Anders Leipsland Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Skal lage en ny vannblokk og da trenger man som kjent kobber, men det er jo totalt umulig å oppdrive. Føler jeg har ringt rundt til alle tenkelige bedrifte i kristiansand nå, men ingen har jo en sak på 5x5x1cm til meg :sad: Hvor får folk tak i kobber egentlig? btw ikke si blikkenslageren for dem hadde ikke noe som var tykkere enn 0.7mm Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Quote: On 2002-01-17 15:27, Anders Leipsland skrev:Skal lage en ny vannblokk og da trenger man som kjent kobber, men det er jo totalt umulig å oppdrive. Føler jeg har ringt rundt til alle tenkelige bedrifte i kristiansand nå, men ingen har jo en sak på 5x5x1cm til meg :sad:Hvor får folk tak i kobber egentlig? btw ikke si blikkenslageren for dem hadde ikke noe som var tykkere enn 0.7mm Du kan også bygge deg en vannblokk ved å bruke kobberplater! Ikke så vanskelig å lodde sammen det?! Eller du kan kontakte en lokal videregående skole, med mekanisk linje. Det hender de tar sånne prosjekter mot at kunden betaler for materialene. Men det krever jo at du har eksakte tegninger osv. [ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2002-01-17 15:55 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2002 Quote: On 2002-01-17 15:52, bluescreen skrev:Du kan også bygge deg en vannblokk ved å bruke kobberplater! Ikke så vanskelig å lodde sammen det?! Eller du kan kontakte en lokal videregående skole, med mekanisk linje. Det hender de tar sånne prosjekter mot at kunden betaler for materialene. Men det krever jo at du har eksakte tegninger osv. Det med å sjekke ut en mekanisk linje var ikke så dumt(hva pokker gjør jeg på økad? :wink:), men jeg fant akkurat et sted hvor det var "null problem å skaffe". Når det gjeldet lodding så har det hele tiden vært uaktuelt for meg. For det første så vil varmeledings egenskapene til en slik blokk være langt fra optimale (og jeg er perfeksjonist på dette området). Den andre grunnen til at det for meg er uaktuelt er at jeg vil ha en mye mer avansert blokk. Den først blokka mi var en standard spiral sak(ikke så langt fra Danger den's maze2. Nå skal jeg perfeksjonere designet. Takk for tipsene da :smile: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-17 16:18 ] Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Hvor får du tak i kobberet da? Hva slags ny design har du kommet fram til?? Driver å planlegger et vannkjølingssystem sjøl... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2002 Jeg slo opp på "avfallsforretninger" i gule sider. I kristiansand så fant jeg da "Sædberg Metall A/S" :smile: Designet mitt er egentlig veldig enkelt. Jeg tok utgangspunkt i de to blokkene som du ser i denne threaden. Jeg skal selvsagt kombinere det beste fra begge to. Blokka skal være 50x50mm og vanninntaket skal være som på den øverste bloka dvs i midten rett over coren. Så skal jeg ha to sirkler rundt før vannet går ut i hjørnet. I motsettning til den øverste blokka så vil det være en mer jevn spiral Det som gjør at jeg håper denne blokka blir bra er at jeg skal gjøre som på den nederste blokka, ha en midtvegg i kanalen. Det vil føre til at kontaktflaten mellom kobberet og vannet øker vesentlig noe som i teorien skulle gi bedre varmeopptak. Istede for å lage en bunn som jeg lodder på skal jeg lage et lokk. Det fører til at den viktige delen av kjøleren er EN enhet og ikke flere sammensatte deler. Det er selvsagt positivt for kjøleevnen Kanalen(e) satser jeg på å få så dypt at det kun er 0.3mm mer kobber i bunnen. Det vil føre til at varmen har kort vei før den blir ført bort av vannet. Leste på ocshoot at tynn bunn var bra så da går jeg for det :smile: Vel det er min plan for vannblokka nå :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå