molland Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hei Jada, er fersk i "faget" men har nå installert apache, mysql php og webmin. Er jeg da godt i gang med å klare å få til en brukandes server? Tenkte med tiden og ha mail,ftp(deling av privat filer mellom familien) og evt hjemmeside. Hva mere trenger jeg Har installert kubuntu desktop pr nå på den maskinen Frode Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hvis det er rikelig med diskplass er det greit å sitte opp en share via SMB, eventuelt kanskje dele printer også. Det kan du gjøre via cups. Lenke til kommentar
molland Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Hei Ikke så stor disk ennå, det er 35 gb ledig, men har flere disker hvis det skulle være nødvendig. Hva må til ellers for å ha ftp, mail, hjemmeside etc kubuntu og lamp og webmin installert Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 For å lage ei grei heimeside treng du i grunn berre ein webserver og mysql eller liknande som eg veit om Lenke til kommentar
ocr Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 du trenger passenger phusion, ruby, rubygems og sqlite3 Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Du har jo det du trenger for hjemme side, nå må du bare ha et domene. Anbefaler denne, så registrerer du deg. Anbefaler å route 8080, og bruke den porten til webserveren. Husk NAT, hvis du ikke har ekstern IP. Videre, mail. Det spørs om den porten er åpen fra ISP, det må du undersøke. Ftp, det er det samme. Det finnes et hav av ftp-deamons der ute, de fleste er greie alternativer. Du må lese litt om forskjellene. Når det kommer til mail, kan du lese her. Mysql er også kjekt, vil anbefale php også. Hvis du vil ha f.eks blogg/gjestebok/forum and what not. Endret 29. november 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
ocr Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hva må til ellers for å ha ftp, mail, hjemmeside etc Anbefaler ikke ftp.. Om du absolutt skal tror jeg vsftpd og/eller glftpd er greie valg. Disse lever begge i userland, og kompromitterer ikke sikkerheten vesentlig. mail anbefaler jeg exim + dovecot + horde/imp for webmail. Husk å legge inn SPF record i DNS og spamfilter i exim - f.eks spamassassin og spfd... Google & you shall find. Lykke til. Lenke til kommentar
molland Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Hei Jeg har jo domene fra noyos, så jeg kan vel til og begynne med bruke subdomene.frodem.no til denne serveren? Som sagt så har jeg installert php, mysql og apache. Frode Lenke til kommentar
R3itan Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hei Jeg har jo domene fra noyos, så jeg kan vel til og begynne med bruke subdomene.frodem.no til denne serveren? Som sagt så har jeg installert php, mysql og apache. Frode Vi tilbyr desverre ikke per dags dato eget DNS kontroll panel, og du er da avhengig av å peke domenet mot dine egne navnetjenere eller bruke det på webhotell kontoen/dedikert serveren din hos oss. - http://noyos.no/domains.php Det var grunnen til at jeg sa opp mitt domene hos de. Vil også anbefale å installere phpmyadmin - veldig enkelt å endre sql-informasjon med dette programmet. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Tja. Det greieste er vel å lære seg kommandoane, sparer mykje tid på det Men phpmyadmin gir ei viss oversikt ja. Lenke til kommentar
molland Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Du har jo det du trenger for hjemme side, nå må du bare ha et domene. Anbefaler denne, så registrerer du deg. Anbefaler å route 8080, og bruke den porten til webserveren. Husk NAT, hvis du ikke har ekstern IP. Videre, mail. Det spørs om den porten er åpen fra ISP, det må du undersøke. Ftp, det er det samme. Det finnes et hav av ftp-deamons der ute, de fleste er greie alternativer. Du må lese litt om forskjellene. Når det kommer til mail, kan du lese her. Mysql er også kjekt, vil anbefale php også. Hvis du vil ha f.eks blogg/gjestebok/forum and what not. Hei igjen Hvis jeg har det jeg trenger der, hvor skal jeg legge index fila? skal bare legge en liten index så jeg får sjekka no Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå