Muse Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Hei Målet mitt er først og fremst å forbrenne fett, for og så få sterkere kroppsbygning gjennom en sunn plan. Jeg skal starte på et treningsstudio (som heter Neutilus for de som lurer). På mandagen skal jeg trene i 2 timer. På tirsdag og onsdag skal jeg trene 1 time (hver), mens på torsdag, fredag og søndag skal jeg trene 2-4 timer (hver). Blir jo selvfølgelig unntak hvis jeg har for mye å gjøre. Jeg skal spise (som jeg gjør nå) frokost, lunsj, mellommåltid for jeg trener, middag og så litt for 7-8 tiden, da jeg helst ikke skal spise mer etter denne tiden. Dette spiser jeg nå: Frokost: 2 brødskiv. En med salami og majones og en med nugatti. 1 banan. 1 glass appelsinjuice. Lunsj: 1 brødskiv med salami og majones. 2 sammenlagte brødskiv med nugatti. Saft. På fredager bruker jeg å spise to stykk pizza (ettersom at de selger de i kantinen). Mellommåltid: Ekstra brødskiv eller eple, banan, ect. Middag: Det vanlige. Fisk, kjøtt. Spiser pizza hver fredag og grøt hver lørdag (vanligvis). Siste måltid: Ekstra brødskiv eller eple, banan, ect. Drikker vanligvis 3-4 glass med vann hver dag (men vann gjør meg ofte mer sulten, eller så får jeg vondt i magen, av en eller annen merkelig grunn). Drikker omtrent 1 glass coca cola hver dag. Jeg vet at det er dårlig, men jeg opplever at jeg ofte har en ubehagelig smak/følelse i munnen som coca cola lett hjelper mot. Av og til tar jeg litt godt i ukedagene, ettersom at de også fjerner ekle følelsen. I helgene blir det mer godt, brus og knask. Punktvis det jeg vil ha svar på først og fremst 1) Ser denne planen ok ut? Kom gjerne med forslag til endringer. Er det lurt å spise middag kort stund etter jeg har trenet? 2) Jeg vil ha forslag til diett. Jeg er en meget travel person. Jeg har ikke tid til å hakke opp masse salater og lage en skikkelig oversunn mat. Noe som er rask, enkelt, godt og billig som ikke tar bort motivasjonen min på noen måter. Mora mi lager middag. 3) Hvis vi regner med dietten, og at jeg følger planen strengt: Vil det ta lang tid for meg å få av meg rundt 20-30 kg? Vi må være realistiske her. 4) Jeg er trøtt nesten hele tiden. Hjelper ikke dette også på trøtthet? Jeg har seriøst problemer med å stå opp, selv om jeg legger med tidlig. Sovner av nesten hver dag på skolen, og i 5-tiden hjemme. Jeg setter stor pris på all hjelp og forslag Endret 29. november 2008 av Muse Lenke til kommentar
Tobias_usa Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 dropp majonesen på salamien Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Du trenger ikke trene 6 ganger i uka, du kan for eks. kjøre en 3-splitt og jogge/sykle/gå på ski etc. en gang i uka, så har du noen timer til overs hvor du kan hakke salatene dine og spise sunn mat. Lager du en bolle med salat om morgen (tar ca 3-4 minutter) kan du ete salat til hvert måltid. Spe gjerne til med hakka nøtter, bønner, linser og godsaker. Så heller du oppi en boks med tunfisk og du har et mellommåltid. Drop Colaen og drikk mer vann, mye mer vann! Ta med vannflaska på skolen og drikk der også. Skriv gjerne hvordan du har tenkt til å legge opp treningene dine. Lykke til! Lenke til kommentar
qollies Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hei, begynn på boksing! Kjøp deg en boksepute, er gøy og bra trening. Begynn å jogg eller gå tur kanskje eller sykle for den slags skyld. Svømming er også sykt bra trening. Lunsj: kutt ut majonesen og ta heller agurk på, smaker mye bedre. havergrynsgrøt er også et fantastisk måltid og sykt sunt. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kostholdet er ubalansert og lite sunt. Har du regnet ut hvor mange kcal du får i deg her? Trolig ikke i nærheten av nok. Hvor mye veier du (også en vital ting å nevne)? Å miste 30kg fett tar lang tid. Du kan satse på en vektnedgang på 0.5-1kg i uka, men dette krever at du planlegger kostholdet ditt langt bedre enn hva du har satt opp her. Du begynner med å kalkulere ut BMR'en din, og deretter legge til et passende aktivitetsnivå. Google "kalkuler bmr" eller "bmr". Du skal trene i 2-4 timer. Mener du f.eks at en økt skal vare i 2-3 timer? Hva slags trening er det snakk om. Hvis du skal løfte vekter er dette lite lurt, hold deg til 1 time istedet. Har du noen planer for hva slags trening du skal kjøre? Lenke til kommentar
Muse Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Ah, det var mange flotte, konstruktive innlegg. Ok: 1) Mhm. 2) Vet at jeg ikke trenger å trene 4-5 ganger i uka, men jeg vil gå ned så raskt som mulig. Jeg vet ikke helt hvordan du fikk det til, men avsnittet om å lage salat virket faktisk meget rimelig. Er ikke glad i tunfisk, men jeg liker jo salat og grønt generelt, så problem er ikke det. Jeg skal drikke mindre coca-cola og mer vann, ja. Blir litt vanskelig i begynnelsen, men det kommer seg nok. 3) Boksing virker gøy ja. Kanskje jeg begynner med det etterhvert. Noe av det brae med Neutilus, er at det er et gigantisk "badeland" som på en måte er inkludert i studioet. Svømming blir det mye av. Er det spesielt bra også for fettbrenning? Agurk, nam. 4) Jepp, du har nok rett. Jeg veier omtrent 100 kg, men omtrent 34 i BMI. BMR-en min: Verdi Kcal Kj 1 Du trenger 2 183,47 9 135,86 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR) 1,2 Du trenger 2 620,16 10 963,03 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid. 1,375 Du trenger 3 002,27 12 561,80 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke 1,55 Du trenger 3 384,38 14 160,58 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke 1,725 Du trenger 3 766,49 15 759,35 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag 1,9 Du trenger 4 148,59 17 358,13 kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid. Jeg kommer kanskje til å ta mest svømming, og andre diverse aerobic øvelser. Noe styrketrening, kanskje. Kommer jeg til å gå ned 0.5-1kg per uke hvis jeg øver 6-10 timer per uke med god kosthold? I løpet av sommerferien, gikk jeg ned 6 kg, og det var bare med Wii Fit og vanlig kosthold. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Målet mitt er først og fremst å forbrenne fett, for og så få sterkere kroppsbygning gjennom en sunn plan. Frokost: 2 brødskiv. En med salami og majones og en med nugatti. 1 banan. 1 glass appelsinjuice. Drikker vanligvis 3-4 glass med vann hver dag (men vann gjør meg ofte mer sulten, eller så får jeg vondt i magen, av en eller annen merkelig grunn). Drikker omtrent 1 glass coca cola hver dag. Okei, jeg har merket med rødt det som du kunne skiftet ut 1: Salami og majones. Har du prøvd Trønderfår? Smaker ganske godt, og samtidig mye mindre fett enn salami. Kyllingpålegg er også godt. Hvis du absolutt må spise majones bør du prøve Vita sin, eller lett majonesen. 2: Nugattien kan du droppe helt. Vet om en som spiste en boks nugatti på ei uke, gikk ned masse kg da han slutta med den. 3: Appelsinjuice. Ganske mye sukker i juice. Syns du kan heller satse på melk eller vann. 4: Dropp Cola, spar det til helgene. Ser du spiser mye brød. Har du prøvd knekkebrød? Få i deg litt mer fiber. Du sier du er uopplagt på skolen, noe som oftest har noe med kosthold å gjøre. Du spiser (ut fra det du skriver) lite jern. Jern fins i leverpostei, ALLE grønne grønnsaker (brokkoli, salat, spinat osv), brunost osv. Dessuten spiser du alt for mye sukkerholdig mat. Dette gir deg en "sukker-rush" kjapt etter måltidet, men sukkernivået i blodet faller kjapt etterpå og det blir lavere enn utgangspunktet. Håper det var (noe) til hjelp Lykke til! Lenke til kommentar
Muse Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Det var mye til hjelp, ja! Tusen takk! Har faktisk allerede begynt å spise knekkebrød. Veldig grei mat. Jeg bruker Spesial Salami. Er ikke det det samme som Trønderfår, da? Skal droppe nugattien og appelsinjuicen. Jeg har ikke fått svar på et spørsmål som har surret i hodet. Har det noe å si om jeg spiser middag etter jeg har trent? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 spiller ingen rolle om du spiser den etterpå, men får du ikke i deg no carbs før trening så blir (ihvertfall jeg) veldig utmattet under økta. men viktig å få i seg proteiner og carbo etter trening salami inneholder myyye fett, kjør heller på med kalkun/kyllingfilet/kokt skinke. Lenke til kommentar
Muse Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Ok. Da med mye om og men så tror jeg har kommet frem til en god plan for mat: Frokost: 1 grov knekkebrød med brunost (for protein og jern slik at jeg holder meg våken) + kyllingfilet - vann (kanskje banan) Lunsj: 1-2 grov knekkebrød med brunost + salat (salatblad, paprika, mais, bønner, hakka nøtter, linser og litt kylling) - vann Mellommåltid: Salat (samme som ovenfor) + banan - vann Middag: Hva enn mamma lager, men i veldig småe porsjoner. Kanskje dele opp i to deler, spise ene halvdel tidligere og den andre halvdelen senere. - Vann En eventuell siste måltid: Salat eller knekkebrød med noe. - Vann Jeg kommer til annenhver dag å lage en bolle med masse salat og godsaker og fordele det på 2 dager. Hvordan virker denne planen? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Okei, jeg har merket med rødt det som du kunne skiftet ut1: Salami og majones. Har du prøvd Trønderfår? Smaker ganske godt, og samtidig mye mindre fett enn salami. Kyllingpålegg er også godt. Hvis du absolutt må spise majones bør du prøve Vita sin, eller lett majonesen. 2: Nugattien kan du droppe helt. Vet om en som spiste en boks nugatti på ei uke, gikk ned masse kg da han slutta med den. 3: Appelsinjuice. Ganske mye sukker i juice. Syns du kan heller satse på melk eller vann. 4: Dropp Cola, spar det til helgene. 1.Trønderfår er vell ikke så mye bedre? Skinke/Roastbiff/kalkun/kylling pålegg er mye bedre. Majonesen kan du bytte ut med for eks lett smørost, inneholder 3%fett som er ingen ting, men nok av proteiner. 2.Nugattien bør du droppe. 3. Appelsinjuice inneholder da som regel ikke sukker, men det inneholder likevell kcal. Du veit at melk inneholder ca like mye kcal som appelsinjuice? 4. Cola kan byttes med light variant eller dropp det helt. Ok. Da med mye om og men så tror jeg har kommet frem til en god plan for mat: Frokost: 1 grov knekkebrød med brunost (for protein og jern slik at jeg holder meg våken) + kyllingfilet - vann (kanskje banan) Lunsj: 1-2 grov knekkebrød med brunost + salat (salatblad, paprika, mais, bønner, hakka nøtter, linser og litt kylling) - vann Mellommåltid: Salat (samme som ovenfor) + banan - vann Middag: Hva enn mamma lager, men i veldig småe porsjoner. Kanskje dele opp i to deler, spise ene halvdel tidligere og den andre halvdelen senere. - Vann En eventuell siste måltid: Salat eller knekkebrød med noe. - Vann Jeg kommer til annenhver dag å lage en bolle med masse salat og godsaker og fordele det på 2 dager. Hvordan virker denne planen? Hvorfor kom du fram til at brunost har mye proteiner? Etter det jeg kan se inneholder den både mer karbo og fett enn proteiner. Hvorfor dele middagen i 2? Dette blir veldig lite mat da, så du må regne med at forbrenningen kommer til å synke til det punktet da du må spise enda mindre. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Vel, jeg tenkte at hvis han må ha den salamismaken kunne han prøve Trønderfår. Det har mye mindre fett enn salami i hvertfall! Og en ting til. Jeg har både lest, sett og hørt at juice inneholder masse sukker som vi ikke er klar over, faktisk like mye som brus. Bare irriterende at jeg ikke finner link eller noe til bevis.. men men Muse: Du trenger ikke spise knekkebrød til hvert måltid om du ikke liker det, men det bør være med i kostholdet. Grovt brød er fint for lunsj det også. Forslag: 2 knekkebrød med brunost og et glass lettmelk(ekstra lett) og kanskje en liten frukt om du fortsatt er sulten Lunsj: 2 brødskiver med kyllingpålegg/skinke/trønderfår/lett ost med enten agurk, tomat, salat, paprika (blir ekstra godt) Middag: Rent kjøtt, grønnsaker, fullkornspasta, salat, potet Kveldsmat: omelett? 2 Egg, LITT vann/melk, purreløk, skinke, tomat, løk osv. Stekes med litt smør. Spises med knekkebrød eller brød. Eller bare brødskive/knekkebrød. Jeg har matintolleranse, og jeg kan bare spise: Ris, pasta, kylling, oksekjøtt, egg, alle grønnsaker (utenom potet). Tåler ikke sukker, melkeprodukter, hvete, gris, potet, appelsin Merker at dette er et kosthold der jeg går ned mye om jeg glemmer å spise masse. frokost: havregrøt (1 dl havregryn lettkokt, 2 dl vann, litt salt) Kanskje rosiner eller banan oppi hvis jeg har. Lunsj: knekkebrød med kylling/kalkunpålegg evt frukt og grønnsaker Middag: Kyllingfilét/oksekjøtt med ris/pasta og grønnsaker Kveldsmat: Eggerøre/knekkebrød/saltat Litt ensformig kosthold jeg da, men har ikke akkurat så mange valgmuligheter (eller penger) Lenke til kommentar
Kekzneb Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) I bunn og grunn så er det kaloriunderskudd som gjelder. Basic rule viss du vil ned i vekt er å ta ditt nåværende kosthold og bare ta litt vekk av hver ting. Altså istedet for å f.eks spise 3-4 stk pizza så kan du spise 2. COLA ER EN UTING, get rid of it. 7 glas i uka dvs = viss et glass er 2 dl så har du 1,4 liter i uka som er 644 KCAL. Dvs ca 90 gram fett i uka. og det er bare på cola! Fjern det så går du ned 90 gram fett bare på det. Bare for å sette ting i perspektiv. Hope you catch my drift. Jeg har selv gått ned 45 kg ved å tenke på denne måten, mitt råd er les mye om kosthold på internett. eventuelt kan du viss du ikke gidder å rekne om kalori innhold hele tiden, melde deg inn i VG vektklubb i 3 måneder, koster vel rundt 100 kr måneden. Det hjalp meg iallefall med å forstå basic ting om hva forskjellige matvarer innholder , slik at jeg styrer unna diverse ting. ved hjelp av en kalorikalkulator de har på den siden. Endret 30. november 2008 av Kekzneb Lenke til kommentar
Muse Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 bebeluv: Jeg påstod da aldri at brunost inneholder protein? Jeg tenkte at å dele middagen i to kunne være en god ide, siden jeg alltid har hørt å fordele spising over tid er mye bedre enn å spise masse på en gang. Lise04: Jeg synes knekkebrød er godt. Faktisk, så synes jeg grovt knekkebrød med brunost er svært nytbar . Problemet er heller at jeg ikke alltid blir særlig mett av det, og da er det bra med brødskiv. Gir du forslag om lett melk fordi jeg burde få det i meg, eller fordi jeg kan gå lei av vann? Kekzneb: Først og fremst, gratulere! Skal spise generelt mindre av alt, ja. Bort med coca-cola og så videre. VG vektklubb? Er det en internett side? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 er ingen grunn til å dele middagen, å spise små måltider over hele dagen er en rutine/vanesak, har ingen spesiell verdi Lenke til kommentar
qollies Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Bra nettsider, er ulike plasser du kan gå innpå der som kosthold, slanking trening osv. anbefales. http://www.trim.no/pub/kat.php?id=9 www.Slankenett.no www.iform.no Endret 30. november 2008 av fleskeklumpen Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) bebeluv: Jeg påstod da aldri at brunost inneholder protein? Jeg tenkte at å dele middagen i to kunne være en god ide, siden jeg alltid har hørt å fordele spising over tid er mye bedre enn å spise masse på en gang. Siden du skreiv det bak brunosten trudde jeg du mente det :/ Men da bomma jeg visst. Måltidsfrekvens er en myte Det er slike ting som folk aldri lærer, mener ikke deg nå. Men til og med personlige trenere på treningstudioer kan ikke dette. Lise04: Om det står at juicen inneholder 100% juice, og det står under innhold at den kun inneholder appelsiner. Hvor kommer sukkeret fra da? Det kan jo være sukker fra selve frukten, men det er vell ikke det du mente vill jeg tro. Edit: Legger til link for juicen. Her Endret 30. november 2008 av bebeluv Lenke til kommentar
qollies Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Forslag: Frokost: havregrynsgraut(en eller to hender med havregryn og litt melk 1-2dl) eller skive med fårepølse Lunsj: skiver med fårepølse Middag: kjøtt, fisk, grønnsaker osv. Kvelds: havregrynsgraut, skiver med fårepølse eller omelett (2 Egg, LITT vann/melk, purreløk, skinke, tomat, løk osv) Mellommåltid: frukt og vann Lenke til kommentar
Kekzneb Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 bebeluv: Jeg påstod da aldri at brunost inneholder protein? Jeg tenkte at å dele middagen i to kunne være en god ide, siden jeg alltid har hørt å fordele spising over tid er mye bedre enn å spise masse på en gang. Siden du skreiv det bak brunosten trudde jeg du mente det :/ Men da bomma jeg visst. Måltidsfrekvens er en myte Det er slike ting som folk aldri lærer, mener ikke deg nå. Men til og med personlige trenere på treningstudioer kan ikke dette. Lise04: Om det står at juicen inneholder 100% juice, og det står under innhold at den kun inneholder appelsiner. Hvor kommer sukkeret fra da? Det kan jo være sukker fra selve frukten, men det er vell ikke det du mente vill jeg tro. Edit: Legger til link for juicen. Her Tror nok det Lise04 mente var at selv om det ikke står TILSATT sukker så er det fortsatt naturlig fruktose i juicen. Altså at det står ikke tilsatt sukker gir falsk trygget om at folk kanskje vil tro det er et lav kalori produkt som lett produkter. Det er derfor ikke sukkerfritt produkt. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Hvis det er litt avstand til trenings-studioet. Så kan du enten jogge eller sykle i høyt tempo hele veien dit! Fungerte veldig bra på meg! Men, jeg kutta ut godteri, brus og alt slikt uansett dag i samme slengen; p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå