Gå til innhold

Partisjonering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan dele opp disken selv om du har innstallert Windows på den, men hvordan avhenger av flere ting:

* Er det din eksisterende C: du skal partisjonere eller er det en annen partisjon?

* Filsystem.

* OS.

Kanskje greit om du forteller oss hvilken versjon av Windows du bruker: 95, 98, ME, NT, 2000 eller XP. Samt om du bruker FAT, FAT32 eller NTFS filsystem.

Lenke til kommentar
Vel og bra, men ettersom Diskpart ikke kan minske størrelsen på en partisjon så er det ikke relevant for denne tråden.

Helt korrekt, ettersom han bruker NTFS filsystem finnes det ikke gratisprogrammer som gjør jobben. :cry:

Gå for Partition Magic, det har aldri sviktet meg i allefall!

Lenke til kommentar
Vel og bra, men ettersom Diskpart ikke kan minske størrelsen på en partisjon så er det ikke relevant for denne tråden.

Jeg har ikke prøvd DiskPart selv, og med litt nærmere ettersyn, så har du muligheten til å lage en extra partisjon med CREATE kommandoen.

Etterpå kan du utvide den nye partisjonen med EXTEND kommandoen. Og på denne måten kan du kanskje "stjele" plass fra systempartisjonen slik at den minker.

Er fornøyd med min oppdeling av disken, så jeg har ikke tenkt å prøve dette selv. Hårek; kan ikke du teste dette ut, og gi meg en tilbakemelding...?

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke om jeg gidder å prøve ut noe jeg ikke tror vil virke.

Diskpart kan det meste, bortsett fra det som er vesentlig her: å krympe en partisjon for å frigjøre plass til en ny. CREATE vil bare virke når det er ledig plass å ta av, og det samme gjelder for EXTEND.

Hvis jeg skal bruke tid på noe, så må det bli Ranish. Har brukt den noen ganger når fdisk ikke strekker til, men har tilgode å prøve resizing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...