Gå til innhold

Nikon D3x på trappene...

Anbefalte innlegg

Som sikkert flere har merket har det de siste dagene kommet flere rykter rundt om på nettet som omhandler Nikons nye Nikon D3x, og de styrkes av at Nikon har annonsert pressekonferanse den 1. Desember.

Tenke vi kunne samle alle linkene i en tråd etter hvert som de kommer, og diskutere hva dette har å si for Canon, og forsåvidt Sony...

En 24MP sensor kan by på støyproblemer, så spørsmålet blir om det en en 1Ds mkIII konkurrent eller om det er en som tar steget opp og knuser 5D mkII.

Leste at ISO rekkevidden skulle strekke seg ned til ISO 100, med 50 og 3200 som ukalibrerte innstillinger, og ha 5fps, som gjør det til et ganske smjugt studio og landskapskamera. Noen vil vel sikkert prøve det på en fotballbane også.

Hva med D700x? det var vel på denne tiden i fjor D3 ble annonser, og D700 kom ikke før til våren? Må vi vente så lenge på en D700x, om den i det hele tatt kommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blei sagt at den skulle komme på mandag, men vet ikke helt jeg.

Blir mye sagt om den ja, noe sant - noe usant.

Tror 1DS MarkII vil være en konkurent. Kan jo hende at Canon kommer med nytt proff kamera som vill kjøre forbi, men det har da jeg liten tro på selv om jeg er en Canon mann.

D700x vill jeg ikke tenke på en gang, tror ikke den kommer i det hele tatt, tror det for heller sitte i drømmene.

Lenke til kommentar
Blei sagt at den skulle komme på mandag, men vet ikke helt jeg.

Blir mye sagt om den ja, noe sant - noe usant.

Tror 1DS MarkII vil være en konkurent. Kan jo hende at Canon kommer med nytt proff kamera som vill kjøre forbi, men det har da jeg liten tro på selv om jeg er en Canon mann.

D700x vill jeg ikke tenke på en gang, tror ikke den kommer i det hele tatt, tror det for heller sitte i drømmene.

Hvorfor, D700 er jo en mini D3, som en D700x vil være en mini D3x

Lenke til kommentar

Det folk må ta høyde for, og huske, er at dette er et studio/landskapskamera, hvor lav iso egenskapene er viktigere enn høy iso egenskapene. Dette er IKKE et sportsfoto/journalistkamera. Gleder meg tdog til testene, selvom dette er lang utenfor økonomisk rekkevidde.

Lenke til kommentar

Som anew nevner, så er det allerede en generell tråd om nytt Nikon kamera. Men Mr. Olsen stiller et par interessante spørsmål her (eller ikke, avhengig av ditt ståsted ;) )

At Nikon kommer med et kamera rundt disse tider og det vil hete D3x kommer neppe som etn overraskelse.

Det som er interessant å finne ut, er om sensoren er designet av Nikon og laget av deres "nye" produsent. Er sikkert fortsatt Sony, but who cares.

Det er en del som er begeistret etter å ha prøvd ut EOS 5D Mk II; men jeg jeg har også hørt om de som er skeptisk.

EOS 1DsMkIII har ikke spesiellt god ytelse på høy ISO. Sony A900 er heller ingen racer på høy ISO. Så det er vel naturlig å regne med at D3x også vil ligge i samme området. Nå har jo også også EOS 50D fått kritikk for å prioritere høy oppløsning fremfor ytelse på høy ISO. Så det er nok en trend for fremtiden.

Det som var interessant å lese i EOS 50D testen er Bob's teori om at grunnen til at 50D ikke har 22% bedre oppløsning enn 40D, er at man har roet ned anti-alias filteret. Han målte 10-15% bedre oppløsning; noe som stemmer bra med de andre testene vi har sett. Det er mulig at det er en fordel; men at vi ikke helt sett sammenhengen enda.

Trenger vi en D700x/D800? Sikkert. Men kommer den snart i det økonomiske klimaet vi har nå? Vi skal vel ikke se bort i fra at det kommer få nyheter på PMA i februar 2009.

Tom

Lenke til kommentar
Det som er interessant å finne ut, er om sensoren er designet av Nikon og laget av deres "nye" produsent. Er sikkert fortsatt Sony, but who cares.

