Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elendig tid på matte tentamen, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Vi fikk alle oppleve dårlig tid på matte tentamen i dag. Det var faktisk ingen så vidt jeg vet som klarte å bli ferdig. Det er helt ny tentamen i år. Det jeg lurer på er hva som vil skje. Vil karakterene kunne bli dratt opp hvis det viser seg at tentamenen var for stor for tiden?

Jeg hadde noen oppgaver igjen.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk dere ikke de timene som ble avtalt på tentamen?

Ble forresten alle igjen til når dere måtte dra?

Hvis det er slik at dere bare fikk bruke 4 timer av avtalte 5 timer, og måtte gå etter 4 timer så blir nok læreren litt grei med dere.

Han mente nok at de fikk vanlig tid, men at selve tentamenen var for omfattende til å kunne fullføre på den tida.

Tror det varierer litt fra lærer til lærer. Den mattelæreren jeg har hadde hvertfall tatt hintet om at prøven var for omfattende (hvis den faktisk var det da), og gitt karakter deretter - altså latt de siste oppgavene man ikke fikk gjort telle mye mindre enn totalen. Han greide selv å lage en slik tentamen i fjor, som hadde en altfor vanskelig oppgave, og lot derfor denne telle mindre da han innså hvor umulig oppgaven egentlig var for det mattekurset.

Mens andre lærere igjen ikke bryr seg døyta...;) Så vanskelig for oss å si.

Lenke til kommentar

Joda, men lærerene kan jo egentlig ikke være grei fordi X folk høyere opp mente at man burde klare tentamen på Y timer. Da blir det bare enda vanskeligere for dem årene etterpå.

Akkurat som at lærerene på universitetet ikke burde gjøre eksamen i Calculus lettere selv om 50% stryker fordi elevene blir slappere/dårligere for hvert år.

Lenke til kommentar

Det er nok også lærere som mener at dere burde ha vært raskere. Da jeg gikk i første klasse på videregående, klarte jeg tentamen på 3/4 timer uten å forte meg. Det var fordi at jeg kunne alt, og det gikk dermed fort. Nå gjør jeg en vanlig tentamen for første klasse fra 1 time /1 time og 30 minutter og får i verste fall en slurvefeil. Det er fordi at på IB får man ganske dårlig tid, men hvis læreren er rask til å gjøre prøver er det godt mulig at han ikke får sympati for dere og mener at hvis dere kunne materialet ville dere ha klart prøven godt under tidsfristen. Jeg vet også at jeg er langt ifra den raskeste, siden f.eks. de muslimske elevene på trinnet mitt er omtrent dobbelt så rask som meg.

De læreren har mest sympati for er sannsynligvis de flinkeste elevene (sekserelevene), og hvis de ble ferdig godt under tidsfristen, er det lite håp for resten. Det kommer også litt på med læreren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg ble akuratt ferdig på minuttet i dag.

Var mye vanskeligere og ting vi ikke har i boka fikk vi på prøva.. Nest siste oppgave var så umulig så tilogmed våres sekserelev som du kaller de, måtte hoppe over. Den ga 8 ut av 28 poeng..

Men man kan vel få bedt om lenger tid? Men det er kanskje bare 15 min eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Tentamenen var større en de i fjor. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor man skal stresse folk ved å gi dem dårlig tid.

I år hadde vi en større del 1 som skulle gjøres UTEN kalkulator og andre hjelpemidler. Den var mye større enn den i fjor. I del 2 var det tre excel oppgaver og resten på ark.

Joda, jeg har pleid å bli ferdig langt før tida, men i år var tentamenen veldig omfattende. Vi fikk en kopi av forrige års tentamen for forbredelse, og den var en god del mindre. Jeg tror jeg kunne klart ALLE oppgavene på denne tentamenen om jeg hadde hatt 1/3 mindre oppgaver eller en time til med tid. Utrolig kjipt at tiden skal ødelegge vitnemålet. :wallbash:

Fikk dere ikke de timene som ble avtalt på tentamen?

Ble forresten alle igjen til når dere måtte dra?

Vi fikk 5 timer, og jeg tror de aller fleste satt tida ut (75%). Det virker som om de med lavere karakter i matte dro først.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Det er ikke valgoppgaver lenger. Du kan tenke deg at de har fjernet de letteste og de vanskeligste. For de som er dårligst i matte er det kanskje vanskligere, men litt lettere for de som er best i matte, vil jeg tro. Jeg anbefaler å jobbe fort gjennom del 1 og levere den før tida for bedre tid på del 2. Excel-oppgavene bør også være raskt gjort. Del 2 bør du bruke litt lenger tid, men kjapp deg, du har dårlig tid.

Lenke til kommentar

Hehe, takk for tipset :)

Er glad for at de har fjernet de enkleste. Begynte ofte å lure på om jeg hadde gjort de enkleste oppgavene feil, ettersom det avogtil føltes som 4.klasse pensum.

At de har fjernet de aller vanskeligste er vel forsåvidt greit det og, men håper det fremdeles er noen nøtter igjen.

Endret av Gynekologen
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at var noen som var like vansklige som de treer oppgavene man pleier å kunne ta. Jeg synes del 1 var litt for omfattende og at en del av oppgavene kunne vært flytta til del 2 (konstruksjonsoppgaver o.l.) Det er mange utregninger på del 1 til å være uten kalkulator, tar himla lang tid.

Uansett, hvis det viser seg at dette gjelder nasjonalt, vil de "høyere oppe" gjøre noe med det?

Lenke til kommentar

Regner med prøvene er fra MEGA-bøkene som de fleste ungdsomsskoler bruker?

Ifølge lærerne våre er tentamen ganske så enkel, men du må kunne alt pensum godt, slik at du ikke trenger å slå opp på alt. Vi har fått en forberedelsdel, (slik som oppgavene i del 1 er) og kan ikke si at det var noen av oppgavene som skremte meg akkurat. Det var jo litt uvant å ikke kunne bruke regelbok/kalkulator, men.

Endret av Gynekologen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...