Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan dempe ned "sjåføren" i passasjersetet ved øvelseskjøring?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har øvelseskjørt i et par måneder nå og jeg syns det er virkelig gøy :) Det eneste jeg har problemer med er "sjåføren" som sitter i passasjersetet - min far.

 

Når jeg øvelseskjører med min mor merker jeg at hun stoler på meg når jeg kjører, og sier kun ifra om regler og slikt om det er nødvendig. Selv når jeg kjører en bil til over millionen med min onkel er det ikke noe unødvendig crap eller hyl og skrik over småting.

 

Problemet mitt er at min far ALLTID må si hva jeg skal. Nå nettopp kjørte jeg gjennom et område på en hovedvei hvor farten var satt ned til 30km/t pga. fartshumper.Jeg holder 25km/t (20km/ i virkeligheten) og bumper over fartshumpen. "HVA HOLDER DU PÅ MED?? DU KJØRER ALT FOR FORT OVER!!". Er det meningen at jeg skal stoppe helt opp når vegvesenet sier at her er det 30km/t, og jeg ikke kjører i det engang?... jeg sier ikke noe tilbake for da blir det haraball.

 

Jeg føler meg virkelig usikker når jeg kjører med han, gjør alltid masse småfeil jeg aldri gjør med andre. Skal vi inn på en bensinstasjon forteller han hvor jeg skal svinge, hvor jeg skal stå, osv. han styrer egentlig bilen med meg. Så jeg spør alltid om hvor jeg skal stå og slikt da, og da blir han sur siden jeg ikke klarer det selv.

 

Jeg prøver helst å unngå å kjøre med ham, men det er så ufattelig gøy at jeg svir meg gjennom kjøreturen.

 

Jeg har prøvd å snakke til ham, men intet nytter. Noen som har forslag hvordan jeg kan få han til å stole mer på meg, og slutte med å tro at han er verdensmester i å kjøre bil? Jeg kjører automat nå, så jeg gruer meg forferdelig med å kjøre manuell med han... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting..

 

Forde om det er 30km/t så KAN du slakke enda mer ned spec ved fartsdumper...Eg er veldig obs på dem spec pga bilen min..er ikke mega lav men eg raser ikke over dem for å si det sånn

 

Jojo, men det er ikke sånn at bilen tar nedi eller noe, men det er at faren min ikke fikk viljen sin med at jeg ikke roet ned farten slik han ville ha det. Jeg lærer jo mens jeg kjører, men jeg vil jo aldri lære om sidemannen sitter å sier hver minste ting jeg skal gjøre.

Endret av DSG
Lenke til kommentar

Det er forskjell på folk ja.....

 

Han tror sikkert han er veldig pedagogisk men glemmer det at halvparten av det å lære er å tenke selv også...

 

Eg tror eg ville tatt en prat med han! Nå vil eg tro at du nok er litt nyansert! Kan ikke forvente at han ikke skal si noenting! Tipper at egentlig sier mor din litt for lite igjen, slik at du går glipp av en del viktig informasjon om ditt og datt! En kombinasjon er tingen!

 

Det du kan prøve er å spørre han om ting, f.eks "ka betyr det skiltet" etc, da skjønner han at du er interressert i å lære og muligheten er der for at han kanskje innser at han må ikke fortelle deg alt, fordi du spør om det er noe du lurer på...

 

Vanskelig sak, men du går glipp av enormt mye kunnskaper hvis du ikke kjører med han! For eg tipper at mye av grunnen til at din mor sier såpass mye mindre er at hun kan mindre og at hun "tenker" mindre når hun kjører bil! En mann tenker gjennom enhver situasjon, mens en dame ofte "tar det litt som det kommer".... Sånn er d hvertfall med de fleste kvinnfolk eg har sittet på med ;)

Lenke til kommentar
Det er forskjell på folk ja.....

 

Han tror sikkert han er veldig pedagogisk men glemmer det at halvparten av det å lære er å tenke selv også...

 

Eg tror eg ville tatt en prat med han! Nå vil eg tro at du nok er litt nyansert! Kan ikke forvente at han ikke skal si noenting! Tipper at egentlig sier mor din litt for lite igjen, slik at du går glipp av en del viktig informasjon om ditt og datt! En kombinasjon er tingen!

 

Det du kan prøve er å spørre han om ting, f.eks "ka betyr det skiltet" etc, da skjønner han at du er interressert i å lære og muligheten er der for at han kanskje innser at han må ikke fortelle deg alt, fordi du spør om det er noe du lurer på...

 

Vanskelig sak, men du går glipp av enormt mye kunnskaper hvis du ikke kjører med han! For eg tipper at mye av grunnen til at din mor sier såpass mye mindre er at hun kan mindre og at hun "tenker" mindre når hun kjører bil! En mann tenker gjennom enhver situasjon, mens en dame ofte "tar det litt som det kommer".... Sånn er d hvertfall med de fleste kvinnfolk eg har sittet på med ;)

 

Hvis jeg spør ham om skilt/vikeplikt og slikt så får jeg bare høre: "Har du ikke lært det enda?".... utrolig slitsomt :p

Lenke til kommentar
Ta med deg faren din som baksetepassasjer på en kjøretime hos kjøreskolen din. Da kan han få tips av kjørelæreren på hva som bør og hva som ikke bør påpekes. Kanskje dette kan hjelpe? :)

 

Skulle si akkurat det samme. Hvi faren din sitter på så sjønner han kanskje hva som trengs og pirke på og hva som ikke trengs. Jeg og holder på med øvelseskjøringen, og er nesten i samme situasjon som deg, bare at det er moren min som er nervevrak. Men er ikke like drastisk som med deg. Merker at hun har blitt mer trygg når jeg kjører nå, men det skulle vel bare mangle, etter 1 år med meg bak rattet.

