Gå til innhold

BK: Barn og mor, et nærportrett

Bellanca

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen kommentarer på dette?

Har forsøkt å gjøre et tett portrett, og tanken var i utgangspunktet sort/hvitt.

Nikon D300 med Nikon 50mm 1.2 AIS.

Manuell fokus, håndholdt.

Lettere behandlet og cropet i Lightroom.

post-151178-1227991444_thumb.jpg

Min mening er at du nok har bommet litt på fokuspunktet. Velger man så smalt fokusfelt så bør man være nøye med hvor man velger fokusen. Jeg hadde nok heller vurdert å fokusere på øyet til barnet enn kinnet/nesen. Det hadde vært ekstra spennende om du hadde fått noe refleksjoner i øyet enn det mørket som er nå.

Lenke til kommentar

Delvis enig med deg i det du sier ang fokus. Fokuspunktet var ment, og burde også, ligge på øynene.

Men om du ser litt nærmere etter, så ligger fokusplanet sånn ca fra nese og til underkant av øyet. Traff ikke helt hundre på vippene, men bildet er litt rotert, samtidig som kamera var vinklet under opptak.

Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Delvis enig med deg i det du sier ang fokus. Fokuspunktet var ment, og burde også, ligge på øynene.

Men om du ser litt nærmere etter, så ligger fokusplanet sånn ca fra nese og til underkant av øyet. Traff ikke helt hundre på vippene, men bildet er litt rotert, samtidig som kamera var vinklet under opptak.

Takk for svaret.

No problemo. Hva synes du selv om øyet da? Nå ser det nesten litt skummelt ut :) Er du flink med photoshop eller noe så kan du prøve å legge inn et glimt.

Ellers så liker jeg komposisjonen. Veldig enkel og fin.

Lenke til kommentar
No problemo. Hva synes du selv om øyet da? Nå ser det nesten litt skummelt ut :) Er du flink med photoshop eller noe så kan du prøve å legge inn et glimt.

Ellers så liker jeg komposisjonen. Veldig enkel og fin.

Takk for det. Jeg er enig med deg i at øyet blir veldig mørkt og tomt. Kanskje et lite glimt av noe, som du sier, hadde lettet det opp littegrann. Veldig vanskelig under opptak, for han har veldig store og mørke øyne, så når jeg ser etter er alle bildene i samme serien ganske like rundt øyet. Tror jeg måtte komme mer forfra for å få med noe annet, og de som jeg har tatt fra den vinkelen blir ikke like gode mener jeg selv.

Ettersom dere er i gang i å diskutere fokus, så vil jeg si at jeg kunne tenkt meg litt mer. Og da gjerne med fokus der det er.

Ellers så er bildet bra. Passe kontrastrikt, fint utsnitt og kornstrukturen var akkurat ikke nok til å irritere.

Tom

Det kan godt være at større fokusområde hadde vært løsningen. Neste gang skal jeg prøve å blende ned litt, og se om det blir bedre.

Bra du liker korningen. Selv er jeg veldig glad i korning i sort/hvitt bilder, men da den gode gammeldagse analoge sorten. Synes det gir liv til bildene.

Takk for kommentarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...