Gå til innhold

Overklokkingsmuligheter med XP2500+ (Barton) ?


Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste...

 

Jeg har tenkt i lange tider på å oppgradere (se signatur) men jeg lurer på om det er noe vits å bruke flere tusen kroner, på noen få hundre mhz forskjell (ok, jeg vet at arkitektur har mye å si :D )

 

Tenkte jeg skulle evt. vente på nvidia's nforce3?! med støtte for 200mhz fsb..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men det ville seff vært bedre med intel.

 

Ok... la oss holde oss unna Amd vs Intel diskusjon, da alt kommer an på smak og behag... Kommer over den diskusjonen på hvilket som helst forum på internett...

 

Men det jeg lurer på er om XP2500+ er lett og overklokke, og om multiplier er låst opp fra fabrikk??

Lenke til kommentar

http://www.hexus.net/review.php?review=536&page=1

 

 

dette er linken til de nye xp 1700+ som kommer/ har kommet i butikken nå. Disse har steppingen JIUHB eller AIUHB.

Disse kan lett overklokkes til fra 1470 til godt over 2000, på hexus fikk de 2300mhz med spinkel luftkjøling. Prosessoren koster cirka 500.

Overklokket er den kjappere enn en xp2700. Dette kommer selvfølgelig an på hvor overklokkbart hket ditt er.

Lenke til kommentar
http://www.hexus.net/review.php?review=536&page=1

 

 

dette er linken til de nye xp 1700+ som kommer/ har kommet i butikken nå. Disse har steppingen  JIUHB eller  AIUHB.

Disse kan lett overklokkes til fra 1470 til godt over 2000, på hexus fikk de 2300mhz med spinkel luftkjøling. Prosessoren koster cirka 500.  

Overklokket er den kjappere enn en xp2700. Dette kommer selvfølgelig an på hvor overklokkbart hket ditt er.

 

har selv klart 2340 med min JIUHB med luft :]

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om XP2500+ er lett og overklokke, og om multiplier er låst opp fra fabrikk??

 

Lett å overkokke, og multiplier er låst opp.

 

har selv ASUS A7N8X og Barton 2500+.

 

kjører på 200x11.

 

Hva slags kjøling bruker du? Er dette en helt kurant ytelsesøkning på xp2500? Det er jo raskere enn xp 3000 :smile:

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om XP2500+ er lett og overklokke, og om multiplier er låst opp fra fabrikk??

 

Lett å overkokke, og multiplier er låst opp.

 

har selv ASUS A7N8X og Barton 2500+.

 

kjører på 200x11.

 

Multiplyeren er bare låst opp fordi du har et nforce hovedkort

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om XP2500+ er lett og overklokke, og om multiplier er låst opp fra fabrikk??

 

Lett å overkokke, og multiplier er låst opp.

 

har selv ASUS A7N8X og Barton 2500+.

 

kjører på 200x11.

 

Multiplyeren er bare låst opp fordi du har et nforce hovedkort

 

Hvorfor tror alle dette ? Selv kt400 låser opp cpuene, fordi cpuene gjør det mulig.

Lenke til kommentar

Har en Boxed xp2500+ med en swiftech kjøler og 26db papst vifte! :D

og et Asus a7n8x deluxe.

 

Kjører den @xp2800 (12.5x166 skrur opp mulitplieren) på default volt.

 

Kjører den også @2300 mhz *(vet ikke hvilke xp-rating de tilsvarer) (12.5x185) med 1.85v på cpu.

 

Kan si meg fornøyd med 500mhz overklokking. :yes: :

Lenke til kommentar
Overskriften sier det meste...

 

Jeg har tenkt i lange tider på å oppgradere (se signatur) men jeg lurer på om det er noe vits å bruke flere tusen kroner, på noen få hundre mhz forskjell (ok, jeg vet at arkitektur har mye å si  :D )

 

Tenkte jeg skulle evt. vente på nvidia's nforce3?! med støtte for 200mhz fsb..

 

nforce3 kommer neppe da xp cpu`ene lever på sitt siste år men ny versjon av nforce2 er på vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
du vil merke stor forskjell, ihvertfall hvis du overklokker cpuen til 2,3-2,4ghz. du vil da få en pr rating på 3300 (barton rating).. men det ville seff vært bedre med intel.

 

jeg ber deg om å lese toms hardware som er pro intel sin konklusjon angående barton 3000+ vs p4 3,06 med ht av og på..

har du en pr rating på 3300+ så ser jeg ikke helt hvordan det ville vært bedre med intel i det tilfellet..

en cpu med 2,167ghz viser seg å være hakket bedre enn en 3,06ghz cpu med hyperthreading av og på, det sier litt om hvor lite antallet mhz faktisk betyr.

dagens status - amd ligger meget godt an og det eneste som skildrer amd og intel er hva du som kunde vil ha på hovedkortet, og med nforce 2 er det ingen som kan klage på stabilitet eller fancy leketøy på hovedkortet. barton 2500+ og asus a7n8x vil være perfect match :)

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om XP2500+ er lett og overklokke, og om multiplier er låst opp fra fabrikk??

 

Lett å overkokke, og multiplier er låst opp.

 

har selv ASUS A7N8X og Barton 2500+.

 

kjører på 200x11.

 

Hva slags kjøling bruker du? Er dette en helt kurant ytelsesøkning på xp2500? Det er jo raskere enn xp 3000 :smile:

 

Jeg bruker luftkjøling. en thermaltake cpu vifte. ellers spekka kabinettet med 5 andre vifter...

 

det blei litt varmt da :)

Lenke til kommentar

Asus A7N8X virker som et genialt hovedkort, men jeg som casemodder, har kikket litt PÅ MSI sitt nforce2 kort... (ILRS?) og fargen på det kortet (rød) appelerer mye mer til meg enn den kjedelige brunfargen på ASUS kortet.... Dette burde selvsagt ikke ha noen innvirkning på valget mitt, men når man først har vindu i kassa, hvorfor ikke ha noe å vise frem også, dessuten høres ikke MSI ut som en så ille løsning... Litt kjipt at kortet har bare en nettverkskontroller og bare delvis støtte for seriell ata-raid!

Lenke til kommentar
Overskriften sier det meste...

 

Jeg har tenkt i lange tider på å oppgradere (se signatur) men jeg lurer på om det er noe vits å bruke flere tusen kroner, på noen få hundre mhz forskjell (ok, jeg vet at arkitektur har mye å si  :D )

 

Tenkte jeg skulle evt. vente på nvidia's nforce3?! med støtte for 200mhz fsb..

nforce3 kommer neppe da xp cpu`ene lever på sitt siste år men ny versjon av nforce2 er på vei.

Jeg leste et intervju med en av Nvidia's talsmenn for et par uker siden, der det ble stadfestet at Nvidia ikke kommer med noen flere chipsett for SocketA. Det neste chipsettet deres skal komme til Hammer-serien. (Det ble ikke sagt om det var til Athlon64 eller Opteron eller begge deler) Siden Nvidia har vist frem fungernede hovedkort på CeBit så regner jeg med at det ikke er lenge til brikkesettet lanseres. Om det vil få navnet Nforce3 eller noe annet kan vi bare spekulere i.

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om XP2500+ er lett og overklokke, og om multiplier er låst opp fra fabrikk??

 

Lett å overkokke, og multiplier er låst opp.

 

har selv ASUS A7N8X og Barton 2500+.

 

kjører på 200x11.

 

Multiplyeren er bare låst opp fordi du har et nforce hovedkort

 

Tror du kan glemme den teorien din eatshorts. Er en cpu ulåst så er den ulåst.. det er IKKE nForce2 chipsettet som låser den opp selv om mange tror det. Det er bare et meeeget seilivet "rykte".

Jeg har testet dette på Via KT333 og KT400, og man kan fint endre MP uten noen fysiske inngrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...