Mtp. at A900 "bare" har 12bits A/D (nok for meg!) og D3x stiller med 16 (mellomformat-territorium), så er det i det minste ingenting som tyder på at det er snakk om en "kundesensor" levert av Sony, slik enkelte har prøvd å ymte frempå. Det kan selvsagt tenkes at Sony drifter samlebåndet, men det er fint lite som peker mot en Sonybrikke.

I det hele tatt har denne Sony-koblingen tatt litt av. Det har, meg bekjent, aldri sittet en kundebrikke i noe "single digit" hus fra Nikon. Også D200 var modifisert ifht. Sony-brikken som den uomtvistelig lignet mye på. A700 og D300 har ikke engang samme romlige oppløsning. At briken i D90 har noe som helst til felles med noen Sonybrikke finnes det vel heller ikke noen holdepunkter for? (den har samme oppløsning som D300, men yter klart bedre)

Og apropos finanskrisen, så er alt 1500 arbeidere hos Thailandske underleverandører til Nikon sagt opp pga. dramatisk fall i etterspørselen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Mtp. at A900 "bare" har 12bits A/D (nok for meg!) og D3x stiller med 16 (mellomformat-territorium), så er det i det minste ingenting som tyder på at det er snakk om en "kundesensor" levert av Sony, slik enkelte har prøvd å ymte frempå. Det kan selvsagt tenkes at Sony drifter samlebåndet, men det er fint lite som peker mot en Sonybrikke.

I det hele tatt har denne Sony-koblingen tatt litt av. Det har, meg bekjent, aldri sittet en kundebrikke i noe "single digit" hus fra Nikon. Også D200 var modifisert ifht. Sony-brikken som den uomtvistelig lignet mye på. A700 og D300 har ikke engang samme romlige oppløsning. At briken i D90 har noe som helst til felles med noen Sonybrikke finnes det vel heller ikke noen holdepunkter for? (den har samme oppløsning som D300, men yter klart bedre)

Og apropos finanskrisen, så er alt 1500 arbeidere hos Thailandske underleverandører til Nikon sagt opp pga. dramatisk fall i etterspørselen.

Helt enig ang. Sony-spekulasjonene. A900-brikken kan visstnok beregnes til en utgangs-ISO på ca 130, mens tilsvarende for D3X er ca 72. Sjøl om CMOS'en kommer fra Sony, er dette _ikke_ A900-sensoren, Nikon sier jo også sjøl at den er "exclusive". Dessuten har Sony-folk fortalt at Nikon ikke fikk kjøpe A900-sensoren - hvor mye vekt en nå skal legge på det.

Nikon legger på egne filtre og mikrolinser, og modifiserer kanskje på andre måter også.

Jeg må også lure på hvorfor dette er interessant. Nikon velger av gode grunner ikke å gjøre alt sjøl. Men de lager stepperne som lager brikkene, og står tydeligvis for det aller meste av det reint optiske. Så Sony-sensor? Eller Renesas? Eller Kodak? Kanskje alle, fordi Nikon ikke vil gjøre seg helt avhengig av en leverandør?

Lenke til kommentar

Jeg rapporterte tråden da jeg så at det fantes en til, men la gå, kan fortsette her når ingen moderatorer har gjort noe.

Grunnen til sammenlikningen med 1Ds mkIII var huset og robustheten, samt oppløsningen. D3x vs 5D mkII på grunn av muligheten for bedre ISO ytelse. Om D3x er bedre enn 5D mkII på støy, vil det vel automatisk bli et bedre kamera enn 1Ds mkIII, i min lille verden. Nå vil det vel uansett bli et spørsmål om ISO på rundt 100-200, da det ser ut som om det ikek skal appelere mot 5D på støy, der er vel D3 ment å regjere. Tror det vil være smart av Nikon å hente fram en som ikke nødvendigvis slår 5DmkII på ISO, for 5D mkII er uansett ikek noe sportkamera, der er det 3D som er best, og i studio trenger man ikke gode iso-egenskaper på ISO 10 million, så et kamera fra Nikon som har fantastisk detaljgjengivelse, osv på lave ISO verdier vil passe meg perfekt, for da slipper jeg å erge meg over at jeg ikek kan kjøpe det. Og D3 vil falle i pris, lucky me....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...