Gå til innhold

Politianmeldelse av et spill !!

SintBrus

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit !

Voksne mennesker klarer og difrensiere/skille

mellom spill og virkelighet.

Voksne mennesker vet hva friheten er og budre forsvare den i dette tilfellet, husk det er jo kun en spill difrensiert fra virkeligheten.

Friheten er og kjempe for og gjøre som man vil, vis det ikke er fysisk tilskade for andre mennesker.

men der skille mellom virkelighet og fantasien kan bli uklar burde selfølgelig ett spill alla GTA3 forbys da det kan skape forstyrelser og få uheldige virkninger,

Og som alle "normale" mennesker skjønner med sitt interlekt gjelder dette barn som ikke har ferdigutviklet virkelighetsoppfattelsen.

Men og forby dette spillet for voksne er en hån mot den voksnes interlekt og "sunne fornuft" og en berøvelse av prinsippet om frihet til og definere seg selv og sitt subjekt.

Så i prinsippet er dette en frihetsberøvelse og ett overformynderi som ikke ligner grisen, men men så er jo KRF pr definsisjon kjent for og tro att de er de sanne formyndere/fedre med sin "vranglære"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen spill selgere som f.eks. Spaceworld overholder noen av de alders anbefallingene som står på spill jeg husker når en kamerat av meg skulle kjøpe spillet "Lola" for en del år siden så nektet selgeren og selge det til han uten tillatelse fra moren eller faren hans. :grin: har ertet han for det ett par ganger :grin:

Lenke til kommentar

De burde ikke trukket tilbake et spill. De burde sette en aldersgrense på spillene, på lik linje med filmer. Det som de gjør nå er å si at voksne mennesker kommer til å skyte ned masse folk på gatene hvis dette spillet forblir på markedet.

Lenke til kommentar

Hmm...Folkens, Folkens....

Tror dere ærlig talt at ett spil som dette vil føre til mer, og mer brutal vold i gatene. Vel, det gjør ikke jeg. Den volden som finnes i dag, er ikke bi-produkter av spill som lanseres. Det finnes en verden av "voksen-filmer" der ute, som spiller mye mer på brutal og hennsynsløs vold en det dette "uskyldige" spillet gjør.

Jeg synes også at det er galt av Staten Norge å bestemme hva folk skal tenke. Det lingner svært på Kommunismens Sovjet, der skulle du si og tenke det staten sa. Alle som hadde andre meninger ble stemplet som forbrytere og forfulgt. Nå har vi ikke kommet så langt her til lands, men mye av denne enorme styringen av folks adferd og være-måte gjør med litt irritert. Selvfølgelig finnes det mennesker i dette landet som ikke burde eksponeres for denne typen spill, men det betyr ikke at vi skal forby det, bare for å ta hensyn til mindretallet. Stortsett alle er vel enig i at over-styre er en dårlig ting, og det har vi svært mye av i dette landet.

Jeg syns videre at disse folka som vi har stemt inn, burde bruke tida på viktigere ting enn å forby spill. Det er for teit. Oversensur kalles slikt. På grunn av slike meningsløse saker som dette, sitter antakelig svenskene og dansken og morer seg på vår bekostning, på grunn av de mange rare innsigelsene regjering og storting kommer med. Som ett resulat av oversensur på dette området, vil norge, som noen nevnte lengre opp i stringen, at vi vil få en flom av pirat-kopier, mye mer enn det som finnes i dag.

Jeg mener det er fullstendig latterlig at Ministre går ut og liksom skal oppdra folk til å si "Det der er voldelig, forby det". Overstyre og Oversensur fører til en ting: Du får ett land fult av folk som ikke kan tenke på egen hånd. Alt styres, alle skal ha det likt, alle skal ha like mye osv. Det går ikke ann å oppnå sånt.

For å ta ett eksempel: Hvis jeg hadde bodd på en liten øy, sammen med, la oss si, ni andre mennesker. De lever på sin måte, jeg lever på min. Så blir jeg så heldig at jeg vinner en større pengepremie, Er det da riktig at jeg skal dele det likt med alle andre å øya. Selvfølgelig er det ikke det, det er jo tross alt mine penger, Litt skatt skader ikke, men innenfor visse grenser, Jeg synes ikke vi skal ta mer fra de som har mye, fordi de har mer enn andre. Jeg synes det er greit at folk har mye, klart man drømmer om at det var meg, men det betyr ikke at han som har mye, skal dele det med meg. Det er sånn staten tenker, Han eller hun har mye, la oss flå han eller henne med skatter og avgifter. De pengene kan vi bruke til å gjøre ting bedre for de som har lite. Slik at de som har lite, kan betale mindre.

Jeg er for en flat lik skatte-sats på rundt 30-35 prosent skatt på inntekt, ca. 15-20 på formue, dermed blir skatten lik for alle, ingen forskjellsbehandlig, og de som har mye, bidrar like mye som de som har lite. Ok, spora litt av her....Men pytt.

