Gå til innhold

Trenger en subb, alternativer?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har nå nettop handlet meg et hjemmekino sett fra QLN, QLN Artech 8 som fronthøytalere, men det følgte ikke med aktiv sub.

Men føler at jeg trenger mer bass, jeg hører jo masse på musikk og liker å se på film.

 

Min far kjøpte seg et komplett hjemmekino sett med sub, har hørt litt på subben hans og syntes den virker bra.

Han har denne, en JBL ES250P.

Link her:

http://soundgarden.no/shop_item.cfm?path=177,181&id=764

 

Den jeg har sett på er en XTZ 99 W12.

 

Linke her: http://www.surround.no/product/469649/__XT..._pianolakk.html

 

Denne er jo billigere og siden jeg bare er 15år så ønsker jeg ikke å bruke mer enn 5,000kr.

 

Er det noen som kan si meg hvem som er best, eller har dere noen andre å annbefale til under 5.000kr.

 

 

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har en XTZ 99 W12s selv som eg er fornøyd med. Men eg mener den fungerer mye bedre til film enn musikk, så eg pleier å slå den AV når eg skal høre på musikk.

 

Ellers ser eg at du kan få 2 stk 10" SVS for 5000 på avtorget

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/39750

 

Hadde kjøpt de selv om eg ikke nettopp hadde svidd av nesten 50k på nytt utstyr. :p

Lenke til kommentar
Tja. Uten å ha hørt noen av de hadde jeg klart gått for XTZ'en pga. den gode kritikken.

 

1 vs 2 subber. Tja. Jeg hadde fortsatt gått for en 12" istedenfor 2x10".

 

Nå er ikke akkurat SVS kjent for å lage dårlige subber heller da ..

 

slideface: Har ingen erfaring med den forsterkeren men om du skal koble 2 subber på vil eg tro at du bare trenger et Y-ledd for å splitte signalet til begge subbene.

Lenke til kommentar

Har jeg overhodet antydet at SVS lager dårlige sub'er, Helalyn?

 

Budsjettet ditt er på maks 5000,- og dersom du skulle hatt en SVS sub, hadde jeg sett på en brukt en. F.eks PB12-plus, som skal være muligt å få tak i til den prisen brukt, vil jeg tro.

 

Dersom du skal kople til to subber, vil en Y-split som Helalyn sier være løsningen.

Lenke til kommentar

Hehe, det går helt fint.

Pris kontra ytelse ved XTZ og SVS kan jo diskuteres. Ingen tvil om at SVS subbene er kjempe gode produkter, og at de går kjellerdypt med kvalitet. Vanskeligt å si hva som fungerer for deg. Selv bruker jeg en Audio Pro Fokus sub, og er veldig fornøyd sålangt. Mitt anlegg ligger forøvrig i tråden om "ditt hjemmekinoanlegg"

Lenke til kommentar
Som eg sa lenger oppe så er XTZ en bra sub for pengene, men eg liker den ikke til musikk. Da slår eg den heller av. Er fornøyd med den bassen eg får ut av høyttalerene mine. Til film er den mye bedre syns eg.

 

En 10" vil nok være mer musikalsk enn en 12".

 

 

Men trodde 12" ville bli kraftigere/mer brutal enn 10", eller blir 12" litt for stor, eller hva blir problemet? :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det vil det absolutt være, så jeg ser egentlig ikke noe problem i det hele tatt. Man har alltid en gain-kontroll man kan justere volumet med. ;)

 

Jeg er uenig med "Helalyn" som sier at en 10" vil være mer musikalsk enn en 12". Så lenge de blir fóret med nok effekt vil aldri "musikalitet" bli et problem. Jeg ser at begge subwooferene har samme forsterker. Tross dette tviler jeg på at en 12" vil være mindre musikalsk (i hvertfall før veldig høye volum). En 12" flytter mer luft og ja, det er mer morro. :D

Lenke til kommentar
Det vil det absolutt være, så jeg ser egentlig ikke noe problem i det hele tatt. Man har alltid en gain-kontroll man kan justere volumet med. ;)

 

Jeg er uenig med "Helalyn" som sier at en 10" vil være mer musikalsk enn en 12". Så lenge de blir fóret med nok effekt vil aldri "musikalitet" bli et problem. Jeg ser at begge subwooferene har samme forsterker. Tross dette tviler jeg på at en 12" vil være mindre musikalsk (i hvertfall før veldig høye volum). En 12" flytter mer luft og ja, det er mer morro. :D

 

Takk for bra informasjon 'fLeReK', alltid bra å ha deg her. :)

 

Tenker det blir XTZ'n slik som planlagt....

Lenke til kommentar
Som eg sa lenger oppe så er XTZ en bra sub for pengene, men eg liker den ikke til musikk. Da slår eg den heller av. Er fornøyd med den bassen eg får ut av høyttalerene mine. Til film er den mye bedre syns eg.

 

En 10" vil nok være mer musikalsk enn en 12".

 

 

Men trodde 12" ville bli kraftigere/mer brutal enn 10", eller blir 12" litt for stor, eller hva blir problemet? :D

 

Det spørs jo egentlig helt hva du er ute etter. 12" vil nok gå dypere og kraftigere enn 10", men 10" vil kunne levere kjappere og mer presis bass, noe som passer mye bedre til musikk. Det høres mye bedre ut med kontant bass enn med masse bass.

 

Selv hører eg musikk på høyt volum og eg synes 12eren takler det ganske dårlig. Det blir for mye buldring rett og slett. Eg vil ha ren og fin lyd, ikke bråk. :)

 

Men smak og behag selvfølgelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...