Gå til innhold

Er Nisser er djevelens verk?

Anbefalte innlegg

satan_claus.jpg

Det var en kar som lurte på om heavy metal var djevelens verk, så jeg tillater meg å stille et like dumt spørsmål:

Jon Knudsen, prest i Løkken frikirke, gjør sitt for å bli Danmarks egen Ebenezer Scrooge fra Dickens julefortellinger. Han mener julenisser er satans verk og nekter kirkens medlemmer å ha noe som helst med nisser å gjøre. Ingen barn får utsettes for den rødkledde og skjeggete mannen. Knudsen sammenligner nissepynt med djeveldyrkelse, skriver avisen Nordjyske Stiftstidende. Til Dagbladet.no sier Knudsen at det å dyrke julenissen kan få farlige konsekvenser. - Nissen er en avgud. Setter du en avgud opp så påkaller du demoner. Får du demonenes oppmerksomhet, kan det skape ulykker og splid i familien, sier Knudsen.

Gud eller Beelzebub

Presten vil ikke ha en eneste nisse i huset sitt.

- Vi har fortalt vår datter at nissen gjør barna syke. Julen hjemmer hos oss dreier seg kun om Jesus' fødselsdag, sier Knudsen. Han forstår at barn kan bli lei seg hvis nissen blir borte, men mener at foreldre som oppdrar barn i den rette tro, slipper nisse-problemet. Knudsen vil videre at Løkkens innbyggere skal ta stilling til om de vil bruke jula på å dyrke Gud eller Beelzebub.

- Det er en sammenblanding av kristen og hedensk jul. Jeg føler ikke at kirken har markert hva en kristen jul skal være, sier presten.

Eksorsisme

Knudsen er ikke ukjent med det okkulte:

- Jeg har stor erfaring med demoner, så for meg er det ikke bare en teologisk, intellektuell debatt. Det er mange som er plaget av demoner, sier Jon Knudsen til Nordjyske Stiftstidende. Djevelutdrivelse eller eksorsisme er også en del av Knudsens repertoar som prest i Løkken frikirke. Han vil ikke kommentere om det blir aktuelt å utøve slike ritualer i jula.

http://www.dagbladet.no/2008/11/29/kultur/...nisser/3872097/

http://www.nordjyske.dk/hjoerring/forside....3008259%2c5%2c3

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nissen som vi kjenner ham er Coca Colas verk.

Det brude gi deg et enkelt svar.

Dette er egentlig ikke sant :)

http://www.rockymountainnews.com/news/2007...familiar-santa/

His [Phil Mooney] response is that a red-clad Santa actually dates to the 1800s, when illustrator Thomas Nast depicted him that way in Harper's Weekly, and the first American Christmas cards showed him in crimson.
Lenke til kommentar

Dette er nok en tradisjon som er gitt kristen kontekst. Religiøse skikker temmelig latterlige, det ble for eksempel stemt om når påske skulle være for at det skulle passe med kristen tradisjon for helligdager, det er derfor det er så vanskelig å vite når påske er. Jul er egentlig en hedensk skikk som er gitt kirsten kontekst, 24. desember er ikke nevnt med et ord i bibelen, den er bare lagt der for å overskrive den hedenske skikken som var på den tiden. Den kristne konteksten dukket opp rundt 16-1700-tallet, og er derfor ikke egentlig så gammel.

Lenke til kommentar
Dette er nok en tradisjon som er gitt kristen kontekst. Religiøse skikker temmelig latterlige, det ble for eksempel stemt om når påske skulle være for at det skulle passe med kristen tradisjon for helligdager, det er derfor det er så vanskelig å vite når påske er. Jul er egentlig en hedensk skikk som er gitt kirsten kontekst, 24. desember er ikke nevnt med et ord i bibelen, den er bare lagt der for å overskrive den hedenske skikken som var på den tiden. Den kristne konteksten dukket opp rundt 16-1700-tallet, og er derfor ikke egentlig så gammel.

Jepp, det er nok derfor Jon Knudsen ved Løkken frikirke hyler og skriker over nissen :dribble:

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Når den samme voksne mannen tross alt tror på gud så hvorfor ikke!

Sant sant..

Jeg blir skremt av at folk fortsatt driver med eksorsisme og annet middelaldertull som det.

Det som er mer skremmende, er at de fleste faktisk tror på spøkelser, ufoer og at homøopatiske medisiner faktisk har noen reell medisinsk virkning.

Folk VIL bedras, men når det kommer til eksorsisme er dette å gå for langt, da har det helt tydelig gått over i galskap.

Julenissen er laget for barna, å tro dette har med ånder å gjøre, burde denne personen som tror dette legge inn.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Artikkelen tar kun sikte på hvorvidt det er et sammentreff at Coca Cola og julenissen begge benytter seg av samme farge for sitt image, eller om CC bevisst valgte julenissen kledd i rødt for sine reklamer.

Archivist Mooney is adamant: "The fact that red was our corporate color was just a happy coincidence."

Kanskje, bare kanskje, valgte de bevisst den røde julenissen fremfor f.eks. den grønne. Jeg hadde sikkert gjort det samme.

---

Selvfølgelig er nisser djevelens verk. Det er Coca Cola også. Og jordbær.

Devil.gif

Lenke til kommentar
Det var en kar som lurte på om heavy metal var djevelens verk, så jeg tillater meg å stille et like dumt spørsmål:

Kommer ikke julenisse-symbolet fra en eller annen katolsk helgen (St.Nicolas?) som delte ut pakker til fattige barn da? Det er jo et fint symbol isåfall, men dumt at det har blitt mer et symbol på materialisme og grådighet. Pakker er jo fint, i og med at folk viser omtanke for hverandre. Men tror nok at minst halvparten av alle pakkene er ting man egnetlig ikke trenger i det hele tatt, og som heller kunne vært brukt på bedre ting, sånn som f.eks. St.Nicolas gjorde.

Lenke til kommentar
Kommer ikke julenisse-symbolet fra en eller annen katolsk helgen (St.Nicolas?) som delte ut pakker til fattige barn da? Det er jo et fint symbol isåfall, men dumt at det har blitt mer et symbol på materialisme og grådighet. Pakker er jo fint, i og med at folk viser omtanke for hverandre. Men tror nok at minst halvparten av alle pakkene er ting man egnetlig ikke trenger i det hele tatt, og som heller kunne vært brukt på bedre ting, sånn som f.eks. St.Nicolas gjorde.

Det der var vel litt å ta i? Hva skjedde med gode, gamle "Santa Claus", som kommer fra en kristen helgen?
Saint Nicholas of Myra is the primary inspiration for the Christian figure of Santa Claus.

Som tidligere nevnt. ;)

Lenke til kommentar

Saint Nicholas er en teori, men hvis vi skal studere dette nærmere...

Ordet Nisse kan komme fra Nils som er en dansk forkortelse for Nikolas, men der er også sannsynlig at det kan komme fra det gammel norske ordet gno-niðsi som betyr gnomnisse, som igjen kan referere til dagens fjøsnisse. Men vi vet at Odin, som Jólnir, Julens Herre pleide å dele ut frukt og nøtter til krigerene sine ved vintersolhverv. Og dette har gitt ham troverdighet som en av de første typiske julenisser.

Kristendommen har vært utrolig dyktige til å stjele ideer fra andre religioner og tradisjoner så det er ikke rart at dem klarte å kristne julenissen også.

Lenke til kommentar

Når jeg var ung så ble jeg fortalt at nissen bodde i fjøset eller dypt inne i granskauen.

Om jeg ble fortalt at det kun var en eller flere husker jeg ikke.

Problemene oppstod vel når jeg begynte å skjønne amerikanske serier og filmer.

Plutselig bodde nissen på nordpolen, snakk om kulturrevolusjon.

Fra å være en gnom ble han en industriherre med egen fabrikk og monopol på nordishavet.

For meg som ateist og ung voksen så er både djevelen og nisser eventyrfigurer så jeg gir blanke faen.

Men å ta vekk julenissen fra barna våre liker jeg ikke.

Her har vi et stygt eksempel på noen som tvinger enda mer religion på barn.

Lenke til kommentar
Når jeg var ung så ble jeg fortalt at nissen bodde i fjøset eller dypt inne i granskauen.

Om jeg ble fortalt at det kun var en eller flere husker jeg ikke.

Problemene oppstod vel når jeg begynte å skjønne amerikanske serier og filmer.

Plutselig bodde nissen på nordpolen, snakk om kulturrevolusjon.

Fra å være en gnom ble han en industriherre med egen fabrikk og monopol på nordishavet.

For meg som ateist og ung voksen så er både djevelen og nisser eventyrfigurer så jeg gir blanke faen.

Men å ta vekk julenissen fra barna våre liker jeg ikke.

Her har vi et stygt eksempel på noen som tvinger enda mer religion på barn.

Dette er vell mer eller mindre et forsøk på å opprette monopol på julefeiring, av den enkle grunn at barn er mere opptatt av nissen enn jesus. Dette kan likestilles med at kvinner ikke har adgang i moskeer mens mennene er der fordi mennene skal ha full fokus på gud, og ikke sikle etter lakendamer.

Foreslår at denne dansken konverterer til islam og flytter til en liten landsbygt i Pakistan der slike trusler og skremselspropaganda fremdeles er akseptert.

Lenke til kommentar
...av den enkle grunn at barn er mere opptatt av nissen enn jesus.

Haha, lykke til med å snu den trenden.

Det ville ikke overrasket meg om aggressive kristne fjerner nissen fra sin julefeiring og får noen til å kle seg ut som Jesus istedet for å dele ut julegavene til barna.

Lenke til kommentar

Kristendommen eksisterer idag i Europa som et kompromiss. Helst ville de kristne erstatte hele den Europeiske folketroa, men de hedenske skikker står så sterkt, selv idag. Det var et sterkt press fra kirken om å demonisere alt som ikke var beskrevet i bibelen. Da forsøket var mislykket, måtte de heller velge å "overta" noen av de mest inngrodde forestillingene, som troll og nisser. Disse har levd videre her i Norge, og bunner selvsagt i det kirken vil beskrive som djevelens verk. Alt som ikke er kristent er igrunn djevelens verk, det er sånn man sprer den religionen. Ved å gjøre alt annet ondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...