Gå til innhold

HTC Touch HD


jevel

Anbefalte innlegg

Hvis man ser på hardwarefronten så har det vel ikke skjedd så alt for mye. Jeg brukte en gammel Qtek 2020 (HTC Himalaya) for å sjekke ut WinMobile 6.1 før jeg bestemte meg for å prøve Touch HD, og komplett med den gamle Today-skjermen fra HTC så gikk det veldig bra. Himalaya har vel en 400 MHz CPU og 128 MB arbeidsminne tror jeg?

 

Dette var mer enn akseptabelt, og jeg regnet med at det lille jeg så av lag var på grunn av at telefonen var fra tidlig 2004. I dag, snart fem år etter så har telefonen 528 MHz CPU og 288 MB arbeidsminne.

 

Hvis man sammenligner med utviklingen vi har sett på bærbare PCer så har utviklingen på WinMobile-baserte enheter nesten stått stille hardwaremessig. (Ser da selvfølgelig bort fra alskens nyvinninger på teknologifronten og snakker her utelukkende om RAM og CPU...)

 

Nå kan det jo være at denne CPUen er vesentlig mer effektiv per klokkesyklus enn den gamle, men kan ikke helt skjønne det heller med den ytelsen jeg så på 2020en...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler for min del at touchflo3d er det som lagger mest, det kan jo evt. deaktiveres...

Du må ellers ta i betraktning at skjermen har 5 (fem!) ganger så høy oppløsning, noe det naturligvis kreves litt ekstra juice for å tegne opp. Dette skal naturligvis ikke gå utover enkle ting som å skrive sms, lese mail osv, men det synes jeg heller ikke det gjør.

 

Hvor er det egentlig folk synes ting tar så lang tid?

Lenke til kommentar

Åpne en del ting, og åpne så denne drop down task switcher menyen, f.eks. Hos meg kan dette ta flere sekunder.

 

En annen ting som tar tid er f.eks. åpning av programmer-menyen. Av og til viser den ca. halvparten av ikonene og gir seg selv en god lang vent før resten kommer.

 

Det siste ble betydelig bedret med HD Tweak, men har opplevd et par sekunder vent etter tweak også.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Her er innstillingene jeg bruker på kameraet:

 

Hvitbalanse; innelys (den med ei pære som lyser)

Lysstyrke: +2.0

Kvalitet: superfin

Kontrast: +4

Metning: +4

Skarphet: +4

 

 

Dette er dog ikke innstillinger som er finjustert, men du slipper den døve gulfargen på bildene. Jeg sier ikke at kameraet er bra, men at det kan forbedres ved å prøve seg frem etter omgivelsene. Det er klart dette er irriterende, for man vil bare gå inn på kameraet og ta et bilde fort.. Ferdig,ferdig.. Men det blir det samme som å kjøre Auto på et speilreflesk; du får brukebare bilder, men ikke utnyttet det! :) (Ikke at det er så mye å utnytte på TouchHD) :p

 

En ting... HDTweak... Hva gjør det helt spesifikt? Det endrer ikke språk i WM6.1 eller no annet lurt?

Lenke til kommentar
Åpne en del ting, og åpne så denne drop down task switcher menyen, f.eks. Hos meg kan dette ta flere sekunder.

 

En annen ting som tar tid er f.eks. åpning av programmer-menyen. Av og til viser den ca. halvparten av ikonene og gir seg selv en god lang vent før resten kommer.

 

Det siste ble betydelig bedret med HD Tweak, men har opplevd et par sekunder vent etter tweak også.

 

-KJ

 

Hm, jøss.

 

Mange programmer kjører du når du opplever denne laggen? Selv med 6 ting kjørende kommer dropdown-menyen opp til meg umiddelbart etter jeg har trykket på den... :ohmy:

Lenke til kommentar
Er også veldig nysgjerrig på denne telefonen, men føler mest for å vente og se hvordan Windows Mobile 6.5 blir på nyåret.

6.5 kommer nok så sanynelig i mars om ikke senere...

 

Også, jeg merker ikke noe treghet med mobilen. Noe man bør huske er å stenge programmer som skjøres i bakrunden ;)

 

Når en eventuell WM 6.5 kommer, får eiere av HTC-mobilen da oppgradert gratis, eller er dette noe man skal betale for?

 

Hvordan foregår en eventuell oppgradering?

Kobler man telefonen til HTC support download, eller skal man til med å legge en cab-fil på minnekortet, og installere derfra?

Lenke til kommentar
Hvis du misliker TouchFLO så sterkt så kan du jo bare skru det av. Det finnes mange andre alternativer.

 

har du noen eksempler på gode alternativer og hvor de finnes? takk.

