Gå til innhold

[Løst]Idiot trenger litt (mye) hjelp

Anbefalte innlegg

Hallais folkens, håper noen kan hjelpe meg litt her. "Problemet" mitt er at jeg kjøpte en PC i juni 06 fra komplett.no, bygd der selvsagt. Nå har jeg blitt fed up av grafikkortet som egentlig har vært drit fra dag en, men de spillene jeg likte kjørte greit. Jeg er FM-entusiast og kjøpte FM09 for litt siden. Men pga at spillet har blitt mer avansert med bl.a. 3D-visning av kampene, klarer faktisk ikke skjermkortet mitt dette! Helt sykt, men sant.

Skjermkortet er... en Nvidia 7900GT/GTO. Og her er en tråd for å illustrere mitt poeng: http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t41867.html

Jeg har da tre valg:

1) Jeg kan leve med det, og holde meg til FM08 og aldri kunne spille andre spill som COD, Crysis, etc.

2) Jeg må kjøpe en helt ny PC, med et grafikkort som faktisk fungerer og en konfigurasjon som jeg forstår.

3) Jeg må kjøpe et nytt grafikkort som er kompatibelt med resten av den komplett-bygde maskinen.

Her er specs på den: http://bildr.no/view/295702

Har siden oppgradert med 1GB minne, bedre kjøling, ekstern harddisk og brenner, osv.

Spørsmålet er da: Vil f.eks en Geforce 8800GT/GTS være klar til å bli putta inn i maskinen uten at de andre utdaterte komponentene f*ucker opp tilværelsen? Og det er vel sikkert andre ting som påvirker hvor bra nyere spill vil kjøre, i så fall hva annet bør jeg bytte ut?

Får vel nevne at jeg ikke er avhengig av å kunne kjøre på de høyeste innstillingene (tror heller ikke skjermen tåler det) men det må kunne kjøres helt greit.

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan aldri i livet forstå at et 7900 har probnlem med å kjøpre fm09, systems requirements seier jo at et Nvidia FX 5900 Ultra, skal kunne kjøre det. Har du prøvd å oppdatere skjermdrivere?

men joda, det burde gå bra å sette inn et 8800gt/gts.

I kid you not. Skjermkortet har alltid hatt problemer med spill, men FM har alltid kjørt knirkefritt inntil nå. Grønne linjer, skurring, flerring, kall det hva du vil, det blir uspillbart. Forøvrig har jeg prøvd mange drivere, kjører nå på 162.22 som jeg har hatt minst problemer med sammenlignet med de nyeste faktisk.

Endret av fubar84
Lenke til kommentar

Skulle være helt greie specs til å dra FM09.

Uansett vil bytte av grafikkort være den billigste løsningen, såfremt du er litt neve nyttig, og gjør det selv.

8800GTS krever av det jeg husker 2 strømkontakter, og det er den eneste forskjellen fra ditt gamle grafikkort.

Tror ikke du har 2 stromkontakter til grafikkort i din strømforsyning, så du må bare passe på at du får med deg en ekstra overgang.

Kan være det følger med det nye kortet, men ville sjekke det.

I såfall veldig enkel jobb.

Lenke til kommentar
Skulle være helt greie specs til å dra FM09.

Uansett vil bytte av grafikkort være den billigste løsningen, såfremt du er litt neve nyttig, og gjør det selv.

8800GTS krever av det jeg husker 2 strømkontakter, og det er den eneste forskjellen fra ditt gamle grafikkort.

Tror ikke du har 2 stromkontakter til grafikkort i din strømforsyning, så du må bare passe på at du får med deg en ekstra overgang.

Kan være det følger med det nye kortet, men ville sjekke det.

I såfall veldig enkel jobb.

Takker for svar, blir nok at jeg gjør jobben selv ja. Såpass klarer jeg :-p

Må bare vite at det er kompatibelt og at resten av maskina henger med..

I forhold til FM09: Det er ikke et driverproblem, har som sagt prøvd de nyeste driverne.

Lenke til kommentar
Takker for svar, blir nok at jeg gjør jobben selv ja. Såpass klarer jeg :-p

Må bare vite at det er kompatibelt og at resten av maskina henger med..

I forhold til FM09: Det er ikke et driverproblem, har som sagt prøvd de nyeste driverne.

Resten av specsa er bra nok i massevis.

I spill betyr grafikkortet mye mer enn prosessor, og minne.

Hva med å velge et mer oppdatert grafikkort som støtter DX10.

8800 GTS støtter kun DX9, og er jo teknologisk et "gammelt" grafikkort i dag

Lenke til kommentar
Resten av specsa er bra nok i massevis.

I spill betyr grafikkortet mye mer enn prosessor, og minne.

Hva med å velge et mer oppdatert grafikkort som støtter DX10.

8800 GTS støtter kun DX9, og er jo teknologisk et "gammelt" grafikkort i dag

Joda, er ikke helt oppdatert på kortfronten så alle forslag tas imot med takk!

Men det bør ikke være mer enn rundt 2000kr, og selvsagt være kompatibelt med min maskin (ifht strømforsyning, PCI-ekspress 16x). Maskinen min, som jeg forøvrig trodde var urgammelt nå, greit å høre at den fortsatt holder en stund til :-)

Lenke til kommentar

Om du har et 7900GT kort stående i masknien i dag vil ALLE nyere PCI-E (PCI Express) kort passe. Om du velger ATI som leverandør er det lurt å avinstallere nVidia driverne fra kontrollpanelet før du setter inn kortet.

Husk at noen kort krever 2 ledige utganger på baksiden av kabinetet. (ett til kortet og ett til vifte). Disse gjør at du ikke kan ha et annet kort i sporet rett under grafikkortet.

Lenke til kommentar

Men det bør ikke være mer enn rundt 2000kr, og selvsagt være kompatibelt med min maskin (ifht strømforsyning, PCI-ekspress 16x). Maskinen min, som jeg forøvrig trodde var urgammelt nå, greit å høre at den fortsatt holder en stund til :-)

Til den prisen er vel Saphire Raedon HD 4870 det beste alternativet.

Kan ikke se noen alternativer fra Nvidia som henger med i den prisklassen.

https://prisguiden.no/product.php?productId=98085

Drar Crysis uten problemer. og er fremtidsrettet.

Har selv Nvidia 9800GTX, og spiller Crysis på nesten max, og Raedon HD4870 er et mye kraftigere kort.

Saphire Raedon HD 4870 er et knall alternativ

Lenke til kommentar

Til den prisen er vel Saphire Raedon HD 4870 det beste alternativet.

Kan ikke se noen alternativer fra Nvidia som henger med i den prisklassen.

https://prisguiden.no/product.php?productId=98085

Drar Crysis uten problemer. og er fremtidsrettet.

Har selv Nvidia 9800GTX, og spiller Crysis på nesten max, og Raedon HD4870 er et mye kraftigere kort.

Saphire Raedon HD 4870 er et knall alternativ

Takker for tips, skal sjekke det ut :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...