Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Så nettopp en reportasje på Tv2 om 12-13 år gamle ungjenter som var med på et såkalt sminkekurs i kommunal regi. Er verden virkelig så gal idag, at små ungjenter som faen ikke har fådd hår på dåsa, skal få lov og være med på sminkekurs? Med og arrangere et sminkekurs for småjenter, risikerer man at jentene får i tankene at de skal bli glamourmodeller og det som verre er. Har en venninne i 16-årsalderen som fikk sminke av moren i bursdagsgave når hun var 11 år. Idag har hun droppet ut av skolen og er på photosession i lettkledde klær stadig vekk. Vil vi virkelig at ungene våre skal bli oppdratt til og se best ut og pryde speilet til en hver tid, ha best mulig former og ha pupper som selveste Lene Alexandra? Men hey, jeg er kanskje bare en 15 år gammel gutt som kanskje ikke forstår hvordan verden virkelig har blitt.. Hva mener du om denne saken? Er det rett, er det galt?.. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Det er for lett å skylde på at din venninne fikk sminke i tidlig alder når det kommer til hennes "problemer".... Ting er mer kompliserte enn som så... Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Vakkert. En 15 år gammel gut i vill harnisk fordi jenter som er 2-3 år yngre enn ham bruker sminke. Vakker formulering du startet med forresten: "hår på dåsa". Jeg innså nå nettop at jeg faktisk bryr meg pent lite om og når jenter sminker seg oO Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 J@cob: Har det virkelig mye og si om jeg er 15 eller 40? Jeg kan ha samme mening om 25 år vettu. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 At små ungjenter som faen ikke har fådd hår på dåsa, skal få lov og være med på sminkekurs. Hehe... uff da Men ja, slik at det blitt (dessverre). Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) At små ungjenter som faen ikke har fådd hår på dåsa, skal få lov og være med på sminkekurs. Hehe... uff da Men ja, slik at det blitt (dessverre). Hmmm...vil det si at usminkede damer er glattbarbert hehe, denne gikk meg hus forbi roberth: "Signer oppropet mot pelsdyroppdrett!" Men hva har egentlig sminke med kjønnshår å gjøre? Endret 29. november 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Hmmm...vil det si at usminkede damer er glattbarbert Vet ikke helt hva du mente med det? Jenter under 13 år? Endret 29. november 2008 av Olgadolga Lenke til kommentar
reverto Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 J@cob: Har det virkelig mye og si om jeg er 15 eller 40? Naaaj, kanskje ikke. Men du må jo innrømme at humoren er påfallende, når du så vidt har fått gress på plena selv da. Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 J@cob: Har det virkelig mye og si om jeg er 15 eller 40? Naaaj, kanskje ikke. Men du må jo innrømme at humoren er påfallende, når du så vidt har fått gress på plena selv da. Hehe, har nok av hår på mine edlere deler. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Nok prat om hår på edlere deler. Forøvrig, om disse jentene føler seg komfortable med det, så er det vel igrunn greit. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Hmmm...vil det si at usminkede damer er glattbarbert Vet ikke helt hva du mente med det? Jenter under 13 år? nei, jeg bare lurer på hva kjønnshår har med sminke å gjøre. man bruker da ikke sminke der Du mener det burde være aldersgrense for å male seg i ansiktet? Endret 29. november 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Nok prat om hår på edlere deler. Forøvrig, om disse jentene føler seg komfortable med det, så er det vel igrunn greit. Selv mener jeg at om jentene selv får i huet at de skal begynne og sminke seg, så er det nogen lunde greit. Men når de voksne faktisk lager ett kurs om hvordan man skal se ut som en modell. Da mener jeg det blir for galt. Da tvinges de nærmest inn. Når den ene venninna er med på kurset, da vil liksom de andre også være med på det. Og det blir et slags gruppepress. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg tror du overvurderer effekten av dette kurset. Jentene begynte å sminke seg når vi gikk på slutten av barneskolen, noe som er enda tidligere enn det du her påpeker. Jeg ser heller ikke hvorfor dette har samfunnsmessige negative konsekvenser, selv om man sikkert kan stille spørsmål rundt skjønnhetsidealet som blir presentert for jenter i tenårene. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 ...selv om man sikkert kan stille spørsmål rundt skjønnhetsidealet som blir presentert for jenter i tenårene. Riktig. det er forskjell på uskyldig ansiktsmaling og slankepress blandt unge jenter. De fleste jenter og ungjenter liker å pynte seg og det må de få lov til. Kan jo liksom ikke nekte et barn å kle seg ut som prinsesser. Vi lever jo tross alt ikke i en ltungt belastet religiøs landsbygd i Pakistan Forstår egentlig ikke problemstillingen Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Det er bare greit at de får et sminkekurs, for mange av dem ser ut som om de har ramlet med hodet først oppi en sminkepøl. Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Riktig. det er forskjell på uskyldig ansiktsmaling og slankepress blandt unge jenter.De fleste jenter og ungjenter liker å pynte seg og det må de få lov til. Kan jo liksom ikke nekte et barn å kle seg ut som prinsesser. Vi lever jo tross alt ikke i en ltungt belastet religiøs landsbygd i Pakistan Forstår egentlig ikke problemstillingen Det er greit, men tror ikke du forstår hvilke fremtidige følger som kan komme, om man skal fylle hodet om at de er nødt og se vakker og pen ut hele tiden. De KAN blant annet utvikle bulimi eller anorexi.. Med dette sminkekurset så tror jeg det følger med at de etterhvert vil være slankere og slankere. Jeg kan se ALL negativitet i det.. Mener at de kan tvinges inn i slikt når de er eldre og kan forstå konsekvensene. Skal de løpe etter gutter og få seg knull i 13-årsalderen eller? Er det det vi vil? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Unnskyld meg, men nå spissformulerer du enormt. 1. Tvinges inn i dette? 2. Det finnes ingen korrelasjon mellom anoreksia/bulimi og sminke 3. Det ER ingen korrelasjon mellom sminke og ung debutalder. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Riktig. det er forskjell på uskyldig ansiktsmaling og slankepress blandt unge jenter.De fleste jenter og ungjenter liker å pynte seg og det må de få lov til. Kan jo liksom ikke nekte et barn å kle seg ut som prinsesser. Vi lever jo tross alt ikke i en ltungt belastet religiøs landsbygd i Pakistan Forstår egentlig ikke problemstillingen Det er greit, men tror ikke du forstår hvilke fremtidige følger som kan komme, om man skal fylle hodet om at de er nødt og se vakker og pen ut hele tiden. De KAN blant annet utvikle bulimi eller anorexi.. Med dette sminkekurset så tror jeg det følger med at de etterhvert vil være slankere og slankere. Jeg kan se ALL negativitet i det.. Mener at de kan tvinges inn i slikt når de er eldre og kan forstå konsekvensene. Skal de løpe etter gutter og få seg knull i 13-årsalderen eller? Er det det vi vil? Prøv å se forskjellen på å male seg i ansiktet og slankehysteri Mange jenter nå som før velger å ha sexuel deby før de er fylt 13 år og slik har det vært i flere 1000 år. -men det blir en annen diskusjon. Man får ikke mere skruv selv om de har noen malingsklatter i ansiktet. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hold diskusjonen saklig. Usaklige og unødvendige innlegg bidrar ikke til diskusjonen. Ett innlegg er slettet. Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Unnskyld meg, men nå spissformulerer du enormt. 1. Tvinges inn i dette? 2. Det finnes ingen korrelasjon mellom anoreksia/bulimi og sminke 3. Det ER ingen korrelasjon mellom sminke og ung debutalder. 1. Ja jeg vil si at de tvinges inn i det. Når den ene veninnen er med på kurset, blir de andre også på en måte tvunget inn i det. 2. Sammenhengen mellom anorexia/bulimi og sminke, er at det er det som KAN skje om de tror at skjønnhet, og det å se bra ut for guttene er alt som gjelder. 3. Nei, MEN. Vi diskuterer konsekvenser og da blir slike ting også innvolvert. (Og det var ikke jeg som begynte og prate om debutalderen på jenter.) Det forbauser meg virkelig at folk her mener at det er en helt grei ting og kjøre kurs på hvordan 12-13 åringer skal sminke seg. Prøv å se forskjellen på å male seg i ansiktet og slankehysteri Mange jenter nå som før velger å ha sexuel deby før de er fylt 13 år og slik har det vært i flere 1000 år. -men det blir en annen diskusjon. Man får ikke mere skruv selv om de har noen malingsklatter i ansiktet. Om du mener at det er greit at jenter på 13 år skal få ha sex, tar jeg meg friheten til og kalle deg.. SYK. Og ja, det er en forskjell på malingsklatter i ansiktet og slanking. Men til syvende og sist så ender det med at de to temaene "sammenfoldes". Da kan man mene at sminkingen i ung alder hadde all skyld i at barnet fikk anorexia. P.g.a. at de vil se best og penest ut. Endret 29. november 2008 av Olgadolga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå