Casiraghi Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kanskje litt rar topic. Men jeg har kjøpt meg nytt skjermkort idag. Gikk fra 6800LE til 7950GT. Jeg satte i skjermkortet,pcen startet helt fint og jeg fikk installert drivere osv. Men så skjer det, etter en liten stund så skrur bare pcen seg av(?). Jeg leser på esken til kortet at dette er system req: - Pentium 4/Celeron, AMD Athlon.- AGP 8X/4X Slot. - 256 MB of system memory at least. - A minimum recommended 400W system power supply. - An AGP 8x compliant motherboard Nå er pcen min 4-5 år gammel. Mine specs: AMD Athlon XP 1900+ 1,6GHz, 1GB ram.Usikker på PSU,men tviler på at den er 400w. Kan det være at kortet blir for varmt eller er det rett og slett PSU'en? Eller er pcen min out of date? Lenke til kommentar
Entim Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Tror nok det er PSU som er for liten så når diverse vifter, HDD, CD-rom, etc.. starter opp blir en eller flere spenninger for lave og PSU slår seg av. Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Tror nok det er PSU som er for liten så når diverse vifter, HDD, CD-rom, etc.. starter opp blir en eller flere spenninger for lave og PSU slår seg av. Takk for svar Entim! Jeg hadde en mistanke om at det kunne være PSU'en ja. Så gikk på Clas Ohlsson og kjøpte denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=27183253 Den passet jo selvfølgelig ikke på det gamle hovedkortet mitt (A7N8X) Er egentlig ganske så lei av å ha en utdatert pc, så har vurdert å bare kjøpe et helt nytt hovedkort,ram og CPU. Men så fikk jeg beskjed om at da må jeg også ha nytt skjermkort? Siden 7950GT er AGP. Er det ingen nyere hovedkort som funker til dette skjermkortet? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Vel, det er nok ingen nyere hovedkort som støtter AGP. PCI-e ble standard for en stund siden og AGP ble faset ut. Det er bare 4 kort i prisguiden, som jeg ikke finner å være særlig aktuelle for framtiden. Det er helt sikkert veldig surt å finne ut dette, men du må nok gå over på PCI-e om du ønsker deg en fornuftig oppgradering. Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 psu skal fungere utmerket den da den støtter både 20 og 24 pins. sjekk en gang til du... eventuelt fortell hva som ikke stemmer. har flere altlon xp baserte systemer å ingen av di har en like gammel psu som hovedkortet. Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 psu skal fungere utmerket den da den støtter både 20 og 24 pins. sjekk en gang til du... eventuelt fortell hva som ikke stemmer. har flere altlon xp baserte systemer å ingen av di har en like gammel psu som hovedkortet. Dette stemmte, jeg kunne jo bare "klipse" av 4 av de sånn at det ble 20 pins. Etter at jeg fikk satt på den nye PSU'en så har pc'en vært stabil. Men uansett så hadde det vært kjekt å oppgradert ting litt. Selv om det blir en midlertidig løsning, og på sikt ikke så veldig økonomisk. Hvis jeg velger dette HK: https://prisguiden.no/product.php?productId=77360 Hvilken CPU vil dere anbefale meg? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Med det hovedkortet er du noe begrenset mtp CPU-valg, siden det ikke støtter mer enn 1066 MHz FSB. Ville kanskje ha valgt en C2D E7200 eller E7300, evt en E5200 som er et godt kjøp. Endret 1. desember 2008 av Smirnoff Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Med det hovedkortet er du noe begrenset mtp CPU-valg, siden det ikke støtter mer enn 1066 MHz FSB. Ville kanskje ha valgt en C2D E7200 eller E7300, evt en E5200 som er et godt kjøp. Takk,Smirnoff:) Så da er det denne som gjelder? https://prisguiden.no/product.php?productId=97915 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jepp. Du vil nok merke en del forskjell Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 hvis pc'n er 4-5 år må du nok kjøpe ny ram når du kjøper HK også, men det er uansett ganske billig for tiden. Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 hvis pc'n er 4-5 år må du nok kjøpe ny ram når du kjøper HK også, men det er uansett ganske billig for tiden. Ram er forsåvidt kjøpt i etterkant, så mulig det passer. Men som du sier, så får du jo det nærmest kastet etter deg i disse tider Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 AsRock-kortet tar både DDR og DDR2-minne, så det skal vel gå greit. Forøvrig ville jeg ha hatt 2GB minimum i dag, om du kun har 1GB blir det litt lite. (Hovedkortet har kun 2 slotter til hver type RAM). Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 AsRock-kortet tar både DDR og DDR2-minne, så det skal vel gå greit. Forøvrig ville jeg ha hatt 2GB minimum i dag, om du kun har 1GB blir det litt lite. (Hovedkortet har kun 2 slotter til hver type RAM). Thank you! Men nå finner jeg selvfølgelig ingen butikker som har det HK på lager... typisk. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hm, prisguiden sier Pixmania ikke har det på lager, men på selve sidene deres står det "På lager". Link Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvis du klarer deg med den pc'en du har nå, så ville jeg nesten foreslå å spare opp ca 5-6 tusen og kjøpe en medium/highrange pc senere. Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Hm, prisguiden sier Pixmania ikke har det på lager, men på selve sidene deres står det "På lager". Link Da får vi satse på at det stemmer Men Pixmania,har ikke de et småstygt rykte på seg? At de har lager i Frankrike med lang leveringstid osv...? @-Zeitgeist-: Ja jeg gjør forsåvidt det egentlig. Nå har jeg hatt den pc'en i ca 4-5 år som sagt. Den gang betalte jeg ca 5k for den (bygget). Så har klart meg fint i alle de årene ved å oppgradere med litt ram og skjermkortet. Er kanskje en litt tungvindt og lite økonomisk løsning jeg velger om jeg nå bare kjøper meg et nytt hovedkort og CPU. Men jeg har også tenkt på nytteverdien i en pc til 6-7k. Om jeg bruker pc'en såpass mye til ting som krever en bra maskin. Foreløpig så er svaret nei egentlig Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 IKKE kjøp noe hos pixmania! Fins enormt mange misfornøyde kunder, bare ta et søk på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå