Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Halve farten, klage? (telenor)

Anbefalte innlegg

er hjemme hos foreldrene mine i helgen, og de har ADSL telenor, sånn 2 mb ned og jeg vet ikke hva som er opp. men what ever. saken er at de synes det var treig, og da tok jeg en speedometer sjekk, og da fikke jeg bare 980 kb/s ned.

målte flere ganger, fikke ALDRI over 1 mb. og dem SKAL ha 2 mb linje. hva skal jeg gjøre da ?

ringe å klage ?

jeg har resatt modemet og trådløsrouteren og satt opp det på nytt.

hvilket nummer skal jeg ringe til telenor som er gratis og få fikset opp i problemet ?

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan vel kjøpe en sånn liten boks som til enhver tid måler linjehastigheten. Deretter kan du nekte å betale for mer enn du får :)

Eller bare ringe og be dem skjærpe seg... 09000 ? Tror ikke Telenor har gratis kundeservice...

hmm.. okei

Lenke til kommentar
er hjemme hos foreldrene mine i helgen, og de har ADSL telenor, sånn 2 mb ned og jeg vet ikke hva som er opp. men what ever. saken er at de synes det var treig, og da tok jeg en speedometer sjekk, og da fikke jeg bare 980 kb/s ned.

målte flere ganger, fikke ALDRI over 1 mb. og dem SKAL ha 2 mb linje. hva skal jeg gjøre da ?

ringe å klage ?

jeg har resatt modemet og trådløsrouteren og satt opp det på nytt.

hvilket nummer skal jeg ringe til telenor som er gratis og få fikset opp i problemet ?

takker for svar

farten som du og alle andre skal ha er Opptil 2mb eksempelvis og ikke 2mb fast!. man betaler alltid Opptil den hastigheten man har, dermed er det ikke noe galt med linja om dere ligger langt under f.eks 2mb, om den skulle være ekstremt treg og ha veldig høg ping så vil jeg aboslutt ringt 05000 og få dem til og feilsøke og koster ikke mere enn 40 øre minuttet fra fasttelefon, det kan de gjøre med deg på linja om det ikke er noe større feil, 980 hørtes veldig lite ut så ta en samtale med dem og få dem til og ta sjekk er nå mitt tips, goodluck :)

Lenke til kommentar

Mye feile og unøyaktige svar her for å være ærlig...

1) logg in på ruteren din og sjekk din DSL sync hastighet. Om den faktisk viser 2 Mbit så er det 99% sikkert ikke noe galt med linjen din, men heller at du eksempelvis måler over et trådløst nettverk eller noe annet som bremser overføringshastigheten din internt på ditt nettverk. Merk at du vil i praksis få ca 84% av det tallet du finner i ruteren. det er helt normalt pga. overhead og det innberegnet i produktet du kjøper så du får egentlig litt mer en 2mbit, men 2mbit i praksis netto etter overhead er iberegnet.

2) Om ruteren faktisk viser betydelig mindre enn 2mbit på DSL sync så er det et problem ett eller annet sted mellom ruterne og telefonsentralen. Det kan være dårige ledninger internt, en semidefekt splitter, eller noe mer alvorlig på selve linjen eller i sentralen. I så tilfelle, ring support. De vil ta saken videre derfra.

3) Sjekk din linje i kapaks. Der vil det stå hvor mye telenor har godkjennt linjen for. Så lenge sync hastitgheten er mindre enn det den er godkjennt for, og du har utelukket interne faktorer naturligs, så betyr det som regel at det er noe feil som må rettes (altså ikke bare en dårlig/lang linje som du ikke kan gjøre noe med). Jeg kan sjekke i kapaks for deg om du vil. Vet ikke om det finnes et public passord for kapaks for hvermannsen å sjekke.

-Stigma

Lenke til kommentar

er i leiligheten min nå. skal hjem om 2 uker, da får jeg sjekka det igjen. men da jeg lasta ned når jeg var hjemme i helgen fikk jeg MAX 100 kb/s med trådløs og med kabel.

så vi får nokk ikke den hastigheten vi skal ha. bruker å ha rundt 240 kb/s når jeg laster ned. så jeg skal ta meg en prat med telenor når jeg kommer hjem igjen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...