Ta en titt på forum.xda-developers.com. iFonz er et eksempel på noe linende. Som du hører av navnet er det iPhone-preget grensesnitt, for de som måtte ønske det.

 

Når en eventuell WM 6.5 kommer, får eiere av HTC-mobilen da oppgradert gratis, eller er dette noe man skal betale for?

 

Hvordan foregår en eventuell oppgradering?

Kobler man telefonen til HTC support download, eller skal man til med å legge en cab-fil på minnekortet, og installere derfra?

Om det tilbys en oppgradering fra hTC sion side er det vel få som veit om enda. Flere telefoner fikk gratis oppgradering fra 6.0 til 6.1. Uansett kommer det til å komme på fra xda-developers.

 

Opgradering foregår ved at man laster ned et program på pc'en som kjøres. Er ikke værre enn det. Skal man bruke en uoffisiell firmware må man unlocke telefonen først. Det er ikke noe stort hokus pokus og detstår godt forklart på forum.xda-developers.com hvordan man gjør det.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg har installert HD Tweak, Opera Mini og TomTom. Hvis det ikke skal gå an å legge inn litt programvare på telefonen så vil jeg si at det nesten er mer problematisk enn lag i GUI.
:)

 

takk for mange tips du har kommet med ang HD Tweak. Det har gjort at jeg kan få alle programmer til snu i displayet, flott da jeg bruker mye excel. har også fått til å legge dette til på en fast knapp. Så til mitt spørsmål:

Hvilken TomTom bruker du? Ser at TT 8.15 for HDT Touch Diamond er tilgjengelig, men er usikker på om den fungerer bra på HD.

 

En ennen merklig funksjon som jeg ser ikke lenger er mulig: Når man er inne i medldingsfunksjoner-sms\mms-meny-verktøy...så er Behandle mapper grået ut.....men vent, når jeg nå skulle teste så fungerete det...noen som vet hvorfor. En kollega med en Sony Ericcson Experia X1, her var det også grået ut. Fint om du eller andre skjønner hvorfor det er slik. :dontgetit:

Endret av lillehebbe
Lenke til kommentar
Hm, jøss.

 

Mange programmer kjører du når du opplever denne laggen? Selv med 6 ting kjørende kommer dropdown-menyen opp til meg umiddelbart etter jeg har trykket på den... :ohmy:

 

Holder med Messenger, Opera og E-Post. Da kan det ta opptil flere sekunder.

 

Opplever dette rett som det er.

 

-KJ

Lenke til kommentar
takk for mange tips du har kommet med ang HD Tweak. Det har gjort at jeg kan få alle programmer til snu i displayet, flott da jeg bruker mye excel. har også fått til å legge dette til på en fast knapp. Så til mitt spørsmål:

Hvilken TomTom bruker du? Ser at TT 8.15 for HDT Touch Diamond er tilgjengelig, men er usikker på om den fungerer bra på HD.

 

Jeg bruker en kopi av TomTom fra Touch Diamond. Fungerer finfint.

 

 

En ennen merklig funksjon som jeg ser ikke lenger er mulig: Når man er inne i medldingsfunksjoner-sms\mms-meny-verktøy...så er Behandle mapper grået ut.....men vent, når jeg nå skulle teste så fungerete det...noen som vet hvorfor. En kollega med en Sony Ericcson Experia X1, her var det også grået ut. Fint om du eller andre skjønner hvorfor det er slik. :dontgetit:

 

Denne skjønner jeg ikke helt? Finner ingen behandle mapper inne i min SMS/MMS applikasjon.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg skjønne ikke en drit av dette... Er ikke inne på sånne tekniske ting! Hva gjør den, og hva skal jeg gjøre for at alt skal bli "bra"? :p

 

Den fikser sånn at mobilen ikke fryser når du f.eks skriver tekstmeldinger, hvis du er plaget med det.. står på siden der hva du skal gjøre :) Kopier over på mobilen, åpne fila på telefonen og følg instruksjonene..

Lenke til kommentar

Mye bra her. Selv hadde jeg bestemt meg for å kjøpe denne mobilen men skal revurdere og evt teste den før jeg kjøper den, siden jevel har en del ting som han synes kunne vært bedre.

 

For å gi et grunnlag for hva jeg baserer min test på, så kan jeg fortelle at jeg tidligere har brukt følgende telefoner som arbeidsvektøy:

 

SonyEricsson P800i/900i/910i

Nokia N80/95/E61/E90

HTC S710

Apple iPhone/iPhone 3G

 

off topic:

jevel, det virker som om du trenger en avansert mobil i forbindelse med jobben din, hvis det stemmer, hvordan kunne du bruke iphone i jobb sammenheng`?

Jeg har ikke sjans i havet for å bruke iphone som en arbeidsmobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...