Tilbake til saken:

Jeg synes at ministre bør bruke tida si på helt andre ting enn å forby voldelige spill. Innføring av aldersgrenser kommer aldri til å fungere. De som er under aldergrensa får altids tak i det uansett. Hvis da foreldrene tar sin 10-12 åriing i å spille dette og/eller andre voldelige spill, bør de bruke litt tid på å forklare at dette faktisk er ett spill, og ikke på ordentlig. Der er mulig å få folk til å forstå meningen av rett og galt. Selv unger forstår forskjellen på rett og galt. Selvfølgelig finnes det folk som ikke fatter dette, dem kan de rette folkene ta seg av, og la oss andre få gjøre som vi vil, uten forbud og stengsler mot alt mulig. Jeg synes faktisk at Norge burde bli litt mer liberal, og åpne for ny-tekning. La folket bestemme litt, ikke overlat alt til enkelt-mennesker, som "tror" de handler i folkest interesse. Hvis vi i norge skal forby alt mulig, av en eller annen grunn, er vi i ferd med å miste det som sammfunnet vårt er bygd opp rundt, nemlig Demokratiet. Jeg stopper her, dette tok litt av, er jeg redd :sad:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hehe. jeg ser det forsatt er LITT krutt i noen nordmenn her jah. Altså, det skulle ABSOLUTT vært 18 års aldersgrense på slike spill som GTA3. Men det hjelper ikke mye når våre kjære mødre og fedre går ut å kjøper slike spill til oss. fordi de enten ikke bryr seg så veldig mye om hva deres tennårings sønner (og døttre) spiller på deres lille datamaskin, eller fordi de ikke ser den bitte lille rundingen bakpå hvor det står 15+ eller 18+!

Selvfølgelig kan det virke teit med en grense på 18 når dette "bare er et spill", men jeg vet, både av erfaring og inni mitt lille hode at folk BLIR oppfordret til vold etc av slike spill, det vet nok dere også.

Jeg for min del, liker spill hvor du KAN slå ned folk, hvis du absolutt vil det, men det er vel ikke helt det som er poenget med GTA3?

GTA3 er vel egentlig ikke det spillet som disse anmelderne burde slå ned på, hva med "Hitman, Codename 47", der er det jo MENINGA at man skal drepe folk, selv om det ikke er SÅ mye gørr og blod i det spillet, går jo det ut på å ta livet av folk..

anyway, jeg er for at folk skal kunne spille de spilla man vil, men jeg synes at da burde det være en aldersgrense på dette. (men da kommer jo temaet "downloading and pirat copying" opp, eller hva??)

Chieftec Dragon Big Tower

Abit KG7-LITE Motherboard

AMD Athlon XP1600+ 1.4 GHz

DDR-DIMM PC2100 512MB

Asus AGP V7700 GeForce2 Ti 64MB DDR

Creative Soundblaster Live!

Windows 98se

[ Denne Melding var redigert av: Devilizer på 2002-01-30 21:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Selvsagt kan vi ikke ha et spill hvor man er en nordisk viking som kan voldta og drepe unge jenter på en øy litt uti havet. Og ja, jeg tror det vil finnes interesser som vil utvikle sånne "spill", bare gi dem litt tid.

Da jeg leste dette, flashet følgende inni hodet:

Lost Vikings (noen som husker det?) med "gore" valg på options screen...

Hadde det blitt forbudt tro? :smile:

Tror ikke dette er så "selvsagt", jeg.

Litt mer seriøst:

Tror ikke GTA er det riktige spillet til å "sette et eksempel med."

Det finnes nok andre som er mye verre.

Faktisk tror jeg f.eks. Max Payne (et tilfeldig valgt eksempel, jeg har ikke noe imot det) er adskillig verre for barn enn GTA. Men storyen i Payne har vi jo sett så ofte på film. Er skillet kanskje at "når det har en story, så er det greit?"

Skal noe gjøres, så er det vel mest naturlig å innføre aldersgrense(ikke bare anbefalt) på spillene som første tiltak.

Ikke verdens dypeste analyse dette, men noen finner kanskje et poeng her.

Neste steg fra Dåvøy blir kanskje å forby de voldelige sketsjene til Monty Pyton.

Forresten er Peter Jackson en demi-gud. Braindead er gladvold på høyt nivå. Blir den forbudt, så møter jeg opp på stortinget med gressklipper...

..eller motorsag.

Klatu Verata *host*

Lenke til kommentar

{quote}Jeg backer deg opp med ei øks og en nesehårsklipper...

(Så LOTR nettopp... Koselig. Har uheldigvis ikke lest boka/bøkene.)

{/quote}

Jaja, de burde hatt en quizz ved inngangen før visningen av filmen og luka ut de som ikke hadde lest bøkene før de så filmen... :lol:

Les bøkene gutt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...