Gå til innhold

Netbook for bilderedigering?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Mitt spørsmål er om netbook er noe for meg. Den vil brukes til lette ting, men også til bildeorganisering og rawkonvertering, som bibble eller Lightroom. Poenget er å kjøpe en billig, liten maskin, til å vise frem bilder i farta, "tømme minnekort", om nødvendig også redigere bilder på farta, og gjøre alt dette effektivt. Når den skal brukes til bilderedigering vil den brukes med en esktre 19" skjerm når jeg har denne tilgjenlig.

Maskinen jeg tenker mest på er http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=159208&model= og skulle gjerne utvidet ram'en til 2gb.

Vil skjermen være for liten for bilder? Er maskina for svak for rawkonvertering med bibble og lightroom?

Annet som kan ha betydning?

takk:)

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så har jeg nok ikke villet benyttet meg av netbooken til bilderedigering nettop pga skjermstørrelse, men det går nok greit så lenge man har tålmodighet til å jobbe litt tregere.

Mindre ting som røde øye og litt lett redigering som gamma , kontrast og sånt bør vel gå ganske greit, men tyngre oppgaver vil nok bli ganske så kjipe med mindre du får tak i en kurrant cpu.

Lenke til kommentar

Tålmodighet ved å jobbe med liten skjerm skal gå bra, så lenge den kan kobles til en større skjerm for lengere arbeidsøkter.

Det jeg tenker er å endre hvitbalanse, eksponering og kropping i lightroom eller bible. Jeg vet ikke om noe av dette er tunge oppgaver, bare rawkovertering, 0 photoshop. Hva er kurant cpu? Det er vel ikke akkurat celeron m på 900mhz :p?

Lenke til kommentar
Takk for tipset. :)

Har også sett litt på den, men da kan jeg jo ikke få 2gb ram. Men om jeg klarer meg med 1,5 hva slags rambrikke skal jeg skaffe da? Hvilken har du? dufår plass til

Btw, er det helt umulig å få 2gb i en acer one A150?

Det holder fint med 1,5Gb ram som er max. i AA1.

Bruker denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=37743

Litt knotete å installere, men merket stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...