Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC restarter etter 5-30 min når jeg spiller

Anbefalte innlegg

hei hei

nå er altså klokka 02:00, og jeg har nå i tolv timer (ikke i strekk) sittet å lurt på hva som feiler pcen min.

jeg vil si at min kunnskap om pc, og pcbygging er relativt god, og har nå gjort diverse ting for å se hva som er feil.

feilen er som følger;

Surfing etc, går helt fint, ikke noe problemer. Hvis jeg skal for eksempel spille world of warcraft, så fungerer det helt fint en stund. Ikke noe å si på ytelse eller noe som helst.

Men etter alt fra 5 min til 2 timer slutter gidder ikke pcen mer og restarter. Jeg snakker ikke her om blåskjerm, den kutter til svart, venter litt og så restarter. Første jeg tenkte på var psuen, men det har aldri vært noe problem tidligere (den er på 650W). Dette er litt offtopic, men heng med. Siden jeg fikk pcen, når jeg skrur den på, så lyser den, slår seg av, og så starter. Sikkert bare en bagatell, men tenkte jeg skulle nevne det.

Jeg spiller bare WoW, så får dessverre ikke testet andre spill, men jeg vet av faktum at problemet ikke ligger der. Ganske sikker ihvertfall.

Fikk noen tall fra speedfan hvis noen er interessert i det, angående varme. Pcen er nå tatt fra begge sideplater, og står i nærheten av et vindu.

Speedfan:

http://img370.imageshack.us/img370/8156/10952652hj2.jpg

mine specs:

Core duo 2 6850, 3ghz

2 gb ram

vista ultimate x86 sp1

nvidia gts 8800 (med nyeste driver)

disablet auto restart etter råd på wow forumet, men det hjalp ikke stort, kutter rett til svart og restarter. Bare skjønner ikke hvorfor dette ikke skjer når jeg ser film, ellr andre ting. Greit det er større load, men at det er så random (alt fra 5 min til 2 timer, skjønner jeg bare ikke).

Til slutt pcen er på nesten hele tida, døgnet rundt. Den er vel cirka 1 år gammel +-.

Hvis noen har noen råd og komme med så kjørpå. Formaterte, og reinstallerte vista nettopp, så får vi se hva som skjer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er at dette må være ett varme problem.. siden det bare skjer under load.

Men de tempraturene du viser er vel ikke under load? Hadde vært mer intr å se hva de ligger på når du spiller.

Får du opp noen feilmelding når pc`en restarter? Har du sjekket at alt av kjøling på cpu/gpu sitter som det skal og ikke er fullt av støv? Regner med at du alt har sjekket det men:)

Lenke til kommentar

Uffda, tror nok det har noe med varme å gjøre, altså dette var spilling i max 5-8 min, core 1 peaket på 81 grader, uten at jeg fikk tatt bilde av det. Syntes pcen min har blitt så utrolig rolig, men har jo bare hatt cpu vifta og ikke noe kabinett vifter. Begynner å skjønne hvorfor den holdt ut litt lenger når en bord vifte stod på full guffe og blåste kald luft inn. Men ikke engang da, holdt den mer enn noen timer.

Uansett her er resultatene:

Idle temp før spilling:

http://img152.imageshack.us/img152/727/28519222nx0.jpg

Temp etter max 2-3 min spilling:

http://img152.imageshack.us/img152/4679/11366943sp4.jpg

Temp etter 5-7 min spilling:

http://img512.imageshack.us/img512/1504/65631522si2.jpg

Er det da overoppheting som er problemet? Har aldri byttet cpu vifte før, men går utifra at det ikke er for vanskelig, og noen som har noen gode anbefalinger å komme med.

Vil ikke tro kabinettvifter er nøvdendig, fordi den står kaldt

Noen som har noen linker til noen stresstester jeg kan ta, så får vi virkelig kjørt dritten :p

Endret av mtnine FURY
Lenke til kommentar

Hm, kjørte stresstest, man skulle minimum kjøre den 5 ganger, jeg fikk kjørt den 2 ganger, peaket på 98 grader på core 1 og 2. haha, var litt redd jeg, her var det siste resultatet før pcen restartet

http://img386.imageshack.us/img386/7038/dsaddxi0.jpg

Nå er det vel på tide å skaffe seg ny cpu fan, men si meg er det vanskelig å mounte. Og igjen, gi meg gjerne anbefalinger.

Seriøst, trodde pcen skulle gå i lufta. uff uff uff

Lenke til kommentar

Ikke mye hjelp å få gitt. Trodde dette var forumet for hardbarka pc entusiaster, uanseet, fikset cpu problemet, den er nå idle på 30-35 grader. Tingen er at den nå max varer 5 min i windows så begynner den å restarte der og. Det er temmelig kjipt.

http://img179.imageshack.us/img179/6792/26549986ql3.jpg

northbridgen min eller høy, eler normal? Hva er det som gjør at dette problemet nå skjer oftere og oftere, selvom cpu er i orden

Endret av mtnine FURY
Lenke til kommentar

Hva gjorde du for å få lavere temp på cpu? Hva har du egentlig av vifter i kab. ditt?

OM den eneste viften du har er på cpu kjøleren så blir nok det for lite.. Min erfaring er at man trenger jevn luftflyt gjennom kabinettet for å holde temp nede over lenger tid.

Endret av amiga600
Lenke til kommentar

det hadde samlet seg enn ulldott under vifta som jeg ikke så, så jeg tok av cpu vifta og voila.

akkurat nå har jeg ingen vifter, altså kabinettet er åpent fordi det hadde ekstrem varmgang. Men det står en bordvifte og blåser luft inn, tempen på cpuen er jo nå nede i 28 grader pga dette, men temp 3 (northbridge) vil ikke rutte på seg.

Det som er så merkelig at noen ganger når jeg logger inn i windwos restarter den etter 5 min, nå har den vært i 30-45 min.

Herregud og frustrert jeg blir.

Lenke til kommentar

Dro ned litt mer informasjon fra everest hvis dette kan betyd noe;

Sensoregenskaper:

Sensortype Fintek F71882F (ISA A10h)

GPU sensortype Analog Devices ADT7473 (NV-I2C 2Eh)

Temperaturer:

Hovedkort 78 °C (172 °F)

CPU 31 °C (88 °F)

CPU #1 / Kjerne #1 35 °C (95 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 36 °C (97 °F)

Aux 33 °C (91 °F)

GPU 53 °C (127 °F)

GPU diode 59 °C (138 °F)

GPU minne 53 °C (127 °F)

GPU omgivelse 49 °C (120 °F)

Seagate ST3320620AS 39 °C (102 °F)

Kjølevifter:

CPU 2074 RPM

GPU 1528 RPM (60%)

Spenningsverdier:

CPU kjerne 1.22 V

+3.3 V 3.31 V

+5 V 5.13 V

+3.3 V Hvilemodus 3.33 V

VBAT batteri 3.18 V

GPU Vcc 3.26 V

Debug Info F 02D3 0FFF 0FFF 0FFF

Debug Info T 31 33 78

Debug Info V CF 99 71 79 7A FF 9F D0 C7

Debug Info I 03 04 10 19 34 (0541)

Lenke til kommentar

kjøleribba er ikke varm nå, når det gjelder nb vifte, så aner jeg ikke dessverre. Sliter med å få av stock vifta, altså den store aliminiums greia som står oppe på cpuen. Vrir og styrer på men vil ikke ha. Den har fire poler som står rundt den.

men ja kjøleribba var ikke varm, etter den har restartet så er den så varm at hvis jeg tar på den mer enn 3 sekunder så "svir" jeg meg.

dette er jo et nvidia chipsett som skal tåle mye mer enn dette, siden alt er så random, og alle tempene er like nå som når de restarter, skulle man tro at var psu eller noe annet. Men har ikke lyst å bytte deler fram og tilbake uten lykke

Må være nb everest bruker ja, får samme temp fra speedfan på temp3, og det er nb. Så det må være det. Hadde jeg bare fått av den aliminiums blokken, så kunne jeg sett hvordan det så ut.

my bad, har intel chipset, ikke nvidia. Blir litt forvirra her nå :p

Endret av mtnine FURY
Lenke til kommentar

Du får ikke av NB kjøleren mener du? er det 4 små plastikk pinner som fester den til hovedkortet? I så fall må du nok på baksiden for å få det løs.. Du kjenner ingen som har en psu du kan låne da? så kunne du jo feilsøkt litt. Hvilket hovekort har du?

Endret av amiga600
Lenke til kommentar

Det å få av cpu kjøler er bare å vri på de svarte festene med en skrutrekker. Så bare vri forsiktig kjøleren av. Veldig enkel prosess. Det å få av NB kjøleren nedenfor krever at du kommer til på baksiden av hovedkortet og klemmer sammen de 2 motakerene på plasstikk pinnene som fester kjøleribben. Bare husk på å ikke dra kjøleren ret av på verken cpu eller andre steder. Prøv å vri kjøleren rundt først og så dra den sakte av. Kjerne rett etter at pc`en har vært på så kjølepastaen er litt myk og lettere å få av:)

Lenke til kommentar

Før jeg går og prøver, hva er det jeg ser etter, støv, skit sånne ting?

Cpu kjøler får jeg av lett, den svarte altså, bare vipper den opp på siden, men den blokka med sånn hull i seg, da må jeg baksiden, noe jeg dessverre ikke får,fordi det står det en vegg på kabinettet.

Lenke til kommentar

Siden du sier at kjøleren blir veldig varm etter at pc`en restarer er jo god kontakt mellom kjøleribba og NB. Så vil ikke tror det skal være noen grunn til å ta den av. Men det skader jo aldri å ta den av og ta bort all gammel kjølepasta og legge på ny. Men er ikke sikkert det hjelper så mye. Om du ikke har gjort sånn før skjønner jeg at det ikke frister. Hadde jo vært fint om noen andre som leser tråden hadde kommet med innspill:) Alltid bra å få flere forslag på hva det kan være. Hvordan er det med cpu temp under load nå som du fikk bort litt støv?

Lenke til kommentar
helt til slutt, så legger jeg ved en siste stress test, merkelig at hvis problemet er varme på hk. Siden det holder seg så stabilt.

http://img395.imageshack.us/img395/3111/st...itytest2mk7.png

Ja enig med deg. Kan jo hende den ligger akkurat på grense av hva den tåler og derfor det skal lite til før pc`en skrur seg av. Kan jo hende det er derfor det er så tilfeldig hvor lang tid det går før den restarter? hmm.. bare tenker litt høyt her nååå.. :) Jeg er heller ikke sikker på hva som er kritisk temp for NB..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...