvilket bruker evt du?? Stian Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 AFAIK kan man ikke bruke filtre med 14-24 . Det kan jo være at det finnes noe greier ala Cokin som passer, men det har jeg ikke sett. Francis Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Mye mulig det ikke finnes?? Men klarer meg sikkert med 24-70..men skulle likt og hatt det på begge da,,men man kan vel ikke alltid få det man ønsker seg.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Mener å huske at det var en topic om modifisering av en filterholder til 14-24mm'ern på Nikon Cafe for ei stund siden. Du kan grafse litt der. Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Har tittet litt,,men klarte ikke og finne noe..skal lete litt mer når jeg får tid.. Ingen andre som har noen erfaringer?? Forslag til hvilke filtre som kan være nyttige og ha? Skjønner jo at det er litt forkjellig men hva er greit og starte med? Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Googlet opp denne hjemmelagede saken edit En sak til Endret 30. november 2008 av arela Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Aha,,takk takk.. Men da kjøper jeg filterholder og noe filtere til 24-70 i førsteomgang... Så kan jeg se litt hvordan systemet funker,så evt fikse et feste så jeg kan bruke på vidvinklen senere..Har dere da noen anbefalinger? og hvilken density kan være grei og starte med? Noen som selger lee eller singh ray filtere i norge?? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg har et Cokin P system. Du kan ikke bruke max vidvinkel på den, da må du ha Z systemet, men du har mye større utvalg. Jeg syns du skal kjøpe et Singh-Ray filter. Den ekstra kvaliteten er verdt det, bare du velger en type som du vet du kommer til å bruke ofte. Jeg kjøpte et Singh-Ray Reverse Grad 3-Stop filter forrige dagen. Det er perfekt til solnedganger. Det er ikke alltid vanlige grads er praktisk, spesielt ikke når du tar bilder mot sola. Derfor er det lurt å ha et slikt filter. Ellers syns jeg du kan kjøpe et Hitech GND 8 (soft). Angående lengre lukkertider på vann kan du begynne med et Hitech 1.2 (ND16). Dette har jeg, funker fint. Men hvis du har tenkt på lange lukkertider selv på dagtid, kan du trenge noe sterkere. Men det er dårlig utvalg av dette til filtersystemer. Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg syns du skal kjøpe et Singh-Ray filter. Bestilte du fra USA eller? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 jeg bestilte den fra B&H photo, usa. det er en del billigere for filtre og sånt. de har også større utvalg. Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 jeg bestilte den fra B&H photo, usa. det er en del billigere for filtre og sånt. de har også større utvalg. De hadde bra utvalg på B&H ja, men det var en stiv pris på filtret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå