Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående filterkjøp.

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg noen filtere nå i nærmeste fremtid..Det jeg har sett på er

et nøytralt gråfilter ND for å få lukkertidene ned ved feks sløring av vannfall ellere ved veldig sterkt lys.Også har jeg tittet på gradert gråfilter for og dempe eksponeringen"på himmelen slik at forgrunnen blir riktig eksponert..Har fra før et heliopan polfilter.Hvilken merker ville dere annbefale??

Har selv tittet på Lee system og Singh-Ray,da jeg har hørt at det er bra kvalitet..

Filterne skal brukes på 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR og 24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR

Hva trenger jeg av fester osv?? og hvilken styrke og hardhet er greit og starte med??

Hvilket bruker evt du??

Stian :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha,,takk takk..

Men da kjøper jeg filterholder og noe filtere til 24-70 i førsteomgang...

Så kan jeg se litt hvordan systemet funker,så evt fikse et feste så jeg kan bruke på vidvinklen senere..Har dere da noen anbefalinger?

og hvilken density kan være grei og starte med?

Noen som selger lee eller singh ray filtere i norge??

Lenke til kommentar

Jeg har et Cokin P system. Du kan ikke bruke max vidvinkel på den, da må du ha Z systemet, men du har mye større utvalg.

Jeg syns du skal kjøpe et Singh-Ray filter. Den ekstra kvaliteten er verdt det, bare du velger en type som du vet du kommer til å bruke ofte. Jeg kjøpte et Singh-Ray Reverse Grad 3-Stop filter forrige dagen. Det er perfekt til solnedganger. Det er ikke alltid vanlige grads er praktisk, spesielt ikke når du tar bilder mot sola. Derfor er det lurt å ha et slikt filter.

Ellers syns jeg du kan kjøpe et Hitech GND 8 (soft). Angående lengre lukkertider på vann kan du begynne med et Hitech 1.2 (ND16). Dette har jeg, funker fint. Men hvis du har tenkt på lange lukkertider selv på dagtid, kan du trenge noe sterkere. Men det er dårlig utvalg av dette til filtersystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...