Gå til innhold

Problemer med IR-leds

Anbefalte innlegg

Kjøpte noen leds fra eBay som liksom skulle ha høy effekt. Tanken var jo å lage et night vision-headset. Problemet er bare at de lyser helt utrolig dårlig. Har dog ikke gitt det opp riktig enda, for jeg har en mistanke om at det kanskje skal være noe elektronikk i kretsen. Til nå har jeg bare testa rett på batteriet.

Er denne led`en.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en del av de, så driter litt i om de ryker; testa først 1x1.5v D-LR20. De lyste lite, så satte på enda et batteri av samme type. Littegrann mere lyst, men ikke mye. Tenkte "skitt au", og hadde på et tredje batteri, selv om jeg visste at led-en kom til å ryke. Det gjorde den og, uten å lyse så veldig mye mer...

Her oppgir jeg jo spenninga, for strøm har jeg ikke midler for å måle.

Brukte et DVD-cam for å se lyset, kameraet har nattfunksjon.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

du må på ett eller annet vis få sendt sånn ca 140 mA gjennom diodene hvis du vil ha maksimal lysstyrke uten å brenne dem. Fokuset må være på strømmen, spenningen over diodene er det ikke noe du kan gjøre med så lenge strømmen er "riktig".

Om du ikke har lest sticky-tråden som omhandler beregning av formotstand, gjør det. For å få 140 mA gjennom diodene må følgende være på plass:

- en spenningskilde som leverer mer enn spenningsfallet over diodene (i dette tilfellet 1.5-1.6 Volt)

- en formotstand i serie med hver diode som begrenser strømmen.

les nevnte stickytråd for å regne ut hvilken verdi formotstanden må ha. Deretter er det bare å koble opp...

Setter du mer enn 1.5-1.6 Volt over diodene vil de før eller siden ryke uansett. Også med bare to batterier (3 Volt), men det vil lyse bra en liten stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...