 

Ta med deg faren i baksetet på en skolebil, og gi han litt tid ;) Er nok bare litt uvant at hans 16år gamle sønn, uten lappen, er klar til å ferdes i trafikken ;)

Lenke til kommentar

Sånn er pappa av og til også, feks på glatt føre må jeg kjøre usakelig langt under fartsgrensen, baller seg opp den køen bak meg og han klikker helt. Jeg fikk også ny bil for litt siden og ville selvfølgelig teste litt da, når jeg drar ut av rundkjøringer tråkker jeg ganske hardt på gasspedalen, ikke uforsvarlig riktignok men så man kjenner det er litt drag og da sier han alltid at jeg kjører for fort, selv om jeg egentlig bare akselerer fort men ikke kjører fort. Når han skulle teste bilen min var det første han gjorde å akselerere opp i 90 i en 50 sone, da jeg påpekte dette ble han litt mer forståelsesfull :p Var riktignok god oversikt og sånn der han gjorde det men alikevel...

Lenke til kommentar
Minner meg om kjørelæreren min. Slitsomt til de grader. Var så deilig da jeg tok oppkjøringen. Ikke noe gnål fra sensors side. Han tok bare notater i det stille.

 

Hadde en lignende kjørelærer som skulle pirke på hver mikroskopiske ting. Var sinnsykt digg med en som bare satt stille under oppkjøringa, ja. :)

 

Er deilig å kjøre alene uten å ha noen ved siden av seg - jeg fikk utstedt førerkortet 11/11, så er relativt fersk selv.

Lenke til kommentar

merker jeg har hatt flaks her ja :) gamlingen heime kunne like gjerne sovnet bak rattet når jeg kjørte. utenom når det bygde seg opp køer bak meg da.

 

kjørelæreren også. påpekte litt hva jeg gjorde feil, men gjorde aldri noe større utav det. valgte en litt erfaren kjørelærer. for å gi et bilde av hvor lenge han har undervist i kjøring kan jeg jo nevne at han hadde jobbet i 6 år før han hadde Morten Abel ;)

Lenke til kommentar
merker jeg har hatt flaks her ja :) gamlingen heime kunne like gjerne sovnet bak rattet når jeg kjørte. utenom når det bygde seg opp køer bak meg da.

 

 

 

Ja!!! Det var konge! Unntatt ene gangen han sovnet og eg møtte en liten lastebil på en bro der man stopper når det kommer privatbiler mot....

 

Det gikk! ;) Men ikke spør meg hvordan! Han må ha vært oppå kanten av broa!

Lenke til kommentar
merker jeg har hatt flaks her ja :) gamlingen heime kunne like gjerne sovnet bak rattet når jeg kjørte. utenom når det bygde seg opp køer bak meg da.

 

kjørelæreren også. påpekte litt hva jeg gjorde feil, men gjorde aldri noe større utav det. valgte en litt erfaren kjørelærer. for å gi et bilde av hvor lenge han har undervist i kjøring kan jeg jo nevne at han hadde jobbet i 6 år før han hadde Morten Abel ;)

Samme her ... Men jeg hadde aldri kø-problemet, da.

Lenke til kommentar
Dere skal jo bare være klar over at foreldrene deres kan kjøre bil, det kan ikke dokken.....

 

De vet konsekvensene av å akselere hardt etc, og det er mer enn at man "kjører aggressivt" for å si d sånn...

 

Det er en grunn til at noen biler blir definert som "ungdomsskjørt"

Det er ikke noe problem å kjøre motoren hardt sålenge det er litt kvalitet i bilmerket man har valgt og man aldri gjør det før temperaturnåla er på driftstemperatur (der den stabiliserer seg når motoren er varm). Er også greit å kjøre på syntetisk olje og bytte ofte og da.

 

Det er forskjell på å aksellerere fort og å kjøre fort, ja. Det er ikke ulovlig å ha full gass opp til 80 km/h og så gire rett opp i femtegir og holde den farta i 80-soner. Da gitt at bilen ikke er så sprek at det ligger igjen to svarte striper og blårøyk etter deg. Men da skal du opp i 200 hester ++ og mer før det slipper på andregiret på tørt. Min Volvo 940 med ca 180 hester og 1 bars ladetrykk slipper på andregir på tørt hvis jeg ligger i en sving uten å clutsje ut, og på vått somregel.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ta med deg faren i baksetet på en skolebil, og gi han litt tid ;) Er nok bare litt uvant at hans 16år gamle sønn, uten lappen, er klar til å ferdes i trafikken ;)

Dette ble også foreslått på infomøtet jeg var på hos Biltilsynet i forkant av kjøreopplæring. Det ble anbefalt å begynne med å ta en dobbelttime på kjøreskole, med ledsager i baksetet, slik at man sammen med kjørelærer kunne lage en plan for hva som skulle øves på, og hvordan. Det er ikke lett for en som kanskje ikke har pedagogiske egenskaper å begynne å lære bort å kjøre bil, spesielt dersom man selv har kjørt en stund. Kombinasjonen med å lære nye ting av kjørelærer og trene på disse på egen hånd er den mest effektive måten å lære å kjøre bil på, uten å "arve" uvaner og slurv fra en som ikke har hatt kjøreopplæring på en del år. Kanskje begge kan lære litt av det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...