Gå til innhold

Treg fokusring på manuelle objektiver


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lagt min klamme hånd på en rekke eldre manuelle Nikkor primes. På to av disse, 85 f/1.4 AIS og i litt mindre grad 105 f/1.8 AIS, må man nesten bruke krefter for å vri på fokusringen.

 

Antakelig er det smurning som har tørket ut etter at de har ligget lenge ubrukt. Er det noe triks for å bedre på dette utover å sitte og vri frem og tilbake til svetten renner? Er det f.eks. strengt forbudt med en bitteliten oljedråpe, eller vil denne kunne havne et sted den ikke burde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp lagt min klamme hånd på en rekke eldre manuelle Nikkor primes. På to av disse, 85 f/1.4 AIS og i litt mindre grad 105 f/1.8 AIS, må man nesten bruke krefter for å vri på fokusringen.

 

Antakelig er det smurning som har tørket ut etter at de har ligget lenge ubrukt. Er det noe triks for å bedre på dette utover å sitte og vri frem og tilbake til svetten renner? Er det f.eks. strengt forbudt med en bitteliten oljedråpe, eller vil denne kunne havne et sted den ikke burde?

 

Helt klart gammelt fett som har størknet inn på grunn av årenes løp, i tillegg til støv og møkk som legger seg sammen med fettet på steder der det ikke burde være.

 

Bruk av olje er forbudt ja,- olje rinner, og rinner ofte inn dit den ikke skal være, blant annet på innsiden og mellom linseelementene. I tillegg inneholder olje løsemidler som neppe er bra for coatingen på glasset.

 

Hadde det samme på noen gamle helios'er og ett par gamle zeiss objektiver. Heliosene(som er utrolig skarpe objektiver, men koster lommerusk) demonterte jeg til atomer, tørket bort gammelt fett og møkk, og satte deretter inn med nytt, hvitt litiumfett der det trengtes. Utrolig nok virket de etterpå, og fokusen ble silkemyk.

 

Zeiss- objektivene har jeg ikke turt å lagre i samme rom som en skrutrekker enda......

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Takk for opplysningene Sille, da var det slik jeg trodde. Spørs om jeg tør å skru fra hverandre en 85 f/1.4 uten å ha prøvd meg på noen defekte saker først. Jeg får høre hvor mye en rens koster.

Du kan jo kjøpe en billig 50/1.8, 35/2.8 eller tre, og trene mekke-ferdighetene på dem? ;) 105/1.8 skal være helt glatt å fokusere, ja. Disse objektivene er jo ikke allverdens komplisert konstruert optisk, men mekanikken kan visst variere litt.

Lenke til kommentar
Du kan jo kjøpe en billig 50/1.8, 35/2.8 eller tre, og trene mekke-ferdighetene på dem? ;)
Et godt og velment råd. Nå fikk jeg med 35/1.4 AI og 35/2.0 AIS i samme parti, så jeg kan jo forsøke meg på disse siden du anbefaler 35mm som en spesielt egnet brennvidde for mekke-trening.

 

Disse objektivene er jo ikke allverdens komplisert konstruert optisk, men mekanikken kan visst variere litt.
Nå er jeg redd for at det ikke spiller noen særlig rolle hvor komplisert optikken er når linselementene begynner å trille bortover bordet. Jeg er redd jeg ikke er spesielt velutstyrt for å presisjonsjustere linsegruppene når det gjelder kollimering etc.
Lenke til kommentar
Du kan jo kjøpe en billig 50/1.8, 35/2.8 eller tre, og trene mekke-ferdighetene på dem? ;)
Et godt og velment råd. Nå fikk jeg med 35/1.4 AI og 35/2.0 AIS i samme parti, så jeg kan jo forsøke meg på disse siden du anbefaler 35mm som en spesielt egnet brennvidde for mekke-trening.

 

Disse objektivene er jo ikke allverdens komplisert konstruert optisk, men mekanikken kan visst variere litt.
Nå er jeg redd for at det ikke spiller noen særlig rolle hvor komplisert optikken er når linselementene begynner å trille bortover bordet. Jeg er redd jeg ikke er spesielt velutstyrt for å presisjonsjustere linsegruppene når det gjelder kollimering etc.

Egner seg, hehe - jeg tenkte bare på prisen, nevnte billige modeller. Og de enkleste har jo ikke innbyrdes bevegelse mellom linse-elementene, slik at sjansen for å slippe å demontere dem ned til enkeltgrupper burde være til stede?

 

Du har ikke en 35/1.4 el 35/2.0 til overs fra partikjøpet, forresten? ;)

Lenke til kommentar
Egner seg, hehe - jeg tenkte bare på prisen, nevnte billige modeller.
Jojo, forsøkte meg bare med en morsomhet.

 

Du har ikke en 35/1.4 el 35/2.0 til overs fra partikjøpet, forresten? ;)
Dessverre, var bare en av hver. Heldigvis var det UV-filter på alle, i og med at frontdeksel var mangelvare kan man si...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...