Gå til innhold

Deling av internett....


Anbefalte innlegg

Deling av internett...........

------------------------------------------

Jeg og en kamerat har tenkt til å dele internett i helga for å spille litt CS og sånn...

er det noen som vet om noen nettsider det står hvordan det settes opp?

jeg har ADSL boksen, 2 pcer med 1 nettverks kort hver, og en hub.....(Switch)

Jeg lurer enten på om noen vet om et sted jeg kan se hvordan det settes opp eller at noen gidder å fortelle det...: :smile:

håper noen kan hjelpe meg.......... :woot::woot::woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du XP er det egen "Wizard" som guider deg bra gjennom nettverkstilkoblinger.

 

Sry, gjerna jeg er litt treig når det gjelder "jeg er ADSL boksen". :oops: Men personlig så tar jeg en krysset kabel fra routeren som er koblet til den vide verden, (for å si det slik) som går inn til switchen. Og da kan alle pc'ene som vil være koblet til nettet (internett og lokalnettverk) bruke en vanlig TP-kabel fra pc til switch. ip må/bør være lik f.eks 10.0.0.x, der x = 3=< (altså 3 eller mer)

du fyller inn subnet mask osv..

 

Vet ikke om det hjalp, men det er slik jeg har koblet det opp. Håper at det kan guide deg på noen som helst måte. Lykke til!

Lenke til kommentar

Vanligvis ( i hvert fall under WinXP) er det bare å koble fra vegg til kabel modem (telenor boksen) en kabel derfra til switch/hub og en nettverkskabel til hver av Pc'ene. restarter du maskinene da vil WinXP med stor sannsynlighet være klare til å gå på internett.

Lenke til kommentar
Vanligvis ( i hvert fall under WinXP) er det bare å koble fra vegg til kabel modem (telenor boksen) en kabel derfra til switch/hub og en nettverkskabel til hver av Pc'ene. restarter du maskinene da vil WinXP med stor sannsynlighet være klare til å gå på internett.
Var det eg skrev jo. :grumpy:
Lenke til kommentar

1. Har du WAN in port på switchen(router)?

JA: Plugg inn kabelen fra boksen der, plugg tp-kablene i switchen, sett på motta ip automatisk, restart maskinene... så burde det fungere.

NEI:

2. Skaff 2 nettverkskort til den ene maskinen(helst winXP), plugg kabelen fra boksen inn i det ene nettverkskortet, og en ut til switcen fra det andre, så kjører den maskinen "veiviser for hjemmenettverk", og der velger du at den skal dele ut internett til de andre maskinene på nettverket, de andre maskinene kjører "veiviser for hjemmenettverk(eller lignende) og velger at de kobler til internett delt av en annen maskin via lan, motta ip adresse automatisk... vips så fungerer det(vanligvis)

 

det er de 2 måtene jeg bruker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...