Gjest member-63169 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Når jeg parkerer, bruker altid å sette den i 1. hvis håndbrekken skal ryke. Men merker at den ikke stopper helt. den "siger" sakte over kompresjonsfasene til sylindrene. Vil det si at det er dårlig kopresjon? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hva er det som ikke stopper helt? Motoren? Hva har 1. gir og håndbrekket med saken å gjøre da? Hvordan stopper du den? Du kan måle kompresjonen med et instrument du skrur nedi plugghølet. Da kutter du bare bensintilførselen og kjører starteren noen runder med gassen i bånn. Så kan du lese av kompresjonen. Du burde merke om det er dårlig kompresjon ved at motoren trekker dårlig og, spesielt på lave turtall. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hva er det som ikke stopper helt? Motoren? Hva har 1. gir og håndbrekket med saken å gjøre da? Hvordan stopper du den? Han parkerer bilen i gir, i tillegg til at han bruker håndbrekket... Vanligvis skal jo bilen stå i ro bare på giret, uten bruk av håndbrekk, med mindre det er en veldig bratt bakke, automat (er derfor automatkasser har en P-posisjon på spaken..) eller DSG/halvautomatisk girkasse som "glipper" når motoren ikke går. At den siger fremover og ikke står i ro på 1.giret i en slakk helling med manuell kasse kan nok tyde på dårlig kompresjon, ja, og hvordan det måles har du jo allerede forklart. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ah, skjønnte det nå. Var nok litt trøtt. Den skal kunne stå i gir og ikke rulle fremover om bakken ikke er altfor bratt. Når den begynner å bli passe bratt, så er det normalt at den "jokker" nedover sakte, med et stopp eller nesten stopp for hver kompresjon. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Vanligvis skal jo bilen stå i ro bare på giret, uten bruk av håndbrekk Dette er direkte feil. Man bør ALLTID bruke parkbremsen, også på flatmark. Dette av flere grunner, f.eks: Parkbremsen står ofte for selvjusteringa av bremsene bak. Bruker man parkbremsen skjeldent vil selvjusteringa ikke jobbe, slik at klaringene på bremsene blir større. Da må pedalen trykkes lengre inn før bremsene tar, noe som igjen øker bremsenes reaksjonstid. Over tid vil også selvjusteringa kunne sette seg permanent fast. Om parkbremsen ikke brukes ofte, har wire og andre bevegelige deler lett for å sette seg fast. På biler med skivebremser bak og parkbrems integrert i calipperne vil flittig bruk av parkbrems være med på å forhindre at klossene ruster fast. (svært vanlig problem) Dette fordi parkbremsvirkningen som regel er mye større enn den bremsekraften man vanligvis bruker bak. Dette gir større bevegelse av klossene. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) På biler som Volvo 940 hvertfall, så går ikke håndbrekket på bremseklossene i heletatt, men en seperat bremsesko som blir dratt av håndbrekkwiren. Derfor har ikke håndbrekket noen innvirkning på klossene/skivene som brukes ved normal bremsing i heletatt. Men er enig i at den bør brukes når man parkerer, men en bør heller parkere ganske flatt og la være å bruke den om det er kaldt. Enkelte biler har et ganske dårlig opplegg og da har håndbrekket lett for å fryse seg fast. Dette blir et større problem på fremhjulstrekkere, da du ikke har driften på bakhjulene til å rive den løs. Om selve wiren fryser kan også skoen bli liggende inntil og bremse hele tiden og blir da svidd ganske fort. Endret 30. november 2008 av chrml Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Dette er direkte feil. Man bør ALLTID bruke parkbremsen, også på flatmark. Dette av flere grunner, f.eks:Ok, hva var det jeg skrev her som var "direkte feil"? Jeg skrev nemlig bare at en bil i normalt god stand skal kunne stå i ro bare på førstegiret i en ikke alt for bratt bakke, ikke at jeg anbefalte noen å la være å bruke håndbrekket. Begge deler bør selvsagt bestandig brukes, og leser du i instruksjonsboka til en lastebil/traktor/anleggsmaskin er det gjerne også påkrevd i tillegg til de to tingene at en eller flere klosser ("wheel chocks" på engelsk..) skal brukes ved parkering i helling. Og alt det du skrev om hvordan parkbremsen virker, det visste jeg forøvrig fra før. Om parkbremsen ikke brukes ofte, har wire og andre bevegelige deler lett for å sette seg fast.Om parkbremsen brukes om vinteren i vekslende temperatur og fuktighet, har wire minst like lett for å sette seg fast (m.a.o. fryse)... Damned if you do, damned if you don't. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg har til dags dato ikke vært plaget med håndbrekk som fryser. Lar du være å bruke håndbrekken så kan det plutselig komme en dag du trenger den (i en nødsituasjon feks) og så smeller wiren rett av pga at det er rustet fast, bruker du håndbrekken så vet du at det funker og hindrer at det "står seg ihjel". Det er faktisk der for at du skal bruke det. Siden engelske utrrykk er så populært blandet enkelte brukere: Use it or loose it.... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ok, hva var det jeg skrev her som var "direkte feil"? Dette: Vanligvis skal jo bilen stå i ro bare på giret, uten bruk av håndbrekk Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Jeg har til dags dato ikke vært plaget med håndbrekk som fryser. Lar du være å bruke håndbrekken så kan det plutselig komme en dag du trenger den (i en nødsituasjon feks) og så smeller wiren rett av pga at det er rustet fast, bruker du håndbrekken så vet du at det funker og hindrer at det "står seg ihjel". Det er faktisk der for at du skal bruke det. Siden engelske utrrykk er så populært blandet enkelte brukere: Use it or loose it.... Håndbrekket har aldri fryst på 940-en eller. Kvalitetsbiler vettu. Blir hvertfall brukt ofte nok det håndbrekket . Hver gang jeg har en sladd med hjulspinn, og med litt feilberegning av vinkel begynner å gå litt for fort i forhold til svingen så det er fare for understyring, så drar jeg bare i brekket og holder samme vinkelen, og går over til å spinne igjen når farta er passe , eller når man har sladdet en sving og skal ta kontraen i en sving som er krappere som man må ha mindre fart gjennom. Endret 30. november 2008 av chrml Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Dette:Vanligvis skal jo bilen stå i ro bare på giret, uten bruk av håndbrekk Ja, jeg skjønner, om du går inn for det, så kan vel det utsagnet tolkes i retning av "vanligvis bør du sette fra deg bilen bare på giret uten bruk av håndbrekk", men det var altså ikke slik jeg mente det.. Det var kun en ren teknisk forklaring om at hvis du setter fra deg bilen i 1.gir, uten håndbrekk, så skal den likevel stå i ro, og det var jo det trådstarter lurte på.. Edit: Problemet med at det fryser fast kan forøvrig ofte løses med å dra det enda litt hardere på, da får du mer makt på vaieren for å "rive den løs" enn bare det returfjærene på bremseskoene har.. Endret 30. november 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Da er vi enige Over til saken litt. I en bakke, bratt nok til å få bilen til å trille i gir, med en motor helt uten kompresjon, vil en motor med god kompresjon også gi etter, det er bare snakk om tid. Du kan gjerne få målt kompresjonstrykket oeg ev. få tatt en sylinderlekkasjetest, men jeg tviler på at du får et unormalt resultat. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Never mind. Endret 6. desember 2008 av Henrikenn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå