Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan dempe ned "sjåføren" i passasjersetet ved øvelseskjøring?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Far satt også for det meste og sov mens jeg kjørte, men mor var ikke fult så avslappet, men hun sa ikke så mye, bare satt og "bremset" med foten (noe hun forresten gjør når far kjører også...)

 

Jeg hadde en veldig ung kjørelærer, hun var helt nyutdannet, og vi hadde en fin og avslappet tone i bilen, men hun byttet skole når jeg hadde to kjøretimer igjen, og han jeg fikk da var en eldre mann som korrigerte på omtrent alt, og jeg ble helt satt ut og gjorde masse feil som jeg aldri hadde hatt problemer med tidligere. Tror nokk han mente jeg ikke var klar for oppkjøring, men den var allerede bestilt og jeg sto uten kommentarer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder fartsdumper, er de sjeldent tilpasset hastigheten man kan holde på veien. I flere 30soner må man ned i 5-10kmh og bare trille over.

 

Sier ikke at du har kjørt for fort over de, men lite tips er å bremse bra før dumpen, for så å slippe bremsen FØR dumpen. Da triller man fint over, og man slipper "slaget" i forstillingen. Er også mye mer komfortabelt for deg og passasjerer samt mindre slitasje på forstillng/dempere/fjærer.

Lenke til kommentar
Når det gjelder fartsdumper, er de sjeldent tilpasset hastigheten man kan holde på veien. I flere 30soner må man ned i 5-10kmh og bare trille over.

 

Sier ikke at du har kjørt for fort over de, men lite tips er å bremse bra før dumpen, for så å slippe bremsen FØR dumpen. Da triller man fint over, og man slipper "slaget" i forstillingen. Er også mye mer komfortabelt for deg og passasjerer samt mindre slitasje på forstillng/dempere/fjærer.

Det er ikke helt min erfaring faktisk.

 

De fleste fartsdumpene i 30- soner her kan man fint ta i 30, og noen i 40 km/h og. Det er også en vei med 40 km/h fartsgrense her, hvor dumpene er nesten behagelig å ta i 60 km/h, bare raskt opp og ned :p, sålenge bilen bare har passasjerer foran vel og merke og ikke tungt lastet bak. 70 km/h er da mindre sunt da det fort kan smelle litt i dempere tror jeg.

 

Også en fartsdemper i byen de har bomma virkelig med, 30-sone og kan taes uten noe problem i 70 km/h. Også en slak fartsdump på en annen vei ved en fotgjengerovergang hvor man kan ha 80 km/h over, fartsgrensen der er ubeskrevet så den er vel egentlig 50 tror jeg, selv om det ikke er meningen å kjøre så fort på dagtid.

 

 

 

Men igjen, så kommer jo det an på bilen. Dette er en original Volvo 940 LT '95 med komfortdempere. Med R-sport, altså stivere dempere og fjærer, som senker 2.5 cm så kan man kjøre fortere på dumpene da de ikke gir etter så mye og det er ingen fare for å banke nedi. De blir også behageligere da.

 

 

 

Men nei, ikke misforstå, jeg kjører ikke langt over fartsgrensa hele tia. Dette er bare noen erfaringer fra kveldstid når jeg har dårlig tid eller føler for å kjøre på litt :p.

 

En kompis med senket Volvo 940 prøvde å kjøre på 1. gir opp en fartsdump i ca 30 km/h, og så gi bånn gass når foran på bilen nermet seg toppen av dumpa. Da er jeg sikker på at den bilen hoppa nesten, det kjentes ut som den fløy til værs og alle 4 demperene komprimerte seg samtidig i landingen på dumpa. Tror ikke det var veldig sunt:P

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Har faktisk hørt om dette fenomenet at det er sunt å kjøre "fort" over. Men tviler veldig sterkt selv, og vil ikke prøve..

 

Dumpen er jo over bakken (Somregel) Og bilen må opp og ned igjen. Vil da tro at det blir mer slitasje jo høyere fart. Men som du sier kommer dette sikkert mye ann på bilen og dumpen!

 

Jeg har testet både stive og komfortable biler. Vil anta at komfortable biler takler dette bedre (Mindre slag).

Lenke til kommentar
Har faktisk hørt om dette fenomenet at det er sunt å kjøre "fort" over. Men tviler veldig sterkt selv, og vil ikke prøve..

 

Dumpen er jo over bakken (Somregel) Og bilen må opp og ned igjen. Vil da tro at det blir mer slitasje jo høyere fart. Men som du sier kommer dette sikkert mye ann på bilen og dumpen!

 

Jeg har testet både stive og komfortable biler. Vil anta at komfortable biler takler dette bedre (Mindre slag).

 

 

Dette blei testet på Mythbusters akkurat,

men fikk ikke med meg hva de kom fram til :(

 

Logisk tenking fra meg i hvertfall:

Høyere fart gjør at bilen vil framover i stedet for

å bruke energi på å gå opp og ned,

men det vil jo si at fjærer og dempere får mer juling.

 

Konklusjon: Komfort koster?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har kjørt biler som slår nedi i 15, og andre som går lett over i 50, samme fartsdemper. Kjøre bil særlig fortere enn det er nok ikke særlig gunstig. Dersom du kjører MC, kan du fint sprette over i 100, men husk å stå på fothvilerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...